er
door erikherrebout Oct 13, 2016 om 11:35
Auto & vervoer

Auto radio ford

Beste,

Onlangs ging onze accu van de auto kapot, bij het vervangen van de accu (in de officele Ford garage) bleek de radio kapot te zijn gegaan.
Bij navraag kwam dit doordat de radio van de stroom is geweest en dit een productie fout van de Bosch radio is. (Iets met het RAM geheugen)
De garantietermijn liep ,helaas voor ons, tot december 2015.
Mijn vraag is : Is dit terecht? Ik vind het namelijk van niet. Omdat onze accu een 9 tal maanden later kapot gaat, en daardoor de radio, is dit naar mijns inziens geen gebruikers probleem maar een fout in de radio.
Wij zijn hier ook niet van op de hoogte gebracht zodat we zelf hadden kunnen beslissen om de accu eventueel voor het verlopen van het termijn te kunnen vervangen.

Groeten,
Erik Herrebout.

11241 21 Rapporteer

simon55
door simon55 - Oct 13, 2016 om 11:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Neem eens contact op met Bosch

marita5
door marita5 - Oct 13, 2016 om 11:50
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ErikHerrebout ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.

http://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/reparatie-en-onderhoud/uw-rechten

josien hompes-de jong
door josien hompes-de jong - Oct 13, 2016 om 11:55
2 Antwoorden / Vragen
ja
door jackyh - Oct 13, 2016 om 11:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vind dit niet terecht. Ik preek wel voor eigen parochie want ik moet er toch niet aan denken dat u machteloos staat want dan zou het met mijn Ford ook kunnen gebeuren. Ik neem toch aan dat de auto is geleverd met deze radio. Ik vind verder dat Bosch hier niets mee te maken heeft. De radio is door Ford geplaatst dus de verantwoordelijkheid gaat dan ook over naar Ford. Zou protesteren bij Ford Nederland.

edrick3
door edrick3 - Oct 13, 2016 om 12:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is de radio er door de forddealer ingezet?
Zo ja, dan had die op de hoogte kunnen zijn van die produktiefout.
Zou deze hier dan ook op aanspreken.
Laat de dealer het dan maar verder met Zijn radioleverancier regelen.

ph
door philip36 - Oct 13, 2016 om 12:34
2275 Antwoorden / 4 Vragen
tenormin
door tenormin - Oct 13, 2016 om 12:39
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ik zal wel weer dom reageren maar als mijn accu het heeft begeven stopt mijn radio er ook mee. Door de code weer in te voeren werkt het weer.

er
door erikherrebout Oct 13, 2016 om 12:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dat klopt inderdaad, alleen als er dan een nieuwe goede accu inzit ,en alles werkt weer , en de radio doet het niet (zodat je de code niet kan invoeren) lijkt het er toch op dat de radio kapot is?

tenormin
door tenormin Oct 13, 2016 om 12:49
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Kennelijk niet alles goed gelezen, dan zou de radio het inderdaad wel moeten doen: dus laat de dealer het dan maar, zoals @edrick3 al schrijft zelf uitviolen met de radioleverancier.

er
door erikherrebout - Oct 13, 2016 om 13:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties,
Ik heb met Ford Nederland en mijn eigen dealer contact gehad en beide sturen mij door naar Bosch. Voor dat ik hiermee contact opneem zou ik willen weten of er een garantie termijn kan zitten op een productie fout, en zo ja wat dan reëel is?

ph
door philip36 - Oct 13, 2016 om 13:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Op onderstaande site zegt  rvmoerkerk (laatste reactie) de zekering van de radio voor zeker 3 dagen eruit te laten, daarna werkte de radio weer, vreemd maar het proberen waard.

