Fl
door Flatkoud Jul 14, 2017 om 11:02
Auto & vervoer

Auto van rechts voorrang verlenen, sta stil, fietser achterop, disculperende stilstand

Titel omschrijft feitelijk de situatie al. Nog kort uitgelegd:

Rij in woonwijk

Wil rechtsaf slaan

Van rechts komt auto, ik stop.

Fietser ingehaald daarvoor, fietser klapt achterop mij, ik sta ongeveer 5sec> stil (omdat de andere auto van rechts de fietser hard ziet aankomen fietsen en niet weet of de fietser hun wel ziet stopt zij ook, vandaar mijn lange stilstand. Voor het aanremmen keek ik btw in mijn achteruitkijkspiegel en zag de fietser op geruime afstan).

Verzekeraar van fietser gooit het op disculperende stilstand, ik had minimaal 10-15sec moeten stilstaan.

Kan de verzekeraar het puur hierop gooien? Immers ik MOEST stil staan omdat de andere auto van rechts kwam. Uit getuigenis van de andere auto blijkt ook dat de fietser alleen op hun aan letten was en niet op mij. Daarnaast heeft de fietser een valse en onvolledige verklaring afgeled (is aantoonbaar, bv reed met 1 hand aan het stuur en de andere hand en kleine fietsje achterop. Klein fietse staat op de foto, sprekt hier niet over. Daarnaast spreekt de fietser van 1/100ste van seconden reactietijd, wat met die snelheid niet kan want dan zou hij reeds op mijn bumper zitten bij het aanremmen en dan was de impact er niet cq. minder schade)

10969 16 Rapporteer

Fl
door Flatkoud - Jul 14, 2017 om 11:13
3 Antwoorden / 2 Vragen

Overzicht

hansje klein
door hansje klein - Jul 14, 2017 om 11:19
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer u al wist, dat u rechtsaf moest, waarom heeft u deze 'onhandige' fietser dan tòch eerst nog ingehaald?
Overigens hebben de experts van verzekeraars zolang gelijk, tot een andere expert het tegendeel gaat aantonen. Onze mening is van generlei waarde voor het verdere verloop. U moet eerst een contra-expertise aanvragen.

gerbera
door gerbera Jul 14, 2017 om 12:09
7358 Antwoorden / 14 Vragen

De Ts wilde niet rechtsaf maar stopte voor een auto van rechts om voorrang te verlenen.

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2017 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom tekent de Ts dan een pijltje naar rechts?

wi
door wimvandezandt Jul 14, 2017 om 12:51
10 Antwoorden / 4 Vragen

U geeft wel naar behoren advies, maar u begint helaas met een opgeheven vingertje. Waarom toch, zo vraag ik me af. Ik zie op deze site te vaak belerende, pedante antwoorden waar de vraagsteller niets aan heeft.

kr
door kreeftje Jul 14, 2017 om 12:59
86 Antwoorden / 36 Vragen

Volledig mee eens!

hansje klein
door hansje klein Jul 14, 2017 om 14:00
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Bovenstaanders ...

Ten eerste schrijft TS, dat hij rèchtsaf wilde, 2 - tekent hij zèlf in de schets een pijltje naar rechts en reageerders verkondigen 'onzin' en reageren i.p.v. naar de vraagsteller toe, op andere reageerders.

Fijn clubje hier! Voel me al bijna thuis!

Po
door Pontiac Jul 14, 2017 om 14:46
131 Antwoorden / 5 Vragen

U voelt zich toch overal op uw plaats cq thuis !

hansje klein
door hansje klein Jul 14, 2017 om 15:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hé ... er zijn méér lotgenoten op dit forum, die elkaar aanvoelen ... ook empathie genoemd!

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2017 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimvandezandt
@kreeftje

Wat is er mis met de vraag "waarom de Ts die fietser nog inhaalde, terwijl hij rechtsaf moet slaan"? Aan doorgaand verkeer moet vrij baan gegeven worden. De Ts reed wel in een woonwijk, met smalle straten zoals hij zelf schrijft. En hij ziet ook die auto van rechts komen, want hij schrijft dat de bestuurder van die auto de fietser zag.

tenormin
door tenormin - Jul 14, 2017 om 11:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Een fietser is de zwakkere in het verkeer; automobilisten zijn meestal toch de klos, ook al is er wel correct gehandeld.

