dm
door dmetz May 27, 2016 om 13:25
Auto & vervoer

Autoverzekering tegenpartij keert niet uit

Onlangs (januari 2016) heb ik een aanrijding gehad. Ik stond stil om een andere auto komende van rechts voorrang te geven. Deze chauffeur nam zijn draai naar links te krap zodat hij de linkerachterkant van mijn auto beschadigde. Door luid te claxoneren heb ik nog geprobeerd hem tot stoppen te brengen, maar daar trok hij zich niets van aan. Nu stelt zijn verzekering dat ik niet voldoende ruimte heb gegeven aan de van rechts komende auto. Dan vraag ik mij af hoe de schade dan aan de linkerachterkant kan ontstaan. Ik begrijp niet hoe een stilstaande auto beschuldigd kan worden van een aanrijding.

6404 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 13:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar ik begrijp niet hoe er linksachter bij u schade kan ontstaan als u voorrang verleent aan een van rechts komende auto. Links voor bij u, kan ik mij nog iets bij voorstellen.

Maar wie eist, bewijst.

Als hij dus uw linker achterkant aanrijdt, moet hij al helemaal naast u geweest zijn.

ja
door jackyh - May 27, 2016 om 13:42
953 Antwoorden / 4 Vragen

Een paar vragen:
Kende u de persoon en auto die u aanreed?
Heeft u het kenteken genoteerd?
Hoe stond u in vredesnaam op de straat.

Blijft dat je een stilstaand object niet aan mag rijden.

Wat zegt u eigen verzekering?

Gerry1969
door Gerry1969 May 28, 2016 om 23:40
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Een bewegend object mag je ook niet aanrijden.
Diewilik

hutch
door hutch - May 27, 2016 om 13:53
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Dat stilstaan is relatief. Verzekeringsmaatschappijen houden een bepaald aantal seconden aan, voordat zij accepteren dat u stil stond.
Dit laatste noemt men disculperende stilstand. Dit is ongeveer 10 - 15 seconden.

Hopelijk heeft u getuigen. In veel (bepaalde) gevallen is een dashcam ook wel handig.
Hoe bent u aan zijn gegevens gekomen? Ik voel hier toch ook een doorrijding na aanrijding.

En verzekeringsmaatschappijen stellen zich meestal heel erg demotiverend op. Heel erg vaak is het: onze cliënt is niet schuldig.
Zelfs als u bewijs aanlevert, zullen ze heel vaak nog afwijzend opstellen, met als achterliggende gedachte om de tegenpartij moedeloos te maken en hopen dat hij/zij er verder vanaf ziet. Dit is m.i. heel vaak tegen het criminele aan. Alleen een 'diehard' / volhouder zal gelijk krijgen.

Klik * hier * voor mijn tip betreffende een dashcam.

me
door mein33 - May 27, 2016 om 15:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@DMETZ,

Ik sluit mij aan bij de opmerking van @tijger1.

U stopt, staat stil en geeft een voertuig welke voor u van rechts komt voorrrang.
Normaliter passeert de voorrang krijgende auto dan de voorzijde van uw auto.
Je zou dan verwachten dat de linker voorzijde van uw auto schade kan oplopen als de voorrang krijgende auto de bocht naar links te krap neemt.
Hoe is het dan mogelijk dat de linker achterzijde van uw auto schade oploopt bij deze aktie ??

Mocht het toch zo zijn dat de auto waaraan voorrang is verleend de linker achterzijde van uw auto heeft aangereden, dan kan deze aanrijding pas hebben plaatsgevonden nadat de voorrangsaktie reeds was afgelopen.
Aangezien dit voertuig u toen aan de linkerzijde passeerde heeft de aanrijding niets meer met de voorrangsregel van doen.
U bent dan, na dat de tegenpartij de voorrangsaktie had afgemaakt, door hem/haar aan de linkerachterzijde aangereden terwijl u nog stilstond. Voor deze aanrijding is de tegenpartij dus wel degelijk verantwoordelijk en aansprakelijk.
Heeft u een rechtsbijstandsverzekering met de module "verkeer" dan moet u het daar zeer zeker ter behandeling inbrengen.
Heeft u geen rechtsbijstandsverzekering dan kunt u bv. aankloppen bij het "juridisch loket" voor advies en ondersteuning.

hansje klein
door hansje klein - May 27, 2016 om 15:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Links en rechts en voor en achter..? Begrijpelijk, dat de verzekeraar de onduidelijke en onlogische claim afwijst.