Trouwens een mooi afschuifsysteem van de dealer en ford nederland om het u op te laten knappen.

http://www.focusclub.nl/forum/showthread.php?s=6f03723f2ed2b58e121866bf0d345673&t=36361&page=2

Ma
door Mat Matheij - Oct 13, 2016 om 14:06
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wanneer de radio in stroomloze toestand vervolgens niet meer funktioneert dan had dat in een eerder stadium ook kunnen voorkomen. Een productiefout houdt in dat deze serie -indien de fout eerder bekend was- had moeten worden teruggeroepen. De dealer die de auto met naar ik aanneem meegeleverde radio heeft verkocht blijft eindverantwoordelijk. Een productiefout dient te allen tijde worden hersteld ook buiten de garantietermijn. Contact opnemen met Bosch lijkt een optie maar dan moet de dealer u het juiste type bouwjaar en serienummer verstrekken. U vermeld niet of de dealer waar u de accu heeft laten vernieuwen ook het aankoopadres is. Neem ook contact op met Ford Nederland daar ik de indruk heb dat hier sprake was van een package deal en de radio er niet achteraf is ingezet.

reflecs
door reflecs - Oct 13, 2016 om 14:07
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt me niet dat hier sprake kan zijn van een garantietermijn.
Er is een bekende productiefout die er in een bepaalde situatie voor zorgt dat de radio helemaal niet meer werkt.
Dat dit zich bij uw auto pas later voordoet maakt n.m.m. geen verschil.

U kunt bij Consuwijzer advies vragen: https://www.consuwijzer.nl/hoe-dien-ik-een-klacht-in

Ma
door Mat Matheij Oct 14, 2016 om 22:56
986 Antwoorden / 3 Vragen

Het is natuurlijk wel hetzelfde antwoord maar met een link.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 13, 2016 om 18:34
16827 Antwoorden / 202 Vragen

??? Een radio die stuk gast zodra die stroomloos is? Voor d inbouw was die ook stroomloos en bij iedere grote beu rt gast de accu los als het go en is.
IK Ben benieuwd wat men bij Bosch zegt.
Edoch, wettelijk is de garage verantwoordelijk en dus aansprakelijk

Gerry1969
door Gerry1969 Oct 14, 2016 om 01:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik heb geen idee waarom de accu losgaat bij een grote beurt. Heb mijn dealer er ook nog nooit over gehoord. Wat is de reden hiervan.?
Diewilik

pe
door pebk Oct 14, 2016 om 23:20
580 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien een sleceht gekozen voorbeeld. Maar een auto zal in zijn leven toch vast wel twee tot vijf accus nodig hebben. Een accu schijnt (volgens verschillende sites) drie tot zes jaar meegaan. Een accu overzetten zonder dat de spanning er af gaat is schieronmogelijk. Laatst is onze thermostaat vervangen. Toen moest de accu er ook echt af.

mo
door mof - Oct 14, 2016 om 12:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

RAM geheugen in de radio? RAM geheugen gebruik je alleen voor informatie die verloren mag gaan. Bijvoorbeeld keuzezenders oid die je evt na
wegvallen voeding weer opnieuw kunt instellen.

Gezien de radio zou ik zeker een langere economische levensduur claimen dan door het wegvallen van de stroom is bereikt: als het een productiefout van
Bosch is en de garage zegt dat tegen u dan kunt u alsnog een beter product of schadevergoeding claimen. Vanaf een half jaar na aankoop is de bewijslast voor u: weet u andere mensen met hetzelfde euvel dan moet Bosch nog steeds het product terugnemen en vervangen.

wi
door wimkep - Oct 14, 2016 om 12:58
16 Antwoorden / 1 Vragen

Om dit soort problemen te voorkomen, is het raadzaam om voor verwijdering van de oude accu eerst een doorverbinding te maken naar de nieuwe accu. Hierdoor komt de auto niet spanningsloos en blijft de elektronica ( dus ook de boordcomputer e.d.) zijn instellingen behouden.
als de oude accu totaal geen spanning meer heeft, heb je aan mijn advies niks. Gelukkig komt een  hartstikke lege accu niet vaak voor.

