La
door Labiedo Jul 23, 2017 om 15:08
Auto & vervoer

Auto gekocht met veel problemen

Goeiedag allemaal,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen?

de vakantie stond voor de deur en wilde dus op vakantie gaan met een wat ruimere auto, ikzelf had een golf 5,

via marktplaats kwam ik bij een autohandelaar terecht, ik kon mijn auto inruilen voor een station met wat geld bijleggen.
dit heb ik gedaan met een bijbetaling en ook duidelijk aangegeven dat ik op vakantie zou gaan,

hij gaf aan dat het een goeie auto was.

na een paar dagen kreeg ik al meteen een alarm melding op m'n dashboard, roetfilter,

dus ik bracht hem
naar een garage omdat ik zowiezo altijd als ik een auto koop de olie laat verversen, toen heb ik ook gevraagd wat het lampje aangaf, bleek roetfilter, maar goed garagehouder gaf aan dat het een duur grap was, en dat de kans dat de turbo stuk is ook aanwezig is.

ze hebben gekeken onder de auto en ja lekte olie, volgens garage is dit een duur grap en je kan er niet mee op vakantie gaan.
ik heb toen de auto handelaar gebeld en dit uitgelegd, volgens hem kon ik ermee wegrijden dus was er niets met de auto
mis, waarop ik antwoordde je kan er gewoon meer rijden maar voor hoe lang. Na lange gesprek gaf hij aan mee te zullen betalen aan de kosten. Maar ik ben toen ook maar meteen naar hem toe gegaan en dat gesprek opgenomen dat hij mee zou betalen aan de kosten,

omdat deze garage op vakantie ging bracht ik hem naar andere garage, ze wilde de roetfilter vervangen en toen hebben ze alles uit elkaar gehaald, bleek dingen vast gelast te zijn aan de roetfilter en turbo was niet goed en aantal sensoren, dit grapje zou me rond de 3000 euro kosten, wat het auto niet waard was volgens huidige garage.
ik heb toen de handelaar weer gebeld, na een kwartier herkende hij mij weer zogenaamd,
en dit uitgelegd dat deze auto veel te veel mankement heeft en het nabij 3000 euro gaat kosten, hij begon al meteen ineens van ik betaal geen cent en duurde lang en hij werkte toen je mee wegreed, ik gaf aan dat je het niet kan zien aan de buitenkant maar dat ik er niet lang en ver mee kan/kon rijden en of ik get niet gewoon kan inruilen terug draaien zeg maar.

mijn auto zou al verkocht zijn, dus ik gaf aan oke dan leg ik m bij je neer dan spreken we een prijs af die ik krijg.

hij gaf aan ja je krijgt geen cent en ja verkocht is verkocht,

het is een dealer/bedrijfje narcis te Hoogeveen.

Gelukkig had ik het toen meteen nadat ik erachter kwam gebeld en telefonische gesprekken opgenomen en ook toen ik er ter plekke heen ging zijn bevestiging stiekem opgenomen, omdat ik er niet Zoveel vertrouwen in had.

mijn vraag is wat kan ik nog doen? Valt er wat tegen te doen? Of gaat het me alleen maar meer ellende tijd en geld kosten?

11793 12 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jul 23, 2017 om 15:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wat wilde u dan met al die gemaakte opnames gaan doen?

La
door Labiedo Jul 23, 2017 om 15:17
Antwoorden / 1 Vragen

Ik dacht dat ik het als bewijs ooit als er ooit ineens ontkent gaat worden, wat nu het geval is.

hansje klein
door hansje klein Jul 23, 2017 om 15:49
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat werkt zo niet. Heeft hoogstens waarde voor uw (letterlijke) verklaringen.

Verklaringen en getuigen zijn echter wèl toegelaten bij een eventueel proces.

tenormin
door tenormin - Jul 23, 2017 om 15:17
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ja sorry, maar u weet toch dat u zelf een onderzoeksplicht heeft vóór u op Marktplaats bij een particulier iets koopt. Zeker in de autohandel is het goed op je tellen passen. Wat u met de opnames wilt is duidelijk alleen: ik denk niet dat u er een stap verder mee komt en dus, op zijn Hollands gezegd "de sigaar bent".

