Rapporteren

Let op: Deze rapporteerfunctie is bedoeld om schendingen van de huisregels voor Vraag & Beantwoord te melden. De redactie beoordeelt jouw melding alleen daarop. Wil je dat jouw reactie ook op het forum leesbaar is? Log dan eerst in op de Kassa-site en plaats je bijdrage. Of start zelf even een topic met je eigen vraag erin verwoord.

Heb je een vraag voor Kassa? Stel deze dan via dit contactformulier.

Je wilt de volgende vraag rapporteren aan de redactie:

ha
hajobosk - 06-11-2015 10:31:20
Auto & Vervoer

zwarte rook en te nhoog brandstofverbruik

We hebben een fiat ducato (hymercamper b644) uit 1995 type 230, 2.5 liter, 18q met een elektronische injectiepomp.
bij optrekken en doortrekken in welke versnelling dan ook rookt ie erg (zwart).
dieselverbruik 14 liter op 100 km.
gecontroleerd / gerepareerd zijn:
-brandstoflek in thermostartsysteem (afgesloten), dieselaanvoerleiding naar thermostarter aangesloten op retourleiding
-egr klep is afgesloten in inlaat
-in pijpje aan uitlaatkant is een afdekplaatje voor afsluiten egr geplaatst
-injectiepomp (nieuw) op tijd gezet met behulp van klok
-distributieriem staat ook op tijd
-luchtmassameter er tussen uit gehaald en de zwarte rook blijft tijdens rijtest, wel een minder krachtige motor (massameter zit er nu weer tussen)
-inlaatspruitstuk met ether schoon gebrand
-nieuwe lucht en brandstoffilter
-twee maanden terug een nieuwe injectiepomp geplaatst (toen geen zwarte rook), wel weer sinds 2000 km ermee gereden te hebben
-nieuwe thermostaat (was lek)
-klepspeling gecontroleerd is goed: 0,45 tot 0,5 mm.
-chiptuner er tussenuit gehaald (geen effect op rook en brandstofverbruik)
-uitlaat zo goed als mogelijk van roetaanslag schoon gemaakt

kan het zijn dat de nieuwe injectiepomp stuk gegaan is.
of zijn er nog andere oorzaken die genoemde klachten veroorzaken.