de
door degoedebas May 27, 2016 om 18:26
Auto & vervoer
Bestuurders airbag Audi A3 ontploft spontaan!!

Ik heb een fantastische Audi A3 1.8 Turbo, al geruime tijd ben ik de trotse bezitter van dit fenomenaal stukje techniek!

Helaas reedt ik op een warme namiddag weg van mijn werk, en na enkele minuten met een snelheid van 65 km/h klapte spontaan de airbag uit het stuur. De schok was enorm, uiteraard veel rook en stof in de auto, in een reflectie ontweek ik mijn directe tegenligger en belandde ik relatief 'veilig' in de berm.

Nadat ik wat bekomen was, heb ik enkele foto's gemaakt, moest ik de zekering van de claxon verwijderen, want deze bleef aanstaan. Daardoor had ik ook direct geen climate control meer, kortom. Een waardeloze en vrij schokkende ervaring met wat bijkomende schade aan mijn raam, en zonnebril. En ik was erg blij dat ik niet met mijn gezin in de auto zat!!!!

Ik heb direct contact opgenomen met de Audi dealer (van de Brug te Drachten), daar waren ze zeer meelevend/meewerkend. tevens heb ik een mail gestuurd naar Audi Nederland, die mij direct het advies gaf om contact op te nemen met eerder genoemde dealer. Super netjes kwamen ze nog voor het weekend mijn Audi ophalen, en kreeg ik een VW Golf Bleumotion als leenauto tot mijn beschikking.

Nadat er onderzoek gedaan was aan de auto, kon er geen verklaring gevonden worden voor hetgeen er gebeurd is, dus na enkele telefoontjes e.d heb ik gezegd dat naar mijn mening, ondanks de 12 jarige leeftijd van mijn A3; ik dit onnacceptabel vond en vind, dat dit zomaar kan gebeuren.  Daaropvolgend waren ze bij de dealer nog steeds meelevend, alleen omdat ze geen logische oorzaak voor het probleem konden vinden, kreeg ik het advies de airbag en de airbagcomputer te vervangen.... En nu komt het... Uiteraard op eigen kosten, tenzij ik akkoord ging dat ze een 'diepgaander' onderzoek zouden doen, op advies van Audi Nederland, dit moest dan wel ongeveer €500,- gaan kosten.

Ik heb aangegeven dat ik Audi eigenlijk aansprakelijk wilde gaan stellen voor hun 'product'. Hier wilde ze helaas niet in meegaan, dus heb ik contact opgenomen met mijn rechtsbijstand. Helaas zijn er juridisch gezien weinig mogelijkheden voor mij als consument, tenzij ik bereidt ben om langdurig te gaan procederen en alle (onderzoeks) kosten voor eigen rekening te nemen.  Bij de dealer heb ik aangegeven dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb in dit traject, en dat ze dan mij een passende inruil wilden gaan geven, helaas kreeg ik na enkele dagen (pas) te horen, dat ze alleen de auto in haar huidige staat kunnen beoordelen, en ik €500 á €750,- voor mijn auto kon krijgen. (Zelfs handje contantje) Helaas was de schuldvraag van de ontploffende airbag niet bekend, net als de oorzaak.

Ik heb het internet afgespeurd, en er zijn diverse vergelijkbare zaken, maar erg veel details (Zeker wb Audi) zijn er niet. Mijn vraag is; heeft iemand ervaring met een soortgelijke situatie? En wat zijn de eventuele opties die ik heb, om toch een enigszins (voor mij) acceptabel resultaat te behalen?

7233 14 Rapporteer

Gerry1969
door Gerry1969 - May 27, 2016 om 18:37
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zo, dat lijkt me een heftige ervaring. Ik ben helaas ook bang dat de oorzaak vinden u veel geld gaat kosten.
Dan wordt het waarschijnlijk afgewimpeld met een dooddoener zoals,  de auto was niet bij de Audi dealer in onderhoud.
De leeftijd speelt mee maar niet in uw voordeel. Er zou iets kapot kunnen zijn in de computer want niet alle componenten zullen even lang meegaan.