La
door Labiedo Jul 23, 2017 om 15:19
Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen particulier, het is een autohandelaar

tenormin
door tenormin Jul 23, 2017 om 15:21
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nog erger.

hammond
door hammond Jul 25, 2017 om 18:38
122 Antwoorden / 15 Vragen

Als ik een tweedehands auto koop zeg ik altijd tegen de verkoper dat ik een aankoopkeuring wil laten doen,wat al kan voor 100 euro.Als de verkoper dit weigert weet je wel hoe laat het is.Kijk altijd uit met het kopen van auto's en eis minstens een maand garantie.

panter22
door panter22 - Jul 23, 2017 om 15:20
6599 Antwoorden / Vragen
Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2017 om 15:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ts gaat naar een andere garage, op dat moment mag de verkoper zijn handen er vanaf trekken.

panter22
door panter22 Jul 24, 2017 om 08:45
6599 Antwoorden / Vragen

Ts heeft afgesproken dat de verkoper mee zou betalen aan de vervanging van het roetfilter door een andere garage.
Nu er meer aan de hand is, is er een nieuw probleem ontstaan.
Er zijn dingen aan elkaar gelast, dat is al voor de verkoop geweest.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 26, 2017 om 00:58
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Maar ook onzichtbaar voor de handelaar.

marita5
door marita5 - Jul 23, 2017 om 15:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Habiedo ,

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De verkoper heeft een mededelingsplicht. Dat betekent dat hij u goede informatie moet geven over de auto. Bijvoorbeeld over de belangrijke eigenschappen of de dingen die niet goed zijn.

Maar u hebt zelf ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u goed moet controleren of de auto goed is. Hoe ouder de auto is, hoe beter u de auto moet controleren. Hoe goed u de auto moet controleren, hangt ook af van de situatie en wat de verkoper gezegd heeft. Het maakt namelijk uit of de verkoper een officiële dealer is die de auto altijd zelf onderhouden heeft. Of dat de verkoper een handelaar is die de auto niet goed kent. Als dat laatste zo is, moet u soms een aankoopkeuring laten doen. Bijvoorbeeld bij de ANWB, de Dekra of een merkdealer. Als u dit niet doet, kunt u achteraf meestal niet klagen als de auto niet goed is.

Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.consuwijzer.nl/vervoer/ontevreden-over-vervoermiddel/niet-tevreden-over-tweedehands-auto

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 23, 2017 om 15:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Die opnames zijn geen bewijs want zonder toestemming opgenomen.

U gaat niet direct terug naar de verkoper maar gaat eerst naar een andere garage omdat u altijd olie ververst, alleen dat vind ik al merkwaardig, dat had u ook bij de aankoop kunnen bedingen, de deal was vast niet stukgelopen op een paar liter olie.

Ook dat de verkoper op vakantie gaat en u naar een andere garage gaat vind ik nogal raar.
Natuurlijk gaat de verkoper u nu niets meer betalen.
Hij heeft geen kans gehad om te herstellen en weet niet wat ze bij de andere garage allemaal uitvoeren wat onnodig blijkt.

Heel vreemd dat een garage  bij vakantie volledig sluit, is vast een eenmanszaak.

Ik heb het gevoel dat er veel informatie achterwege wordt gelaten.

La
door Labiedo Jul 23, 2017 om 15:28
Antwoorden / 1 Vragen

Deze garage is inderdaad op vakantie gegaan en dan zijn ze gesloten, ik heb hem aangeboden om naar een van zijn garages te brengen die hij kende, dan zou hij hem kunnen laten maken, hij gaf aan niemand te kennen en gaf aan dat hij alleen auto's verkoopt en verder niets doet, betreft olie verversen hij gaf aan dat dit een half jaar geleden is gedaan, ik laat altijd de olie verversen ook heb ik de auto uit laten lezen. Kort samen gevat hij werkte niet volledig mee, ik wilde samen tot een oplossing komen.

ge
door george321 Jul 23, 2017 om 15:30
390 Antwoorden / 1 Vragen

Diewilik, "Die opnames zijn geen bewijs want zonder toestemming opgenomen". Je zit fout. Kijk maar op tv waarbij de verborgen camera wordt gebruikt. De gezichten zijn geblurred, maar de stem (denk even aan Radar of Kassa met telefonische reacties van bedrijven en de redactie bij problemen) mag gewoon worden uitgezonden. Of denk je het beter te weten als de grote omroepen? Namen noemen, volledige namen, mag niet. Afkortingen wel zoal J.K. bijvoorbeeld.

