ri
door rickje1990 Jan 2, 2013 om 20:55
Auto & vervoer

Auto verkopen, koper ( bedrijf ) kan mobiel overschrijven

Hallo kassa vrijwilligers,

Ik heb een vraag:
Vandaag heb ik mijn auto online te koop gezet. Er was aardig wat interesse dus dat is mooi.

Nu ben ik gebeld door een bedrijf, stomme is, ik weet de naam van het bedrijf niet meer... Die man komt de auto morgen om 12:00 halen. Ik stelde voor om bij het postkantoor af te spreken ivm. overschrijven. Maar dit was niet nodig omdat hij dat via een mobiel apparaat kan en daar komt dan het zo belangrijke vrijwaardingesbewijs uit. Nu is mijn vraag: Kan dat? kan een bedrijf je auto op deze manier kopen en overschrijven? ( heb wel onthouden dat deze meneer vanuit venlo komt naar breda )

37211 14 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jan 2, 2013 om 21:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo rickje1990,

U moet ervoor zorgen dat u bij de verkoop van uw auto of ander voertuig een officieel vrijwaringsbewijs krijgt. Het vrijwaringsbewijs is het enige geaccepteerde bewijs dat u niet meer verantwoordelijk bent voor uw verplichtingen als kentekenhouder.

Kijk ter info ook even hier.

Verkoop aan handelaar (autobedrijf)

Verkoopt u uw voertuig aan een door de RDW-erkend autobedrijf dat bevoegd is om vrijwaringsbewijzen uit te schrijven, dan ontvangt u van dat bedrijf het vrijwaringsbewijs. Een erkend bedrijf herkent u aan het RDW-erkenningsschild.
Voor de overschrijving heeft de medewerker uw volledige kentekenbewijs nodig: Voertuigbewijs, Tenaamstellingsbewijs en het Overschrijvingsbewijs. Tevens moet u een geldig legitimatiebewijs overleggen.

Kijk ook even hier.

Het zou dus kunnen dat het een medewerker van een erkend RDW-bedrijf is, maar dat is hiervandaan niet na te gaan.

Met vr.gr.

grindweg
door grindweg - Jan 2, 2013 om 21:19
2308 Antwoorden / 28 Vragen

dat kan gewoon wel .
dan is het een garage of handelaar die het online doet.
de print moet een code bevatten met een tijdstip.
de code is bv hr/ty.
er hoeft dan geen vrijwaring uit tekomen zoals u gewend bent.
het kan gewoon op een a4 uitgeprint worden.
u kunt via de site van het rdw direct zien of hij overgeschreven is.
kijk op rdw particulieren en dan op voertuig gegevens tik het kenteken in en zie wat er allemaal te zien is.
u kunt het nu ook al even proberen dan weet u hoe het werkt

grindweg
door grindweg - Jan 2, 2013 om 21:20
2308 Antwoorden / 28 Vragen

laat even weten hoe het afloopt

gerdamarijke
door gerdamarijke - Jan 2, 2013 om 21:45
330 Antwoorden / 15 Vragen

Mijn oude auto is door een opkoper opgehaald, en ook ter plaatste mobiel overgeschreven. Ik kreeg ook een normaal vrijwaringsbewijs.

ri
door rickje1990 - Jan 2, 2013 om 21:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is fijn om te horen! dat geeft mij wat meer zekerheid. Ik zal voor de zekerheid morgen de RDW zelf ook even bellen, dan weet ik waar ik op moet letten.

@edrick3, bedankt voor je moeite, die info had ik zelf ook gevonden bij de RDW, maar daar stond niks bij over mobiel overschrijven.

@grindweg, ik snap het niet, maar toch bedankt voor de moeite, morgen zal ik zeker vertellen hoe het afloopt!

en aan iedereen, nog de beste wensen en een gelukkig 2013!

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2013 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Voor de goede orde.

Laat hem het geld op het postkantoor, postagentschap in uw aanwezigheid op uw rekening storten. U zal niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste zijn die met het geld genept wordt.

