Sa
door Sander01081994 Dec 14, 2016 om 23:03
Auto & vervoer

Auto verkopen marktplaats

Hallo!

Ik heb zojuist een koper gevonden voor mijn auto via marktplaats.
De koper geeft aan dat een ander persoon de auto komt bekijken, en wanneer dit allemaal goed is, zal de koper het geld overmaken om vervolgens het kenteken over te schrijven. De koper wilt geen contante betaling doen.
Ik wil er zeker van zijn dat de betaling verzonden is om niet opgelicht te worden, iemand tips?

20720 18 Rapporteer

ja
door janf43 - Dec 14, 2016 om 23:06
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dan geeft u de auto pas af als de betaling binnen is en gaat u zelf mee naar het postkantoor om de overschrijving te regelen.

Sa
door Sander01081994 Dec 14, 2016 om 23:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

@janF43,
Er zit een tijd tussen twee verschillende banken om iets over te schrijven, is dit niet op een snellere manier op te lossen om te voorkomen dat je een tweede afspraak moet maken?

tijger1
door tijger1 Dec 14, 2016 om 23:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@sander. Wilt u opgelicht worden soms?

ja
door janf43 Dec 15, 2016 om 10:10
733 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom moet er een tweede afspraak gemaakt worden? Als het geld binnen is, samen even naar het postkantoor.

Sa
door Sander01081994 - Dec 14, 2016 om 23:09
1 Antwoorden / 1 Vragen
zoekster1
door zoekster1 - Dec 14, 2016 om 23:16
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er is een oplichtingstruc waarbij het lijkt alsof er geld is overgemaakt maar het gebeurt niet.  U kunt stellen dat u de auto in uw bezit houdt totdat het geld op uw rekening staat.

De oplichting gebeurt met de RABObank app.

Klik HIER dan leest u daar meer over.

Cookies
door Cookies - Dec 14, 2016 om 23:29
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Die oplichtingstruc wordt niet alleen gedaan met de Rabo App, maar ook met de Ing app http://opgelicht.avrotros.nl/dossiers/item/7787

ph
door philip36 - Dec 14, 2016 om 23:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De koper zal toch niet eerst geld overmaken en een paar dagen later de auto komen ophalen?
Gaat het om zo'n groot bedrag dat de koper het niet contant wil doen?
Vraag de koper maar eerst hoe hij de betaling in gedachten had.

Dat u ziet dat de overschrijving verzonden is, is echt niet genoeg.
Ben daarom voorzichtig,want ergens gelezen over een zogenaamde bankoverschrijving via smartphone.
Overschrijvingsopdracht in bijzijn verkoper gegeven en verzonden maar overschrijving werd dan toch niet uitgevoerd.
De verkoper zijn auto kwijt en geen geld.

sy
door sylvia_71 - Dec 14, 2016 om 23:43
288 Antwoorden / 0 Vragen

De koper wil niet contant betalen? Wat als het vals geld is? Mooi, dan verkoop je je auto toch niet. Mensen vragen er echt om om opgelicht te worden. Er zijn genoeg andere kopers hoor. Ik had de auto pas overgedragen als het geld daadwerkelijk op mijn rekening was bijgeschreven. Niks geen betaalbewijs, niks betaling via een app.

ik
door ikzelf1942 - Dec 14, 2016 om 23:44
81 Antwoorden / 15 Vragen

U Zegt: ik heb zojuist een .... was dus zeker al bij donker en de "koper" heeft de auto dus ook nog niet gezien. Trap niet in de truc, maar laat het geld overschrijven, ga met de koper een dag later als het geld op de bank staat naar een kentekenloket en laat dan de auto overschrijven en zorg ervoor dat u een vrijwaringsbewijs krijgt. ( maak hier dan wel even een kopie van, want het is tegenwoordig een "kassabon"die vrij snel onleesbaar wordt. )

tijger1
door tijger1 - Dec 14, 2016 om 23:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus een koper,  die uw auto hellemaal niet gezien heeft, stuurt iemand anders om die auto te bekijken, en als die persoon het ok vindt, gaat hij betalen?

Pas als u thuis, op uw eigen computer, als u zelf inlogt hij uw eigen bank, die betaling bijgeschreven ziet staan, is het echt bijgeschreven. Elk ander zogenaamd bewijs van overboeking moet u voor de 100% wantrouwen.

Ma
door MacWally - Dec 15, 2016 om 00:54
151 Antwoorden / Vragen

Verkoop je auto niet via marktplaats jonge. Je loopt zo,n risico. Ruil em in als je een andere auto koopt bij een Bovag garage. Bij marktplaat moet je zo opletten zeker als je je auto verkoopt. Straks mankeerd er wat aan en staan ze met een hoop herry aan de deur. Dat zou je niet willen.