Veel succes met deze lastige kwestie.
Diewilik

de
door degoedebas May 29, 2016 om 15:23
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!!! Ik heb inmiddels besloten om er toch een zaak van te gaan maken... Mocht iemand nog tips en adviezen hebben, hoor ik dat graag uiteraard!

Ma
door Mat Matheij - May 27, 2016 om 18:46
986 Antwoorden / 3 Vragen

Een Audio A3 voor 500-750€. U vermeldt dat de auto 12 jaar oud is. En welke kosten zouden er dan bij vervanging van de airbag mee gemoeid zijn. Hoelang hoort een airbag zonder aanrijdingen vooraf mee te gaan. Dat laatste kan ook de werking beïnvloeden. Bij een occasion weet U vaker de historische gebeurtenissen niet aangezien die -tenzij bij zware aanrijding- niet worden opgegeven.

de
door degoedebas May 27, 2016 om 18:53
Antwoorden / 1 Vragen

Het gaat om een A3 van 12 jaar oud, dus simpelweg gezegd de fabrieksgarantie is voorbij dat is logisch, mij lijkt dat deze Audi met degelijk onderhoud, na 12 jaar niet afgeschreven is. En de levensduur van een airbag is dan ook niet verstreken, tenzij de fabrikant dit van tevoren aangeeft. Maar het probleem is, dat ik enorme kosten moet gaan maken, om dit uberhaupt aan te tonen. Daar heb ik nog wel enige begrip voor, alleen bij mij schiet het een beetje in mijn verkeerde keelgat dat ik gewoon letterlijk afgescheept wordt, en dat er vanuit de fabrikant geen enkele moeite wordt gedaan om uberhaupt tot een passende oplossing te komen. Ik heb zelf geopperd, om zonder er een zaak van te maken, mijn auto te gebruiken voor een voor mij interessante inruildeal op een andere occassion of private lease abbonement, maar daar kwam enkel het €500,- / €750,- voorstel uit, omdat de dealer de 'kosten' niet kan claimen bij de importeur, omdat de schuldvraag volgens hun niet duidelijk is, zonder verder onderzoek.

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 19:04
986 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp uw dilemma. En onderzoek tegen betaling door een niet onafhankelijke instantie heeft geen zin. De vraag was ook heeft U de auto nieuw of als occasion gekocht zonder voorkennis.

de
door degoedebas May 27, 2016 om 19:10
Antwoorden / 1 Vragen

Uiteraard zonder voorkennis, maar ga dat maar eens aantonen zonder kosten te maken. Dat is voor 'de kleine man' niet te doen helaas, ik begrijp heus het standpunt van de dealer wel, alleen heb eigenlijk totaal geen begrip voor de houding van de Audi importeur NL zelf en en het totale gebrek aan enige verdere medewerking. Of is het kwestie dat dit soort issues niet interessant genoeg of moet het eerst in de media belanden, voordat het wat mensen wakker maakt daar.

Als groot merk zijnde, zou ik me toch zorgen maken wanneer dit soort dingen voorkomen; en me in ieder geval afvragen wanneer dit vaker gebeurd, ik me als Audi NL toch wel ineens zorgen moet gaan maken. Of zie ik deze situatie dan 'te veel' vanuit mijn eigen standpunt, als gedupeerde?!!?

