Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

The Phone House vraagt faillissement aan

14-02-2017
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
logo phone house 930
Belwinkelketen The Phone House heeft dinsdag faillissement aangevraagd. Het bedrijf heeft veel last van concurrentie door telecombedrijven en het scherpere toezicht op de aanbieding van telefoons bij abonnementen. Daardoor lukt het niet de resultaten te verbeteren.
Uitspraak Hoge Raad van invloed
Phone House ziet de verkopen al een tijd teruglopen. Daarnaast krijgt het bedrijf lagere vergoedingen van telecomoperators dan voorheen.
De belwinkels hebben ook last van een recente uitspraak van de Hoge Raad, die stelde dat consumenten jarenlang zijn misleid door telecombedrijven die deden alsof telefoons gratis werden verstrekt bij abonnementen. In feite betreffen de all-inpakketten echter leningen voor de toestellen. Telecombedrijven moeten daarom nu een duidelijke uitsplitsing maken tussen belkosten en de prijs van een telefoon.
Winkels voorlopig open
Het faillissement is aangevraagd voor het hoofdkantoor en de zeventig eigen winkels van het bedrijf. De 74 franchisevestigingen vallen buiten het faillissement. Alle winkels van Phone House, dat 806 medewerkers heeft, blijven voorlopig open.
Curatoren onderzoeken de mogelijkheden voor een doorstart van het bedrijf.
Phone House schrapte in 2014 al circa tweehonderd banen om de verdeling tussen fysieke winkels en internetactiviteiten beter in balans te krijgen. Het bedrijf is sinds 1998 actief in Nederland, oorspronkelijk als onderdeel van het Britse Carphone Warehouse. Na diens fusie met het Britse winkelbedrijf Dixons werd Phone House in 2015 verkocht aan aandeelhouders van telecomretailer Optie1. ANP
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!