1paul
door 1paul - Oct 14, 2016 om 15:07
3134 Antwoorden / 0 Vragen

u heeft te maken met conformiteit, heeft niet van doen met garantie maar u mag wel de werking van de radio claimen voor een bepoaalde levensduur, nu dit defect bekend was bij Bosch (en dus ook bij Ford als deze de radio geplaatst heeft of uw dealer) zijn zij uw aanspreekpunt in deze...

omdat het een bekend probleem betreft moeten zij het, kosteloos, voor u oplossen...

lenyenfred
door lenyenfred - Oct 15, 2016 om 11:04
93 Antwoorden / 8 Vragen

De garantietermijn is wettelijk de termijn, waarvan je mag verwachten, dat dat in verhouding is tot de levensduur van het product.
U mag er dus van uit gaan, dat een accu, of een autoradio een x aantal jaren mee mag gaan.
Een autoradio, daar mag je toch van verwachten dat die minstens zo'n 6 jaar mee zal gaan.
Er moet dan een verdeelsleutel gemaakt worden voor de kosten bij vervanging.
Elk product heeft een bepaalde levensduur.
Dus 1 jaar garantie is dus onzin, maar ga je gelijk maar eens halen, dat zal vaak moeilijk zijn.

ro
door ronny530 - Oct 15, 2016 om 13:21
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Er is door Ford in 2013 een bulletin aan alle dealers verstuurd waarin het probleem met systemen die in mei 2008 tot juni 2009 zijn geproduceerd voor vervanging in aanmerking kwamen als het systeem daadwerkelijk na het stroomloos maken defect raakte, in dat bulletin staat niet dat alle systemen uit voorzorg vervangen dienden te worden. De termijn waarin dealers het vervangen vergoedt kregen is in december 2015 afgelopen en moeten nu zelf maar uitzoeken hoe ze het op gaan lossen. Als de auto altijd bij de dealer in onderhoud is geweest dan had de dealer moeten weten welk systeem er gemonteerd is en voorzorgs maatregelen kunnen treffen door bijvoorbeeld voordat de accu gedemonteerd word een externe stroombron aan te brengen om er voor te zorgen dat het systeem niet stroomloos kan raken. U kunt de dealer vanwege nalatigheid aansprakelijk stellen want de dealer was al in 2013 gewaarschuwd dat het klakkeloos demonteren van de accu grote gevolgen voor het systeem kan hebben.

er
door erikherrebout Oct 17, 2016 om 20:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt Ronny, wat jij schrijft klopt met wat de garage ons verteld heeft. Op het demonteren met externe stroombron na dan. Hier kan ik mee aan de slag.
Hopelijk kan ik de garage hiermee overtuigen.

er
door erikherrebout Dec 12, 2016 om 19:57
1 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ronny,
In je reactie vermeld je dat aan alle Ford dealers een bulletin is verstuuurd waarin dit euvel benoemd wordt, echter onze Ford dealer zegt hier niet van op de hoogte te zijn. Kunnen wij aantonen dat deze wel verstuurd is?
Alvast bedankt

me
door mein33 - Oct 15, 2016 om 14:26
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Naar ik meen te begrijpen is de radio, na het vervangen van de (auto)accu, uitgevallen.
De radio doet helemaal niets meer waardoor de resetcode ook niet meer is in te voeren.
Het genoemde RAM-geheugen heeft hier echter niets mee van doen.
Het is mij daarom dan ook een raadsel waarom een radio kapot zou gaan als alleen de spanning er af gaat.
Misschien wel een nog dommer dan de allerdomste sugestie, maar de radio heeft een zekering in het aansluitsnoer en is deze zekering heel perongeluk en toevallig niet kapot ??
Mogelijk wel mis geschoten maar misschien toch de moeite om dit even te controleren.

hutch
door hutch - Dec 13, 2016 om 09:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

@Erik, heeft u hier wat aan? Zie: 'Arco', 30 september 2015, 13.02 uur:

https://www.circuitsonline.net/forum/view/128341

marita5
door marita5 - Dec 13, 2016 om 10:38
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo ErikHerrebout ,

Ik heb geen idee , maar misschien heeft u hier iets aan ( is wel in het engels ) klik op de rode regel .

http://www.fordproblems.com/tsbs/

ph
door philip36 - Dec 13, 2016 om 11:44
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Stel uw vraag, betreffende die bewuste bulletin die naar de Ford dealers zou zijn gestuurd, ook eens op problemcar.nl.
http://www.problemcar.nl/nl/particulier/ford.html