Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 13:29
Auto & vervoer

Defecte fiets Marktplaats

Hallo,

Ongeveer 1,5 week geleden een mountainbike gekocht op Marktplaats.
Prijs van 400 euro overeengekomen voor een mountainbike welke volledig afgemonteerd is met XT, hydraulische schijfremmen en een luchtgeveerde voorvork. Geadverteerd als zijnde 'zo goed als nieuw'.

Afspraak gemaakt om de fiets op te halen. Omdat ik niet over een rijbewijs beschik, gevraagd wat er mogelijk was qua ophalen. Verkoper gaf aan dat hij ook naar het Centraal Station kon komen met de fiets. Kwam hem ook beter uit in verband met een verbouwing thuis.

Enfin, afgesproken op het station in Oss en daar de fiets goed bekeken. Alles zag er keurig uit, geen zaken die aanliepen en ook bij een proefrondje leek alles perfect. Maat was goed, alles liep soepel.

Dag later even langs de lokale fietsenwinkel geweest om wat randzaken aan te schaffen. Ook gevraagd naar een geschikte 'chainstay' (soort van beschermhoesje voor het frame ter hoogte van de ketting). Ik had de fiets meegenomen zodat men kon kijken welke het beste zou passen.
Bij het passen van een chainstay vroeg de fietsenmaker of ik op de hoogte was van de versleten lagers in mijn achteras. Deze zouden compleet op zijn, en wanneer ik er mee het bos in zou gaan zou ik alles kapot kunnen fietsen. Omdat ik hier niet van op de hoogte was heb ik de fietsenmaker direct de gehele fiets laten nakijken. Het bleek dat ook de lagers uit het voorwiel niet meer helemaal goed waren en dat de stuurpen, vork en tandwielen ook wat aandacht kon gebruiken. Kosten zouden alles bij elkaar neerkomen op zo´n 295 euro incl. arbeidsloon.

Ik heb gevraagd of deze mankementen door mij opgemerkt hadden kunnen worden bij het sluiten van de koop, en of het mogelijk was dat deze defecten pas waren ontstaan op mijn fietsritje van het station naar huis (+/- 15 kilometer). Fietsenmaker gaf aan dat ik dit niet op had kunnen merken tenzij ik uitgebreide kennis had over mountainbikes, en dat de defecten nooit ontstaan kunnen zijn tijdens mijn ritje van 15 kilometer. Ik heb naast die 15 km alleen nog het ritje naar de fietsenmaker gemaakt, wat nog geen 2 kilometer is. Alles bij elkaar heb ik dus maximaal 20 kilometer op de fiets gereden.

Mijn vraag is nu dus: Wat zijn mijn rechten?

Volgens de fietsenmaker had ik de defecten niet kunnen vaststellen ter plaatse gezien mijn eigen kennis, dus kan ik dan uitgaan van een door mij voldane onderzoeksplicht?

Daarnaast geeft de fietsenmaker aan dat de defecten gegarandeerd al van VOOR de koop zijn, en dat de verkoper dit dus had moeten weten/verzwegen heeft.

Ik heb geprobeerd de verkoper te bereiken, maar ik krijg geen reactie. Nu na ruim 1,5 week van schaamte en irritatie, maar even besloten hier een berichtje te plaatsen. Misschien dat jullie mij advies/een duwtje in de goede richting kunnen geven.

Groet,

Ben

9453 21 Rapporteer

ha
door hamburger - Sep 22, 2016 om 13:35
84 Antwoorden / Vragen

Via MP, was dit een particulier? (Jammer, helaas en zonde, rechten 0,0) Was dit een bedrijf? Welk bedrijf en met welk condities?

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 13:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u, volgens die fietsenmaker, die problemen niet op had kunnen merken, waarom zou de verkoper, dat was toch ook geen fietsenmaker, op de hoogte hebben moeten zijn?

Dus jammer, maar helaas.

Fi
door Fietsvraag - Sep 22, 2016 om 13:45
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Hamburger

Ja, het was een particulier via marktplaats.

