Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: Een auto met rijproblemen

  •  
15-04-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
343 keer bekeken
  •  
belbus 930x520
Carolien Knipping moet voor haar werk een flink eind rijden en daarom heeft ze eind januari 2016 een auto aangeschaft. Bij Automobielbedrijf A.B. Willemsen in Silvolde koopt ze een tweedehandse Peugeot 206 voor €4.000. Op de auto zit één jaar BOVAG garantie. Helaas gaan de ritjes die Carolien vervolgens met haar auto maakt niet zo goed. De motor van de auto blijkt tijdens het rijden met regelmaat af te slaan. Hartstikke gevaarlijk dus! Wanneer de auto afslaat op een rotonde, is het ook nog eens éxtra vervelend want dan valt ook de stuurbekrachtiging van de auto uit.
Reparatie
Carolien gaat snel terug met de auto naar A.B. Willemsen. Zij proberen de auto te repareren, maar helaas houden de problemen aan. Carolien neemt nog verschillende keren contact op met het automobielbedrijf en de auto wordt nog een paar keer op de werkplaats achtergelaten en gerepareerd. Maar telkens wanneer Carolien de auto komt ophalen, blijft de motor afslaan. Na verschillende bezoekjes aan de garage stuurt Carolien een aangetekende brief waarin ze het bedrijf verzoekt om de auto binnen 14 werkdagen te repareren en anders de aankoopsom terug te betalen. De garage wil nog eenmaal de auto repareren maar weer blijkt dat het probleem niet verholpen is. De garage zegt dat het afslaan van de auto aan Caroliens slechte rijstijl ligt en daarnaast zouden de problemen ontstaan omdat Carolien de auto niet op een juiste manier aftankt. Het geld krijgt Carolien in ieder geval niet terug. Dan besluit Carolien om de Belbus in te schakelen.
Rechten
Van een tweedehands product kun je natuurlijk niet verwachten dat het dezelfde kwaliteit heeft als een nieuw gekocht product. Maar wat zijn Caroliens rechten in deze specifieke situatie? Advocaat Els Doornhein legt uit: “Van een product mag je redelijkerwijs aannemen dat het de eigenschappen heeft die nodig zijn het product te gebruiken waarvoor het bedoeld is. Een wasmachine moet de was schoonmaken, een stofzuiger moet zuigen en als je een auto koopt, mag je ervan verwachten dat de auto start, dat je ermee weg kan rijden en dat de auto kan remmen. Dit geldt ook voor een tweedehandsauto. Als de auto deze kerneigenschappen niet heeft, moet de consument het bedrijf de mogelijkheid geven om de auto te repareren. Als het bedrijf vervolgens het product niet kan of niet wil maken, dan is het bedrijf verplicht om (een deel van) de aankoopsom terug te betalen.”
Oplossing
Om te kijken of het afslaan van de auto inderdaad te maken heeft met de rijstijl van Carolien, worden Caroliens rijkunsten beoordeeld door ervaren rijinstructeur Sander Smit. Hij komt al snel tot de conclusie dat er niks mis is met de rijstijl van Carolien. Ook het tweede argument van de garage houdt geen stand: Carolien tankt gewoon met de juiste brandstof. Dus is het tijd dat de Belbus naar Automobielbedrijf A.B. Willemsen vertrekt. Aanvankelijk is het bedrijf niet gediend van de komst van de Belbus. De hoorn wordt er abrupt opgegooid en als het bedrijf ons eindelijk te woord wil staan zeggen ze duidelijk dat de Belbus niet welkom is op hun terrein. Na lang bemiddelen mag de Belbus tóch langskomen en word het probleem snel opgelost. Het bedrijf biedt eindelijk een goede oplossing: Carolien krijgt haar geld terug. Omdat Carolien een lichte schade heeft gereden en de auto een jaar lang heeft gebruikt, betaalt de garage haar €2500 van het originele bedrag terug.
Hulp
Heb jij ook de Belbus nodig? Mail je verhaal naar  belbus@vara.nl  of twitter  @kassa_vara .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!