Gr
door Grunn1 Jul 14, 2017 om 20:50
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En deze regel moeten ze eens heel snel schrappen want is achterhaald. Elektrische fietsen gaan te snel, elektrische bakfietsen zijn nog erger en die padlebikes vallen niet onder fiets. Zo dat is grootste deel van de fietsers. Onder zwakkere fietsers zouden alleen mogen vallen; kinderen onder de 14 jaar en ouderen boven de 78.

tenormin
door tenormin Jul 14, 2017 om 21:24
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ben bovenstaande helemaal met je eens @epcot, alleen: niet de wet en de Verzekeringsmaatschappijen. Ben laatst, als voetganger, aangereden door een e-bike. Voor mij nog steeds een fiets: alleen de snelheid had ik in mijn onschuld onderschat. En nu komt daar ook de e-auto: je hoort 't niet maar hij is er wel. Wordt in de nabije toekomst een ander "rijden".

Gr
door Grunn1 Jul 15, 2017 om 19:45
1427 Antwoorden / 18 Vragen

En wat te denken van die rond scheurende pizza bezorgers op elektrische scooters

Ge
door Genee - Jul 14, 2017 om 11:56
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Zou met de zienswijze van die verzekeraar niet akkoord gaan.

Neem aan dat u geremd hebt dus fietser zag dat u in ieder geval snelheid minderde.
Wanneer fietser snel reed, 10 km/ uur is niet zo snel reed hij zo'n 2,8 m/sec.
Als hij na 5 sec uw auto raakt was hij dus vanaf het moment dat u stilstond 14 m achter de auto.

Uitgaande van een ruime reactietijd van 2 sec, heeft hij nog 8m afstand om tot stilstand te komen.
Wanneer zijn remmen in orde waren moet 8m, toch voldoende zijn.
Bij een afstand van 15m. zie je, normaal gesproken, toch wel of een auto stilstaat.

Gezien de plattegrond die u geeft vraag ik me af waarom u stopte voor de auto van rechts als u rechtsaf wilt slaan, is toch helemaal niet nodig?

Ge
door Genee Jul 14, 2017 om 15:13
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Dacht dat het straten met middenberm was maar nu zie ik dat u de straatnamen bedekt hebt.

diumenge
door diumenge Jul 15, 2017 om 12:03
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Mooi speurwerk @Carola.83!

tenormin
door tenormin Jul 15, 2017 om 15:45
16826 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. Diumenge, wat vreemd dat je per 15 Juli 2017 hier bent ingeschreven. Althans, dat zegt je profiel. En dan al 8842 antwoorden ;-))

Cookies
door Cookies Jul 15, 2017 om 15:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diumenge: je kunt me inhuren.;-) @tenormin: dat is met een heleboel accounts zo sinds de 'vernieuwing' van V&B.

tenormin
door tenormin Jul 15, 2017 om 16:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ik vind het nog steeds vernieling, @carola. Toen gisteren de vraag over de Ascha Planner allang was weggehaald: "pagina niet gevonden" kreeg in in mijn profiel dat er nog 4 antwoorden waren op mijn schrijven. Dat was dus 20 minuten nadat het verdwenen was.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2017 om 16:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik vraag me af of die auto die van rechts kwam wel überhaupt voorrang had op deze kruising. De wegen zijn anders van kleur. Die dwarsstraat lijkt me eerder een 30km zone.

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2017 om 12:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft de fietser u dan aansprakelijk gesteld? Waar is uw schade? Geen rechtsbijstandverzekering?

hutch
door hutch - Jul 14, 2017 om 12:31
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Een verzekeringsmaatschappij zal altijd alles uit de kast halen om niet te hoeven uitkeren, terecht of niet.
Zolang de tegenpartij daarmee akkoord gaat, hebben zij weer een hoop geld 'verdiend'.

Gelukkig voor u heeft u getuigen. M.i. heeft dit niets met disculperende stilstand te maken, daar u moest stoppen voor verkeer van rechts. De fietser heeft niet (op tijd) kunnen remmen en is daardoor achter op uw auto gereden.
Als dit ook al onder disculperende stilstand valt, staat het dus iedereen vrij om met zijn/haar voertuig achter op elke auto te 'knallen'.
Ook is m.i. artikel 185 WvW ook niet van toepassing, daar hier sprake is van overmacht, omdat u verkeer van rechts dient voor te laten gaan.

