Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

40% bankklanten overweegt overstap

04-04-2015
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
94 keer bekeken
  •  
195x90_euro1_02.jpg
40% van de bankklanten overweegt met zijn betaalrekening over te stappen naar een andere bank. Zij ergeren zich meer en meer aan de bonuscultuur bij de banken. Dat blijkt uit een enquête van Kassa die door bijna 12.000 mensen werd ingevuld.
Vooral klanten van ING (44% van de respondenten is nu klant bij deze bank), ABN AMRO (31%) en Rabobank (21%) willen overstappen. De meeste mensen willen dan naar Triodos (33%), ASN Bank (15%) en Regiobank (13%).  
Bonuscultuur
Boosheid over de bonuscultuur is de belangrijkste reden om over te willen stappen. 83% van de geënqueteerden geeft dat als reden. Andere redenen die worden genoemd zijn de kosten van de betaalrekening (36%) en ontevredenheid over de dienstverlening (20%).
In 2014 stapten 110.000 mensen over van bank. Dat is nog geen half procent van het totale aantal bankrekeningen in Nederland. Van de bijna twaalfduizend deelnemers aan onze enquete is 7% onlangs overgestapt naar een andere bank. Zij ervaarden dat als makkelijk, antwoordde 83%.
Rompslomp
Opvallend, omdat van de mensen die nog niet overstapten maar dat wél overwegen 50% op ziet tegen de rompslomp. Andere redenen die mensen tegenhouden om over te stappen zijn: ik kan mijn rekeningnummer niet meenemen (26%) en: angst dat dingen misgaan bij een overstap (33%).   
Die nummerportabiliteit kwam eerder al aan de orde in Kassa. Banken hebben er uiteraard belang bij klanten aan zich te binden en overstappen niet te makkelijk te maken. Zij hebben zich er altijd achter verschuild dat het technisch ingewikkeld is om het rekeningnummer mee te nemen. Sinds de invoering van het Europese betaalsysteem SEPA en de IBAN-rekeningnummers is de kans op nummerportabiliteit kleiner dan ooit. Uiterlijk in 2019 komt de Europese Commissie met een voorstel over dit onderwerp. Minister Dijsselbloem van Financiën beloofde er in Brussel op aan te dringen dat dit proces wordt versneld.
Bestuursvoorzitter Gerard van Olphen van SNS drong er onlangs nog op aan dat wisselen van bank makkelijker zou moeten worden.
Wie wil overstappen kan gebruik maken van de Overstapservice . Alle banken doen hieraan mee. Bijschrijvingen en automatische incasso's worden dan dertien maanden vanzelf overgeboekt naar je nieuwe bankrekeningnummer. Je oude rekening blijft dan nog bestaan. Een nieuwe pas en internetbankieren moet je zelf aanvragen bij je nieuwe bank. Na de dertien maanden van de Overstapservice worden automatische incasso's vanzelf van je nieuwe rekening afgeboekt. Van betalingen, bijvoorbeeld loon, moet je zelf aan je werkgever op de hoogte brengen van je nieuwe rekeningnummer.
Kun je weg bij je bank?
Kun je met je betaalrekening ook weg bij je bank als je daar je hypotheek hebt afgesloten? Kassa deed navraag bij de vier grote banken. Als je een hypotheek hebt afgesloten bij de ABN AMRO of Rabobank, kun je wèl naar een andere bank. Bij SNS Bank kun je wel weg, maar je verliest bij een overstap de rentekorting van 0,25% op de hypotheekrente. ING laat je niet zomaar gaan als je een bankspaarhypotheek of een beleggershypotheek hebt. Hierbij zit een geblokkeerde spaarrekening of een geblokkeerde beleggersdepot die hoort bij een Betaalrekening. Dan moet je de hypotheek aflossen of oversluiten naar een andere bank.
Spaardeposito
Kun je weg met je betaalrekening als je een spaardeposito hebt waarbij je geld nog tot 2018 vaststaat? Ook dat kan niet bij ING. Voor een ING spaardeposito moet je een ING betaalrekening hebben. Nadere informatie vind je hier . Bij de ABN AMRO, Rabobank en SNS Bank mag je wèl naar een andere bank.
Verzekeringen
Als je een schade- of een levensverzkering hebt afgesloten bij je bank, kun je altijd overstappen
Vertrouwen
74% van de respondenten liet weten dat er geen vertrouwen is in de bank. Sinds de kredietcrisis zeggen banken dat ze de klant weer centraal willen stellen. Maar 97% van de bankklanten ervaart dat niet zo, blijkt uit de Kassa-enquete.
Meer informatie
Erica Verdegaal is econoom en personal finance publicist is te gast in de studio. Zij schreef al hoe je weg kan bij jouw bank.  Lees hier hoe banken scoren qua bonussen, corruptie, duurzaamheid en transparantie. De Consumentenbond maakt inzichtelijk wat de dienstverlening per bank kost. Oppostitiepartijen SP, CDA en GroenLinks vroegen deze week om een hoorzitting over salarisverhogingen van bankbestuurders.
Eerder in Kassa
De discussie over bonussen is niet nieuw. In 2009 was ophef over de ING bonussen aanleiding voor Kassa om aandacht te besteden aan het overstappen naar een andere bank. In die uitzending pleitte Kassa ook voor het meenemen van je rekeningnummer, de nummerportabiliteit. In 2011 besteedde Kassa opnieuw aandacht aan het overstappen van bank. Wederom was de commotie rondom bonussen de aanleiding. Uit de enquête die Kassa destijds hield onder de lezers van de nieuwsbrief bleek dat maar liefst 41% van de ondervraagden weleens overwoog over te stappen naar een andere bank. Koploper was toen SNS Bank met 59%, waar klanten vooral ontevreden waren over de dienstverlening. Verder bleek dat 54% van de ING klanten een overstap overwoog. De belangrijkste reden daarvoor was boosheid over de bonuscultuur van de bank.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!