Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Vodafone en T-Mobile voor de rechter vanwege 'gratis' telefoons

31-08-2016
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
92 keer bekeken
  •  
telefoon smartphone bellen 930 520
Vodafone en T-Mobile moeten zich voor de rechter verantwoorden voor vermeende misleiding bij de verkoop van telefoonabonnementen met toestel. Dat vindt ConsumentenClaim, die beide telecombedrijven heeft gedagvaard.
All-inprijzen
De claimorganisatie baseert zich op een uitspraak van de Hoge Raad. Daaruit bleek dat telecombedrijven jarenlang de wet hebben overtreden door te werken met all-inprijzen, waarbij geen uitsplitsing werd gemaakt voor belkosten en de prijs van een telefoon. Mobiele telefoons leken zo gratis, maar in feite waren de all-inpakketten leningen voor de toestellen.
Terugbetalen
De Hoge Raad oordeelde dat klanten die kredietovereenkomsten kunnen vernietigen en dat de aanbieders bij inlevering van het toestel alle betaalde kosten voor de telefoon moeten terugbetalen. ConsumentenClaim eist dat de telecombedrijven de kosten inderdaad terugbetalen.
Compensatie
Vodafone en T-Mobile hebben volgens de claimpartij vooralsnog elke vorm van compensatie geweigerd. ConsumentenClaim is samen met de Consumentenbond nog in gesprek met KPN over mogelijke compensatie. Dat bedrijf werd daarom niet gedagvaard. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!