Logo Kassa
Het consumentenplatform van BNNVARA.

Lightinthebox - stuntprijzen waarbij importheffing buiten beschouwing wordt gelaten, maar wel als verkoopprijs gepresenteerd wordt!

Geplaatst door: dennisvenray op: 20-08-2014 13:01
Beste lezer(s)/lezeres(sen), Tegenwoordig wordt het steeds gangbaarder via internet aankopen te doen, echter er zitten ook veel rotte appels tussen de webshops. Met name uit China, die zich in eerste instantie heel net voordoen en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf voordoen. Ze stunten met prijzen en er zouden al tal van mensen de koper voorgegaan zijn en zeer tevreden over het product zijn die je natuurlijk net wilt kopen. Ik ben gelokt met een autoradio (waarbij ook een navigatiesysteem zou zitten, het betreft een 2din radio), deze zou eerst €132,00 kosten, toen bleek het pakket 2 kg te wegen en daarom zou het (met 50% korting) € 30,00 extra (verzendkosten) gaan kosten. De bestellingsduur zou 3-5 dagen zijn, ik heb net de UPS man aan de deur gehad: of ik nog eens € 45,00 aan importkosten wilde betalen. M.a.w. de radio kost me geen € 132,00, ook geen € 162,00, maar € 207,00! Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen. Ik heb weinig hoop, het blijkt nu een Chinese groothandel te zijn, en het is een zeer omslachtige (vrijwel onmogelijke, want je blijft in cirkels draaien om dat formulier te vinden waarnaar ze verwijzen) manier, en als ik in weer een ander deel van hun website lees dan lijkt of ik slechts een deel op een nog voor mij onduidelijke manier kan terugkrijgen. Zijn er meer van deze klachten over Lightinthebox? Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten. Ze beweren de koper (na de schok van bijkomende verzendkosten) te hebben betaald voor het artikel in zijn geheel, maar er komen dus nog heel veel aanvullende kosten bij: dit is gewoon misleiding!
Reactie door 14peter op 20-08-2014 13:10
[url=http://www.lightinthebox.com/nl/knowledge-base/c1391/a4116.html: Staat anders gewoon op hun site.[/url: Daarnaast is het natuurlijk waanzin en onuitvoerbaar om te verwachten dat een bedrijf in staat is om te gaan vermelden wat ieder afzonderlijk land qua belastingen en importheffingen gaat rekenen. Dus nee, dit is geen misleiding, maar een kwestie van zelf wat onderzoek doen. Hier leest u daar meer overHier leest u daar meer over
Reactie door tijger1 op 20-08-2014 13:45
Dat ze een Chinees bedrijf zijn staat gewoon op hun site. Dat u wellicht importheffingen moet betalen ook. Dus eerst lezen en dan wellicht bestellen.
Reactie door dennisvenray op 20-08-2014 14:22
Ze zijn wel via Apple iPhone als app goedgekeurd, en Lightinthebox adverteert met 'Eén wereld, één prijs', daarnaast gebruiken ze als bijna geen enkel buitenlands bedrijf iDeal om te betalen. Ze informeren foutief over het gewicht (geen 2 kg maar 0,5 kg) en als ze hun prijzen vergelijken met Nederlandse producten (waarop geen invoerrechten meer zitten), dan verwacht je ook geen aanvullende invoerrechten te hoeven betalen. Bovendien zij bieden hun product actief aan op de Nederlandse markt (de EU markt), daarnaast spreekt het al voor zich dat ze alles wat de prijs drukt je wordt ingewreven, en dat wat zij wel en anderen niet buiten beschouwing in hun prijs laten, kun je ergens achteraf tussen wel heel veel links die je voor je betaling niet in beeld krijgt dit terugvinden. Ik krijg haast de indruk dat 14peter en tijger1 aan affiliate-marketing doen voor Lightinthebox .... Quote: dennisvenray schreef op woensdag 20 aug 2014, 13:01: Beste lezer(s)/lezeres(sen), Tegenwoordig wordt het steeds gangbaarder via internet aankopen te doen, echter er zitten ook veel rotte appels tussen de webshops. Met name uit China, die zich in eerste instantie heel net voordoen en zich als een betrouwbaar Amerikaans bedrijf voordoen. Ze stunten met prijzen en er zouden al tal van mensen de koper voorgegaan zijn en zeer tevreden over het product zijn die je natuurlijk net wilt kopen. Ik ben gelokt met een autoradio (waarbij ook een navigatiesysteem zou zitten, het betreft een 2din radio), deze zou eerst €132,00 kosten, toen bleek het pakket 2 kg te wegen en