@Tijger1

Volgens de fietsenmaker had de verkoper dit hoe dan ook gemerkt moeten hebben bij het rijden in de bossen.

tijger1
door tijger1 Sep 22, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien stond die fiets al jaren in de schuur en reed hij helemaal niet in de bossen. U hebt ook geen testrit gemaakt in de bossen.

marita5
door marita5 - Sep 22, 2016 om 13:50
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Fietsvraag ,

Op Marktplaats.nl kunt u tweedehands producten kopen en verkopen. Bij kopen en verkopen via Marktplaats is er meestal sprake van een koop tussen particulieren. Dit betekent dat de regels vanuit de wet, die gelden als u iets koopt bij een bedrijf, niet van toepassing zijn. Wel geldt dat de verkoper juiste informatie moet geven over het product en de koper onderzoek moet doen naar het product. U kunt bij een slechte koop uiteraard de verkoper aanspreken en proberen het product terug te sturen en uw geld terug te vragen. De verkoper is hiertoe niet altijd verplicht.

GEKOCHT : via Marktplaats , gekocht product is defect of ziet er anders uit .

Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde garantie als bij een aankoop bij een bedrijf. U heeft wel recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld.

Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. U heeft als koper ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product inderdaad werkt. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.

Hetzelfde geldt voor een product dat er anders uitziet dan in de advertentie. Dat betekent dat als de verkoper in zijn advertentie aangeeft dat het een ‘nieuw’ product is, het product er ook nieuw uit moet zien en niet gebruikt. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn.

Wat kan ik doen?

Als uw aankoop defect is of ziet er anders uit dan u mocht verwachten dan kunt u de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen zoals dit ook is aangegeven in de advertentie. Indien dit niet gebeurt, kunt u vragen om uw geld terug. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper of als de verkoper u het geld niet wil teruggeven.

En dan?
Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen of heeft u niet de (juiste) contactgegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket

VERKOCHT : via Marktplaats , koper zegt dat product defect is of er anders uit ziet .

 Als u als verkoper tegen de koper heeft gezegd dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. Dit is de informatieplicht die een verkoper heeft. Hetzelfde geldt als een onderdeel stuk is. U moet dit dan melden. U moet het ook melden als het product of een onderdeel anders werkt dan de koper mag verwachten. Ook als u in uw advertentie meldt dat het product 'nieuw' is, mag de koper een nieuw product verwachten. De koper gaat er namelijk van uit dat de informatie in de advertentie juist is.

De koper heeft daarnaast wel een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper het product zelf ook moet controleren. Is de koper van mening dat u zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht? Dan moet de koper dit in eerste instantie bewijzen.

Wat kan ik doen?

Als de koper kan aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht, dan moet u alsnog een werkend product aanbieden of het geld teruggeven aan de koper. Hetzelfde geldt voor een product dat anders is dan in de advertentie staat beschreven. De koper zal in eerste instantie moeten bewijzen dat de informatie uit de advertentie niet juist is. Dus dat u iets anders heeft opgestuurd, dan dat er in uw advertentie stond. Of dat het product er anders uit ziet dan u had afgesproken.

Indien de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Heeft u vragen of u in uw situatie iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket

 Bron :  Juridisch Loket.nl

Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 14:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie, ik zal eens contact opnemen met het juridisch loket.

marita5
door marita5 Sep 22, 2016 om 15:07
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes .

tenormin
door tenormin - Sep 22, 2016 om 14:10
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@fietsvraag, ondanks wat @marita5 u als antwoord geeft - waar nog wat hoop uit te halen valt - ; ik denk dat u helemaal niets van die particuliere verkoper kan verwachten. Hij herkent (waarschijnlijk) uw nummer en zal denken: bekijk het maar, ik heb mijn €400,00. Als u de fiets laat repareren, is, bij elkaar, €700,00 teveel voor een mountain bike? Heb ik geen verstand van;-), maar toch misschien een optie om dat dan maar te laten doen?

Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 14:19
2 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie. Ik ben er ook bang voor, maar hou toch nog de hoop dat het goed komt. Verkoper leek me een zeer schappelijke man, heb na de koop nog ruim een uur koffie, meerdere bakjes ranzige stationsprut, zitten drinken met hem en weet dus ook redelijk wat over hem, zijn kinderen e.d. Tenzij het een goede acteur is, kwam hij zeer open en schappelijk over. Ik hou dus nog even vast aan een positieve uitkomst, maar ergens ben ik ook bang dat het toch wel eens kan tegenvallen ;-)

700 is in principe niet extreem veel voor een mountainbike. Volgens de fietsenmaker is de fiets het zeker waard. Probleem is alleen het budget. Mocht ik de fiets laten reparen, zal ik hier eerst een aanzienlijke tijd voor moeten sparen.

Aan de andere kant zou ik de fiets ook zelf weer op marktplaats kunnen zetten om deze te verkopen, in de hoop dat ik een koper tref zonder verstand van fietsen. Echter kan ik dit niet over m'n hart verkrijgen in de wetenschap dat ik dan een ander blij maak met een spreekwoordelijk dode mus.

tenormin
door tenormin Sep 22, 2016 om 14:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is mooi van je @fietsvraag, om de fiets niet op Marktplaats te zetten. Je bent in ieder geval positief ingesteld. Dan hoop ik maar dat ie geen goede acteur was... en, als je hem te pakken krijgt ook zo redelijk wil zijn. Laat je ons nog eens horen hoe een en ander afloopt? Succes ermee.

Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 14:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik hoop het ook. Ik zal het laten weten als er wel/geen oplossing komt. In ieder geval bedankt voor je reacties!

tijger1
door tijger1 - Sep 22, 2016 om 14:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U schijnt te vergeten dat u 17 kilometer hebt gefietst, zonder iets aan die fiets gemerkt te hebben. Uw fietsenmaker wil blijkbaar ook wat verdienen.:-))

Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 14:23
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben zeker niet vergeten dat ik 17 kilometer gefietst heb. Echter heb ik dit over vlakke, perfect geasfalteerde, fietspaden gedaan. Met dit in het achterhoofd geeft de fietsenmaker aan dit niet te merken moet zijn geweest. Echter heeft de verkoper over onverharde, ruwe, bospaden gefietst en is dit daar vrijwel direct merkbaar en hoorbaar.

La
door Laelia1955 Sep 23, 2016 om 09:41
21 Antwoorden / Vragen

Hoe weet u dat de verkoper over onverharde ruwe bospaden gefiets heeft? Omdat hij het gezegd heeft? Beetje naief bent u wel!
Misschien was de verkoper helemaal niet degene die de fiets gebruikt had of gebruikte hij hem niet in de bossen.
Hij kan gestolen zijn of hij berkocht hem voor iemand anders maar het kan ook zijn dat hij het echt niet wist.
Wat iemand zegt hoeft nog niet altijd waar te zijn tenslotte. Goed uitkijken met Marktplaats en als iets niet logisch is,
zoals afspreken op een station etc. gewoon niet doen. Luister met uw verstand en denk logisch na.
Beter wat meer geld uitgeven voor een echt goede fiets. Bijvoorbeeld bij een fietsenmaker die goed bekend staat?
Succes ermee. U kunt altijd nog op verharde paden rijden zonder problemen en anders toch maar laten maken en bedenken:
goedkoop is duurkoop, zei mijn moeder altijd al.

Cookies
door Cookies - Sep 22, 2016 om 14:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Misschien is de verkoper wel bereid 100 euro terug te betalen. Zou het eerst eens op een vriendelijke manier met hem bespreken voordat je met allerlei juridische kreten gaat komen.

Overigens heb je zelf niet aan de onderzoeksplicht voldaan. Je had ook eerst een testrit door de bossen of iedere andere hobbelige weg kunnen doen.

