Ko
door Kosch Oct 23, 2016 om 12:08
Auto & vervoer

Benzine.

Er worden heel veel merken bezine aangeboden voor de auto en ook veel prijsverschil.
Ik vraag mij af of er dan ook veel kwaliteitsverschil is.
Is het iets voor Kassa om dit te testen?

871 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 23, 2016 om 12:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

marita5
door marita5 - Oct 23, 2016 om 12:22
11512 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kosch ,

Ik vraag mij af of er dan ook veel kwaliteitsverschil is.

Lees hier eens , klik op de rode regel.

https://www.google.nl/#q=kwaliteisverschil+in+benzine

me
door mein33 - Oct 23, 2016 om 12:33
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is geen verschil tussen de verschillende benzine merken.
Bij de grote raffinaderijen staan de tankwagens van de verschillende merken bij hetzelfde vulstation.
Wel bestaat er verschil bij de duurdere benzine's i.v.m. de toevoegingen die er in zitten.
De markt, de oliemaatschappij en de benzinepomphouder bepalen i.v.m. hun verkoopstrategie de verkoopprijs aan de pomp en die kan zelfs meerdere malen per dag wijzigen.

edrick3
door edrick3 - Oct 23, 2016 om 13:13
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Is het iets voor Kassa om dit te testen?

Dat zou je aan de redactie moeten vragen.
Onderaan deze pagina onder Service op 'Contact' klikken.
Maar ik weet nu al wat het antwoord is ..... nee, dus

ja
door janf43 - Oct 23, 2016 om 15:13
733 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn ervaring is dat er wel degelijk een verschil bestaat. Ik reed in een van mijn vorige auto's, een Renault Laguna, met Q8 benzine structureel 10% minder km per liter dan met Shell Fuel Save. Dit was niet een eenmalig gebeuren, maar gemeten over een groot aantal tankbeurten.
Ik heb dat destijds aan Q8 voorgelegd, maar nooit een bevredigend antwoord gekregen. Ik vermoed dat het ligt aan de toevoegingen waardoor de inwendige weerstand in de motor bij langdurig gebruik van Shell minder wordt.

pi
door pieterwolters Oct 23, 2016 om 16:32
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Van de leasemaatschappij mogen wij geen fuel save (en hoe ze elders ook heten) tanken omdat er niet is aangetoond dat het ook maar enig effect heeft. En dat niet op basis van ervaringen met 1 auto maar op basis van duizenden auto's. Als er ook maar enig voordeel zou bestaan zouden ze dat uiteraard direct toestaan. Iedere extra cent brandstofkosten is voor hun rekening.

ja
door janf43 Oct 23, 2016 om 18:09
733 Antwoorden / 0 Vragen

De Shell Fuel Save is de standaard Euro95 benzine.

hansje klein
door hansje klein - Oct 23, 2016 om 17:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vraag eens uw autodealer of/en op het betreffende automerkforum.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 24, 2016 om 14:37
16845 Antwoorden / 202 Vragen

U benadert niet de redactie van kassa m.b.t. testen en uitzending maar een forum van vrijwilligers.

Uw vraag: als oud medwerker van een grote oliemaatschappij, ook als tankerstuurman, kan ik niet anders melden dat benzine vaak van een en dezelfde raffinaderij komt (Firzone is bijv. Texaco). Er zijn wel verschillen door de toevoegingen die men per merk doet.

Ter info: op de tankers waar ik dienst deed werd veelal benzine vervoerd van een Caltex/Chevron/Texaco of Aramco (Saudi Arabië) c.q Bapco (Bahrein)raffinaderij vervoerd waarvan de lading werd gelost ten behoeve van niet alleen Caltex/Chevron/Texaco maar ook voor Shell, Mobil, BP, Exxon/Esso en anderen.