Wat TS nodig heeft is een advocaat / rechtsbijstand.

Nog een tip voor een volgende keer: tegenwoordig zijn dashcams niet duur meer. Wat dacht u van 2 dashcams: 1 voor en 1 achter, i.c.m. een minimaal 64 gb geheugenkaartje (beter nog 128 gb). Het is een eenmalige investering wat u later een hoop geld kan besparen. Neem een dascam die in HD opneemt en automatisch aan/uit gaat. Ook welke automatisch overspoelt. In dat geval heeft u er geen omkijken meer naar en, indien nodig, kopieert/verplaatst u die opnamen welke u nodig denkt te hebben.

Cookies
door Cookies Jul 14, 2017 om 12:34
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ja, met je fiets achterop een auto knallen, doe je natuurlijk voor de lol.

hutch
door hutch Jul 14, 2017 om 12:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dus iedereen die achterop een ander voertuig 'knalt' zou zich op disculperende stilstand kunnen beroepen?

Fl
door Flatkoud Jul 14, 2017 om 13:09
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de antwoorden:

- ik en de andere auto stopten ook tot stilstand omdat het geen ruime straat is. bv links van mij stonden autos geparkeerd ad kant, waardoor de auto van rechts ook niet de draai naar links makkelijk kon maken en ik viceversa.

- ik haalde hem ongeveer 40-50m in voor de afslag naar rechts waar ik dus stil stond. Hij fietste wel door aangezien hij had haast (zelf toegegeven) omdat hij bij zijn zoon een dat fietsje moest afgeven. Oftewel bv 18 km/h = 5 m/s 40m/5 = ruimschoots de tijd om stil te staan.

- heb de fietser idd aansprakelijk gesteld. Fietser werkte ook mee, gaf toe zijn schuld maar achteraf dus een niet juiste en onvolledige verklaring

- heb geen rechtsbijstand

- dashcam is idd een goed idee

- Schade: bumper rechtsachter lakschade, moet opnieuw gespoten worden

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2017 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@flatkoud. Wat bedoelt u met " vice versa"? Wilde u rechtsaf slaan? Had de fietser schade? Bent u aansprakelijk gesteld voor zijn schade? Wat zegt uw verzekeraar? Hebt u met gierende banden geremd en bent u helemaal tegen de rechterkant van de weg tot stilstand gekomen? Geef eens een adres van die kruising, dan is het beter te beoordelen. Edit. Ik lees nu dat u ook rechts wilde afslaan, dus u had die fietser sowieso ruimte moeten laten en voorrang verlenen.

diumenge
door diumenge Jul 14, 2017 om 18:02
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Stel dat u de fiets 50 meter voor de afslag inhaalde en 30 k/m per uur ging, dan was u zes seconden later al bij de die afslag. De fiets was zes seconden later dan dus ook al 30 meter verder en had dus maar 20 meter of 4 seconden om te stoppen. De vraag is natuurlijk waarom u zo kort voor de afslag zonodig die fietser moest inhalen.

r.kemperman
door r.kemperman Jul 15, 2017 om 09:27
423 Antwoorden / 4 Vragen

Tijger1 in de wet staat rechts voorsorteren
Als er geen fietspad met doorgetrokken streep was, dien je volgens de wet dus zoveel mogelijk rechts te staan tegen het trottoir.
Dit juist om fietsers niet rechts te laten inhalen

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2017 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kemperman. In de wet staat ook dat afslaand verkeer vrije doorgang moet verlenen aan rechtdoor gaand verkeer.

ha
door harryromijn Jul 17, 2017 om 13:19
272 Antwoorden / 0 Vragen

En daarom: ALTIJD minstens 2 dashcams: een aan de voorkant en een aan de achterkant.

1paul
door 1paul Jul 17, 2017 om 16:05
3134 Antwoorden / 0 Vragen

staat er inderdaad in Tijger maar dit mag je niet doen ten koste van je positie op de weg, in eerste instantie zeg ik fietser had nog kunnen remmen tegelijk moet ik zeggen dat TS erg stom bezig is geweest om de fietser nog in t ehalen zo vlak voor een kruispunt...

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2017 om 20:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul.

