Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: Marko Jablan
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Mar 25, 2019 om 21:42VerhuurorganisatieJe vraag is net te algemeen, daarom moet ik deels gokken.
Heb je de volledige verhuur uit handen gegeven? Dan is het doorgeven van de gegevens van de huurders tot nu toe een service geweest, meer niet. Wel heb jij recht op een anoniem overzicht van de gasten in jouw chalet, alleen geboortejaren en sekse plus verblijfsperiode.
Voorbeelden hiervan: Roompot, CenterParcs. Eigenaren zijn deels of allemaal particulier, dagelijks onderhoud en verhuur door deze organisaties.
Is je verhuurorganisatie alleen een bemiddelaar, levert die alleen bepaalde diensten? Dan hangt het van de contracten af. Bij bemiddeling, al dan niet met overname van de betalingen, heb je natuurlijk recht op de gegevens van de gasten en zij moeten weten, dat het jouw chalet is.
Wat correct is, is afhankelijk vanouw situatie. -
Jan 6, 2019 om 11:09Zoover plaatst niet alle reviewsGeen enkele reviewsite is objectief en bij vakanties is het nog simpeler: alleen reviews op de site, waar je een accommodatie kunt boeken, zijn betrouwbaar, want die komen van gasten, die er echt geweest zijn. Verder geldt in reviewland: lees tussen de regels door.
Bij zoover zijn negatieve reviews wel mogelijk, maar alleen bij objecten, die kunnen reageren. Dit gebeurt op meer beoordelingssites. Negatieve zaken worden niet direct geplaatst, maar worden eerst het bedrijf voorgelegd en later met de reactie van het bedrijf wel gepubliceerd.
Voorbeeld: ik heb afgelopen zomer een reservering doorgestreept en een 'niet-welkom' uitgedeeld (Deze mensen kunnen in de hele omgeving niets meer boeken).
De betreffende mevrouw had met hoge korting geboekt, zou direct het volledige bedrag betalen en wat gebeurde er? Niets. Bij navraag kregen we een scheldpartij over ons heen, waar de honden nog geen brood van lusten. Uiteindelijk heeft ze te laat en te weinig betaald. Het bedrag kwam binnen, nadat wij hadden afgezegd, en is onder aftrek van de bankkosten teruggegaan. Vanzelfsprekend was het onrecht groot en de wereld te klein. Ze heeft op verschillende sites geprobeerd ons zo zwart mogelijk te maken. Een site heeft contact opgenomen en na onze versie de mevrouw geblokkeerd. De andere twee reacties heb ik zelf gevonden en voorzien van onze kant van het verhaal. Bij het doorklikken kan iedereen zien, dat deze mevrouw alleen negatieve reviews op internet plaatst. Geen van de drie sites is een echte boekingssite.
Dit is een voorbeeld van wat zoover wil voorkomen. Zovver wil niet bekend staan als klaagmuur voor ontevreden gasten en daarom mag je daar niet zomaar alles plaatsen, wat je wilt. -
Dec 17, 2018 om 19:02Waarom betaal je bij de ene reisorganisatie 15% aanbetaling en bij een ander 30%Corendon, in principe alle ANVR-leden en SGR-deelnemers, hanteren al sinds jaar en dag een aanbetaling van 30% en de hele reissom moet 4-8 weken voor vertrek zijn voldaan. Dit komt nog uit de tijd, dat internationale betalingen lang onderweg waren.
Tegenwoordig is de 30% best te verdedigen. Het is een goede drempel voor mensen, die elke dag een andere reis zien en daarom de vorige weer annuleren. Bovendien: als je al moeite hebt met de aanbetaling, is het zeker aan te raden om te kijken of je de hele vakantie wel kunt betalen, inclusief alles wat je ter plaatse doet / koopt / bijbetaalt.
Corendon is deel van een familiebedrijf, draait helemaal op eigen geld, daarmee is de kans op een faillissement extreem klein.
Wil je minder of niets aanbetalen? Stel dan je eigen vakantie samen en boek alles zelf. -
Sep 4, 2018 om 20:19Booking.com annuleert 2 (!) maal, geen vergoeding schade. wat kan ik doen?Voor een refund moet je volhouden bij Booking, kan rustig een tijd duren. Op zich heb je recht op volledige terugbetaling omdat de boekingen zijn afgezegd nadat je had geboekt en betaald, dus buiten jouw schuld. Staat ook zo in de voorwaarden, maar terugbetalingen duren lang omdat hiervoor verschillende managers hun goedkeuring moeten geven.
Als jij via Airbnb 1700 euro hebt betaald voor een vakantiehuis, heb je minstens 225 en waarschijnlijk 450 euro teveel betaald. Oorzaak: de servicekosten.
Als je een vakantiehuis wilt boeken, dan moet je zijn op sites, die daar goed in zijn en alleen vakantiehuizen in het aanbod hebben. -
Aug 2, 2018 om 10:54Hoe hoog mogen annuleringskosten zijn?Dag Karin,
Wij verhuren ook via Booking en het kan inderdaad voorkomen, dat je de totale reissom moet betalen bij annulering. Dat is een kwestie van welke instelling wordt gebruikt door de aanbieder. Bij sommige last-minutes vinken we ook 'niet-storneerbaar' aan en dat betekent, dat wie boekt, altijd de hele prijs moet betalen, of je nu komt of niet.
In de gewone reiswereld van ANVR/SGR voorwaarden zijn de annuleringskosten zo kort voor aanvang van de reis inderdaad 90 tot 100%.