Fi
door Fietsvraag Sep 22, 2016 om 14:29
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik was ook zeker niet van plan te gaan 'dreigen', zo zit ik gelukkig niet in elkaar. De indruk die ik heb van de verkoper is dat het een zeer schappelijke/redelijk persoon was. Mocht ik contact met hem krijgen geef ik een onderlinge oplossing wel een kans.

Echter wilde ik via deze weg toch wat extra informatie inwinnen.

En voor wat betreft de proefrit, daar heb je wel gelijk in ja. Een rondje rond een treinstation is nou niet bepaald de perfecte proefrit voor een bosfiets.

Cookies
door Cookies Sep 22, 2016 om 14:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een rondje door de bossen had je als voorwaarde kunnen stellen. Zeker bij een mountainbike geen overbodige voorwaarde.

hansje klein
door hansje klein - Sep 22, 2016 om 16:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

MIj stoort de zin:  'zo goed als nieuw'......

misschien kunt u daar iets mee bereiken bij het onvermijdelijke gesprek met de verkoper en de zo andersluidende vaststelling van uw fietsenmaker.

Gerry1969
door Gerry1969 - Sep 23, 2016 om 00:54
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Sorry hoor, 400 euro uitgeven op een station, hoeveel alarmsignalen had u nog extra nodig?
Verbouwing thuis,  wat een k..smoes.?? Als het huis wordt verbouwd kun je de fiets in de voortuin, achtertuin of schuur verkopen. Wedden dat het een gestolen fiets is.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Sep 23, 2016 om 11:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik geloof niet dat het een gestolen fiets is. TS gaf aan dat hij geen auto had en heeft daarom voor een afspraak met de verkoper op het Centraal gekozen. Het zou pas verdacht zijn als TS had gevraagd om bij de verkoper thuis te komen en die had dat afgewimpeld.

Ik vind de positie van de koper toch al niet zo sterk. Dat 'zo goed als nieuw' moet je op MP altijd met een flinke korrel zout nemen. En hoe aannemelijk het is dat de verkoper dit van te voren heeft geweten, als het iemand is met de ballen verstand van fietsen? Misschien ging hij altijd met de fiets door de stad. Niet iedereen die een mountainbike heeft gaat er inderdaad ook mee de mountains in.
Ik zou ook eens een second opinion vragen bij een andere fietsenmaker, hoe die tegen deze problemen aankijkt.

la
door latb - Sep 23, 2016 om 14:06
27 Antwoorden / 1 Vragen

Al vaker verteld:Koopt niet deze producten van een vreemde!
Koopt U fiets bij de plaatselijke fietsenzaak.
Dat hij op marktplaats een koopje was is dus niet zo.
Dus goedkoop is duurkoop geworden.
Jammer .
latb

vr1944
door vr1944 - Sep 23, 2016 om 15:24
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Wel knap de die fietsenmaker kan zien dat de lagers versleten zijn zonder de wielen te demonteren. Ik krijg de indruk dat ie je onnodig op kosten wil jagen.Als de lagers echt versleten wat ik betwijfel want dan zit er speling in de wielen , kun je makkelijk voor een paar tientjes zelf een paar nieuwe lagers monteren.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2016 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vandaar mijn opmerking: "de fietsenmaker  wil blijkbaar ook iets verdienen".

vr1944
door vr1944 Sep 23, 2016 om 15:38
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Helemaal met je eens Tijger Een versleten trapas ligt meer voor de hand dan wiellagers,Als een wiel geen speling heeft wat je overigens in veel gevallen kunt opsluiten  en goed rondraait is er niks aan de hand en een drupje olie doet wonderen .

zoekster1
door zoekster1 Sep 23, 2016 om 16:43
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Vandaar mijn opmerking second opinion. Vond het ook wat vreemd.