Maar als ik op Google Earth kijk naar dat kruispunt, daarbij ga ik er van uit dat het adres wat Carola.83 neerzet correct is, moet de Ts, als hij die straat rechtsaf wilde inrijden, over een verhoging, mijns inziens heeft die straat geen voorrang en moest de van rechts komende auto al stoppen voor die fiets. Net zo goed als dat de Ts moest stoppen, niet voor die auto, maar voor die fiets om vrije doorgang te verlenen.

1paul
door 1paul Jul 18, 2017 om 08:35
3134 Antwoorden / 0 Vragen

rechtdoor op dezelfde weg geld niet voor verkeer welk van achteren komt, zeker niet als jij zelf je positie op de weg ingenomen hebt die je in nemen moet, namelijk zo veel als mogelijk rechts op de weg...

bij voetgangers is dit anders, als je rechtsaf wilt slaan en er wil een voetganger oversteken (rechtdoor gaan) dan heeft deze wel voorrang...

blijft het feit dat TS een fietser in haald vlak voor een bocht terwijl ze daarna naar rechts moet en daar zit TS goed verkeerd, als er politie had gestaan had er zomaar een artikel 5 uit kunnen rollen, onverantwoord rijden...

of de fietser nu fout zit of niet, als ik op die fiets had gezeten had ik persoonloijk er ook geen rekening mee gehouden dat TS na het inhalen ineens zou remmen om rechtsaf te slaan, heeft het geen zin immers om in te halen!!!

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2017 om 20:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul

Vrij baan verlenen geldt zeker ook voor achteropkomend verkeer wat rechtdoor wil, niet alleen voor voetgangers.

Als je automobilist bent, geldt dezelfde regel. Als je rechtsaf wilt slaan, moet je voorrang verlenen aan die fietser die net rechts van jou rijdt en rechtdoor wil. Je moet ook voorrang verlenen aan de fietser die een stukje achter je rijdt en rechtdoor wil. Je mag die fietser niet hinderen, met andere woorden, jij moet die fietser in staat stellen met ongewijzigde snelheid rechtdoor te rijden.
Bron Goeie vraag.

1paul
door 1paul Jul 19, 2017 om 07:50
3134 Antwoorden / 0 Vragen

als je gewoon aan de regel van het voorsorteren houd kan die fietser er niet meer langs en moet ie dus aan de andere kant om je heen, of ie nu voorrang heeft of niet is dan niet meer van belang, daarom is voorsorteren ook zo belangrijk, je vermijd op die manier dat er nog iemand even "tussendoor" glipt waarmee je jezelf en anderen niet in een positie brengt die gevaar oplevert...

het is overigens een 30KM gebied, dan vind ik het helemaal stom van TS om nog in te halen...

tijger1
door tijger1 Jul 20, 2017 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1paul.
Ach ja, wij zijn bezig het uit te zoeken, maar de Ts is in geen velden of wegen meer te zien. :-))

ro
door ronny530 - Jul 14, 2017 om 13:00
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Voor zover ik het kan vinden is een disculperende stilstand enkel van toepassing bij het verrichten van bijzondere manouvres terwijl u gewoon aan het verkeer deelnam. U en de andere automobilist hebben terdege rekening met de fietser gehouden maar doordat de fietser niet heeft opgelet is hij achterop uw auto geknald. De fietser is zo schuldig als die maar zijn kan maar de bewijslast ligt bij u want zonder getuigen en een eventueel politie rapport bent u automatisch schuldig omdat u de zwakkere lees niet goed oplettende verkeersdeelnemer in bescherming dient te nemen.

mathijs_b
door mathijs_b - Jul 14, 2017 om 13:14
641 Antwoorden / 77 Vragen

Zelfde meegemaakt. Fietser reed met zeer hoge snelheid over trottoir, toen over verdrijvingsvlak en scheurde vlak voor de auto de weg op net toen ik optrok. Hij knalde 5 auto's verder tegen een auto maar wij waren het haasje omdat we hem had laten schrikken.....  Politie Valkenburg wilde ons zelfs beschuldigen van doorrijden na ongeval. Geen discussie mogelijk......

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2017 om 13:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, ja, een verdrijvingsvlak op een trottoir. Maar uw verzekeraar zal beslist niet betaakd hebben.

ik
door ikzelf1942 Jul 14, 2017 om 15:22
81 Antwoorden / 15 Vragen

Tijger ,,, Er staat:  Fietser reed met zeer hoge snelheid over trottoir, TOEN over verdrijvingsvlak !!!
geef nou eens een keer een zinnig antwoord!!!
Trottoir en verdrijvingsvak behoren ook tot de WEG.

