Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: diadino
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Sep 6, 2013 om 13:48mag ik de nota vragen aan de ziektekostenverzekeraar?je kunt inderdaad inloggen bij je zorgverzekeraar (mijn geval zilveren kruis), maar dat wil nog niet zeggen dat je alles duidelijk ziet, onder de kop "zorgverbruik details" kun je wel alle bedragen zien, maar niet waar ervoor betaald is, zo zie ik wel een aantal medicijnen staan, maar ook de post "verstrekkingen apotheek" en die wil het ZK niet specificeren, daar zeggen ze gewoon van dat ik dat maar moet navragen bij de apotheek wat ze precies hebben verstrekt. al wil je dus controleren of je niet teveel kosten maakt, soms lijkt het wel onmogelijk gemaakt te worden in naam van de privacy.
-
Jun 16, 2013 om 17:43RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijding
Indien een bus, binnen de bebouwde kom, van een halte wil vertrekken dan geeft hij dit te kennen door zijn linker richtingaanwijzer te gebruiken.
Vanaf dat moment moet het achterop komende verkeer de bus voorrang verlenen.
Als u, als bestuurder van een (motor)voertuig, een bus nadert welke aan de halte staat dient u goed te anticiperen als de buschauffeur middels het gebruik van de richtingaanwijzer te kennen geeft te willen gaan rijden en deze daarbij vrijbaan te geven.
Simpeler heeft de wetgever het niet gemaakt.
hoi mein33,
ok, het is een nuanceverschil, maar de wetgever spreekt van voor laten gaan, niet van voorrang hebben voor een bus bij de halte.
en wat betreft anticiperen, dat doe je niet als een bus richting aan geeft, dan moet je reageren :-).
anticiperen(vooruitzien) in dit geval is : zien dat een bus bij de halte staat er er rekening mee houden dat hij kan gaan vertrekken (tenzij z'n alarmlichten aan staan, dan zal hij wel defect zijn :-) ), want die garantie kan ik je wel geven in 99% van de tijd..... -
Jun 16, 2013 om 16:45RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijdingeven een quote uit de wegenverkeerswet:
Artikel 56
Binnen de bebouwde kom moeten bestuurders aan
bestuurders van een autobus de gelegenheid geven
van een bushalte weg te rijden, wanneer de bestuurder
van die autobus door het geven van een teken met zijn
richtingaanwijzer zijn voornemen om weg te rijden
kenbaar maakt. Dit geldt niet voor bestuurders van een
motorvoertuig dat behoort tot een militaire colonne
of een uitvaartstoet van motorvoertuigen.
einde quote.
kortom, als ik mijn richtingaanwijzer gebruik hoor ik de gelegenheid te krijgen om weg te rijden (in redelijk en billijkheid kun je dit niet verwachten van iemand die al naast je rijdt), dit geldt trouwens ook voor tegemoetkomend verkeer.
in de realiteit is het helaas zo dat menigeen bestuurder er veel voor over heeft om maar niet achter een bus terecht te komen en dan soms levensgevaarlijke streken uit gaat halen, anderszijds zijn er ook buschauffeurs die de regel iets te letterlijk nemen en gelijk gaan rijden als ze richting aan geven (ook niet goed natuurlijk)
persoonlijk geef ik al richting aan tijdens het sluiten van de deuren, zodat achteropkomend verkeer de gelegenheid krijgt om mij weg te laten rijden -
Jun 16, 2013 om 15:47RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijding[quote=mein33 schreef op donderdag 30 mei 2013, 11:47][quote=valerius-2 schreef op donderdag 30 mei 2013, 10:53]Er zou een verkeers maatregel bestaan dat u een van uit de halte komende bus voorrang behoort te geven.
Dit klopt volledig, maar de buschauffeur mag,
*nadat hij de deuren heeft gesloten,
*de linker richtingaanwijzer heeft aangezet,
*goed in zijn spiel(s) heeft gekeken,
*voertuig(en) welke zich op dat moment naast zijn voertuig bevinden voorrang te hebben verleend,
pas gaan rijden.
Voorrang moet je altijd verkrijgen en mag je niet nemen.
Op 30 mei 2013 : 11.47 heb ik beschreven hoe een buschauffeur dient te handelen bij het vertrek van een halte.
hoi mein33, ik weet niet waar je die regels vandaan hebt, maar als ik ze zo toe zou passen, zou ik heel veel auto's beschadigen, die regels kloppen niet...... want dan zou ik dus mogen gaan rijden als er geen auto's meer naast mij rijden, achterop komend verkeer hoef ik niet op te letten blijkbaar..? -
Jun 16, 2013 om 10:14RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijding[quote=diemenees schreef op maandag 3 jun 2013, 16:41]wat hierboven in de vele reacties niet is gemeld;
al jaren+jaren is het her in Nederland zo dat IN de bebouwde kom, dat bussen die hun halte verlaten voorrang hebben.
