Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Taxibedrijf Tinker Travel laat klant letterlijk in de kou staan

  •  
06-05-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
163 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Nico en Nanda van Gelder nemen in december hun twee kinderen en kleinkinderen mee op vakantie naar Fuerte Ventura. De familie woont in Heemstede en vliegt vanaf Düsseldorf naar de vakantiebestemming. Om snel en gemakkelijk op de luchthaven aan te komen, maken zij gebruik van de taxidienst Tinker Travel. Naar eigen zeggen maakt het bedrijf ‘luchthavenvervoer toegankelijk voor een groot publiek’. Helaas loopt dat voor deze familie heel anders.
Geen taxi
Nico en Nanda reserveren al in april vorig jaar voor €400,- een taxirit voor zes personen op 24 december naar Düsseldorf Airport. De taxi zou om kwart over één ’s nachts voorrijden. Om half twee is er echter nog steeds geen taxi te bekennen. Nico besluit het noodnummer van Tinker Travel te bellen. De medewerkster van de klantenservice kan de taxichauffeur die de familie zou ophalen, helaas niet bereiken. Zij adviseert Nico zelf een taxibusje te regelen en natuurlijk zal Tinker Travel dan de kosten vergoeden. Na enkele taxicentrales te hebben afgebeld, lukt het de familie zelf een rit naar Düsseldorf te regelen. De kosten? €712,10. De familie gaat echter met een gerust hart op vakantie omdat ze ervan uit gaan dat Tinker Travel de kosten voor rekening neemt. Niet dus.
Slechte communicatie
Meteen na aankomst op hun vakantiebestemming, ontvangt Nico een mail van Tinker Travel: “Bedankt dat u met Tinker gereisd heeft. Wij hebben onze uiterste best gedaan om uw reis comfortabel te laten verlopen. Wij zouden het erg op prijs stellen als u uw mening zou willen geven over uw ervaring met Tinker zodat wij onze dienstverlening nog beter kunnen maken.” Nico mailt direct terug dat hij helemaal niet tevreden is omdat de taxirit nooit heeft plaatsgevonden. Daarop ontvangt hij geen enkele inhoudelijke reactie. Bij terugkomst in Nederland stuurt Nico direct de bon op van de gemaakte kosten voor de taxirit. Ook belt hij met de klantenservice. De medewerker belooft Nico de financiële afdeling in te lichten. Helaas gebeurde er vervolgens niets. Een tijdje later belt Nico nogmaals. Deze medewerker is vol begrip en belooft dat alles zo spoedig mogelijk geregeld zou worden. Naar aanleiding van dit gesprek ontvang Nico een e-mail die bevestigt dat het geld binnen dertig dagen overgemaakt zou worden.
Geen geld terug
Nico en Nanda wachten braaf dertig dagen. Maar hun voorgevoel is juist: ook deze keer staat het geld niet op de rekening. Daarop besluit het stel een aangetekende brief te sturen. De brief wordt in ontvangst genomen maar een reactie blijft uit. Omdat Nico en Nanda er weinig vertrouwen op hebben dat het bedrijf binnen aanzienlijke tijd over de boeg komt, besluiten zij de Belbus in te schakelen.
Leeg kantoor
Samen met presentator Amber reizen Nico en Nanda af naar het hoofdkantoor in Amsterdam. Maar daar doet - na herhaaldelijk aanbellen - niemand open. Amber informeert bij een naastgelegen bedrijf of er onlangs nog iemand gezien is in het pand van Tinker Travel. Dit blijkt niet zo te zijn. Er gaan geruchten dat het bedrijf financieel in de problemen zit. Dit wordt bevestigd door enkele nieuwsberichten online .
Aangezien er niemand bij Tinker Travel op het hoofdkantoor aanwezig is om Nico en Nanda te woord te staan, besluit Amber te bellen met één van de mede-eigenaren van Tinker Travel. Telefonisch zegt Gerben Abbink het ten zeerste te betreuren op dit moment niet aanwezig te kunnen zijn. Naar eigen zeggen is hij op dit moment bezig ‘het bedrijf te redden’. In een schriftelijke verklaring zegt het bedrijf dat Nico en Nanda het volste recht hebben hun geld terug te krijgen en er alles aan zullen doen het geld binnen aanzienlijke tijd over te maken. Telefonisch kan Abbink geen harde beloftes doen wanneer de familie hun geld kan verwachten. Abbink legt uit: “Op dit moment is het geld er gewoonweg niet.” Op de vraag waarom het bedrijf ervoor kiest zo slecht te communiceren tegenover hun klanten, zegt Abbink: “Dat is absoluut niet onze werkwijze en dat betreuren wij ten zeerste.” Helaas kiest de heer Abbink er ook dit keer voor de familie niet in persoon te woord te staan. Wel belooft hij één dezer dagen contact op te nemen met de familie om hen te informeren over de stand van zaken. Abbink heeft op dezelfde avond nog persoonlijk contact opgenomen met Nico en Nanda. Hij heeft zijn excuses aangeboden en hij hoopt de familie een keer in betere omstandigheden de hand te kunnen schudden. Abbink kon verder nog niks concreets zeggen over de financiële afwikkeling.
Faillissement
Wat kunnen Nico en Nanda nog doen om hun geld terug te krijgen, als Tinker Travel binnenkort failliet wordt verklaard? Advocaat Luc Rijzewijk legt uit: “Wanneer een bedrijf failliet gaat, wordt er een curator benoemd. Die kijkt, aan de hand van het resterende geld dat nog in het bedrijf aanwezig is, welke schulden er nog betaald kunnen worden. De faillissementswet bepaalt de rangorde van deze vorderingen. Helaas is het zo dat de consument helemaal achteraan dit rijtje staat.” De kans dat Nico en Nanda hun geld terugkrijgen, is dus heel klein. Toch adviseert Luc Rijzewijk alle relevante stukken op te sturen naar de curator om langs die weg toch hun geld terug te krijgen. 
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar  belbus@vara.nl  of twitter  @kassa_vara .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!