Ma
door Mat Matheij May 27, 2016 om 19:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

Wij als forum hopen dat Audi zich dit wellicht aantrekt. Na enige sjoemelsoftware van het concern zouden ze iets kunnen doen aan klantenbinding. Kun je punten mee scoren -zo blijkt.

tijger1
door tijger1 - May 27, 2016 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zijn er dan meer gevallen bekend van ontploffende airbags? En wat kost zo'n nieuwe met computer dan?

de
door degoedebas May 29, 2016 om 15:22
Antwoorden / 1 Vragen

Enkele, ik kan er overigens nergens 1 vinden van Audi... Ik heb geen concrete offerte gekregen, maar omdat de dealer de oorzaak niet kan achterhalen.. Kreeg ik het advies van de importeur om de airbag en de airbagcomputer te vervangen.. Ik moest sowieso rekeing houden met 1000+ kosten...

ja
door jackyh - May 27, 2016 om 20:40
953 Antwoorden / 4 Vragen

Persoonljk vind ik dat u bijzonder goed bent behandeld door zowel de dealer alsook de importeur. Nu u uw zin niet krijgt dit af te kraken is niet in de haak. U haalt ook nog aan dat u de kosten die u moet maken om verder onderzoek te doen niet kunt betalen als "kleine man" . Ook een opmerking die slaat als een tang op een varken. Een "kleine man" koopt geen Audi ook al is die 12 jaar oud omdat hij weet dat eventuele kosten hoog zullen zijn. Probeer er uit te komen met de dealer en gooi niet de kop in de wind want daar schiet u niets mee op.  Succes.

de
door degoedebas May 27, 2016 om 20:56
Antwoorden / 1 Vragen

Beste JACKYH

Bedankt voor je reactie.

Zoals boven beschreven staat, ben ik de troste bezitter van... 12 jaar oud of niet, en €1000,- onderhoud per jaar, is met mijn kilometrage ook heel erg normaal. Alelen het door mij beschreven probleem, is nogal merkwaardig. Daarnaast is de houding van de dealer, die 'slechts' functioneerd als soort tussenpersoon tot op heden best netjes inderdaad, anderzijds ben ik vooral verbaasd over de houding van de importeur over deze situatie en de opties die ze mij bieden, of eigenlijk niet bieden... Onderzoek is prima, €500,- om een probleem op te lossen aan een gebruikte auto, dat kan. Alleen dit probleem niet, noem het eventueel een principe kwestie als je dat wil. Maar het feit dat ze eigenlijk niets willen doen, aan een probleem aan één van hun producten, een probleem dat niet door mij veroorzaakt is; is toch enigszins verbazend te noemen?

ja
door jackyh May 27, 2016 om 21:32
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het spontaan ontploffen van een airbag komt wel meer voor. Bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt van mijn auto - Ford Fiesta - kijkt men ook de airbag na. Dat zal bij u ook zijn gebeurd en toch kan zoiets gebeuren. Je kunt de schuld niet bij het merk leggen want zoiets kan nou eenmaal gebeuren. Principes zijn soms mooi maar het moet niet drammen worden.  Wat kost eigenlijk het plaatsen van een nieuwe airbag. Misschien wil de dealer daarin wel tegemoet komen. Hier is geen kwestie van schuld maar van toeval.  Slow down.

Gerry1969
door Gerry1969 May 27, 2016 om 23:13
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@JackyH.niet rot bedoeld maar vaak zijn de onderdelen van bijvoorbeeld BMW, Mercedes benzine of Lexus voordeliger als bij Hyundai of Kia.
Dus ook iemand met een kleine beurs kan prima een wat oudere klasseauto rijden.
Diewilik

ja
door jackyh May 28, 2016 om 09:06
953 Antwoorden / 4 Vragen

Niet rot bedoeld, maar ik begon niet over de "kleine man". Ik geloof zonder meer dat onderdelen van zo'n oude auto (sloop) goedkoper kunnen zijn maar welke dealer werkt daar nu mee.

