Ge
door Gerben Strikwerda Apr 25, 2017 om 19:44
Auto & vervoer
Annulering bij Besteautobod

Ik zou onlangs men vorige auto verkopen via Besteautobod aan een garage in zuidholland voor een verkoopbedrag van 2750 euro, dit heeft besteautobod aan mij bevestigd in de mail en via de telefoon, hiervoor moest ik ook een overeenkomst telefonisch bevestigen, een aantal dagen later ben ik langs gegaan bij die garage om mijn afteleveren, ervan uitgaande dat ik er 2750 euro voor zou krijgen. Er heeft een monteur naar gekeken en die zei ik geef hier maar 800 euro voor, ik ben hier niet mee akkoord gegaan, ik heb toen met de klantenservice van Besteautobod gebeld en na veel heen en weer bellen, wouden ze hem overnemen voor maar 1500 euro van de oorspronkelijke 2750 euro!!, hier ben ik toen niet mee akkoord gegaan en ik kreeg van Besteautobod te horen omdat ik hiermee niet akkoord ben gegaan er voor mij een boete van 400 euro staat te wachten!!! hoe kunnen ze immers een auto verkopen die ze nog niet eens gezien hebben en mij daarna een boete geven van 400 euro wegens annulering!?!?

Ik zou graag jullie mening en advies willen hierover.

Met vriendelijke groet,

G. Strikwerda

8737 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2017 om 19:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is de standaard praktijk van zulk soort bedrijven. Maar het is simpel. Gewoon niet betalen.

Nooit die verhalen op tv gezien van bijvoorbeeld "ikwilvanmijnautoaf".? Net zo'n club.

Als u uw auto wilt verkopen, ga naar een garage en vraag of zij belangstelling hebben en wat zij bieden.

Niet meer met die louche internet bedrijfjes in zee gaan.

Ge
door Gerben Strikwerda Apr 25, 2017 om 19:58
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Tijger1,

Ja ik heb mijn vorige auto dus ook ingeruild bij de garage waar ik mijn huidige auto weg heb. maar als ik niet betaal dat heeft consequenties neem ik aan?

tijger1
door tijger1 Apr 25, 2017 om 20:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zullen vervelend gaat doen. U wellicht bestoken met aanmaningen en zo. Stuur dan nog één keer een mail, verwijs daarin naar het bod wat niet gestand werd gedaan. Deel mede dat u die boete niet gaat betalen. Schrijf ook dat u van verdere correspondentie verschoond wenst te blijven.

Bewaar die mail en andere correspondentie zorgvuldig. Niet gaan bellen en ook niet op telefoontjes reageren.

Wellicht volgt nadien een incassobureau. Stuur die dan een kopie van de mail, die u aan die club gestuurd hebt. Schrijf dan ook dat niet betaalt en dat u verdere rechtshandelingen met vertrouwen tegemoet ziet.

En dan klaar. Verder nergens meer op reageren, behalve als er werkelijk iets van een ECHTE deurwaarder komt, dat komt niet, maar voor het geval dat.

Dan reageert u wel met kopieën van de correspondentie en uw toelichting.

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2017 om 20:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees op hun site dat het een gegarandeerd bod is en ik lees op hun site ook niks over boetes bij annulering. Algemene voorwaarden vind ik niet op de site. https://besteautobod.nl/

.....U ontvangt binnen 24 uur per email het beste bod op uw auto. Dit is een gegarandeerd bod....

Ze zijn aangesloten bij webshopkeurmerk daar kun je een klacht indienen http://www.keurmerk.info/Home/Contact

panter22
door panter22 Apr 26, 2017 om 18:38
6599 Antwoorden / Vragen

Het is ook een gagarandeerd bod. De verkoper moet deze prijs betalen.Maar er zit een addertje onder het gras.
Dat is artikel 8.1 van de AV;
8.1. Alle informatie die de Aanbieder voor en tijdens de totstandkoming van de Overeenkomst aan Besteautobod.nl verstrekt, dient correct en volledig te zijn. Indien Besteautobod.nl is uitgegaan van door de Aanbieder verstrekte informatie die niet correct of onvolledig is, dan zijn de gevolgen daarvan voor risico van de Aanbieder.