Hij zal toch ook nog wel een proefrit willen maken? En neem iemand mee voor de zekerheid, anders zit u volgende week hier op dit forum, zonder auto en zonder geld en met bijvoorbeeld een boete voor die auto.

macwouter
door macwouter - Jan 3, 2013 om 03:59
825 Antwoorden / 9 Vragen

Pfff ik zit eigenlijk teveel op het internet en op mijn werk lees ik soms teveel kranten. Ik sta met beide benen in het leven en heb op mijn 55ste al veel gezien en gehoord.De harde zweepslagen des levens al ondergaan dus zeg ik GA MET DIE MAN UIT VENLO NIET IN ZEE. Maar natuurlijk moet u dat zelf weten. Ik zou kiezen voor inruil bij een officiële dealer en dan bent u overal van af. Vergeet niet dat er op het internet mensen zijn die 24 uur per dag bezig zijn om mensen zoals u een flinke poot uit willen draaien.Maar verder veel succes. Het antwoord dat u heeft gekozen als beste is het antwoord dat u had WILLEN horen maar is niet het beste.

tijger1
door tijger1 - Jan 3, 2013 om 17:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En, alles volgens wens verlopen? Ik heb zo mijn twijfels.

tot15karakters
door tot15karakters - Jan 3, 2013 om 18:35
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Kreeg je contant geld, dat gebeurde wel vaker is er nauwelijks iets mis mee....
Doen vele opkopers van vooral oudere voertuigen die minder dan €3000,- kosten..

Als ze een Cheque geven, wees voorzichtig want die zijn niet altijd gedekt.
Ook na inleveren en geld krijgen bij je eigen bank kunnen ze niet gedekte achteraf nog terug halen.

Als ze het via Internet bankieren storten en het is enkele minuten later bij jou bank te zien is wel veilig.

edrick3
door edrick3 - Jan 3, 2013 om 18:39
27632 Antwoorden / 85 Vragen

@tot15karakters,

OT
Waar slaat dit 'antwoord' nu op?
Dat is toch totaal geen antwoord op de vraag.
En dan is het ook nog eens 'mosterd na de maaltijd'.

ho
door honza23 - Jan 4, 2013 om 14:36
261 Antwoorden / 3 Vragen

dit kan inderdaad, zo heb ik mijn vorige auto ook aan een handelaar verkocht.

je kan het ook meteen controleren: ga naar https://ovi.rdw.nl/

en vul je kenteken in, dan zie je Datum aanvang tenaamstelling (de datum dus die ook op jouw kentekenbewijs deel 2 staat, de datum dat ie op jouw naam is overgeschreven)
zodra hij jouw voertuig heeft overgeschreven ga je naar die pagina en dan zie je de datum van die dag: hij is dan overgezet op zijn handelsvoorraad
zolang die datum niet is aangepast is ie niet overgeschreven, dus zolang geef je de sleutels niet af :)

jo
door jorisw - Jan 4, 2013 om 15:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Op zich maakt het niet uit natuurlijk of die handelaar de activiteiten van achter zijn bureau doet met z'n laptop of op locatie met z'n laptop (middels een 3G verbinding). Het is ook niet zo dat iemand die aan de deur komt per definitie onbetrouwbaarder is dan een handelaar met een kantoor. Als dat zo was dan hadden we de afgelopen tientallen jaren alleen maar goede ervaringen gehad met autohandelaren.....

tijger1
door tijger1 - Jan 4, 2013 om 15:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=jorisw schreef op vrijdag 4 jan 2013, 15:09]Op zich maakt het niet uit natuurlijk of die handelaar de activiteiten van achter zijn bureau doet met z'n laptop of op locatie met z'n laptop (middels een 3G verbinding). Het is ook niet zo dat iemand die aan de deur komt per definitie onbetrouwbaarder is dan een handelaar met een kantoor. Als dat zo was dan hadden we de afgelopen tientallen jaren alleen maar goede ervaringen gehad met autohandelaren.....

Nee maar de auto is te koop gezet op 2 januari en dezelfde dag verkocht. Hij zou de volgende dag opgehaald worden, zonder gezien te zijn en zonder een proefrit. En dan ter plekke een vrijwaringsbewijs afgeven, hij hoefde niet naar het postkantoor.

Wij lezen hier nu geen bericht van Ts, dat alles naar wens is verlopen, dus ik blij mijn twijfels houden over de goede afloop.

ho
door honza23 - Jan 4, 2013 om 21:08
261 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=tijger1 schreef op vrijdag 4 jan 2013, 15:16]

Nee maar de auto is te koop gezet op 2 januari en dezelfde dag verkocht. Hij zou de volgende dag opgehaald worden, zonder gezien te zijn en zonder een proefrit. En dan ter plekke een vrijwaringsbewijs afgeven, hij hoefde niet naar het postkantoor.

Wij lezen hier nu geen bericht van Ts, dat alles naar wens is verlopen, dus ik blij mijn twijfels houden over de goede afloop.

Bij mij is de opkoper ook zo gekomen om 'm op te halen, ongezien en dus nog zonder er in gereden te hebben, motor laten lopen, de oprijwagen opgereden, in mijn woonkamer overgeschreven, op website RDW gecontrolleerd, betaald en sleutewl gegeven in ruil voor vrijwaringsbewijs, het kan dus perfect op deze manier :)