Of het wijs is deze te gebruiken voor een autoverkoper die (mogelijk) een barrel heeft verkocht en waar je nog verder mee wil maar die zeker je naw gegevens heeft is niet slim.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2017 om 15:43
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@George321,
Terecht dat je me corrigeert, het is inderdaad toegestaan zolang je zelf deelnemer aan het gesprek bent.

ge
door george321 Jul 23, 2017 om 16:06
390 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad, voor afluisteren als derde(n) gelden andere regels.

ge
door george321 - Jul 23, 2017 om 15:26
390 Antwoorden / 1 Vragen

Ik mis wat, zoals: welke auto (model, jaartal, km stand, betaalde prijs, garantie zwart op wit, bovag ja of nee, enz).
U heeft een klaagzang over de verkoper en opnamen maken maar vergeet dat u geen keuring heeft gedaan voor een zo belangrijke vakantierit, heeft geen deskundige meegenomen bij de aankoop, weet kennelijk zelfs ook weinig van auto's. Waarschijnlijk heeft u ook niet gegoogled naar deze verkoper voor recensies. ik verwacht dat de betreffende auto niet echt duur was omdat € 3.000 reparatie al te duur is voor het voertuig.

Om uw vraag te beantwoorden: "mijn vraag is wat kan ik nog doen?" Weinig. "Valt er wat tegen te doen?" Ik vrees van niet. "Of gaat het me alleen maar meer ellende tijd en geld kosten?" Ik vrees van wel.

1paul
door 1paul - Jul 24, 2017 om 17:31
3134 Antwoorden / 0 Vragen

wat u kunt doen is de koop ontbinden, u heeft niet gekregen waar u recht op had namelijk een auto die doet wat ie moet doen...

dan moet dit wel een handelaar zijn die dit ook doet voor zijn brood, een bedrijf dus, is het een particulier ligt het even anders al kunt u met die opname's nog wel een advocaat inschakelen...

is het een bedrijf, zoek op non conform...

zoekster1
door zoekster1 - Jul 24, 2017 om 19:01
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Altijd handig als je mededelingen hebt vastgelegd. Dat opnemen mag gewoon. Heeft u een rechtsbijstandverzekering? In dat geval zou u die kunnen aanspreken, vaak moet je dan wel de module 'verkeer' erbij hebben. Heeft u geen rechtsbijstandverzekering dan zult u zelf moeten gaan procederen. Met 'redelijk praten' komt u er volgens mij met deze dealer niet uit.

Om u een beetje inzicht te geven hoe een rechter denkt over een tweedehands auto waarbij de overeenkomst tussen een consument en een professionele handelaar geef ik u klik HIER een link. Wat consuwijzer ook zegt, het valt reuze mee met die onderzoeksplicht, je mag er vanuit gaan dat de professional waar je de auto van koopt weet waar hij het over heeft. De mededelingsplicht van de verkoper weegt veel zwaarder dan de onderzoeksplicht van de koper. Misschien kunt u beginnen met een degelijke aangetekende brief, waarbij u de verkoper nog eens herinnert aan zijn beloften. Stel uw eis (ontbinding van de overeenkomst of een geldbedrag) geef een termijn aan en verzoek om een schriftelijk antwoord.
Misschien is dat genoeg om hem over de streep te helpen (maar ik vrees van niet). En ook kan ik niet garanderen dat het u niet nog meer ellende/tijd en geld zal kosten.

la
door latb - Jul 24, 2017 om 19:12
27 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik U zo kan volgen wat U schrijf wilt U voor een dubbeltje op de eerste rij zitten!
Koop een auto altijd bij een dealer die aangesloten is bij de bovag.
Ja helaas iets duurder uit maar wel meer zekerheid.

latb

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 26, 2017 om 01:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

BOVAG is er voor de dealer en is een wassen neus.
Ooit zelf een zo goed als nieuwe maar levensgevaarlijke auto gekocht, 2 jaar garantie en dealer weigerde een volledige vervanging cq reparatie.

BOVAG zei letterlijk neem maar contact op met de dealer wij kunnen niets voor u doen.
Was een merkdealer, is inmiddels failliet.
Ik ken zat goede universeel dealers,eerlijk en schappelijk zonder BOVAG.
Je betaalt tenslotte ook nog eens zelf dik mee omdat je bij een BOVAG autobedrijf koopt.

luppo
door luppo - Jul 24, 2017 om 19:23
69 Antwoorden / 0 Vragen

Eigen schuld dikke bult een auto koop je niet op marktplaats maar bij een officiele dealer. In de buurt
U betaalt misschien iets meet maar dan weet je ook dat het goed zit
Neem van mij aan ,goedkoop is duurkoop

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 26, 2017 om 01:05
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Onzin!

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jul 25, 2017 om 00:24
1757 Antwoorden / 31 Vragen

Hallo Labiedo ,

Ik raad altijd een onafhankelijke aankoopkeuring aan bij een tweedehands auto.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 26, 2017 om 00:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Goed advies, al meermalen gegeven, dat ook maar te laat voor ts.