aurora1
door aurora1 - Dec 15, 2016 om 02:24
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou nooit via MP mijn auto verkopen en wat u omschrijft riekt erg naar (voorgenomen) oplichting. Ik begrijp niet dat u deze gang van zaken normaal schijnt te vinden.
Lijkt ook op de vorm van opichting van zogenaamde kopers uit het buitenland. Die hebben dan ook zogenaamd iemand die eerst de auto komt bekijken of zelfs helemaal niet en "kopen" ongezien. Auto kwijt en geen geld.
Ik zou van deze grap per direct afzien en de auto op de normale/reguliere wijze verkopen, door inruil bijv. of aan een garagein de buurt verkopen. Dan misschien maar wat minder ervoor ontvangen, maar u krijgt dan in ieder geval geld en een vrijwaringsbewijs.
Bedenk ook dat zelfs als u een screenprint van een bankafschrift met het bij de koper afgeschreven bedrag ziet, toegezonden wordt, dat dat dan een gemanipuleerd afschrift kan zijn. Let ook op dat de wijze van betaling niet naderhand teruggedraaid kan worden.
Kijk anders ook nog naar het fragment Digitale Dieven van Tros Opgelicht van 6 december jl., ook erg verhelderend: http://opgelicht.avrotros.nl/uitzending/uitzending-gemist/06-12-2016/fragment/1709/
En lees de waarschuwing van @macwally goed.
Gaat u toch hiermee verder, let dan goed op dat u geen legitimatiebewijs e.d. uit handen geeft, of de papieren voordat u gezien heeft dat het geld op uw rekening staat door zelf op de eigen pc in te loggen en zonder dat er over uw schouder meegekeken wordt.
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kentekenbewijs-op-naam-zetten.aspx
En zoals al een paar keer is gezegd: een verzonden betaling heeft u helemaal niets aan.
Controleer eventueel via internet (de site opgelicht bijv.) de gegevens van de koper en/of van degene die de auto zogenaamd komt bekijken.

marita5
door marita5 - Dec 15, 2016 om 07:28
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Sander01081994 ,

Dit verhaal wat u beschrijft is geen zuivere koffie  ,  Bezint voor dat ge begint , beter voorkomen dan genezen , lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/aktueel/auto-verkopen-kijk-uit-voor-oplichting-op-marktplaats

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 15, 2016 om 09:07
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend op JANF43@ geef de autopapieren pas af als u de betaling heeft ontvangen en ga zelf mee met het overschrijven opdat u ook zelf het afstandsbewijs ontvangt.

me
door mein33 - Dec 15, 2016 om 10:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Niet aan beginnen !!, u blijft met deze truc zonder geld en auto achter.
Degene die komt kijken is een "katvanger" die helemaal niet is geïnteresseerd in uw auto maar wel in de centjes die hij krijgt voor de uitvoering van deze "list en bedrog" truc.
Men laat u zien dat het geld is overgeschreven naar uw rekening, maar in werkelijkheid is daar helemaal geen sprake van.

tenormin
door tenormin - Dec 15, 2016 om 22:29
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben nu wel benieuwd wat @sander gedaan heeft met al jullie tips en vooral ook goed gelezen heeft. Altijd jammer dat er geen feed back komt van een vraagsteller. Dit zou dan weer interessant voor iedereen kunnen zijn geweest. Maar misschien ben ik ietwat ongeduldig.

tijger1
door tijger1 Dec 15, 2016 om 22:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat lezen we van het weekend wel als hij zijn auto verkocht heeft, maar de bijschrijving niet echt blijkt te zijn .:-))

kv
door kvjapio - Dec 16, 2016 om 19:56
281 Antwoorden / Vragen

Ik ben zelf een koper op marktplaats. Acht jaar geleden mijn auto gekocht, ter plekke betaald met contant geld na controle in een garage (allebei de hleft betaald), met de verkoper naar de kentekenoverschrijving geweest en hem daarna een modelcontract van de ANWB voorgelegd - dat ik zelf ook heb getekend - dat na overdracht we geen van beiden nog recht hadden op claims oid. En vandaag rijd ik nog steeds tot tevredenheid in dezelfde auto...

me
door mein33 Dec 17, 2016 om 10:09
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@kvjapio,

....De in het topic aangehaalde aankoopwijze is precies de tegenovergestelde van uw omschrijving en natuurlijk kan het in vele situaties wel goed gaan, maar :
....Koper komt niet zelf kijken, maar stuurt een "katvanger".
Koper wenst niet contant te betalen.
....Geld wordt overgemaakt, maar zeer waarschijnlijk met een uitgestelde betaling welke, na het overschrijven van het kenteken en het meenemen van de auto, wordt herroepen.
....De verkoper blijft vervolgens "berooid" achter.

tijger1
door tijger1 Dec 17, 2016 om 10:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een contract voorleggen NADAT het kenteken is overgeschreven? Rare volgorde.:-))

Jo
door JoKw - Dec 17, 2016 om 11:15
11 Antwoorden / 1 Vragen

Dit kan MAAR check zelf uw rekening via uw eigen inlog of APP. Als het geld op uw rekening staat dan kunt u mee gaan overschrijven! Zo bent u er zeker van dat alles ok is!

aurora1
door aurora1 - Dec 17, 2016 om 16:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Nog wat tips van de politie (lees ook op die site "blogspot": http://nos.nl/artikel/2112354-autoverkopers-opgelicht-via-rabobank-app.html
Verder nog vele tips een waarschuwingen die op diverse sites te vinden zijn: https://www.google.nl/search?q=oplichting+met+autp+kopen&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b-ab&gfe_rd=cr&ei=iE9VWIPYAqGk8wfr8ajwCg
Er bestaat ook een app om te zien of geld al dan niet vals is, lees daarvoor eventueel de informatie van DNB hier: http://info.dnb.nl/vragen/hoe_herken_ik_een_vals_biljet