il
door ilangelaar Apr 19, 2017 om 12:18
Auto & vervoer

Bouwjaar auto klopt niet

Ik heb 6 maanden geleden een auto gekocht bij AutoXL in Leiden en nu blijkt de auto niet uit 052007 te zijn, maar uit 022005. AutoXL weigert de koop te ontbinden en ontkent alles.
Op de koopovereenkomst staat heel duidelijk 052007. Ik voel mij dus vreselijk belazerd door AutoXL

16075 12 Rapporteer

simon55
door simon55 - Apr 19, 2017 om 12:23
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Voordat U n auto koopt kunt u ook even t kenteken checken op de site van RWD nl

edrick3
door edrick3 - Apr 19, 2017 om 12:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Waaruit blijkt het bouwjaar nu? (Had je dat niet beter eerder kunnen controleren?)
Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Anders eens bij het juridisch loket informeren.

marita5
door marita5 - Apr 19, 2017 om 12:48
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ilangenaar ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels ( zie benedenaan voorbeeldbrief )

https://www.anwb.nl/juridisch-advies/koop-en-onderhoud/klachten-na-aankoop/dwaling-bij-aankoop

https://www.consuwijzer.nl/thema/dwaling

Neem ook eens contact op met consuwijzer ,

https://www.consuwijzer.nl/contact

hansje klein
door hansje klein - Apr 19, 2017 om 12:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Hoezo ontkent alles? ... dat is toch zo klaar als een klontje en gemakkelijk bewijsbaar!

Waarschijnlijk heeft u uit de 2e-handslijsten 2005 en 2007 nu de hoofdprijs betaald en tenminste het 2-jaar-verschil, wanneer het géén schrijffout is, zou het bedrijf tenminste moeten compenseren wanneer u er verder niet een 'zaak' van wilt gaan maken.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 19, 2017 om 13:06
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft het recht om de overeenkomst te ontbinden op grond van non-conformiteit. Doe het aangetekend schriftelijk.
Als de garage niet wil meewerken, dan zult u naar de rechter moeten. U zult deze zaak dan wel met gemak winnen. Met een rechtsbijstandverzekering moet je meestal de module 'verkeer' mee hebben verzekerd. Om toch nog onder een aanspraak uit te kunnen, weet de verzekeraar een in feite gewone koopovereenkomst vaak onder die verkeermodule te plaatsen, alleen maar omdat het over een auto gaat.

Een andere mogelijkheid is zelf de rechtszaak aanspannen. Dit is een zaak voor de kantonrechter.  Dan is een advocaat niet verplicht. Wel zult u aanvankelijk de kosten voor de gerechtsdeurwaarder die de dagvaarding bij het bedrijf betekent en de proceskosten moeten voorschieten. Misschien kunt u hulp zoeken bij een goedkope jurist of iemand in uw omgeving die op dit gebied van wanten weet. Of misschien wil het juridisch loket u een zetje in de goede richting geven. Het hangt van uw inkomen af of u daar terecht kunt.

de
door dejeeper - Apr 21, 2017 om 12:11
54 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft vermoedelijk een sterke zaak maar misschien kunt u even vertellen of de prijs marktconform was voor een auto uit 2005. Dus geef even het model, uitvoering en de prijs en km stand door. Het zou dus ook een fout in het factuur kunnen zijn. Of stond in een advertentie ook het bouwjaar 2005?

Succes,

Cor

anduril
door anduril Apr 21, 2017 om 23:57
167 Antwoorden / 1 Vragen

De betaalde prijs doet er niet toe.  De koopovereenkomst is niet nagkomen en daarmee kosteloos te ontbinden.  Verkoper dient de auto terug te nemen en jou het aankoopbedrag terug te betalen.

jhogaarts
door jhogaarts - Apr 21, 2017 om 12:17
101 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan mogelijk zijn dat er 2 jaartallen op de site van het RDW staan.
Als de auto voor het eerst op de weg komt zie datum toelating (2005) en wordt ingevoerd vanuit een ander land dan krijg je een 2e jaartal (2007) wat vermeld staat in het register van de RDW.
Dan is het bouwjaar 2005 (datum eerste toelating) en Datum eerste afgifte Nederland voor het eerst op kenteken in NL in 2007 en dat kan natuurlijk kloppen.
klop het kenteken maar eens in op www.rdw.nl

Vervaldatum APK
B
Datum eerste toelating
I
Datum tenaamstelling

Tijdstip tenaamstelling
14:58

Datum eerste afgifte Nederland

mo
door mof - Apr 21, 2017 om 16:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Autoxl moet u compenseren

pi
door pieterwolters Apr 21, 2017 om 17:29
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Tenzij de prijs overeenkomt met een auto uit 2005.

ro
door ronny530 - Apr 21, 2017 om 18:56
2777 Antwoorden / 41 Vragen

Als ik de recenties over auto xl lees komt het bedrijf er niet eens zo slecht uit maar terzijde. Het kan zijn dat het een importauto betreft die in mei 2007 een nederlands kenteken heeft gekregen maar het kan ook zijn dat de auto twee jaar lang bij de importeur/fabrikant op voorraad heeft gestaan en pas in 2007 voor de eerste keer op naam is gesteld. Het voertuig indentificatie nummer (VIN) maakt duidelijk wanneer en waar de auto in elkaar gezet is en het model jaar. U hoeft dus niet belazerd te zijn want als het RDW aangeeft dat het geen geímporteerde auto betreft is de auto met iets meer dan nul km op de klok nieuw geleverd in 2007. Ik kan u wel een advies geven want op de site van het rdw kunt u met uw DigiD inloggen en na een betaling van €.2,50 de gehele historie van de auto in kwestie inzien. Edoch na 6 maanden gebruik zonder even te kijken op het kentekenbewijs de koop ontbinden met volledige teruggave van de aankoopsom gaat hem echt niet worden.

ho
door honza23 - Apr 21, 2017 om 23:59
261 Antwoorden / 3 Vragen

Maar wat staat er op de koopovereenkomst bij 052007 ? bouwjaar? 1e toelating? datum afgifte deel 1?

tot15karakters
door tot15karakters - Apr 22, 2017 om 14:51
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Als je al 6 maanden nodig hebt om de kenteken kaart te lezen?

Bij overschrijven krijg je die binnen enkele dagen en dan klagen, niet maanden later!
Verder is via kenteken invoeren op www.rdw.nl alle gegevens op te vragen.
Eerste afgifte, eventueel in NL en elders bij import....
Ook hoe lang laatste eigenaar deze al heeft en APK datum en oordeel teller stand.

Dit is gewoon gratis en zonder Digid....  maar als je nu pas gaat klagen maak je totaal geen kans meer.