daarom zou het (met 50% korting) € 30,00 extra (verzendkosten) gaan kosten. De bestellingsduur zou 3-5 dagen zijn, ik heb net de UPS man aan de deur gehad: of ik nog eens € 45,00 aan importkosten wilde betalen. M.a.w. de radio kost me geen € 132,00, ook geen € 162,00, maar € 207,00! Ik heb het pakket niet aangenomen en de UPS man dit laten terugnemen. Nu kijk ik op de site van Lightinthebox hoe ik mijn geld kan terugkrijgen. Ik heb weinig hoop, het blijkt nu een Chinese groothandel te zijn, en het is een zeer omslachtige (vrijwel onmogelijke, want je blijft in cirkels draaien om dat formulier te vinden waarnaar ze verwijzen) manier, en als ik in weer een ander deel van hun website lees dan lijkt of ik slechts een deel op een nog voor mij onduidelijke manier kan terugkrijgen. Zijn er meer van deze klachten over Lightinthebox? Ik denk dat de Nederlandse markt gewaarschuwd moet worden voor dergelijke bedrijven die via internet stuntprijzen aanbieden, terwijl ze eigenlijk gewoon de importkosten weglaten. Ze beweren de koper (na de schok van bijkomende verzendkosten) te hebben betaald voor het artikel in zijn geheel, maar er komen dus nog heel veel aanvullende kosten bij: dit is gewoon misleiding!einde Quote
Reactie door dennisvenray op 20-08-2014 14:34
Het wordt je niet gemeld voor de aankoop van een product. Via Google zoek je je product, klik je erop dan kom je direct bij het artikel (dit is bewust door het bedrijf zelf zo aangegeven bij Google), kom je bij dit artikel dan kom je tot aan de betaling niets tegen over nog te betalen invoerrechten. Ik krijg toch echt de indruk dat u aan affiliate-marketing doet voor Lightinthebox. Quote: tijger1 schreef op woensdag 20 aug 2014, 13:45: Dat ze een Chinees bedrijf zijn staat gewoon op hun site. Dat u wellicht importheffingen moet betalen ook. Dus eerst lezen en dan wellicht bestellen.einde Quote
Reactie door dennisvenray op 20-08-2014 14:43
Het is wel misleiding. Ik heb zelf wat onderzoek gedaan via Google, dan krijg je een link naar het gewenste artikel (dit is bewust zo aangegeven bij Google door Lightinthebox), dan word je tot na de betaling niet geïnformeerd over nog te betalen invoerrechten. Er wordt met geen woord over gerept. Wel vergelijken ze zichzelf met producten waarbij verzendkosten en invoerrechten al in de prijs zit. Ook geven ze tijdens de bestelling door dat het pakket 2 kg weegt, UPS geeft 0,5 kg aan. Daar begint dus al de misleiding (oplichting). Alleen als je dit van UPS hoort, dan heb je al betaald! En wat u beweert over het niet bij te houden van invoerrechten en belastingen: ze bieden het wel actief in Nederland aan en vergelijken het actief met prijzen waarmee ze het niet zouden mogen vergelijken. Dit is weldegelijk en zeer bewust misleiden van kopers! U heeft het over gebrekkig zelfonderzoek mijnerzijds? Als ik u was zou ik zelf aan zelfonderzoek doen voordat u dat een ander aanbeveelt. Ik krijg namelijk sterk de indruk dat u affiliate-marketing voor Lightinthebox doet. De misleiding van Lightinthebox veegt u wel erg gauw van tafel en u komt me net iets te gauw met verwijten richting de benadeelde klant. Quote: 14peter schreef op woensdag 20 aug 2014, 13:10: [url=http://www.lightinthebox.com/nl/knowledge-base/c1391/a4116.html: Staat anders gewoon op hun site.[/url: Daarnaast is het natuurlijk waanzin en onuitvoerbaar om te verwachten dat een bedrijf in staat is om te gaan vermelden wat ieder afzonderlijk land qua belastingen en importheffingen gaat rekenen. Dus nee, dit is geen misleiding, maar een kwestie van zelf wat onderzoek doen. Hier leest u daar meer overeinde Quote Hier leest u daar meer over
Reactie door 14peter op 20-08-2014 14:44
Ja hoor Dennis, en ik werk ook voor diverse banken, luchtvaartmaatschappijen, verzekeringsbedrijven... Feit blijft echter dat je in dit land invoerrechten/btw moet betalen als je iets van buiten de EU invoert, dat staat in de wet, en die behoor jij te kennen, niet één of ander in het buitenland gevestigd bedrijf
Reactie door 14peter op 20-08-2014 14:53
En dat van die invoerrechten etc staat dus wel op hun site, blijkens die eerste link die ik je gaf.
