Terug naar het profiel
Antwoorden gegeven door: mjaborgart
-
DatumVraagAntwoordBekijk
-
Sep 2, 2016 om 21:09Hoe dien ik een kacht in tegen oxio- 1133 kwu was het eerste volledige jaar dat ik een 1 persoonshuishouden had, voor mij dus een aanduiding wat ik voortaan mocht verwachten. (stond hierboven ook al Tiger).
- mn laatste pleegzoon is 3 jr langer gebleven en was het jongste, en toen hij met 21 jr zelfstandig ging wonen, dook mn energierekening € 1100,-- naar beneden.
- Quote: " En iedereen die zijn meter wil laten ijken doet dat op basis van ongelijk." .... ? .... Netwerkbeheerders staan boven en onder de wet? Ik vraag me af of dit juridisch wel zuiver is! Als je een auto leased wordt er ook niet gezeurd als het ding opeens teveel gaat slurpen, en wordt nagekeken zonder dat daar enige kosten aan verbonden zijn.
Dank voor de link Wilhelmina. Zal het die kant op eens gaan onderzoeken. Op deze site ben ik geen gelijkende situatie tegengekomen.
Niet vandaag, want mn gevoel van rechtvaardigheid maakt dat ik elke keer tot minimaal 10 moet tellen voor ik een antwoord formuleer, en het is de toon die de muziek maakt, waarbij een enkele beantwoorder hier, behoorlijk aanvallend / off-tune zingt. -
Aug 30, 2016 om 15:40Hoe dien ik een kacht in tegen oxio@ Tiger :
- Het cijferwerk tussen meterstanden van voorgaand jaar en dit laatste jaar klopten met de zelf opgegeven standen (zie mijn laatste antwoord)
- Een verschil tussen 1133 kwh verbruik van de vorige afrekening naar 4443 (!) verbruik van dit jaar, zou aangeven dat ik met een 1 persoonshuishouden plotseling 4x zoveel verbruik ! Volgens de gemiddelden ( 1900 kwh voor 1 persoonshuishouden en 4476 voor een 5 persoonshuishouden) leef ik behoorlijk zuing, tot de afrekening van dit jaar dus.
- Bovenstaand verschil in ogenschouw genomen, lijkt het me dat ik in mn recht sta hier vragen over te stellen, die me niet op voorhand al 380,-- gaan kosten!
- Het is mij bekend dat netwerkbeheerders het land onderling verdeeld hebben in regio's (waar de betreffende beheerder per regio dus een monopoliepositie heeft.) Je kunt nooit overstappen naar een andere beheerder, omdat er geen andere in dezelfde regio opereert.
- Het bericht was bedoeld voor de redactie van Kassa. Het was mij niet bekend dat het hier op een forum terecht zou komen (dan had ik er immers mn telf.nr. niet bij gezet, en een andere tenaamstelling gekozen).
@ Zoekster:
- Vorig jaar was mijn geadviseerde maandtarief, gebaseerd op het verbruik in het voorgaande jaar, vastgesteld door Oxxio op 15,00 voor energie en 35,-- voor gas.
Aangezien ik liever geld terug krijg dan een nabetaling (dat laatste is onverantwoordelijk met mijn inkomsten) heb ik beide geadviseerde bedragen met 10 euro verhoogd.
- Zowel de woningbouwvereniging als Oxxio bevestigden mij dat geen ander bedrijf dan de Netbeheerder aan de meter mocht komen. Liander bevestigde dit. (het had me niets gekost als de electrische dienst van de woningbouwvereniging even naar de werking van die meter hadden kunnen kijken. Liander bevestigde ook dat deze electrische dienst dat niet mocht doen.)
- Het wekt bij mij geen vertrouwen als er op voorhand al geschermd wordt met 380 euro, terwijl het verschil in kwh in die 2 jaren een dermate verschil aangeeft. Een bedrijf met een monopoliepositie hoeft zich geen zorgen te maken of hun naamsbekendheid vertrouwenwekkend is, en als reclameren onbetaalbaar is, zullen ze die positie moeiteloos staande kunnen houden.
- Geen idee dus of Liander een vertrouwenswaardig bedrijf is, maar een 4x zo hoog verbruik door 1 persoon is m.i. belachelijk, en lijkt me voor Liander genoeg info om zélf een onderzoek te willen instellen.
@ Carola:
Volgens mij gaf ik inderdaad die antwoorden al, maar zonder de bijbehorende cijfers.
