ro
door rodibo Sep 26, 2016 om 19:52
Auto & vervoer

Bougies breken af bij grote beurt

Tijdens een grote beurt breekt de eerste van acht bougies af. De garage besluit niet verder te gaan met de beurt en er een specialist bij te halen voor de rest van de bougies. De afgesproken prijs loopt hierdoor op van 480 euro naar 1130 euro!
Moet ik de volledige rekening nu betalen of niet? Of is het redelijk om de meerprijs samen te delen. Ik heb de bougie tenslotte niet kapot gemaakt.

2383 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2016 om 19:58
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Ik denk dat zoiets bij iedere garage kan gebeuren. Ik bedoel dat iedereen die aan de auto moet sleutelen die bougie kapot in handen kreeg. Hoort onder "onvoorzien". En, eerlijk gezegd, de rekening samen delen, de meerprijs dan, dat hangt naar mijn idee van de betreffende garage af. De mijne zou het ook niet fijn vinden maar ik hoef daar in ieder geval niet op clementie te rekenen, wel 'medeleven'.

vd
door vdlieuw - Sep 26, 2016 om 20:09
211 Antwoorden / 6 Vragen

Moeilijk, als bewezen kan worden dat diezelfde garage de bougies er bij een vorige beurt ook uit en in
(nieuwe misschien) heeft gedraaid (en uzelf dus niets aan die bougies gedaan hebt) dan zou je kunnen zeggen
dat de garage dus zijn eigen werk (weliswaar al van x-tijd geleden) heeft gemold en dan is hij ook aansprakelijk
voor schade en. zoals in dit geval, voor extra kosten door een specialist in te schakelen.
Is het Bovag garage, dan zou u de kwestie daar aanhangig kunnen maken maar verwacht er niet teveel van want
de Bovag is natuurlijk partijdig en moet eigenlijk zijn eigen vlees keuren dus de uitslag is al bekend.
Proberen de schade te delen maar de garage zal een langere adem hebben (niet betalen is dus auto vasthouden)
en u zit zonder wagen en moet maar zien de zaak op te lossen.

ha
door halex - Sep 26, 2016 om 21:12
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hebben ze dit met u overlegd? Of werd u verrast door de rekening?

ro
door rodibo - Sep 26, 2016 om 22:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er is alleen gezegd dat zij het niet konden maken en dat er een specialist nodig was om het werh te verrichten. Hier heb ik mee ingestemd. Ik had geen keuze want er was al één bougie kapot en ik kon zo niet met de auto rijden. Een prijs is hierbij nooit genoemd

Later bleek dat het een veel voorkomend probleem is bij dit merk en type. Zij hadden het dus kunnen weten ....

marita5
door marita5 - Sep 26, 2016 om 23:12
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Rodibo ,

Lees hier eens de gegeven antwoorden van @Ridder om 12.06 , en van @Rma070 om 2.59 , klik op de rode regel .

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/auto-vervoer/afgebroken-bougie

ro
door rodibo Sep 26, 2016 om 23:27
1 Antwoorden / 1 Vragen

@maritas Dank voor je reactie. Ook mijn auto is een Ford, dus hadden ze van de problemen op de hoogte kunnen zijn. Ik ga proberen om het met de garage te overleggen en het redelijk men hen op te lossen.
Ik hoop dat ze verzekerd zijn en dat ze het daarop kunnen verhalen.

marita5
door marita5 Sep 26, 2016 om 23:33
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Anders volg de tip van @ridder rechtsbijstand als u die heeft / of het Juridisch loket in uw gemeente klik op de rode regel en scroll naar beneden https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact.

ha
door halex - Sep 26, 2016 om 23:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U bent akkoord gegaan met deze reparatie, schrijft u. Dat u niet naar de prijs gevraagd hebt, is niet verstandig. U had in ieder geval kunnen vermoeden dat de rekening hierdoor hoger uit zou vallen.
Tenzij u kunt bewijzen dat uw garagist onzorgvuldig te werk is gegaan, kunt u hem ook weinig verwijten. Het is redelijk dat u voor de kosten opdraait. Het getuigt van veel service als uw garagist u hierin ook wat tegemoet wil komen.
Nog een aanvullende vraag: was het een merkdealer of niet?

ro
door rodibo Sep 27, 2016 om 15:23
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het is geen merkdealer, maar wel mijn vaste garage die mij in het verleden goed geholpen heeft.

ha
door halex Sep 27, 2016 om 18:23
1374 Antwoorden / 4 Vragen

.

holstein
door holstein - Sep 27, 2016 om 08:47
922 Antwoorden / 16 Vragen

Maar een garage is toch ook verzekerd voor schade en onvoorziene dingen, zou makkelijk zijn om u direct die rekening te presenteren,
zou dat eerst maar eens op tafel gooien.

ha
door halex - Sep 27, 2016 om 18:29
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Blijft de vraag of de garagist verwijtbaar heeft gehandeld of nalatig is geweest. Het is geen merkdealer, dus hij hoeft niet te weten dat bij dit type auto zoiets voor kan komen. Dan is de vraag of hij, als hij het wel had geweten, anders had kunnen handelen. Als het enige alternatief is om er een specialist bij te halen, had dit dus sowieso moeten gebeuren. En dan waren de kosten ook voor u.
In het andere topic waarnaar gelinkt is, staat dat het ligt aan lekkend vloeistof waardoor er roest ontstaat. Ik zou geen regel weten waarom de garagist verantwoordelijk is voor een dergelijke 'constructiefout'.