To
door TomBertholet Jul 17, 2017 om 23:21
Auto & vervoer

Check in

Graag wilden wij op vakantie naar Kaapverdie dus na een online zoektocht kwamen we uit bij Kras.
We hadden gekozen om op 30 Juni 8dgn naar kaapvdie te gaan.
Wij hebben bij het boeken al onze gegevens opgegeven waaronder ook de gegevens van mijn paspoort, die van mijn vrouw en de identiteitskaart van mijn zoon. Na al deze gegevens ingevuld te hebben was onze reis definitief.
Alle reisbescheiden kregen wij via mail. De dag voor vertrek hebben we geprobeerd online in te checken om zeker te zijn van stoelen naast elkaar maar deze waren al voor ons gereserveerd. Eenmaal op de luchthaven aangekomen hebben wij ingecheckt bij de balie en onze bagage afgegeven (dit was zo'n 3 uur voor vertrek).
Toen we eindelijk (als eerste) konden gaan boarden werd een nachtmerrie werkelijkheid.
Onze zoon werd gewijgerd omdat hij alleen een identiteitskaart tot zijn beschikking had en je hier niet mee mag reizen buiten de EU.
Het personeel gaf aan dat de persoon aan de check-in balie een grote fout had gemaakt en ons meteen had moeten verwijzen naar de Douane voor een nood paspoort zodat we nog mee konden met onze vlucht.
Helaas was dit niet het geval en konden we onze koffers bij de bagageband weer ophalen.
Na 2 uur eindelijk onze koffers te hebben bemachtigd liepen we naar de Tui balie om daar de opties te bespreken om alsnog in Kaapverdie te komen.
De eerste vlucht naar Kaapverdie vanaf Schiphol was helaas pas op 7 Juli dus kwam de baliemedewerker met een alternatief om de dag erna vanaf Brussel te vertrekken.
Aangezien we geen andere keuze hadden hebben wij maar deze optie gekozen en moesten hier €420 voor betalen.
Meteen erna hebben wij een noodpaspoort gehaald bij de douane, dit was in soechts een half uur klaar.
Vervolgens  meteen contact opgenomen met kras om de situatie uit te leggen en te vragen of kras ons in de kosten zou tegemoet komen omdat we naar onze mening toch met de vlucht hadden mee gekunt wanneer het personeel aan de check-in balie ons meteen had doorgestuurd naar de douane.
Kras antwoorde zonder overleg met een NEE, zij vonden het 100% onze eigen schuld en we hadden ons beter moeten informeren.

Graag vernemen wij uw mening over deze situatie.....
alvast bedankt!

4678 15 Rapporteer

Gr
door Grunn1 - Jul 17, 2017 om 23:29
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Misschien verstandig om voordat je op reis gaat zelf uit te zoeken wat wel en wat niet nodig is. Je kan heel eenvoudig alle informatie vinden betreffende benodigde reisdocumenten en dat is ook je eigen verantwoording. Het is wel heel makkelijk om de schuld hiervan bij een ander te leggen. Een reisorganisatie is er niet voor om je alles voor te kauwen zoals; paspoort, vloeistoffen in het vliegtuig, wat wel en niet in de handbagage mag, welke kleding je mee moet enz. Wel verwonderlijk dat je door de douane komt met vliegtickets zonder geldige reisdocumenten.

tijger1
door tijger1 - Jul 17, 2017 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit was uiteraard volkomen uw eigen schuld.

newmikey
door newmikey - Jul 17, 2017 om 23:37
830 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt mij toch voornamelijk uw eigen schuld. Als u op reis gaat dient u zich ervan te vergewissen dat alle reisdeelnemers over de juiste reisdocumenten beschikken. De vergissing aan de check-in balie is misschien onhandig maar dat ontslaat u niet van eigen verantwoordelijkheid. Het is de taak van de check-in om de identiteit van de reizigers vast te stellen, zij zijn géén experts voor welk land welke papieren vereist zijn. Beschouw het als leergeld.