1paul
door 1paul - Sep 23, 2016 om 16:13
3132 Antwoorden / 0 Vragen

via MP heb je zeker bij een particulier geen garantie of welk recht dan ook...

ho
door honda98 - Sep 23, 2016 om 17:33
103 Antwoorden / 1 Vragen

als je een tweede hands fiets of brommer wil kopen koop hem dan niet via markt plaats dit geld ook voor amdere producten .je hebt geen garantie maar aks je bij een erkende winkel koopt krijg je wel garantie en de prijs van het produckt zal nauwlijke verschillen.
en maktplaats staat niet bekent om veilig te kopen.

Fi
door Fietsvraag - Sep 23, 2016 om 19:09
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update:

Het is opgelost.

Gistermiddag contact gekregen met verkoper, schrok zich rot. Was zich er niet van bewust en schaamde zich enorm. Is de fiets gisteravond direct thuis bij mij op komen halen en kreeg direct het betaalde geld + een set speciaalbier in handen.

Heb denk ik redelijk veel geluk gehad met een verkoper als deze. Bedankt voor jullie antwoorden!

Groet,

Ben

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 23, 2016 om 20:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wow, goede mensen zijn er dus wel degelijk.  Wat een mooie oplossing.  Hiermee direct een hoop Marktplaats vooroordelen onderuit gehaald.
Gefeliciteerd
Diewilik

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2016 om 20:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat een uiterst keurige oplossing.

Fi
door Fietsvraag Sep 23, 2016 om 21:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik ben enorm opgelucht. Verkoper heeft me positief verrast.

Maar goed, zo'n verkoper ga ik niet vaak meer tegenkomen op marktplaats. Al doende leert men, en heb wel door dat ik beter nog even kan doorsparen en een fiets moet kopen bij een erkende fietsenhandel o.i.d. Dan nog maar even een tijdje het bos in op de hardloopschoenen, de fiets komt later wel.

newmikey
door newmikey Sep 23, 2016 om 22:35
830 Antwoorden / 0 Vragen

Er zitten nog eerlijke mensen op MP, zo blijkt. Herstelt mijn vertrouwen in de mensheid weer iets. Gefeliciteerd met deze mooie uitkomst en proost!

wa
door walsum107 Sep 25, 2016 om 15:25
54 Antwoorden / 0 Vragen

Een pluim voor die man. U viel in mijn cattegorie A. Ging het zo in de politiek ook maar.

Hauptbrandmeisterin  Claudia
door Hauptbrandmeisterin Claudia - Sep 23, 2016 om 20:30
4 Antwoorden / Vragen

Met recht een kat in de zak gekocht. Geen rechten, verkoop tussen privatepersonen onderling.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2016 om 20:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees de reactie, het was 1. 20 minuten geleden al helemaal opgelost.

marita5
door marita5 Sep 23, 2016 om 21:22
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , aan de naam te zien zou het mij niet verbazen als dit @1953 is , account van gisteren , staat nu op niet actief .

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2016 om 22:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, uiteraard is dat @1953

wa
door walsum107 - Sep 25, 2016 om 15:22
54 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenlijk is het langzamerhand bekend. Al je op MP iets koopt zijn er twee opties. A. geluk en B. pech. Wie kan als leek zien dat de lagers e.a. versleten zijn. Daar hoeft u zich niet voor te schamen.

akkerdistel
door akkerdistel - Sep 26, 2016 om 12:58
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Oh Oss, dan was het vast een SP'ert, zijn inderdaad vaak best aardige en nette mensen :-).

koekeloer
door koekeloer - Sep 26, 2016 om 18:04
562 Antwoorden / 18 Vragen

Geen rechten

tenormin
door tenormin - Sep 26, 2016 om 18:40
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@fietsvraag, zie pas nu je bericht. Heel fijn dat het is opgelost en, nog fijner, dat je het vertrouwen dat je al had in de man, ook bevestigd is. Ik zou de man gelijk aanmelden voor de warme douche,
alleen, da's Radar. ;-). Heel fijn voor je!

mo
door mof - Sep 28, 2016 om 21:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als u van een particulier een tweedehands fiets koopt heeft u geen rechten