Fl
door Flatkoud - Jul 14, 2017 om 13:24
3 Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de antwoorden:

- ik en de andere auto stopten ook tot stilstand omdat het geen ruime straat is. bv links van mij stonden autos geparkeerd ad kant, waardoor de auto van rechts ook niet de draai naar links makkelijk kon maken en ik viceversa.

- ik haalde hem ongeveer 40-50m in voor de afslag naar rechts waar ik dus stil stond. Hij fietste wel door aangezien hij had haast (zelf toegegeven) omdat hij bij zijn zoon een dat fietsje moest afgeven. Oftewel bv 18 km/h = 5 m/s 40m/5 = ruimschoots de tijd om stil te staan.

- heb de fietser idd aansprakelijk gesteld. Fietser werkte ook mee, gaf toe zijn schuld maar achteraf dus een niet juiste en onvolledige verklaring

- heb geen rechtsbijstand

- dashcam is idd een goed idee

- Schade: bumper rechtsachter lakschade, moet opnieuw gespoten worden

Ge
door Genee - Jul 14, 2017 om 13:46
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Hier een verhaal over een fietser op een voorangsweg fietspad, auto van rechts stopt gedeeltelijk op fietspad, jongen knalt op auto.
Resultaat, wa verzekering jongen betaalt schade aan auto, nadat moeder van jongen contact heeft opgenomen met verzekering van tegenpartij betaalt deze de schade aan fiets en kleding van jongen voor de volle 100%.

Eigenaar auto had een rechtsbijstandverzekering, blijkbaar maakt dat toch een groot verschil.
Dus er is voor nog hoop voor u als bestuurder van de auto.

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/conflict-in-het-verkeer/mijn-zoon-aangereden-op-een-voorrangsweg-de-verzekering-ons-vindt-hem-schuldig

tenormin
door tenormin Jul 14, 2017 om 14:08
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Edit

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2017 om 14:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus als ik het goed begrijp, rijdt u in een smalle straat, haalt u voor een kruising een fietser in, die ook nog in zijn andere hand een fietsje heeft, terwijl u al rechtsaf wilt slaan en er ook nog een auto van rechts komt die die smalle straat in wil rijden.?

Ja, dan bent u fout bezig.

Cookies
door Cookies Jul 14, 2017 om 16:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik begrijp niet wat hij fout zou doen? Iedere auto haalt toch fietsers in?

tijger1
door tijger1 Jul 14, 2017 om 16:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, iedere auto haalt fietsers in. Maar lees de beschrijving eens die de Ts zelf geeft van de situatie. Een smalle straat in een woonwijk. Geparkeerde auto's langs de kant, zelfs zodanig nauw, dat de Ts eerder moet stoppen, hoewel hij rechtsaf wil slaan, om de auto die van rechts komt gelegenheid te geven zijn straat in te rijden.
Daaruit volgt dat hij eerder geremd heeft dan gebruikelijk en eerder naar de rechterkant van de straat heeft moeten sturen dan gebruikelijk. Terwijl hij dus die fietser vrije doorgang had moeten verlenen. Met als gevolg dat die fietser, met maar een hand vrij, rechtsachter tegen zijn bumper aanrijdt.

ma
door manwijf Jul 15, 2017 om 11:01
574 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou hij niet mogen inhalen? Fietser moest misschien wel vlak na het inhalen bij iemand in die straat zijn. Als je bij iedere fiets je snelheid gaat minderen, houdt je ook nog eens het achterop  komende verkeer op. Bovendien T.S. geeft richting aan, dus fietser is gewaarschuwd. Iemand met een te zwaar attribuut achterop, dat ook nog eens vastgehouden moet worden is sowieso niet goed bezig. Leidt enorm af en je gaat er van wankelen. Ben zelf een fietser, maar een auto over het hoofd zien..... Alleen als er een voor je gaat rijden en met gierende banden opeens stopt, kan ik me er iets bij voorstellen, maar dat was niet het geval. Ik zou zeker niet akkoord gaan.

tijger1
door tijger1 Jul 15, 2017 om 11:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ach ja, de fietser "komt hard aanfietsen" wordt er geschreven. Dan zal hij dus niet vlak na het inhalen ergens moeten zijn.