Bovendien geeft Kras letterlijk bij elke accomodatie in Kaapverdie duidelijk met een dropdown onder het kopje Grensdocumenten aan U had daar dus niet pas op Schiphol achter moeten komen, maar reeds bij het boeken):
"

Grensdocumenten/visum

Voor Kaapverdië dient u in het bezit te zijn van een EU-paspoort dat nog tot 6 maanden na terugkomst geldig dient te zijn. Ook is een visum noodzakelijk. Sinds 1 november 2016 zijn bij vliegreizen de visumkosten van €25 inbegrepen bij de reissom......
...
Noot:
• U bent altijd zelf verantwoordelijk voor de juiste grensdocumenten
• Het inbegrepen visum via Kras kan alleen aangevraagd worden als u beschikt over een EU-paspoort. Wanneer u hier niet over beschikt, dan dient u zélf te controleren welk(e) grensdocument(en) er voor uw reis naar Kaapverdië noodzakelijk is/zijn. In geval van dubbel betaalde visumkosten (i.v.m. nationaliteit), kunnen de standaard bij de reissom inbegrepen visumkosten (€25,- per persoon) bij het Contact Center of ter plaatse bij de reisleiding gedeclareerd worden."

tenormin
door tenormin - Jul 17, 2017 om 23:38
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Naar de Kaap Verdische Eilanden heb je sowieso een visum nodig; een identiteitskaart voor je kind is ook niet voldoende. Je had je ook goed moeten inlezen voor je deze reis met minderjarig kind boekte. Wat een Kras medewerkster je ook vertelt: eerst alles zelf op een rijtje. Het klinkt allemaal sneu etc. maar Kras, al heeft men je niet genoeg gezegd, zeg je dan, is je eigen verantwoordelijkheid. Probeer maar eens, met alleen ID, de States in te komen: gaat gegarandeerd ook niet lukken. Dus heel veel sorry, en spijtig dat Kras je niet voldoende heeft ingelicht (dat is niet klantvriendelijk): je bent zelf helemaal verantwoordelijk, helaas.

Edit* toen ik mijn reactie schreef was er nog geen enkel antwoord. Komt dus eigenlijk allemaal op hetzelfde neer.

ge
door george321 - Jul 17, 2017 om 23:51
390 Antwoorden / 1 Vragen

Graag vernemen wij uw mening over deze situatie.....

Kras heeft gelijk en u niet. Een ID card is beperkt geldig qua landen die deze Identeitskaart accepteren.
Daarom is er een Paspoort die overal geldig is. En dàt, had u kunnen weten. Er zijn ook duidelijke prijsverschillen.

de Nederlandse identiteitskaart is als reisdocument geldig binnen de EU-landen, de EER , Monaco, San Marino, Turkije en Zwitserland. Met een paspoort kunt u wereldwijd reizen. voor het aanvragen van een identiteitskaart is toestemming van ouders/gezaghouders nodig tot 12 jaar.

Document

Aanvrager jonger dan 18 jaar

Aanvrager 18 jaar of ouder
Nederlands paspoort

€ 51,46

€ 64,76
Nederlandse identiteitskaart € 28,63 € 50,66

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2017 om 00:12
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mijn mening? Kras heeft volkomen gelijk en valt niets te verwijten. Toen ik las Kaapverdië en Identiteitsbewijs dacht ik direct al dat dat het probleem zou worden.
Bij een volgende reis u vooraf uitvoerig informeren over alles. Had u wel e.e.a. uitgezocht over vaccinaties?

tenormin
door tenormin Jul 18, 2017 om 01:27
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Nee, natuurlijk niet @aurora1, 'het was maar voor 8 dagen". ☻

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2017 om 12:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ach, in dat ontwikkelingsland zullen DTP, Hepatitus A en malariamuggen dan ook wel 8 dagen vakantie gehad hebben.

diumenge
door diumenge - Jul 18, 2017 om 06:38
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Geen idee wat u met onze meningen wilt, maar ik sluit mij aan bij de andere meningen. Dit is voor het grootste deel uw eigen schuld. Ik begrijp alleen niet hoe u überhaupt langs de douane bent gekomen.

newmikey
door newmikey Jul 18, 2017 om 09:49
830 Antwoorden / 0 Vragen

"langs de Douane" is een veel gehoorde misvatting. Je komt "langs de Douane" op de weg terug als je moet besluiten of je iets aan te geven hebt of niet. Je gaat "langs de Marechaussee" als je onderweg bent of terugkomt naar- en van- een niet-Schengen land. De paspoortcontrole van de Marechausee verifieert slechts òf je een geldig reisdocument hebt, niet of dat specifieke reisdocument ook geldig is voor de gekozen bestemming. Je kunt bijvoorbeeld met slechts een ID kaart prima naar het VK wat buiten Schengen ligt.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 11:24
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Er wordt niet gecontroleerd op bestemming. Met je boarding pass open je de poortjes bij de security check, vervolgens loop je naar de paspoortcontrole waar ze alleen maar kijken of je een geldig paspoort/id hebt en of er misschien verdachte dingen zijn (openstaande boetes e.d.). Pas bij de gate wordt gekeken de combinatie boarding pass / paspoort gecheckt.

