Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

'Trap niet in slinkse verkoopdemontraties'

13-07-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
115 keer bekeken
  •  
verkopen kopen 930
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten die per post een persoonlijke uitnodiging ontvangen voor een bijeenkomst of een themafeest in de buurt, wat een verkoopdemonstratie blijkt te zijn. Vaak wordt ook een prijs of cadeau in het vooruitzicht gesteld op die bijeenkomst. In de brief wordt niet vermeld dat het een verkoopdemonstratie is. Bij verschillende verkoopdemonstraties worden consumenten niet gewezen op hun rechten. Dat kan leiden tot onaangename verrassingen.
Aangezet tot kopen
Consumenten worden tijdens de besloten bijeenkomsten vaak onder druk gezet om dure (gezondheids)producten te kopen, zoals pleisters of gezondheidskussens. Of ze kunnen een reis ‘winnen’, die uiteindelijk toch betaald moet worden. Over de bedenktijd of het kosteloos terugsturen van de producten binnen 14 dagen worden consumenten niet of slecht geïnformeerd.
De ACM wijst consumenten op hun rechten bij aankopen tijdens verkoopdemonstraties:
* De uitnodiging moet duidelijke informatie bevatten over het karakter van de bijeenkomst;
* De verkoper moet duidelijk zijn over de werking en de kosten van de producten;
* De verkoper de consumenten goed informeren over de voorwaarden die verbonden zijn aan de aankoop, zoals de bedenktijd.
* Voor producten die de consument koopt tijdens een verkoopdemonstratie geldt in de meeste gevallen een bedenktijd van 14 dagen vanaf het moment van aflevering.
* Wordt de consument niet of niet voldoende geïnformeerd over de bedenktijd, dan geldt een verlengde bedenktijd tot 12 maanden na de aankoop.
Bedenktijd bij verkoopdemonstraties
De ACM krijgt meldingen van consumenten dat op de bijeenkomsten dure gezondheidsproducten worden aangeboden, zoals pleisters of gezondheidskussens. Als de consument later van het product af wil, dat zegt de ondernemer dat er voor dit product geen bedenktijd geldt. Vaak wordt als argument gebruikt dat het gaat om een hygiënisch product. Dit kan echter niet zo maar. De ondernemer moet bij een hygiëneproduct er voor zorgen dat het product is verzegeld. Hij moet de consument bovendien vooraf duidelijk informeren dat als de consument de verzegeling verbreekt, de bedenktijd vervalt. Zolang de verzegeling níet is verwijderd, geldt gewoon de bedenktijd.
Ook voor een reis kan een bedenktijd gelden, met name als de reisdatum en bestemming nog onduidelijk zijn.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!