Die garagehouder die het bod heeft gedaan wilde in dit geval wilde hij maar 22% van het bod betalen. Dan moet er al heel wat niet correcte of onvolledige  info zijn vermeld als maar 22% van de geboden prijs zal worden betaald.Die info wat er mis is met die auto, staat vast niet op papier, Want dan zou je dit bij een andere garage na kunnen laten kijken.Dat na enig overleg 55% van het bod zal worden betaald, dan mankeerde er misschien toch niet zoveel aan?
Het is een gratis veiling voor minimaal €300.

ne
door neodutchio - Apr 25, 2017 om 20:32
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Als de gegevens van uw auto kloppend zijn is uw auto verkocht voor een bedrag van € 2750. De koper is een beroeps, weet hoe het werkt en koopt zelf blind uw auto.

Dat er nu minder geboden wordt is puur taktiek en vaak volgens de voorwaardes van de bemiddelaar toegestaan. Echter, als de koper een nieuw bod doet vervalt het oude bod. Oftewel, u bent weer opnieuw in onderhandeling. En bij een onderhandeling mag u gewoon nee zeggen.

Er zijn al verschillende rechtzaken over gevoerd en ook meester Frank Visser heeft er al aandacht aan besteed. Resultaat: het boetebeding is niet van toepassing. Pas als u echt € 2750 zou hebben gekregen en u brengt de auto niet, dan pas pleegt u contractbreuk en bent u kosten verschuldigd. In uw geval nu niet.

marita5
door marita5 - Apr 25, 2017 om 22:18
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gerben Strikwerda ,

De boete waar besteautobod over spreekt  , heeft te maken met als de auto op online veiling word aangeboden , zie hier de voorwaarden .

Artikel 5. Online veiling .

5.1. De Auto wordt voor 24 uur op de Online Veiling aangeboden. Na het verstrijken van deze termijn, kan er geen bod meer worden uitgebracht op de Auto.

5.2. De Online Veiling is enkel toegankelijk voor autobedrijven die zich hebben aangemeld bij Besteautobod.nl.

5.3. Na afloop van de Online Veiling wordt de Aanbieder via de e-mail op de hoogte gebracht van het hoogste bod dat door een Bieder op de Auto is uitgebracht. Op het moment dat de Aanbieder in deze e-mail op de “Akkoord” link klikt, accepteert hij het hoogste bod en komt de Koopovereenkomst tot stand, de Bieder wordt dan Koper. De Aanbieder ontvangt de contactgegevens van de Koper. De Aanbieder heeft nadat hij akkoord is gegaan met het hoogste bod de volgende verplichtingen:

a. De Aanbieder dient binnen 48 uur contact op te nemen met de Koper;

b. De Aanbieder dient de Auto binnen 14 dagen te leveren aan de Koper.

5.4. Het is de Aanbieder uitdrukkelijk niet toegestaan de Auto, nadat hij een bod heeft geaccepteerd, aan een derde te verkopen.

5.5. Nadat de Aanbieder het bod heeft geaccepteerd, dienen de Aanbieder en de Koper onderling de betaling van de verkoopprijs en de wijze van levering af te spreken.

Artikel 6. Gevolgen niet-nakoming

6.1. Indien de Aanbieder zijn verplichtingen die voortvloeien uit artikel 5.3 niet nakomt en de Auto niet tijdig levert aan de Koper, dan dient de Aanbieder aan Besteautobod.nl een boete te betalen. Deze boete bedraagt 15% van het hoogste bod op de Auto en minimaal € 300,- excl. btw.

6.2. Artikel 6.1 is niet van toepassing indien de Aanbieder zijn verplichtingen niet tijdig kan nakomen wegens overmacht. Indien er sprake is van een overmachtssituatie, dan dient de Aanbieder de Koper en Besteautobod.nl daarvan schriftelijk of via de e-mail op de hoogte te stellen.

6.3. Indien het gebrek aan aanvaarding van de levering en/of betaling van de Koopprijs door de Koper evenwel gebaseerd is op de omstandigheid beschreven in artikel 8.1 (het Voertuig stemt niet integraal overeenstemt met het Voertuig dat door de Verkoper werd beschreven tijdens de Registratie) dan is de boete (zie 6.1) door de Verkoper niettemin verschuldigd.

