Terug naar het profiel
Reacties gegeven door: Sloth
-
DatumVraagGegeven reactieDetail
-
Sep 15, 2021 om 17:05Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via Klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. Wat te doen?"Een kind onder de 18 jaar mag meestal geen overeenkomsten aangaan zonder toestemming van de ouders. Maar het ligt anders wanneer het gaat om een aankoop die voor kinderen van die leeftijd gebruikelijk is. Dan mag een leverancier ervan uitgaan dat die toestemming er is. Denk bijvoorbeeld aan het kopen van kleren of cd's. In zo'n geval kunt u een aankoop niet terugdraaien.
Is de aankoop of overeenkomst niet gebruikelijk voor de leeftijd van uw kind? Dan kunt u deze meestal terug laten draaien. Dit kunt u doen door een aangetekende brief te sturen naar het bedrijf waar uw kind de aankoop deed. "
Dat laatste is dus het knelpunt, omdat kleding voor de 15jarige geen ongebruikelijke aankoop is. Hierdoor kan de verkoper weigeren de koopovereenkomst te ontbinden. Tevens is Klarna niet de verkoper. Wil TS de koopovereenkomst vernietigen middels een brief en artikelen retourneren, dan zal dit naar de webshop zelf moeten. En dan mag de webshop eventuele schade op gebruikte kleding in rekening brengen. -
Sep 15, 2021 om 12:17Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via Klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. Wat te doen?En voor wie is het nou makkelijker controleren? De personen die samen met kind in het huis wonen? Die zien wat ze dragen, hoe vaak de pakketbezorger komt, de kleding die ze wassen, de post die binnenkomt.. Of een externe partij die precies de controle uitvoert die ze horen te doen.
Of wil je Digid gebruiken bij online shoppen? Want daar gaan we dan heen. -
Sep 15, 2021 om 12:13Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via Klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. Wat te doen?Klarna is geen retailer maar een betaalservice. De koopovereenkomst die is gesloten, zal niet makkelijk te ontbinden zijn want klarna+webwinkel dacht dat koper meerderjarig was. En het is geen vreemde aankoop, 15 jarigen kopen zelf kleding. We hebben het niet over een abonnement of contract.
En het klinkt kort door de bocht maar de ouder zal moeten betalen. Er is toch kleding gekocht en behouden? Waarom zou je niet hoeven te betalen? Want dan bel ik ook even met een paar webwinkels dat mijn buurjongen van 7 alles heeft besteld. -
Sep 14, 2021 om 23:34Easyjet en credit card"Easyjet zegt dat het niet bij hen teruggeboekt is, Qander zegt dat ze niets ontvangen hebben."
Een van de twee spreekt niet de waarheid of heeft zijn zaakjes niet op orde.
Op de klantenservice pagina van Qander staat overigens het volgende:
" Hebt u met de leverancier afgesproken dat het bedrag wordt teruggestort, zorgt u er dan voor dat de leverancier dit bedrag niet terugstort op uw creditcardrekening. Per 1 april is uw creditcardrekening gesloten en per 1 oktober is Qander geen VISA deelnemer meer. Daarom kan Qander er niet meer voor zorgen dat dit bedrag van uw creditcardrekening naar uw bankrekening wordt gestort. Spreekt u daarom met uw leverancier af dat deze het bedrag terugstort op een andere rekening dan uw creditcardrekening."
.. Where did the money go?
In ieder geval is TS de sjaak en kan beter hogerop gaan. -
Sep 14, 2021 om 22:05Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via Klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. Wat te doen?Heb je de andere antwoorden ook gelezen? De controle die wordt uitgevoerd is dat je jouw geboortedatum bij het aanmaken van je account naar waarheid invult. Dit heeft de dochter in kwestie klaarblijkelijk niet gedaan. Een daadwerkelijke id check wordt gedaan bij een kredietovereenkomst.
Dit gaat hoogstwaarschijnlijk om 'achteraf betalen' waar de id controle niet wordt gedaan. Anders zou bijna niemand online shoppen vanwege privacy overwegingen.
Dus de schuld ligt niet bij klarna, de ouder is verantwoordelijk voor de minderjarige. -
Sep 14, 2021 om 15:39Mijn dochter van 15 besteld allemaal kleding via Klarna (achteraf betaling) en wij krijgen de aanmaningen inclusief aanmaningskosten. Wat te doen?Als het gaat om een kredietovereenkomst (afbetaling, in termijnen) moet er een identiteitscontrole zijn uitgevoerd. Vaak is dit zoiets als idin. Dan zou de dochter niet door dit proces zijn gekomen op haar naam met een valse geboortedatum. Is dit wel gebeurd, dan is Klarna in gebreke.
Maar ik denk dat dit om achteraf betalen gaat, in dit geval kan Klarna de leeftijd op naam van de dochter niet controleren. Hier wordt uitgegaan van het naar waarheid invullen van je account. Bij achteraf betalen wordt er voornamelijk een kredietcheck op adres gedaan.
Veel mensen vullen een onjuiste geboortedatum in voor hun accounts op webshops omdat ze deze informatie niet willen delen. Ik ga er niet vanuit dat al die webshops in dat geval ook in gebreke zijn.