Wat erop neerkomt, dat je kansen wel heel miniem zijn
valt mee hoor, je dient de bus in staat te stellen om bij de halte weg te rijden en geloof me, dat is geen vrijbrief om zomaar weg te rijden (hoewel sommige chauffeurs dat dus wel doen) afhankelijk van waar je de bus zou raken geeft het steeds minder "voordeel" voor de buschauffeur, hoe verder naar voren je hem raakt hoe meer het de chauffeur wordt aan gerekend -
Jun 16, 2013 om 10:10RET (OV-bedrijf) ontkent aansprakelijkheid aanrijdingtoch jammer dat blijkbaar niemand echt weet hoe het geregeld is met een bij de halte vertrekkende bus.
de bus heeft geen VOORRANG, de overige bestuurders moeten de bus in staat stellen om bij de halte weg te rijden, dat is dus net iets anders dan voorrang verlenen.maar betreffende dit topic, zo ik het lees heeft de RET al zijn mogelijkheden benut om intern onderzoek te doen, wat kan je meer doen dan de betreffende chauffeur vragen en de bus onderzoeken op schade, maar als de chauffeur ontkent(waarheid of leugen?) en er niets te zien is op de bus, dan heeft het er toch de schijn van dat er niets is gebeurt. en dan kom je met de volgende realiteit (wat al vele malen gebeurt is) iemend heeft schade aan zijn auto en noteert een nummer van een toevallig passerende bus om vervolgens de schade te verhalen op de busmaatschappij, in zo'n situatie is het heel aannemelijk dat de chauffeur niet heeft gemekt en er niets te vinden is op de bus, maar het wel aannemelijk is dat het is gebeurt.. ik wil hier niet mee zeggen dat TS zo doet, maar hij lijdt dus wel onder dit soort klagers. -
Jun 11, 2013 om 16:42Eigen Verklaring voor rijlessen?[quote=chantalverdonk schreef op dinsdag 11 jun 2013, 15:35]Ik krijg het niet duidelijk uitgelegd, geloof ik.
1. De site is helemaal niet duidelijk over extra kosten, de site vermeldt het nodig hebben van een Eigen Verklaring.
2. Rijtop biedt geen volledig rijlessenpakket aan maar slechts drie losse rijlessen, precies wat mijn dochter wil hebben voor haar vriendje. Extra rijervaring naast de gewone lessen in Amsterdam in een andere omgeving. Ideaal. Wat bedoel je, sprokkelen, onzin.
3. En ik weet niet hoe vaak ik het nog moet zeggen: DE EIGEN VERKLARING WAS ER AL.
4. en dan nogmaals: het gaat me niet om Rijtop, het gaat me om overheidsinstanties die instrumenten in het leven roepen waar verkeerd mee wordt omgegaan.
hoi chantal,
goede gedachte, maar niet echt handig.
voordeel van lessen op dezelfde locatie:
minder afleiding van de omgeving omdat deze bekend is,
je hoeft niet te wennen aan een andere motor, instructeur, lesprogramma,
geen last van CBR regeltjes.
vroeger was er een mogelijkheid om naast het lessen rijervaring op te doen, in de 80er jaren is dit (misschien niet geheel onterecht) afgeschaft ........
wat CBR betreft, da's inderdaad een aparte organisatie, almachtig en niet altijd geheel duidelijk, heb al genoeg met ze mee gemaakt waar je vraagtekens bij kan zetten (persoonlijke ervaringen en van collega's), soms lijkt het volledige willekeur zoals ze weken helaas.. -
Jun 11, 2013 om 12:57Eigen Verklaring voor rijlessen?PS. misschien is een eigen verklaring niet noodzaelijk, maar het geeft wel duidelijkheid, zo weet ik uit eigen kennissenkring dat het handig was geweest om deze voortijdig in te vullen, toen deze pas ingevuld werd na vele lessen, bleek dat betreffende persoon op medische gronden niet aan het examen mocht deelnemen van het CBR (en niet bij 1 persoon, maar meerdere)
-
Jun 11, 2013 om 12:54Eigen Verklaring voor rijlessen?sorry hoor, maar waarom doe je dan ook aan zo'n veiling mee?? de info op de site van vakantieveilingen is duidelijk over de extra kosten en ieder weldenkend mens kan toch begrijpen dat die veiling is bedoelt als opstapje naar een ruimer pakket lessen.
en persoonlijk vind ik het een beetje raar, dat als je al lest in amsterdam ,dan ook nog eens in geleen te gaan lessen. motorles is niet zoiets als een CDtje die je op meerdere plaatsen kan kopen, les haal je bij een goede rijschoool en ga je niet bij diverse rijscholen bij elkaar sprokkelen....
of TOP een goede kan ik niet zeggen, kom niet uit die buurt.....
in mijn ogen doet top niets fout, alles is helder, enige die iets fout heeft gedaan is hooguit je dochter door deze veiling te winnen...... :-)
niet slim om op iets te bieden waar je niets aan hebt, je loopt altijd het risico om dan per ongeluk te winnen -
May 22, 2013 om 12:14Tom Tom Navigatiequote "Daarnaast gaat de weg min of meer ongemerkt over in een fietspad dat voor auto's door paaltjes dood loopt."
dus eigenlijk zeg je dat de gemeente het straatbeeld gewoon niet duidelijk genoeg heeft gemaakt en het niet verwonderlijk is dat er mensen het fietspad op rijden. komt er dus op neer dat de gemeente de straat duidelijker aan moet geven als fietspad en niet tomtom, ondanks dat er een fout in hun data zit.