Je zoon kan het beste het boekingsnummer opzoeken en met de klantenservice van Booking gaan bellen, want als er in totaal 583 euro is betaald, kan de annulering nooit meer zijn dan dat. Het lijkt mij een fout in het systeem van Booking.
Neem er je tijd voor, in deze tijd van het jaar is het waanzinnig druk bij de klantenservice. Beste tijd om te bellen is voor 9 uur 's morgens.
Groeten en succes! -
Nov 13, 2017 om 10:40Miele wasmachine of toch goedkopere Beko> Vraag die ik mis, welke machine behandelt mijn kleding zorgvuldig en wast goed schoon <
Gorenje. In Nederland niet als eigen merk verkrijgbaar, maar het bedrijf is eigenaar van Atag-Pelgrim-Etna en een paar modellen wasmachines worden onder de merknaam Pelgrim verkocht.
Gorenje is - voor zover wij weten - het enige bedrijf, dat met schuine dwarsbalken in de trommel werkt in plaats van rechte. Hierdoor wordt de was beter door de trommel gerold, komt er schoner uit dan bij andere merken. Anders gezegd: je hebt minder wasmiddel nodig voor hetzelfde eindresultaat.
Als Duitsland of België niet te ver weg zijn: in deze landen biedt Gorenje een breed assortiment, in diverse prijsklassen. -
Oct 23, 2017 om 18:30Is het voor woningbouwverenigingen soms slimmer om woningen lang leeg te laten?Verkoop is 'n mogelijkheid en andere redenen voor niet-drect-opnieuw-verhuren:
1. Onderhoud. Dat betekent tegenwoordig een aanbesteding of wachten totdat de aannemer tijd heeft om het onderhoud uit te voeren.
2. Woning wordt vrijgehouden voor een doelgroep.
3. Woning wordt aangeboden aan geïnteresseerden, maar bij controle valt de één na de ander af omdat ze net niet aan de voorwaarden voor sociale verhuur voldoen of omdat ze al iets anders hebben gevonden en van gedachten zijn veranderd. -
Oct 2, 2017 om 10:04Hoe krijg ik mijn geld terug bij airbnbHoe heb je betaald? Als je een credit-card hebt gebruikt, haal je geld via die route terug. Bewijs heb je.
Waarom airbnb aarzelt/moeilijk doet: je had de sleutel direct moeten inleveren, want dat is het bewijs, dat je direct na aankomst je hebt omgedraaid en het appartement niet hebt gebruikt.
(En een volgende keer een appartement huren via een normaal functionerende bemiddelaar zoals bijvoorbeeld een Micazu, Interhome, TuiVillas, Ferienhausmiete, Belvilla, Novasol ... minder kans op dit soort missers en ze doen allemaal aan een bereikbare klantenservice) -
Sep 28, 2017 om 11:03Fraude via Booking.comNou ja, je hebt wel een tegemoetkoming gekregen van het verdienmodel booking.com en het enige juiste, dat je kunt doen, is niet meer via booking.com boeken of alleen bij accommodaties boeken, die met een compleet adres bij dit bedrijf adverteren.
Voor de rest:
- Teksten als 'one of our best sellers' kun je beter negeren. Booking.com gebruikt veel van dit soort teksten om je langer op de site te houden en te laten boeken. Standaard reclame onzin en meestal meer dan dat: aantoonbare leugens.
- De naam zegt nooit iets over de locatie van een accommodatie. Tegenover ons wordt sinds kort een huis onder de naam 'witte stenen' verhuurd. De kleur van het gebouw zelf is vies bruin, maar de echte 'witte stenen' zijn 6 km rijden en daarna 2 uur lopen ver weg. Het is namelijk een rotsformatie van wit kalksteen.
- Wel eens gehoord van reisvoorbereiding? Je gaat toch niet op stap zonder exact adres en ergens in de communicatie moet het adres naar jou zijn verstuurd. Misschien in de spambak terechtgekomen? En waarom gebruik je navigatie op je telefoon, terwijl juist in Berlijn de gratis plattegronden voor het oprapen liggen?
- Zo slecht is Berlijn Kreuzberg nu ook weer niet. Het is een andere wereld, maar ook dat maakt Berlijn zo'n interessante stad.
- Als de werkelijkheid afwijkt van de foto's, dan zet je dat in je review.
Maar of dit oplichting is? Ik vind van niet. Het is wel een melding bij booking.com waard, maar meer ook niet. Zij weten nu dat de aanbieder niet helemaal biedt wat hij belooft en de beste check levert de site zelf: is dit aanbod niet meer te vinden, dan is de samenwerking beëindigd.
Aanvullend: iedereen met een accommodatie kan bij Booking.com de hut online presenteren. De teksten en foto's komen dan van de aanbieder en Booking.com is niet verantwoordelijk voor de juistheid van de aangeleverde info. Het is een bemiddelaar, metazoekmachine en het geld wordt verdiend met kliks en percentages van de reissom. -
Sep 19, 2017 om 08:52Gedupeerd ryanairDirect by Ryanair claimen, deze keer betalen ze alles en iedereen terug.
Oorzaak zijn de krappe vluchtschema's en de Ierse Luchtvaartinspectie heeft gedreigd met hardere maatregelen, als Ryanair niet iets zou doen. Met het schrappen van vluchten komt er meer lucht in het schema, zodat alle verplichte controles en checks kunnen worden uitgevoerd zonder extreme tijdsdruk. Tot aan de invoering van het winterschema worden niet alle vluchten meer uitgevoerd.