diumenge
door diumenge Jul 18, 2017 om 17:41
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ik bedoelde uiteraard de Marechausee (het was nog vroeg), voor zover ik weet moet je bij niet-Schengen bestemmingen door een ander hal/gate/poort (hoe je het maar wil noemen) dan bij een Schengen bestemming en controleren ze dan wel degelijk je paspoort. Maar kan zijn dat ik mij dat niet goed herinner.

jo
door jorisw Jul 19, 2017 om 14:07
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Zowel bij Schengenlanden als niet-Schengenlanden open je met je boarding pass de poortjes. Niemand controleert daar je paspoort of id (voordat die poortjes er stonden werd af en toe nog wel het paspoort/id gecontroleerd).

Na de poortjes krijg je de security en pas daarna (als je naar een niet-Schengen land reist) de marechaussee waar alleen het paspoort/id wordt gecontroleerd. Maar dus nergens wordt de combinatie boardingpass-paspoort gecontroleerd.

diumenge
door diumenge Jul 19, 2017 om 15:12
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Maar om naar de gate te gaan moest TS dus wel langs de marechaussee voor een paspoort/ID controle. En die laten iemand zonder paspoort dus doorlopen naar de gate voor Kaapverdië?

ne
door neodutchio - Jul 18, 2017 om 07:05
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Als u online gaat boeken en er wordt gevraagd om een paspoortnummer, hoe komt u er dan bij dat u ook een nummer van een ID kaart kunt gebruiken? Dat u het verschil niet weet tussen een ID kaart en een paspoort kunt u natuurlijk niet Kras verantwoordelijk voor houden.

In dit geval kostte een noodpaspoort slechts een half uur, het had ook langer kunnen duren. Men gaat het vliegtuig natuurlijk niet aan de grond houden voor het geval dat u nog op tijd zou zijn. Stel dat het langer zou duren en uw bagage moest nog gezocht worden. U wilt niet weten wat de kosten zijn als het vliegtuig de slottijd niet haalt. Dat is een stuk meer als de kosten die u nu heeft moeten betalen.

Zuur leergeld, maar geheel uw eigen verantwoordelijkheid.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 11:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En voor zover ik kan zien is het nummer van een paspoort en id-kaart hetzelfde opgebouwd. Een reisorganisatie kan dan ook niet zien of het een paspoort en id-kaart is.

ne
door neodutchio Jul 18, 2017 om 11:43
5151 Antwoorden / 12 Vragen

Of het nummer wel of niet gelijk is opgebouwd, we wordt gevraagd om het paspoortnummer. Anders kan ik ook wel het nummer van de airmiles gaan invullen.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 18, 2017 om 09:33
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Ik ben het eens met voorgaande antwoorden, u had zelf, voorafgaande aan de boeking/reis ook zelf nog even moeten controleren. Maar ik vind ook dat degene die u en uw familie op Schiphol heeft ingecheckt een kapitale fout heeft gemaakt door niet te zien dat er voor uw zoon geen paspoort, maar een ID-kaart was. Als hij/zij u daarop gewezen had, had u nog tijd gehad om een noodpaspoort te verkrijgen en was de reis zonder verdere kosten gewoon doorgegaan. Wij hebben het zelf op een reis naar de VS meegemaakt dat een van de ESTA-formulieren niet correct was ingevuld. We hadden een O voor een 0 aangezien en daardoor was het formulier ongeldig en konden we zo niet mee. Gelukkig konden we voor vertrek op Schiphol nog een nieuw ESTA-formulier aanvragen. Ook hebben we meegemaakt dat we via andere landen ook naar Australië gingen. Hoewel Schiphol daar o.i. geen bemoeienis mee had, werd daar toch al naar ons visum gevraagd. Het is bekend dat Schiphol te kampen heeft met veel stagiaires die te weinig weten, maar dat zou niet uw zorg mogen zijn. Ik raad u aan om een klacht in te dienen, klik https://www.schiphol.nl/nl/contact-schiphol/  en de gemaakte kosten daar te declareren. Niet geschoten, altijd mis.