Reactie door dennisvenray op 20-08-2014 15:10
Die link krijg je niet te zien als je een product koopt. Je zoek via Google (of andere zoekmachine) en dan kom je direct op dat gezochte artikel uit. Zonder link naar nog te betalen invoerrechten. Ze vergelijken het wel met soortgelijke artikelen (waarvan de invoerrechten al betaald zijn). Alleen als je via de homepage inlogt en je er nadrukkelijk naar op zoek gaat, dan vind je het. Quote: 14peter schreef op woensdag 20 aug 2014, 14:53: En dat van die invoerrechten etc staat dus wel op hun site, blijkens die eerste link die ik je gaf. einde Quote
Reactie door tijger1 op 20-08-2014 15:23
Uiteraard werk ik ook voor Light in the Box. Maar weet u, als ik al iets via internet bestel, dan controleer ik eerst de voorwaarden en zelfs een klein kind weet dat China wijd weg is en niet bij Europa hoort, dus invoerrechten en btw betalen. Dus voortaan nadrukkelijk op zoek gaan.
Reactie door dennisvenray op 20-08-2014 15:32
Het valt me op dat er zo weinig compassie is naar de benadeelde partij en hoe zo'n koopproces verloopt. Er wordt wel heel erg simplistisch de wijzende vinger gewezen naar het slachtoffer (de opgelichte koper), dat zal wel typisch Nederlands zijn. Ik kwam hier voor hulp, wijze raad voor wat nu te doen. Het is altijd het makkelijkst om iets te bekritiseren, het vergt moeite om je gelijk te krijgen als je benadeeld bent. Zo'n onvolwassen 'discussie' had ik toch zeker niet hier verwacht ... Quote: 14peter schreef op woensdag 20 aug 2014, 14:53: En dat van die invoerrechten etc staat dus wel op hun site, blijkens die eerste link die ik je gaf. einde Quote
Reactie door 14peter op 20-08-2014 15:38
Slachtoffer? Opgelichte koper? Gaat dit nou nog altijd over de importheffing?
Reactie door tijger1 op 20-08-2014 15:42
Slachtoffer? Opgelichte koper? En u klaagt over een onvolwassen discussie? U bent niet benadeeld en krijgt ook geen gelijk, want u bent geen slachtoffer en u bent niet opgelicht. U hebt, zonder u goed in de zaak te verdiepen, iets aangeschaft wat duurder uitvalt. Jammer dan. Volgende keer beter opletten. Als u iets over Light in the Box wilt lezen, toets die naam dan in in het zoekvak.
Reactie door diumenge op 20-08-2014 20:14
Oplichting is het niet. Maar ik ben het er wel mee eens dat niet direct duidelijk is dat er nog kosten bij kunnen komen. Heb het even uitgeprobeerd door via een zoekopdracht daar uit te komen en staat het inderdaad nergens. Misschien staat het verder bij het afrekenen nog, maar dan moet ik een account aanmaken en daar heb ik geen zin in. M.i. is wel duidelijk dat je feitelijk een bestelling in China plaatst, dus dat zou je toch aan het denken moeten zetten. Ik bestel zelf wel eens was bij aliexpress.com en dat is eigenlijk hetzelfde verhaal. Alleen daar is de bescherming van de koper wel goed geregeld.
