Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Consumenten ervaren veel problemen bij Ziggo

04-03-2017
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5366 keer bekeken
  •  
ziggo 930x520
De afgelopen tijd worden we overspoeld met honderden klachten over Ziggo. Vooral de klantenservice moet het ontgelden. De wachttijden zijn lang, gedane beloftes worden niet nagekomen en een oplossing komt zelden.
Van het kastje naar de muur
Dit ervaren ook Emma Bavinck en Milko Nonnekens. Beiden proberen een abonnement af te sluiten en allebei ontvangen ze niets. Emma probeert de overeenkomst te annuleren, maar is twee maanden later nog steeds bezig om onduidelijke facturen terug te sturen. Milko wil voor zijn stiefdochter Michelle een abonnement afsluiten op 10 februari. Maar ze heeft nog steeds niets ontvangen. Elke keer als Milko of Emma belt, horen ze iets anders. Ze worden letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd, maar een oplossing komt er niet.
Wat kun je doen?
Je hebt 14 dagen bedenktijd op het moment dat je de benodigde spullen voor je abonnement in huis krijgt. Dit heet ‘herroepingsrecht’. Vanaf dat moment heb je 14 dagen de tijd om kosteloos te annuleren. Wanneer je die termijn al voorbij bent, en vast zit aan een jaarcontract kun je de overeenkomst laten ontbinden. Dit kan wanneer Ziggo niet levert waar je als klant voor hebt betaald.
Advocate Els Doornhein van De Vos en Partners Advocaten raadt aan om in eerste instantie te dreigen met ontbinding en Ziggo een termijn te geven waarin ze hun gebreken kunnen herstellen. Lossen ze de problemen binnen die gestelde termijn niet op, dan sta jij in het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Vernietiging van het contract
Maar dat is niet het enige dat je kunt doen. Wanneer de klantenservice of een medewerker van Ziggo je iets belooft wat niet klopt of informatie geeft die niet juist is, is er volgens Doornhein sprake van ‘oneerlijke handelspraktijken’. Als er sprake is van een oneerlijke handelspraktijk heb je als consument het recht om het contract te vernietigen, stelt Doornhein.
Kort geding
Mocht je er nou helemaal niet uitkomen met Ziggo, dan kun je ook een kort geding aanspannen. Hiervoor is het wel belangrijk dat alles wat je stelt, kunt bewijzen. Doornhein raadt daarom aan om elk contact en elke afspraak met Ziggo goed bij te houden en vast te leggen. Worden er afspraken gemaakt? Laat dit via de mail bevestigen, of stuur zelf een mail met de gemaakte afspraken.
Social media
Een kort geding is in veel gevallen een vrij grote stap. Het werkt volgens Doornhein sneller wanneer je een bericht plaatst op social media. Dit werkt volgens haar net als een publieke schandpaal; iedereen kan zien dat jij een probleem hebt met Ziggo. Dat staat niet netjes. Een bedrijf zal sneller geneigd zijn je probleem op te lossen, wanneer je het publiekelijk aankaart.
Alternatieven
Je kunt natuurlijk ook overstappen naar een andere provider. Welke provider hangt af van de aansluiting die je hebt. Ziggo levert als een van de weinigen providers via de kabel. Er zijn ook kleinere providers zoals Zeelandnet/Delta en Caiway.
KPN levert via de telefoonkabel of via glasvezel. Andere providers die via de telefoonkabel leveren zijn onder andere Tele2 en Online.nl. Enkele bekende glasvezelaanbieders zijn, behalve KPN, XS4all en Caiway. Als het alleen gaat om televisie kun je ook uitweiden naar bijvoorbeeld Digitenne of CanalDigitaal.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!