Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: J3
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Feb 21, 2017 om 16:31Ongevraagde contentdienstenHartelijk dank voor de reacties.
Ik erken dat ik te laconiek ben omgegaan met vroegere automatische incasso afschrijvingen. Daar waren redenen voor maar dit is niet de plaats om daarop in te gaan.
Bovendien is het nogal gratuit erop te wijzen dat je als consument beter op moet letten. Tegen alle slachtoffers van woekerpremies of renteswaps kun je ook zeggen: "Had je maar beter op moeten letten". Wat is de volgende stap? Dat ongesluierde vrouwen daarmee zelf aanleiding geven tot aanranding? We leven in Nederland toch in een rechtstaat?
Dat betekent dat als je situaties schept die overduidelijk alleen tot doel hebben mensen er in te luizen, dat gezien wordt als oplichting waarvoor je aansprakelijk gesteld wordt. In de eerste plaats door 'naming and shaming' maar als het kan ook door schadeloosstelling.
Dat er hier sprake was van opzettelijke poging tot oplichting blijkt als je dieper graaft. Na veel zoekwerk wist ik de specificatie van de contentdienst boven water te halen. Niet via Vodafone of op de site waar zij hun facturen specificeren (MyVodafone.nl) maar door te speuren op payinfo.nl, een website van de Stichting Gedragscodes Mobiele Diensten. Daarop bleek dat ik elke week gefactureerd werd voor 'Abonnement vernieuwd'. Dat op zich is natuurlijk al een doorzichtige truc: Iedereen begrijpt dat je niet iedere week een abonnement vernieuwd wilt hebben. Ik heb dat niet nader onderzocht maar waarschijnlijk bestaat de enige dienst die dat abonnement levert eruit dat je als abonnee verwittigd wordt dat je abonnement vernieuwd is! Nogmaals, ik heb nooit (bewust) gevraagd om een dergelijk abonnement, wat natuurlijk voor iedereen die zich realiseert welke dienst ze leveren logisch zal zijn.
Overigens: als je Googelt op 'Gogogy' vind je talloze klachten van lotgenoten. Dit betekent dat er veel mensen zijn die het gevoel hebben er ingeluisd te zijn. En als zoveel mensen dat vinden is dat waarschijnlijk ook zo. En waarschijnlijk is dat ook geen ongelukkig misverstand maar moedwillige opzet.
Wellicht is het niet voor niets dat T-Mobile een "abonnement zonder sms-diensten" aanbiedt. Maar dat weet ik pas nu.