de
door degoedebas May 29, 2016 om 15:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ongeacht wat wij allemaal kunnen vinden, wat de dealer vind, wat de importeur vind... Ik heb een dochtertje van 10 maanden, stel dat dit 'spontaan' gebeurd; wat JACKYH blijkbaar relatief 'normaal' vind.. En ik frontaal op mijn tegenligger rijdt, omdat mijn reactie niet zo was, als dat nu in de realitiet gelukkig wel het geval was. Had u dan hetzelde gedacht over deze situatie? Of ook gezegd dat het hier 'toeval'is? Ik gebruik termen als tangen en varken enkel bij mijn bbq middag of avond, dus die zal ik nu niet kaatsen richting u. Maar wanneer u dit soort dingen acceptabel, normaal, mijn eigen schuld, of toeval vind, dan zal ik u in uw waarde laten; maar ik denk daar volkomen anders over... Daar heeft u hopelijk ook wel respect voor? Principe kwestie of niet...

Wanneer de dealer mij op wat voor manier dan ook tegemoet wilde komen, had ik dat hierboven wel vermeld.. Dit is een forum om wat informatie in te winnen en met wat geluk, wat nuttig en bruikbaar advie.. Omdat een Audi A3 na 12 jaar nooit totaal afgeschreven is, tenzij de verkoper/dealer dit vermeld bij de verkoop van een nieuwe auto....

ja
door jackyh May 29, 2016 om 15:50
953 Antwoorden / 4 Vragen

Natturlijk heb ik respect voor uw mening. Ik hoop zelfs dat er een goede oplossing komt. Veel succes toegewenst.

vr1944
door vr1944 May 30, 2016 om 16:25
1210 Antwoorden / 5 Vragen

"Ik heb een dochtertje van 10 maanden, stel dat dit 'spontaan' gebeurd; wat JACKYH blijkbaar relatief 'normaal' vind.. En ik frontaal op mijn tegenligger rijdt, omdat mijn reactie niet zo was, als dat nu in de realitiet gelukkig wel het geval was. Had u dan hetzelde gedacht over deze situatie? Of ook gezegd dat het hier 'toeval'is? "

________________________________________ Als je met bv 100 km een klapband aan je voorwiel krijgt op een 2 baans weg kan dat dezelfde gevolgen hebben. Ook dan valt er niets te claimen.Maar je geeft zelf al aan dat de rechtsbijstandsverzekering niets voor je kan doen. Het komt er op neer dat je zelf voor de kosten opdraait.

ja
door jackyh May 30, 2016 om 17:09
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik vond die opmerkingen zoals bovenstaand benoemd niet kies maar ging van een emotionele uitbarsting uit. Dank dat u er aandacht aan geeft.

mathijs_b
door mathijs_b - May 27, 2016 om 21:17
641 Antwoorden / 77 Vragen

Voor mij dus geen Audi. Misschien zijn door die oorzaak al vele doden gevallen maar wordt dat geheim gehouden.

ja
door jackyh May 27, 2016 om 21:33
953 Antwoorden / 4 Vragen

Wat is dit nou voor opmerking.

Gerry1969
door Gerry1969 May 27, 2016 om 23:14
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Complottheorieën zijn er altijd.
Diewilik

ha
door halex - May 27, 2016 om 21:39
1374 Antwoorden / 4 Vragen

De dealer en importeur hebben toch echt correct gehandeld. Uw auto is 12 jaar. Dan gaan er mankementen ontstaan waarvan de oorzaak niet te achterhalen is. Dat hoort nu eenmaal bij een auto van die leeftijd. De keerzijde is dat u ook niet meer de hoofdprijs betaalt bij aanschaf van een oudere auto. U kunt niet verwachten dat de dealer of de importeur voor de kosten op gaan draaien.
Of het bod op uw auto redelijk is, kan ik niet beoordelen. U zou op een verkoopsite voor tweedehandsauto's vergelijkbare modellen kunnen zoeken en zien wat de vraagprijs is. Haal van die vraagprijs 10% af (de marge) en de kosten voor herstel (een dikke € 500). Komt u hoger uit dan € 750, dan is het geen redelijk bod.

