Defecte fiets Marktplaats
Hallo,
Ongeveer 1,5 week geleden een mountainbike gekocht op Marktplaats.
Prijs van 400 euro overeengekomen voor een mountainbike welke volledig afgemonteerd is met XT, hydraulische schijfremmen en een luchtgeveerde voorvork. Geadverteerd als zijnde 'zo goed als nieuw'.
Afspraak gemaakt om de fiets op te halen. Omdat ik niet over een rijbewijs beschik, gevraagd wat er mogelijk was qua ophalen. Verkoper gaf aan dat hij ook naar het Centraal Station kon komen met de fiets. Kwam hem ook beter uit in verband met een verbouwing thuis.
Enfin, afgesproken op het station in Oss en daar de fiets goed bekeken. Alles zag er keurig uit, geen zaken die aanliepen en ook bij een proefrondje leek alles perfect. Maat was goed, alles liep soepel.
Dag later even langs de lokale fietsenwinkel geweest om wat randzaken aan te schaffen. Ook gevraagd naar een geschikte 'chainstay' (soort van beschermhoesje voor het frame ter hoogte van de ketting). Ik had de fiets meegenomen zodat men kon kijken welke het beste zou passen.
Bij het passen van een chainstay vroeg de fietsenmaker of ik op de hoogte was van de versleten lagers in mijn achteras. Deze zouden compleet op zijn, en wanneer ik er mee het bos in zou gaan zou ik alles kapot kunnen fietsen. Omdat ik hier niet van op de hoogte was heb ik de fietsenmaker direct de gehele fiets laten nakijken. Het bleek dat ook de lagers uit het voorwiel niet meer helemaal goed waren en dat de stuurpen, vork en tandwielen ook wat aandacht kon gebruiken. Kosten zouden alles bij elkaar neerkomen op zo´n 295 euro incl. arbeidsloon.
Ik heb gevraagd of deze mankementen door mij opgemerkt hadden kunnen worden bij het sluiten van de koop, en of het mogelijk was dat deze defecten pas waren ontstaan op mijn fietsritje van het station naar huis (+/- 15 kilometer). Fietsenmaker gaf aan dat ik dit niet op had kunnen merken tenzij ik uitgebreide kennis had over mountainbikes, en dat de defecten nooit ontstaan kunnen zijn tijdens mijn ritje van 15 kilometer. Ik heb naast die 15 km alleen nog het ritje naar de fietsenmaker gemaakt, wat nog geen 2 kilometer is. Alles bij elkaar heb ik dus maximaal 20 kilometer op de fiets gereden.
Mijn vraag is nu dus: Wat zijn mijn rechten?
Volgens de fietsenmaker had ik de defecten niet kunnen vaststellen ter plaatse gezien mijn eigen kennis, dus kan ik dan uitgaan van een door mij voldane onderzoeksplicht?
Daarnaast geeft de fietsenmaker aan dat de defecten gegarandeerd al van VOOR de koop zijn, en dat de verkoper dit dus had moeten weten/verzwegen heeft.
Ik heb geprobeerd de verkoper te bereiken, maar ik krijg geen reactie. Nu na ruim 1,5 week van schaamte en irritatie, maar even besloten hier een berichtje te plaatsen. Misschien dat jullie mij advies/een duwtje in de goede richting kunnen geven.
Groet,
Ben
Maar als u, volgens die fietsenmaker, die problemen niet op had kunnen merken, waarom zou de verkoper, dat was toch ook geen fietsenmaker, op de hoogte hebben moeten zijn?
Dus jammer, maar helaas.
@Hamburger
Ja, het was een particulier via marktplaats.
@Tijger1
Volgens de fietsenmaker had de verkoper dit hoe dan ook gemerkt moeten hebben bij het rijden in de bossen.
Misschien stond die fiets al jaren in de schuur en reed hij helemaal niet in de bossen. U hebt ook geen testrit gemaakt in de bossen.
Hallo Fietsvraag ,
Op Marktplaats.nl kunt u tweedehands producten kopen en verkopen. Bij kopen en verkopen via Marktplaats is er meestal sprake van een koop tussen particulieren. Dit betekent dat de regels vanuit de wet, die gelden als u iets koopt bij een bedrijf, niet van toepassing zijn. Wel geldt dat de verkoper juiste informatie moet geven over het product en de koper onderzoek moet doen naar het product. U kunt bij een slechte koop uiteraard de verkoper aanspreken en proberen het product terug te sturen en uw geld terug te vragen. De verkoper is hiertoe niet altijd verplicht.
GEKOCHT : via Marktplaats , gekocht product is defect of ziet er anders uit .
Als u iets koopt via Marktplaats, koopt u dat meestal bij een particulier. U heeft dan niet dezelfde garantie als bij een aankoop bij een bedrijf. U heeft wel recht op het product, zoals de verkoper het heeft omschreven in de advertentie of u erover heeft verteld.