Voor de gehele voorwaarden te lezen klik op de rode regel .( en dan op : klik hier om onze algemene voorwaarden te downloaden )

https://www.besteautobod.nl/auto-verkopen-besteautobod-algemene-voorwaarden.html

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2017 om 22:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die algemene voorwaarden slaan werkelijk helemaal nergens op. Hij is akkoord gegaan met een bepaald bod en ze melden zelf dat het een gegarandeerd bod is.

alfatrion
door alfatrion Apr 26, 2017 om 02:02
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Ik lees niet in de voorwaarden dat dat tegenpreekt. De koopovereenkomst betreft het leveren van de auto in ruil voor de betaling van 2750 euro. Als TS die overeenkomst niet nakomt, dan wordt er een boete in rekening gebracht. (Overigens heeft de rechter de bevoegdheid om deze te matigen.) Na de koop gesloten, wil de de koper de overeenkomst aanpassen, maar de verkoper niet. De handelingen van Besteautobod, de tussenpersoon, is ook gericht op het aanpassen van de overeenkomst, en denkt dat ten onrechte te kunnen afdwingen. Ik heb er dit niet onderzocht, maar ik denk dat TS best een beroep kan doen op een opschortingsrecht. Immers, de koper geeft zelf aan de overeenkomen 2750 euro niet te willen betalen.

alfatrion
door alfatrion - Apr 26, 2017 om 02:20
1659 Antwoorden / 1 Vragen

Die boete hoef je niet te betalen, omdat jij niet de partij bent die tekortschiet in zijn verplichtingen. Verder is de vraag wat je wilt? Ik zie twee opties:

1. Je kunt aangeven dat er tussen jou en de koper een koopovereenkomst tot stand is gekomen. En dat je op grond van die overeenkomst de koper houdt om tot betaling van 2750 euro te betalen, plus eventueel extra kosten. Je kan ook de druk op voeren door aan te geven dat je anders een incassobureau zal inschakelen, en de koper daarvan de rekening gepresenteerd zal krijgen.

2. Je kunt aangeven dat je bereid ben om de overeenkomst met wederzijdse instemming te ontbinden, maar dan wel zonder dat de boete verschuldigd is.

Ik zou overigens alleen schriftelijk communiceren, omdat je dan bewijs hebt. Indien de koper zich erop beroept dat de opgegeven informatie niet volledig noch correct is, dan horen we dat ook graag samen met je reactie daarop.

hi
door hipppo - Apr 26, 2017 om 13:19
303 Antwoorden / 2 Vragen

Je zou eerder zeggen dat het betreffende bedrijf een boete verschuldigd is, vanwege het niet nakomen van een gedane belofte in de vorm van een gegarandeerd bod.

1paul
door 1paul - Apr 26, 2017 om 14:23
3134 Antwoorden / 0 Vragen

het is simpel, schrijf ze een aangetekende brief dat u niet akkoord gaat met de intrekking van HUN GEGARANDEERDE bod en dat als zij hun bod-aanbod niet nakomen dat u schadeloos gesteld wilt worden voor de tijd die u besteed heeft aan de onderhandelingen a 100,00 E-uur en maak in deze brief ook de berekening...

wilt u geen zaken meer doen met ze, wijs ze dan op hun eigen algemene voorwaarden en dat u ervan uit gaat dat het bod van 2750 niet meer staat omdat u een ander bod van hen kreeg wat veel lager was waar u niet mee akkoord gegaan bent en omdat zijzelf een ander bod deden u zich niet meer gehouden voelt aan de overeenkomst...

welke weg u ook kiest, via beidden bent u vna ze af...

audb
door audb - Apr 26, 2017 om 16:06
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als er een bod is uitgebracht van €2750 zonder vermelding dat het onder voorbehoud is dan moeten ze dat ook geven ook voor een handelaar geld als voor een consument van "koop is koop" zelfs al is dat mondeling gedaan.

Als voorbeeld , u loopt een meubel zaak in en ziet daar een bank staan en u zegt tegen de verkoper die wil ik hebben dan bent u verplicht de bank ook daad werkelijk te nemen anders om geld dat ook het is een bod en die heeft u geacepteerd en is dus de koop gesloten.

Stap gerust naar een advocaat als ze gaan dreigen met een boete.

Ge
door Gerben Strikwerda - May 5, 2017 om 07:30
1 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Iedereen!

bedankt voor de reacties en adviezen, dit heeft mij erg geholpen en ze hebben de factuur ingetrokken, dus ik hoop dat dat het was.
Goeie leer nooit meer zaken doen met zulke bedrijven, het klinkt te mooi om waar te zijn!!!

met vriendelijke groet,

G. Strikwerda

tijger1
door tijger1 - May 5, 2017 om 08:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi dat het opgelost is. Ja, zo proberen ze nog heel wat mensen bang te maken en een poot uit te draaien. Maar dat is ze deze keer mooi niet gelukt.

Bedankt voor het terugmelden.