Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Belbus: EnergieDirect sluit zomaar contract af

  •  
11-02-2017
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
178 keer bekeken
  •  
930x520_energie
Op 16 juni 2015 wordt de Groningse Kor Huiting gebeld door een telefonisch verkoper van  123XL.nl ; een partij die - in opdracht van andere bedrijven - telefonisch abonnementen verkoopt. De verkoper in kwestie heeft een mooie aanbieding met betrekking tot een energiecontract van  Energiedirect.nl . Kor is normaal gesproken niet gediend van dit soort telefoontjes maar de aanbieding klinkt interessant en dus vraagt hij om meer informatie via de mail. In plaats van meer informatie, ontvangt Kor een week later plots een aanbod van  Energiedirect.nl  in zijn mailbox: ‘Wat fijn dat je klant wil worden. Klik op ‘bevestig’ om je aanmelding af te ronden.’ Kor is verbaasd door deze agressieve verkoopmanier en besluit de mail niet te bevestigen. Maar toch wordt Kor klant.
Foutief mailadres
Kor ontvangt tot zijn grote ongeloof een brief van zijn eigen energieleverancier Electrabel. In deze brief zegt Electrabel het te betreuren dat hij overstapt naar  Energiedirect.nl . Kor neemt direct contact op met laatstgenoemde partij en vraagt om opheldering. Volgens de medewerkers van  Energiedirect.nl  is het aanbod bevestigd vanuit een mailadres dat sterk lijkt op dat van Kor. Maar dit mailadres is helemaal niet in het beheer van Kor. Hij heeft nog nooit van het mailadres gehoord en heeft er ook geen toegang toe. Het is onduidelijk wie het aanbod vanuit het foutieve mailadres heeft bevestigd. Toch is de zogeheten ‘digitale handtekening’ vanuit het foutieve mailadres voor de energieleverancier voldoende bevestiging om de overeenkomst in gang te zetten.
Incassotraject
In de periode die volgt neemt Kor meermaals contact op met  Energiedirect.nl  waarin hij duidelijk maakt geen klant te willen zijn. Hij belt, mailt en schrijft bezwaarschriften waarin hij - middels meerdere bewijzen - duidelijk probeert te maken dat hij het contract nooit heeft bevestigd. Dit leidt helaas tot weinig resultaat.  Energiedirect.nl  blijft de fout bij Kor neerleggen: ‘ Meneer, u moet altijd een juist mailadres opgeven .’ Kor wordt er moedeloos van. Tot overmaat van ramp blijkt  Energiedirect.nl  over Kors bankgegevens te beschikken en wordt er maandelijks een bedrag afgeschreven via een automatisch incasso. Kor is hier absoluut niet van gediend en besluit de bedragen te storneren. In antwoord daarop schakelt de energieleverancier incassobureau GGN in. Deze sommeert Kor binnen vijf werkdagen een bedrag van €211 over te maken en anders dreigt de gerechtsdeurwaarder.
Omgekeerde wereld
Kor is inmiddels anderhalf jaar bezig aan  Energiedirct.nl  te bewijzen dat hij nooit heeft ingestemd met een contract. Advocaat Bas van Batenburg van ‘Van Batenburg & Pracht Advocaten’ beaamt dat dit de omgekeerde wereld is. Van Batenburg legt uit: ‘De heer Huiting is in deze overeenkomst geen contractpartij. Hij heeft immers nooit telefonisch ingestemd met deze overeenkomst of op de knop ‘ bevestigen’  gedrukt. De bevestiging is bovendien niet vanuit zijn mailadres gestuurd maar vanuit een adres dat voor de heer Huiting onbekend is. Het is aan de wederpartij om aannemelijk te maken dat de vordering is gebaseerd op een rechtsgeldige overeenkomst.’ Het is dus aan Energiedirect.nl om te bewijzen dat Kor inderdaad heeft ingestemd met het contract.
In overtreding
Energiemaatschappijen mogen zonder machtiging geen persoonsgegevens gebruiken om een automatisch incasso te starten. Jeroen Nugteren, woordvoerder ‘Energie’ van de Autoriteit Consumenten Markt, legt uit: “Wanneer er sprake is van een automatische incasso moet daarvoor een machtiging zijn afgegeven. Deze zou de leverancier moeten kunnen aantonen. Meestal wordt die machtiging samen met de overeenkomst gesloten, waarbij de consument zowel met het aanbod als de automatische incasso akkoord gaat.’ Aangezien Kor nooit met het contract heeft ingestemd, is  Energiedirect.nl  in overtreding wanneer zij automatisch geld incasseren.
De Belbus
Aangezien de energieleverancier geen oren heeft naar de bezwaren van Kor, besluit Kor De Belbus in te schakelen. In het gesprek met de woordvoerder van  Energiedirect.nl  wordt al snel duidelijk dat hier een grote fout is gemaakt. Volgens woordvoerder Ilse Steenbergen had Energiedirect twee mailadressen in het systeem staan. ‘Hoe het precies gebeurd kan zijn, weten wij helaas niet.’ De woordvoerder biedt namens  Energiedirect.nl  haar excuses aan en zegt dat dit nooit had mogen voorkomen. Ook zegt zij het te betreuren dat Kor zo lang heeft moeten vechten voor zijn gelijk. Het incassotraject wordt per direct stopgezet en Kor ontvangt €250 euro ter compensatie van de geleden schade. Op de vraag hoe  Energiedirect.nl  aan Kor zijn bankgegevens is gekomen, heeft de woordvoerder geen antwoord. Zij belooft dit uit te zoeken. Helaas is hier - ook in latere communicatie - geen eenduidig antwoord op gekomen.
Hulp
Ben jij ten einde raad en heb je zelf De Belbus nodig? Mail je verhaal naar  belbus@vara.nl  of twitter  @kassa_vara .
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!