Reactie door dennisvenray op 22-08-2014 10:39
Dit is de mail die ik van Lightinthebox heb ontvangen. Je hebt de keuze: of 50% retour ontvangen van hen na de invoerrechten zelf aan UPS voorgeschoten te hebben, of ze vernietigen het product (ad € 162,00) en dan moet je je geld maar terug zien te krijgen. Dan lijkt het me verstandiger de € 44,27 invoerrechten te betalen en maar hopen dat ze inderdaad 50% terugbetalen. Dan heb ik namelijk voor € 22,14 toch nog wat voor die € 162,00 (welk eigenlijk € 132,00 had moeten zijn) gekregen. Feit blijft: ze antwoorden in het Nederlands (dus ze bedienen wel degelijk de Nederlandse markt) en ze willen me in die mail aan iets herinneren wat op het moment van de aankoop voor me verzwegen werd. Daarnaast is dat dit soort bedrijven niet alleen klanten die via de zoekmachine rechtstreeks op het gezochte artikel in hun website uitkomen niet geïnformeerd worden over nog bijkomende invoerrechten (dit is een zekerheid, niet een mogelijkheid), maar eigenlijk is het een oneigenlijke manier om te concurreren binnen de EU met Europese bedrijven. Europese bedrijven worden benadeeld (wel op korte termijn dan, want kopers trappen er geen 2e x meer in) met valse concurrentie. Lightinthebox kan op prijs concurreren omdat ze hun producten (welk overigens ook namaak zijn op de merkartikelen van Westerse producten) 'tax free' aanbieden en dit op moment van aankoop niet melden. Het is dus gewoon valse concurrentie, want ze proberen voet aan de grond in de EU te krijgen op basis van valse prijzen ('laat de klant later maar voor de invoerrechten betalen'-mentaliteit). Copie van de ontvangen mail van Lightinthebox: Beste klant, We hebben vernomen via koerier dat u uw pakket geweigerd heeft de invoerrechten van 44.27 EUR te betalen. Wij willen u eraan herinneren dat klanten zelf verantwoordelijk zijn voor eventuele belasting die wordt geheven. Bezoekt u onderstaande link voor meer informatie over ons beleid betreffende belastingen. http://www.lightinthebox.com/nl/knowledge-base/c1185/a2865.html Omdat wij u als onze belangrijke klant waarderen en u willen helpen om uw pakket binnenkort op te halen, willen we u 50% van de belasting terugbetalen. Wij vragen u contact met koerier op te nemen, de belasting te betalen en het pakket op te halen. Vervolgens stuurt u aub een foto van het ontvangstbewijs van het pakket waarop de belasting wordt aangetoond, wij zullen vervolgens de terugbetaling van de extra kosten verwerken. We kijken uit naar uw snel antwoord. Anders wordt uw pakket vernietigd na 2 september.
Reactie door 14peter op 22-08-2014 11:25
Zeg Dennis, waar maak jij eigenlijk uit op dat een bedrijf van buiten de eu jou moet informeren over die importheffing/btw??
Reactie door dennisvenray op 22-08-2014 17:36
Als je je eigen producten vergelijkt met andere producten, dan moeten de prijzen eerlijk en vergelijkbaar zijn. Deze zogenaamde 'tax free' producten worden met 'tax included' producten vergeleken. Niet als je via de homepage binnenkomt, wel als je via Google of vergelijksites op het product in de LightInTheBox webshop terecht komt. Niet informeren maar wel deze prijzen noemen en met inclusiefprijzen vergelijken is bewuste misleiding door niet alleen verwachtingen te creëren, ze laten het volledig buiten beschouwing. Daarnaast is het conncurrentievervalsend voor andere producenten, want LightInTheBox gebruikt hier valse gegevens ter promotie van hun eigen producten. Bewust om te kunnen concurreren op de Nederlandse markt. Quote: 14peter schreef op vrijdag 22 aug 2014, 11:25: Zeg Dennis, waar maak jij eigenlijk uit op dat een bedrijf van buiten de eu jou moet informeren over die importheffing/btw??einde Quote
Reactie door tijger1 op 22-08-2014 17:46
Ja, u kunt er over blijven mopperen, maar dat heeft geen zin. Hun eigen site is leidend en daar staat het op. Heel simpel.
Reactie door 14peter op 22-08-2014 18:16
Dus eigenlijk vergelijkt Google, en niet Lightinthebox... En welke valse gegevens gebruiken ze dan??
Reactie door valerius-2 op 22-08-2014 18:57
Ik zou u aanraden om eens eerst vooraf u kennis te verrijken wat er aan kosten er bij komen voordat u een koop doet.
Reactie door mahadma op 22-08-2014 19:17
Kennelijk zijn er in NL geen winkels/internetshops meer waar je kleding kunt kopen. Dat blijkt wel, we moeten met alle risico's van dien kleding gaan bestellen in China ...........
Reactie door tijger1 op 22-08-2014 19:27
@mahadma Kan je in Nederland dan ook autoradio's kopen? ;-)
Reactie door mahadma op 22-08-2014 20:09
Als je heel goed zoekt heb je een kans dat je er één vind. ;-)
Reactie door carola.83 op 22-08-2014 20:12
Quote: tijger1 schreef op vrijdag 22 aug 2014, 19:27: @mahadma Kan je in Nederland dan ook autoradio's kopen? ;-)einde Quote Tuurlijk, maar dan zijn ze een paar tientjes duurder, dus ga je bij allerlei vage, onbetrouwbare of in China gezetelde shops kopen.