ro
door ronny530 - May 27, 2016 om 15:44
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Normaliter kan schade aan de linkerachterzijde van uw auto niet ontstaan tenzij u onvoldoende ruimte geeft door tegen de as van de weg stil te staan. U dwingt dan de andere automobilist na het nemen van de bocht de uiterste rechterkant van de rijbaan te nemen en pas later weer de normale plek op de rijbaan in te nemen. Blijkbaar heeft de automobilist te vroeg de juiste positie op de rijbaan gekozen en de linkerachterzijde van uw auto beschadigd. Een stilstaande auto kan nooit beschuldigd worden van een aanrijding maar de bestuurder van die stilstaande auto dan weer wel want die is verantwoordelijk voor de plaats waar de auto zich bevindt en die plaats mag niet zo zijn dat die hinder voor het andere verkeer oplevert. En dan nog u had een stukje vooruit kunnen rijden dan was de aanrijding helemaal niet gebeurt.

lo
door lovewinnie - May 29, 2016 om 11:34
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Ik het het idee dat u indd te ver op de weg stond. De auto kan dan niet normaal passeren en afslaan maar moet met een bocht om u heen rijden en dan met een bocht weer op de rijbaan terug komen waarbij hij ongeveer linksachter uit komt als hij deze bocht te ruim neemt.
Als  andere  bestuurder een beetje te weinig ruimte had om de draai te nemen had u linksvoor schade gehad.

Ik denk dat u dus niet netjes voor de afslag stond maar er letterlijk op en dus de andere auto heeft gehinderd de bocht fatsoenlijk te nemen

me
door mein33 May 29, 2016 om 12:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lovewinnie,

Stel dat Ts, zoals u het omschrijft, de andere auto heeft gehinderd de bocht fatsoenlijk te nemen.
Geeft dit mogelijk hinderen de tegenpartij dan een vrijbrief on de auto van Ts. maar aan te rijden en daarna ook nog eens door te rijden.
U zult het met mij eens zijn als die conclusie op "nee" uitkomt en de tegenpartij van Ts wel degelijk aansprakelijk is voor de aangebrachte schade.

tijger1
door tijger1 May 29, 2016 om 13:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar staat dat de tegenpartij is doorgereden?

me
door mein33 May 29, 2016 om 13:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

,

ma
door marnix1 May 29, 2016 om 13:48
256 Antwoorden / 22 Vragen

@mein, beginpost is wat dubbelzinnig...

me
door mein33 May 29, 2016 om 15:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marnix1,

Uw opmerking vraagt enige toelichting !

ma
door marnix1 May 29, 2016 om 18:37
256 Antwoorden / 22 Vragen

Mein, u leest dat andere auto is weggereden zonder acht te slaan op aanrijding, ik begrijp uit beginbericht dat andere auto niet reageerde op getoeter en vraagsteller aanreed, volgens mij zijn gewoon gegevens uitgewisseld.

lo
door lovewinnie May 29, 2016 om 21:46
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Er moet gestopt zijn, hoe komt ze anders aan de gegevens? Via kenteken na aangifte ofzo? Dan is de vraag,  bij wie ligt de schuld?

me
door mein33 May 30, 2016 om 10:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@lovewinnie, @marnix1, @tijger1,

Naar mijn idee was de tegenpartij doorgereden, maar mogelijk zit ik er echt naast.
Dat sluit echter, naar mijn idee, niet uit dat de tegenpartij schuldig is aan de aanrijding aangezien deze tegen een stilstaand voertuig is aangereden.

Jammergenoeg reageert @DMETZ niet op de reacties en vragen in dit topic en is het blijkbaar zonde van de moeite om hier verder nog op in te gaan. ;-)).

vr.gr. mein33

lo
door lovewinnie May 30, 2016 om 12:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Beetje jammer indd van de weinige informatie. Onduidelijk is het zeker. Dacht eerst ook dat ander was doorgereden maar daarna wordt gezegt, tegenpartij keert niet uit. Echter wie is dan de tegenpartij? Daarom denk ik dat er wel gegevens bekend zijn

vr1944
door vr1944 May 30, 2016 om 16:38
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik het topic van TS goed lees ,trek ik daaruit de conclusie dat het een l*lverhaal is waar niet veel van klopt.Dat zal de reden wel zijn dat TS niet meer reageerd.

tijger1
door tijger1 - May 29, 2016 om 19:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En waar had de tegenpartij schade? En heeft de tegenpartij u aansprakelijk gesteld?