En die auto is zeker vlak voor de fietser gaan rijden en ook nog gestopt terwijl hij rechtsaf moest.

In smalle woonstraatjes moet je het achteropkomende verkeer soms wel ophouden, het is geen autoweg. Ik schrijf ook nergens dat een auto een fietser niet zou mogen inhalen, maar als je af wilt slaan, moet je doorgaand verkeer voorrang verlenen. En dan is het onverstandig zo'n fiets nog even in te halen. En al helemaal omdat hij ook nog een auto van rechts ziet komen.

ka
door kama Jul 17, 2017 om 20:27
161 Antwoorden / 19 Vragen

Hij haalt hem 40 - 50 meter voor de afslag in. Beste Tijger, dan zou je dus nooit een fietser mogen inhalen? Ik heb de indruk dat u niet altijd goed leest.

tijger1
door tijger1 Jul 17, 2017 om 22:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@kama. Valt wel mee hoor. Lees zelf het verhaal van de Ts nog maar eens door.

pv
door pvd345 Jul 18, 2017 om 19:15
Antwoorden / Vragen

De fietser moet sowieso stoppen. Die auto van rechts heeft immers voorrang. De auto komt ook voor de fietser van rechts. T.s. heeft naar mijn mening geen schuld.

@tijger1: wat ben je een ontzettende betweter.

tijger1
door tijger1 Jul 18, 2017 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@pvd345
Of de fietser voor de auto van rechts moet stoppen, weet u helemaal niet. Die weg ziet eruit als een 30 km gebied en dan heeft de fietser voorrand op die van revhtskomende auto.

En afgezien daarvan stopte die fietser ook, maar dan tegen de achterbumper van zijn voorligger, die daar onnodig remde. Maar dat komt ook omdat ik het beter weet.:-))

1paul
door 1paul Jul 20, 2017 om 11:56
3134 Antwoorden / 0 Vragen

verkeer van rechts heeft voorrang, dit geld tegenwoordig ook voor fietsers...

jo
door jorisw - Jul 14, 2017 om 18:40
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Die andere automobilist kan nooit zien of die fietser alleen op hem lette.

En wat is aanremmen??

johanv1100
door johanv1100 - Jul 17, 2017 om 16:02
63 Antwoorden / Vragen

Ja  je had de fietser niet meer moeten inhalen en rekening moeten houden dat sommige fietsen een lange remweg hebben. Antciperen noemen ze dat.

vo
door volanns - Jul 18, 2017 om 08:41
126 Antwoorden / 57 Vragen

Zal het niet zo zijn dat de fietser te snel reed en op de auto knalt.
Zelf meegemaakt; fietser ingehaald , na enkele meters en veilige afstand , geef ik aan om naar links te gaan en was al bijna in de straat, knalt de dwaas tegen mijn auto, dus was hij op de linkerkant van de straat, terwijl op de rechterkant  van de straat moest rijden.  Hij moest heel hard gereden hebben om op dat punt te zijn.  In dit geval was het overduidelijk dat hij schuld had.

Zo onschuldig  zijn veel fietsers niet, vooral die jongeren halen allerlerlei capriolen uit , zoals snel fietsen waarbij ze slingeren en automobilisten moeten zich maar aanpassen want owee  of nog net even de auto inhalen en vlak voor je neus stoppen en als je hem aanrijdt ben jij als automobilist de schuldige, terwijl de fietser het ongeluk  "uitlokt" /veroorzaakt.

Fietsers weten dat ze heilig verklaard zijn en flikken veel en veroorzaken veel narigheid. Ze vergeten dat ze erg kwetsbaar zijn todat ze het ziekenhuis belanden met gebroken botten.
De meeste fietsers  gedragen zich goed en verantwoordelijk in het verkeer. De realiteit is dat ook zij kwetsbaar zijn.

fr
door frankve - Jul 18, 2017 om 09:33
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet precies wat ik mis, maar volgens mij fietst de auto tegen een stilstaande auto. De auto kan je daarvan m.i. nooit de schuld geven, tenzijn het "afsnijden is geweest".
Er zijn getuigen dat je stil stond dus dat is helder. Dat de fietser niet op tijd stil kon staan, komt danwel door een technisch gebrek (niet functionerende rem) of het niet goed kunnen remmen omdat er met één hand werd gestuurd. Met de andere hand hield hij/zij immers de fiets achterop vast.