Reactie door carola.83 op 22-08-2014 19:11
...... Niet als je via de homepage binnenkomt, wel als je via Google of vergelijksites op het product in de LightInTheBox webshop terecht komt....... Dat is ook niet de juiste manier om artikelen, concertkaarten enz. enz. te kopen! Als je via Google naar een site gaat, staan er vaak nog artikelen in cache die allang niet meer leverbaar zijn of waarvan de prijs niet meer goed is. De juiste manier is om naar de homepage van de site te gaan waar je wilt kopen. [Edit redactie:
Reactie door leontien51 op 13-09-2014 12:32
Ook ík heb van de week een pakket van Light in the Box ontvangen en moest ook 20, 65 betalen aan de postbode. Eerst dacht ik nog dat t een grap was, maar helaas..ik heb de 20+ euro betaald. Van de kleding die ik besteld had, zijn 5 stuks te klein..(Chinese maten?) Pakje retourneren heeft denk ik geen zin. T kost geld en je weet niet of je je geld daarmee terug krijgt. Helaas had ik nog een tweede bestelling gedaan en dat pakketje ligt nu op me te wachten bij t postkantoor. Mijn dringend advies: koop niets meer in die Chinese webwinkels!! Want goedkoop blijkt duurkoop te zijn!
Reactie door 1953 op 14-09-2014 02:29
Quote: leontien51 schreef op zaterdag 13 sep 2014, 12:32: Ook ík heb van de week een pakket van Light in the Box ontvangen en moest ook 20, 65 betalen aan de postbode. Eerst dacht ik nog dat t een grap was, maar helaas..ik heb de 20+ euro betaald. Van de kleding die ik besteld had, zijn 5 stuks te klein..(Chinese maten?) Pakje retourneren heeft denk ik geen zin. T kost geld en je weet niet of je je geld daarmee terug krijgt. Helaas had ik nog een tweede bestelling gedaan en dat pakketje ligt nu op me te wachten bij t postkantoor. Mijn dringend advies: koop niets meer in die Chinese webwinkels!! Want goedkoop blijkt duurkoop te zijn! einde Quote Leve de webwinkel: 'Van een kouwe kermis thuiskomen'!
Reactie door chrisenanita op 25-01-2015 00:18
Hoi iedereen , Ik heb mijn bestelling bij lightinthebox ook ontvangen en WIST dat ik zeker 21% van het aankoopbedrag aan douanekosten zou moeten betalen . Nu bleek dat meer te zijn dan verwacht en heb ik contact opgenomen met lightinthebox en nog geen 48uur later werd mij DE HELFT van de douanekosten TERUGBETAALD . Dus wat mij betreft geen probleem en ja je moet op je bestelling kunnen wachten ! Mvg. Chris
Reactie door kapiteinjan op 17-02-2015 11:12
Moet tot mijn schande bekennen er ook een keer ingestonken te zijn. Heb een paar goedkope prullen bij ze gekocht en kreeg aan de deur een extra bedrag van 20€ voor de kiezen.Wat een zwendel dacht ik meteen, het was toch inclusief verzendkosten? Ik heb het pakket geweigerd en dacht toen er af te zijn(en 40€ armer). Krijg ik een maand later een factuur van UPS of ik nog even die 20€ wil schokken. Ik heb een mailtje naar klantenservice van UPS gestuurd en gevraagd om nadere informatie over de factuur. Eigenlijk begon toen pas het kwartje te vallen, want toen hoorde ik voor het eerst hoe het eigenlijk zat met die inklaringskosten. Heb bezwaar gemaakt tegen de gang van zaken op grond van het feit dat de bezorger mij niet geïnformeerd heeft dat ik na weigering alsnog een factuur moest betalen en ik dus niet de afgewogen beslissing kon nemen om wel of niet te betalen. Gelukkig hielp dat. Niks meer van gehoord. Niks nieuws onder de zon, zo gaat het waarschijnlijk duizenden keren per dag in Nederland. Is het zwendel? Eigenlijk niet, meer moedwillig gebrek aan transparantie. Lijkt een beetje op dat gedoe met goedkope vakanties, die opeens twee keer zo duur worden door allerlei bijkomende belastingen etc. Gelukkig heb ik mijn lesje goedkoop geleerd, 40€ en scheve ogen.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je snel en gratis aan voor de Kassa nieuwsbrief!