ni
door nikkee Feb 8, 2016 om 10:36
Auto & vervoer

Anwb

Mijn moeder is afgelopen jaar in maart overleden. Na veel dingen regelen, kwam ik er in december pas achter dat haar anwb lidmaatschap niet was opgezegd. Ze hadden namelijk het abonnementsgeld voor een jaar weer afgeschreven. Gebeld dat mijn moeder in maart was overleden en het kon daarom meteen opgezegd worden. Dat kon per direct, alleen kon het niet per haar overlijden! Dit hadden we gelijk moeten doen en hadden we nog recht op geld terug.

Het zal vast in hun voorwaarden staan, maar ik vind het zo krom! Mijn moeder had geen partner, dus niemand kon haar abonnement overnemen. Daarnaast is het lidmaatschap persoonsgebonden, dus niemand anders dan mijn moeder kon er gebruik van maken. Dus sinds haar overlijden kon niemand er meer gebruik van maken. Ik snap dan niet waarom het niet per het overlijden kan worden opgezegd. Hier hebben ze bij de ANWB geen antwoord op en zeggen zich netjes aan de regels te houden.

Door het vele regelen na het overlijden van mijn moeder, is het lidmaatschap van de ANWB er tussendoor geglipt en daar baal ik nu wel van. Vooral omdat ik de regeling zo krom vind. Of ben ik nou de enige?

3116 7 Rapporteer

getty
door getty - Feb 8, 2016 om 10:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

VOlgens mij wordt je bij de anwb lid voor een jaar en doen ze niet aan tussentijdse restitutie, ook niet bij overlijden. U bent zelf degene die hier nalatig is geweest en u moet blij zijn dat het inmiddels per direct is ontbonden. Terugwerkende kracht mag u niet verwachten.

emcede
door emcede Feb 8, 2016 om 11:46
960 Antwoorden / 4 Vragen

@Getty: dit is onlangs veranderd. Je kunt nu op elk moment opzeggen - ik geloof met een maand opzegtermijn, maar je hoeft in elk geval niet meer het hele jaar lid te blijven.

zoekster1
door zoekster1 - Feb 8, 2016 om 10:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind niet dat je blij mag zijn dat het per 2016 is ontbonden, zou echt volslagen idioot zijn als een overledene nog een jaar lidmaatschap moet betalen.
Het is echter wel een jaarlidmaatschap, dus dat ze de niet aan restitutie doen over 2015 lijkt me redelijk.

tijger1
door tijger1 - Feb 8, 2016 om 10:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een overlijden brengt aktijd het nodige werk mee aan administratie voor de nabestaanden, vooral als de overledene geen partner had. Kan mij dus voorstellen dat u dat abonnement over het hoofd heb gezien.

Maar als ik u was zou ik mij daar verder niet druk over maken.

jo
door jorisw - Feb 8, 2016 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar was haar bankrekening nog niet geblokkeerd dan?

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2016 om 11:13
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij overlijden kan direct opgezegd worden via 088-2692222. Dat is goed geregeld, want teveel betaalde contributie wordt dan aan de erven overgemaakt.

Leuker willen ze het niet maken........Ook bij verzuim niet! Mogelijk een onderwerp van teveel fraude.

emcede
door emcede - Feb 8, 2016 om 11:50
960 Antwoorden / 4 Vragen

Gecondoleerd met je verlies.

Mooi toch dat het abonnement direct toen je belde gestopt is! Als je dat eerder had gedaan, was het abonnement eerder gestopt. Dat dit niet met terugwerkende kracht gebeurt vind ik niet krom. Uit coulance misschien, maar blijkbaar vinden ze daar geen reden voor.

Bij overlijden moet er veel geregeld worden. Als dan iets vergeten wordt kun je dat niet zonder meer in de schoenen schuiven van het betreffende bedrijf. Je bent zelf nalatig geweest.

ni
door nikkee - Feb 9, 2016 om 11:03
25 Antwoorden / 6 Vragen

Bedankt voor alle reacties. Ik ben niet boos dat het geld weg is hoor, het gaat mij meer om het principe. Kijk, ik had het eerder op moeten zeggen, dat is helemaal waar. Maar door alle emoties en andere dingen die moesten geregeld worden is dit op de 1 of andere manier er tussen door geglipt.

Als het niet een persoonsgebonden lidmaatschap was, dan zou ik er geen probleem van maken. Dan had iemand anders gebruik kunnen maken van het lidmaatschap als het nodig was geweest. Maar dat kan niet. Alleen mijn moeder had er gebruik van kunnen maken en niemand anders. Ik kan aantonen dmv overlijdensakte dat ze niet meer leeft en dus vanaf die datum geen gebruik meer kan maken van haar lidmaatschap. Als ik de ANWB goed begrijp had ik het beste op haar overlijdensdatum het op moeten zeggen, dan had ik nog geld terug kunnen krijgen. Maar ja, dat is niet het eerste waar je aan denkt als je moeder net is overleden.

Nogmaals, ik had het eerder op moeten zeggen, maar het is er gewoon tussendoor geglipt. Ik ben dus niet boos, maar vind de gang van zaken gewoon vreemd. Vandaar dat ik mijn vraag hier had gesteld. Maar goed, blijkbaar ben ik de enige die de regeling vreemd vind.