Samen met iemand van Tom in de Buurt hebben we alles al uitgeplozen, maar komen niet tot enig logische verklaring.
Als de betreffende bedrijven dan zelf ook niet verder komen, is het voor de verbruiker slikken of stikken, terwijl er een apparaat hangt dat gewoon even nagekeken kan worden.
Aangezien ik die 380 niet kan betalen, wordt het voor mij dus slikken, maar ik verzeker je dat ik stik van verontwaardiging dat het bedrijf zelf niet de verantwoording neemt te controleren wat er aan de hand kan zijn. Dat voelt onrechtvaardig!
"Tom in de Buurt" heeft me ook geholpen met archiveren, maar ik kan je de meterstanden niet ophoesten, omdat de stress bij mij direkt oploopt in een PTSS overlevingsinstinct (waardoor ik nu 28 jr in de WAO zit) Ik schrijf dus vanuit mn geheugen en de cijfers hierboven zijn dat ook, maar zeker accuraat. (meterstanden heb ik niet in mn geheugen opgeslagen, omdat de berekeningen leken te kloppen, dus dan kan er óf iemand meeliften op mijn meter, of de meter telt niet correct. Dat eerste lijkt me niet echt logisch) -
Aug 30, 2016 om 13:01Hoe dien ik een kacht in tegen oxioDank voor jullie antwoorden !!
De communicatie met Oxxio verliep uitstekend (complimenten voor het meedenken van de dames die ik aan de lijn kreeg!!), de klacht lijkt zich te spitsen op de netwerkbeheerder Liander, die in wezen een monopoliepositie lijkt te hebben in het geheel:
Niemand anders dan zijzelf mogen aan de meter zitten, ondanks dat ze zeggen dat de meter van Oxxio is.
De enige manier om de meter na te laten kijken, is door Liander 380,-- te betalen, en dan ijken ze de meter. Als blijkt dat de meter inderdaad niet goed heeft gefunktioneerd, krijg ik dat geld terug, MAAR de gehele controle wordt door Liander zelf gedaan en niet door een onafhankelijke derde, dus ik verwacht niet dat ik dat geld ooit nog terug krijg.
Een beetje "de slager keurt zn eigen vlees"- principe dus. De onrechtvaardigheid dat je met een minimum-inkomen in feite niet eens kunt reclameren geeft me het gevoel van tegen de muur gezet zijn, en de neiging om het loodje zélf van die kast af te knippen alleen al om mn gevoel van onrecht uiting te geven!
De brief was bedoeld voor de redactie van Kassa , in de hoop dat zij iets kunnen bereiken. Een onderzoek van hen is vaak al genoeg om bedrijven nerveus te maken, waarmee Kassa een veel solidener onderhandelingspositie heeft dan ikzelf.
Eerdere jaren zijn niet vergelijkbaar, omdat ik pleegkinders in huis heb gehad.( In een generatie die onzichtbare kosten als gratis beschouwen ;) )
Vorig jaar was dus het 1ste volledige jaar als 1-persoonshuishouden en de kosten doken dan ook naar beneden. Zo laag, dat ik mijn maandbetalingen zowel van gas (stookkosten) als electra 10 euro hoger heb laten zetten dan in dat jaar geadviseerd werd door Oxxio.
Van de stookkosten kreeg ik dan ook 150,-- retour, en van de energie een kleine hartverzakking van bijna 700,00 bijbetalen !
Oxxio heeft alleen de zelf-opgegeven jaarlijkse meterstanden, en baseren hun rekeningen logischerwijs daarop.
Liander als netwerkbeheerder mag als enige kijken of de meter wel correct werkt, maar of ik daarvoor dus maar even mn lege (schone) sokken wil omdraaien om 380 op te hoesten ....
Dat geld heb ik dus niet, hoef ik ook niet te kunnen verwachten de komende jaren, dus met een miimuminkomen is het slikken of stikken (maar dit kan dus elke jaar willekeurig op iedere aansluiting bij het Liander netwerk gebeuren !!! )
Het zou voor netwerkbeheerders verboden moeten zijn om geld te vragen voor het onderhoud/controle van hun eigen product !
Daarnaast misbruiken ze dit blijkbaar om klachten te voorkomen en af te schrikken.
Mijn hoop is dus gevestigd op interventie van een programma als Kassa.
Maar ik ben heel blij dat ik hier even hele breeeede schouders en meedenken mocht krijgen tegen de stress die dit geeft.