Gr
door Grunn1 Jul 18, 2017 om 09:47
1427 Antwoorden / 18 Vragen

T.s. Is slim genoeg om online een reis te boeken maar niet om te weten welke reisdocumenten hij nodig heeft en dan de kosten maar weer eens op een ander verhalen? En dan Schiphol de schuld geven en zeggen dat ze daar een kapitale fout hebben gemaakt? Ts heeft een kapitale fout gemaakt om zonder juiste documenten op reis te gaan. Geen wonder dat dit soort onkosten voor echte nood gevallen de pan uit rijzen.
Jaarlijks moeten er steeds meer noodpaspoorten afgegeven worden omdat men zijn reisdocumenten niet in orde heeft.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 18:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Bij het inchecken aan de balie is het voldoende om het paspoort van de persoon die de boeking heeft gemaakt te gebruiken. De andere reizigers zijn gekoppeld aan die boeking. Het is niet de taak van de incheckbalie om ID's te controleren. Het paspoort wordt slechts gebruikt om de reiziger te identificeren zodat de juiste boeking kan worden gevonden.

edrick3
door edrick3 - Jul 18, 2017 om 10:01
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kras antwoorde zonder overleg met een NEE, zij vonden het 100% onze eigen schuld en we hadden ons beter moeten informeren.

Inderdaad!

boppe1943
door boppe1943 - Jul 18, 2017 om 12:36
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@epcot, ik plaats mijn reactie op mijn eerder gegeven antwoord even hier, want dit is de 1e vraag van TS, die misschien niet weet hoe het hier werkt.

Het grondpersoneel op vliegvelden zit daar niet om vliegen te vangen. Lees even wat "Schiphol Junior" daarover schrijft:

"Grondsteard(ess) Als je op reis gaat moet je je in de vertrekhal melden bij de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je gaat vliegen. Achter deze balie zit een grondsteward of stewardess. Deze medewerker let erop of je ticket en paspoort in orde zijn en of je koffer niet te veel weegt. Is dit allemaal in orde, dan ontvang je een instapkaart. In feite komt het erop neer dat de grondsteward(ess) in de gaten houdt of alles goed gaat zo lang je nog niet vliegt, terwijl een steward(ess) ervoor zorgt dat in de lucht alles naar wens verloopt".
(Gezien de gekleurde minder duidelijke internettekst helemaal onderaan heb ik die hier boven even zwart op wit weergegeven).
Met je paspoort en instapkaart ga je naar de paspoortencontrole. Voordat je daar in de bijna alijd aanwezige rij kunt gaan staan wordt al door grondpersoneel je pas en instapkaart gecontroleerd. Als die in orde zijn kun je door naar het loket van de paspoortencontrole/marechaussee. Ook die behoren e.e.a. te controleren. Een laatste controle vindt dan nog plaats voordat je de gate naar het vliegtuig in mag. En niemand heeft opgemerkt dat de zoon geen paspoort heeft voor Kaapverdië, maar een ID-kaart! Zonder meer heeft TS ook een fout gemaakt door niet zelf thuis te controleren of de reispapieren in orde waren, maar als je niet gewend bent om buiten de EU te vliegen kan ik me zo'n fout best voorstellen. Maar deze had in ieder geval door de grondstewars(ess) van Schiphol tijdig ontdekt moeten worden, zodat er nog voldoende tijd was geweest voor een noodpaspoort (op eigen kosten), maar de extra kosten zou ik proberen te declareren via mijn eerder aangegeven link. Kras/TUI treft geen blaam. Men waarschuwt op de websites over uw reispapieren en als u niet zeker was geweest had u altijd nog een vraag daarover stellen, ook via hun site.

Grondsteward(ess)
Als je op reis gaat, moet je je in de vertrekhal melden bij de balie van de luchtvaartmaatschappij waarmee je gaat vliegen. Achter deze balie zit een grondsteward of stewardess. Deze medewerker let erop of je ticket en paspoort in orde zijn en of je koffer niet te veel weegt. Is dit allemaal in orde, dan ontvang je een instapkaart. In feite komt het erop neer dat de grondsteward(ess) in de gaten houdt of alles goed gaat zo lang je nog niet vliegt, terwijl een steward(ess) ervoor zorgt dat alles in de lucht naar wens verloopt.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 13:49
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Dit beschrijft de situatie van minstens 10 jaar geleden....

boppe1943
door boppe1943 Jul 18, 2017 om 14:00
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@jorisw: Klik bij "Schiphol Junior" even op "Home". Dan ziet u onderaan het jaartal 2017 staan.

newmikey
door newmikey Jul 18, 2017 om 14:57
830 Antwoorden / 0 Vragen

"grondstewardessen" horen in hetzelfde rijtje thuis als de dinosauriers. Tegenwoordig zit er een door de airline ingehuurde grondafhandelaar die behalve gewicht en een overeenkomende identiteit tussen de geboekte persoon en de aanwezige persoon checkt.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 18:30
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Het kan er wel staan, maar in de praktijk werkt het zo al lang niet meer. Op Schiphol Junior wordt het "romantische" beeld van werken op een vliegveld beschreven.