Als de verkoper heeft gezegd of de indruk heeft gewekt dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. U heeft als koper ook een onderzoeksplicht. Dat betekent dat u zelf ook het product moet controleren. U kunt dan zelf zien of het product inderdaad werkt. Het kan daarom ook verstandig zijn een product op te halen in plaats van te laten opsturen.
Hetzelfde geldt voor een product dat er anders uitziet dan in de advertentie. Dat betekent dat als de verkoper in zijn advertentie aangeeft dat het een ‘nieuw’ product is, het product er ook nieuw uit moet zien en niet gebruikt. Belooft de verkoper een merkartikel? Dan mag het niet namaak zijn.
Wat kan ik doen?
Als uw aankoop defect is of ziet er anders uit dan u mocht verwachten dan kunt u de verkoper aanschrijven dat u alsnog het product wilt ontvangen zoals dit ook is aangegeven in de advertentie. Indien dit niet gebeurt, kunt u vragen om uw geld terug. U kunt hiervoor gebruik maken van de voorbeeldbrief van de Consuwijzer. Het wordt een probleem als u niet voldoende gegevens heeft van de verkoper of als de verkoper u het geld niet wil teruggeven.
En dan?
Het hangt van uw situatie af of u hierna nog iets kunt ondernemen. Vaak gaat het om te kleine bedragen om nog iets te kunnen doen of heeft u niet de (juiste) contactgegevens van de verkoper. Heeft u vragen of u in uw situatie nog iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket
VERKOCHT : via Marktplaats , koper zegt dat product defect is of er anders uit ziet .
Als u als verkoper tegen de koper heeft gezegd dat het product goed functioneert, moet het product daar ook aan voldoen. Dit is de informatieplicht die een verkoper heeft. Hetzelfde geldt als een onderdeel stuk is. U moet dit dan melden. U moet het ook melden als het product of een onderdeel anders werkt dan de koper mag verwachten. Ook als u in uw advertentie meldt dat het product 'nieuw' is, mag de koper een nieuw product verwachten. De koper gaat er namelijk van uit dat de informatie in de advertentie juist is.
De koper heeft daarnaast wel een onderzoeksplicht. Dit betekent dat de koper het product zelf ook moet controleren. Is de koper van mening dat u zich niet heeft gehouden aan de informatieplicht? Dan moet de koper dit in eerste instantie bewijzen.
Wat kan ik doen?
Als de koper kan aantonen dat het product al stuk was toen u het verkocht, dan moet u alsnog een werkend product aanbieden of het geld teruggeven aan de koper. Hetzelfde geldt voor een product dat anders is dan in de advertentie staat beschreven. De koper zal in eerste instantie moeten bewijzen dat de informatie uit de advertentie niet juist is. Dus dat u iets anders heeft opgestuurd, dan dat er in uw advertentie stond. Of dat het product er anders uit ziet dan u had afgesproken.
Indien de koper contact met u opneemt, kunt u in overleg proberen tot een oplossing te komen. Heeft u vragen of u in uw situatie iets kunt doen? Neem dan contact op met het Juridisch Loket
Bron : Juridisch Loket.nl
Bedankt voor je reactie, ik zal eens contact opnemen met het juridisch loket.
Graag gedaan , succes .
@fietsvraag, ondanks wat @marita5 u als antwoord geeft - waar nog wat hoop uit te halen valt - ; ik denk dat u helemaal niets van die particuliere verkoper kan verwachten. Hij herkent (waarschijnlijk) uw nummer en zal denken: bekijk het maar, ik heb mijn €400,00. Als u de fiets laat repareren, is, bij elkaar, €700,00 teveel voor een mountain bike? Heb ik geen verstand van;-), maar toch misschien een optie om dat dan maar te laten doen?
Bedankt voor je reactie. Ik ben er ook bang voor, maar hou toch nog de hoop dat het goed komt. Verkoper leek me een zeer schappelijke man, heb na de koop nog ruim een uur koffie, meerdere bakjes ranzige stationsprut, zitten drinken met hem en weet dus ook redelijk wat over hem, zijn kinderen e.d. Tenzij het een goede acteur is, kwam hij zeer open en schappelijk over. Ik hou dus nog even vast aan een positieve uitkomst, maar ergens ben ik ook bang dat het toch wel eens kan tegenvallen ;-)
700 is in principe niet extreem veel voor een mountainbike. Volgens de fietsenmaker is de fiets het zeker waard. Probleem is alleen het budget. Mocht ik de fiets laten reparen, zal ik hier eerst een aanzienlijke tijd voor moeten sparen.