de
door degoedebas May 29, 2016 om 15:25
Antwoorden / 1 Vragen

Beste HALEX,

Ik begrijp uw reactie, want die is volkomen logisch. Maar u bent toch ook wel met mij eens, dat een A3 of wat voor auto dan ook, na 12 jaar niet 110% afgeschreven is, en dat dit soort dingen 'kunnen' gebeuren?

de
door degoedebas May 29, 2016 om 15:39
Antwoorden / 1 Vragen

.... de €750,- is inderdaad geen 'tegemoetkomend' bod, dat ben ik sowieso met u eens :P Alleen komt niet ind e buurt van de 'daadwerkelijke'waarde...

ha
door halex May 29, 2016 om 16:59
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Economisch is een auto echt wel afgeschreven na 12 jaar. Technisch misschien nog niet. Maar ik vind niet dat een dealer of importeur voor een auto van deze leeftijd nog gehouden is tot het repareren onder garantie. Auto's van 12 jaar oud kunnen nu eenmaal aparte en kostbare mankementen gaan vertonen. Als eigenaar draait u daar dan voor op.

hansje klein
door hansje klein - May 29, 2016 om 16:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Navraag.....

Zou uw rechtsbijstand eigenlijk wel de juiste plek zijn om uw gelijk te gaan halen? Die weten vooraf al, dat de beste Audi-advocaten gehakt van ze zullen maken, want hier staat wereldwijd teveel op het spel. Door het als een éénmalig incident af te doen en NIETS te vergoeden, worden er op voorhand nu óók geen concessies gedaan. Weet u bij voorbeeld zeker, dat niemand ooit in de buurt van de airbag of het besturingssysteem en de kabels heeft 'gesleuteld' en daarvoor de afdekking heeft weggehaald? Bij de contrôle is dit nu gebeurd en bewijzen dat niemand heeft gesleuteld zijn niet meer mogelijk. De enige zinvolle manier lijkt mij dus om naar gelijke gevallen te zoeken en daarna nog eens contact met Audie op te nemen voor een individuele oplossing, waarbij u zult moeten ondertekenen hier NOOIT ergens iets over te mogen berichten.

Ikzelf ben van mening, dat een airbag altijd moet werken en nooit spontaan mag afgaan. Kunnen deze eisen niet vervuld worden, zal in de voorwaarden hierover iets moeten staan zoals: wij wijzen de gebruiker van dit voertuig erop, dat de ingebouwde airbags na tien jaren niet meer op correcte werking gegarandeerd kunnen worden en onze aanbeveling is, om ze door uw dealer te laten vervangen of controlleren....

Spontane airbags willen we niet...!

hv
door hvp - May 30, 2016 om 12:17
10 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zal laatst bij de garage te wachten op de APK van mijn Opel. De receptionist was in een spraakzame bui nadat hij een telefoongesprek had beëindigd. "Dat was een lastig gesprek. Dit ging om een VW Polo van een jaar of 6 oud waarvan de versnellingsbak kapot is gegaan. Géén garantie.... 1200 euro."

Dat mag ook niet, een versnellingsbak die zo gauw de geest geeft. Maar de kosten zijn echt voor de consument. Het feit dat in uw geval de oorzaak niet (makkelijk) kan worden gevonden verandert niets aan het gegeven dat je met auto's, met name de oudere, pech of geluk kunt hebben.

Topantwoord

no
door nokkenas - May 30, 2016 om 13:44
4 Antwoorden / 1 Vragen

Ik weet niet of u een Facebook account hebt als het niet zo is zou ik er een nemen en uw bevindingen erop zetten.
Gewoon wereldkundig maken, een airback mag nooit en te nimmer spontaan afgaan u had wel kunnen verongelukken u heeft geluk gehad.

