Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Mobiel leasen kan duur uitpakken voor consument

12-04-2012
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
172 keer bekeken
  •  
bellen_oudere_001_02.jpeg
Tegenwoordig kun je bij Hi en Telfort mobiele toestellen leasen. Deze leasetoestellen worden gezien als een goedkope oplossing voor mensen die niet al te veel geld aan hun telefoon uit willen geven. Toch lijkt dit echter niet altijd het geval, aldus de metro deze morgen.
Goede deal?
Het principe lijkt een goede deal. Bij het afsluiten van een goedkoop abonnement lease je voor een vast bedrag per maand een gloednieuwe smartphone. Als het contract ten einde loopt kun je beslissen om de telefoon daarna weer in te leveren of deze over te nemen van de provider. Zo hoef je niet in één keer een dure telefoon af te rekenen, maar de vraag is of de telefoon aan het einde van je contract wel betaalbaar is.
Onduidelijkheid
Volgens de Hi-klantenservice ben je met deze nieuwe leasemethode goedkoper uit als consument. Tim Wijkman van gsmhelpdesk.nl betwijfelt dit: “De providers blijven vaag over de kosten die aan het eind van de leaseperiode betaald moeten worden.” Het is daarom onduidelijk wat er aan het eind van het contract betaald moet worden voor het toestel. Dit bedrag hangt af van de dan geldende adviesprijs. “In werkelijkheid kost een toestel natuurlijk nooit zo veel.”
Telecommarkt minder transparant
“Wat me opvalt bij de leaseconstructie is dat de toestelsubsidie is afgeschaft”, merkt Wijkman op. Het resultaat is dat van korting bij de verkoop van een abonnement geen sprake meer is bij winkels en webshops. “Dit is de zoveelste verandering die de telecomproviders de laatste jaren hebben doorgevoerd. Ze trekken steeds meer macht naar zich toe.” De telecommarkt wordt hierdoor steeds minder transparant denkt Wijkman.
Lege handen
De optie om de telefoon weer in te leveren is er natuurlijk ook nog. “De providers hebben dat natuurlijk het liefst”, zegt Wijkman. “Een oude gsm kan nog veel geld opleveren, denk alleen al aan de edelmetalen die erin zitten.” Als consument heb je dan uiteindelijk helemaal niets, terwijl je in theorie wel in twee jaar het toestel al hebt afbetaald.
Vergelijken
Vergelijkingssites hebben last van de onduidelijkheid rondom de kosten van de nieuwe abonnementen. Ben Woldring van de vergelijkingssite bellen.com zegt hierover: “We zijn druk bezig om de lease-abonnementen te vergelijken met andere abonnementen, maar op dit moment is dat nog onmogelijk.” Maar de voordelen van de leasemethode ziet hij ook: “Je kunt je eigen abonnement samenstellen. Daarnaast weet je wat je betaalt voor je abonnement en voor je toestel, dat is nu nog onduidelijk.” Daarnaast heb je binnen vier uur een leentoestel in handen als er iets met je eigen telefoon gebeurt.
Volgers
Woldring zegt dat het nog even afwachten is om te weten of andere providers ook met deze lease-abonnementen gaan werken. “Ze zijn bang om het oude systeem los te laten.” Wijkman noemt deze methode ‘koop op afbetaling’, maar dan is het niet duidelijk voor de klant hoeveel hij aan het einde van de rit nog moet betalen. “Uiteindelijk is de consument altijd de dupe van dit soort veranderingen.”
Bron: Metro
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!