Tegenwoordig check je thuis in (of via de airline app), gooi je je koffer in de drop-off machine en open je met de boarding pass op je smartphone de poortjes bij de security check. Daar komt geen mens meer aan te pas (richting de reiziger).

Gr
door Grunn1 Jul 18, 2017 om 22:22
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Boppe1943..ik weet heel hoed hoe het eraan toegaat op Schiphol vlieg regelmatig naar Amerika. Boek alles zelf en controleer altijd de nieuwste regeltjes om geen problemen te hebben (laatste regels voor handbagage bijvoorbeeld). Ts boekt na lang zoeken online en dan mag je toch ook verwachten dat iemand weet welke reisdocumenten nodig zijn. Belachelijk om kosten op andere te willen verhalen die door eigen schuld gemaakt zijn.

Wi
door Willem1963 - Jul 18, 2017 om 14:11
8 Antwoorden / Vragen

Wij kunnen TS allemaal de schuld geven en op zijn verantwoordelijkheid wijzen. En daar hebben we allemaal groot gelijk ik.

Maar als er online word geboekt ziet Kras toch ook dat er een identiteit kaart tussen zit ? Zou het dan niet zo netjes zijn om hier even op te wijzen ?

newmikey
door newmikey Jul 18, 2017 om 14:57
830 Antwoorden / 0 Vragen

Kras zet alle info op de site, onder iedere accomodatie die geboekt wordt. Daar houdt het gewoon op.

aurora1
door aurora1 Jul 18, 2017 om 15:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zou Kras dan ook maar moeten controleren op bijv. vaccinaties? En of de boeker wel weet weet Kaap Verdie ligt? Of ze weten dat het een ontwikkelingsland is?
Als men voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten en dus zelf online boekt, dan is dat het. Wil men allerhande extra service dan kan men naar een reisbureau gaan en iets meer betalen.

jo
door jorisw Jul 18, 2017 om 18:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe zie je dat het een identiteitskaart is? Of wil je dat een reisbureau toegang krijgt tot de overheidssystemen zodat ze alles kunnen checken? Lijkt me niet toch.

ge
door george321 Jul 18, 2017 om 22:36
390 Antwoorden / 1 Vragen

Als er gevraagd wordt: "Het nummer van uw paspoort" en je vult een ID card nummer in .............

Gr
door Grunn1 Jul 19, 2017 om 14:31
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Een ander veel voorkomend voorbeeld: je geeft 1 letter verkeerd op uit je naam, gevolg....nieuw c.q. naamswijziging vliegticket tegen hoge kosten. Is het de reisorganisatie die schuldig is omdat zij de door u opgegeven informatie niet controleren, nee dat ben je zelf.

lo
door lovewinnie - Jul 18, 2017 om 15:17
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Het is echt u eigen schuld. Binnen Europa is is goed. Buiten Europa paspoort. Dit is algemeen bekend. Helaas heeft u zoon daar geen rekening mee gehouden en heeft u nu extra onkosten gemaakt. Zou het op u zoon verhalen. Die is de enige schuldige. Bij minderjarig bent u verantwoordelijk.

aurora1
door aurora1 - Jul 18, 2017 om 21:17
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als iedereen bijna gratis op vakantie wil dan kan personeel ook niet meer betaald worden.

ficus
door ficus - Jul 18, 2017 om 22:46
147 Antwoorden / 2 Vragen

Met Google maps was u er achter gekomen dat Kaap Verdie niet in Europa ligt en op de ID kaart van uw zoon staat heel duidelijk vermeld in welke landen de ID kaart gedig is.  Een heel klein beetje zelf onderzoek naar de benodigde reispapieren kan men toch wel verwachten van de consument of moet echt letterlijk alles door de reisorganisatie voorgekuwd worden.

jo
door jorisw Jul 19, 2017 om 14:14
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Eigenlijk zijn dit soort problemen het gevolg van de steeds goedkopere wordende reizen. Als reizen duur is bereiden mensen zich veel beter voor.

Gr
door Grunn1 Jul 19, 2017 om 14:32
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Maar dat is geen reden om door jouw gemaakte fouten te laten betalen door anderen.