Topantwoord

ho
door honza23 - May 30, 2016 om 14:12
261 Antwoorden / 3 Vragen

Tsja, tik op google maar eens VW of Audi icm de woorden problemen Pon importeur etc: coulance oid kent men daar niet, klanten worden bijna standaard met een smoes afgewimpeld. Schijnt dat Pon de auto's zonder garantie van de fabriek koopt (=extra goedkoop en dus nog meer winst) en dus belang heeft om alle zaken af te wijzen. Volgende keer toch maar een echte auto kopen.

Gerry1969
door Gerry1969 May 30, 2016 om 14:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Schijnt dat...... Dat is geen feit.
Diewilik

ja
door jackyh May 30, 2016 om 17:13
953 Antwoorden / 4 Vragen

Bovendien gaat het hier om een garage uit Drachten. Niet te vergelijken met Pon.

vr1944
door vr1944 - May 30, 2016 om 17:02
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Het vervangen van de airbag en computer is zeer prijzig .De kosten zijn zeker hoger dan de waarde van de auto. De auto is dus in principe total loss . Maximale vergoeding zal niet hoger zijn dan de waarde van de auto. In dit geval de sloopwaarde. Als eiser moet je het bewijs leveren dat je niet ergens tegenaan gereden bent en dat gaat je niet lukken vrees ik .

wa
door wandershp - May 30, 2016 om 18:11
14 Antwoorden / 2 Vragen

HELAAS KAN DIT GEBEUREN .DE AIRBAG KAN IN HET VERLEDEN BESCHADIGD ZIJN ALS DIT EEN GEDEELTELIJK  OF GEHEEL MECHANISCHE AIRBAG IS .MEN ZOU NA MOETEN GAAN OF ER IN HET VERLEDEN EEN BEHOORLIJKE SCHADE IS GEWEEST  WAARBIJ DE AIRBAG NOG NET NIET IS AFGEGAAN . DIT GELD UITERAARD ALLEEN ALS DE AIRBAG MECHANISCH IN WERKING KAN WORDEN GESTELD DIT  KAN IK VAN HIERUIT UITERAARD NIET CONTROLEREN.

costnix
door costnix Jun 10, 2016 om 08:16
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uw computer is besmet door het CapsLockStuck virus!!!

tenormin
door tenormin Jun 10, 2016 om 09:05
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Er
door Er73 - May 30, 2016 om 21:23
3 Antwoorden / Vragen

Dat is zeker schrikken, gelukkig ben je er heelhuids vanaf gekomen.

Als je op internet zoekt met 'spontaan ontploffende airbags' kom je al snel het nieuws van 2 jaar geleden tegen waarvoor er een grote terugroepacties was voor Toyota, Honda, BMW en nog een paar merken, omdat ze allemaal van dezelfde fabrikant kwamen.

Wat je mogelijk kan doen is rechtstreeks een mail naar de Audi fabriek in Duitsland sturen. Vaak blijven dit soort verhalen bij de dealer of Pon hangen. In Duitsland zijn ze nooit zo blij ermee dat er niks mee wordt gedaan of dat hun dit niet horen.
(dit weet ik doordat iemand een keer een probleem met een nieuwe VW had en er met Pon ook niet uitkwam en werd afgewimpeld, hij heeft toen rechtstreeks aan VW in Duitsland een mail gestuurd en die waren zo boos op Pon dat die de opdracht gaven om hem een nieuwe VW te leveren zonder enige extra kosten!)

Verwacht uiteraard geen nieuwe Audi A3, maar melden kan nooit kwaad. Succes!

koekeloer
door koekeloer - Jun 9, 2016 om 14:23
562 Antwoorden / 18 Vragen

Aan PON heb je niets. Ik heb al 11 maanden problemen met mijn VW Golf en het wordt niet opgelost. De auto is al 2 keer in Leusden geweest en de regelunit ook al 2 keer vervangen. Nu zeggen ze plotseling dat het expres niet werkt "voor mijn veiligheid".