Aan de andere kant zou ik de fiets ook zelf weer op marktplaats kunnen zetten om deze te verkopen, in de hoop dat ik een koper tref zonder verstand van fietsen. Echter kan ik dit niet over m'n hart verkrijgen in de wetenschap dat ik dan een ander blij maak met een spreekwoordelijk dode mus.
Dat is mooi van je @fietsvraag, om de fiets niet op Marktplaats te zetten. Je bent in ieder geval positief ingesteld. Dan hoop ik maar dat ie geen goede acteur was... en, als je hem te pakken krijgt ook zo redelijk wil zijn. Laat je ons nog eens horen hoe een en ander afloopt? Succes ermee.
Ik hoop het ook. Ik zal het laten weten als er wel/geen oplossing komt. In ieder geval bedankt voor je reacties!
U schijnt te vergeten dat u 17 kilometer hebt gefietst, zonder iets aan die fiets gemerkt te hebben. Uw fietsenmaker wil blijkbaar ook wat verdienen.:-))
Ik ben zeker niet vergeten dat ik 17 kilometer gefietst heb. Echter heb ik dit over vlakke, perfect geasfalteerde, fietspaden gedaan. Met dit in het achterhoofd geeft de fietsenmaker aan dit niet te merken moet zijn geweest. Echter heeft de verkoper over onverharde, ruwe, bospaden gefietst en is dit daar vrijwel direct merkbaar en hoorbaar.
Hoe weet u dat de verkoper over onverharde ruwe bospaden gefiets heeft? Omdat hij het gezegd heeft? Beetje naief bent u wel!
Misschien was de verkoper helemaal niet degene die de fiets gebruikt had of gebruikte hij hem niet in de bossen.
Hij kan gestolen zijn of hij berkocht hem voor iemand anders maar het kan ook zijn dat hij het echt niet wist.
Wat iemand zegt hoeft nog niet altijd waar te zijn tenslotte. Goed uitkijken met Marktplaats en als iets niet logisch is,
zoals afspreken op een station etc. gewoon niet doen. Luister met uw verstand en denk logisch na.
Beter wat meer geld uitgeven voor een echt goede fiets. Bijvoorbeeld bij een fietsenmaker die goed bekend staat?
Succes ermee. U kunt altijd nog op verharde paden rijden zonder problemen en anders toch maar laten maken en bedenken:
goedkoop is duurkoop, zei mijn moeder altijd al.
Misschien is de verkoper wel bereid 100 euro terug te betalen. Zou het eerst eens op een vriendelijke manier met hem bespreken voordat je met allerlei juridische kreten gaat komen.
Overigens heb je zelf niet aan de onderzoeksplicht voldaan. Je had ook eerst een testrit door de bossen of iedere andere hobbelige weg kunnen doen.
Ik was ook zeker niet van plan te gaan 'dreigen', zo zit ik gelukkig niet in elkaar. De indruk die ik heb van de verkoper is dat het een zeer schappelijke/redelijk persoon was. Mocht ik contact met hem krijgen geef ik een onderlinge oplossing wel een kans.
Echter wilde ik via deze weg toch wat extra informatie inwinnen.
En voor wat betreft de proefrit, daar heb je wel gelijk in ja. Een rondje rond een treinstation is nou niet bepaald de perfecte proefrit voor een bosfiets.
Een rondje door de bossen had je als voorwaarde kunnen stellen. Zeker bij een mountainbike geen overbodige voorwaarde.
MIj stoort de zin: 'zo goed als nieuw'......
misschien kunt u daar iets mee bereiken bij het onvermijdelijke gesprek met de verkoper en de zo andersluidende vaststelling van uw fietsenmaker.
Sorry hoor, 400 euro uitgeven op een station, hoeveel alarmsignalen had u nog extra nodig?
Verbouwing thuis, wat een k..smoes.?? Als het huis wordt verbouwd kun je de fiets in de voortuin, achtertuin of schuur verkopen. Wedden dat het een gestolen fiets is.
Diewilik
Ik geloof niet dat het een gestolen fiets is. TS gaf aan dat hij geen auto had en heeft daarom voor een afspraak met de verkoper op het Centraal gekozen. Het zou pas verdacht zijn als TS had gevraagd om bij de verkoper thuis te komen en die had dat afgewimpeld.
Ik vind de positie van de koper toch al niet zo sterk. Dat 'zo goed als nieuw' moet je op MP altijd met een flinke korrel zout nemen. En hoe aannemelijk het is dat de verkoper dit van te voren heeft geweten, als het iemand is met de ballen verstand van fietsen? Misschien ging hij altijd met de fiets door de stad. Niet iedereen die een mountainbike heeft gaat er inderdaad ook mee de mountains in.
Ik zou ook eens een second opinion vragen bij een andere fietsenmaker, hoe die tegen deze problemen aankijkt.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Agressieve verkoop en misleidende informatie door Ziggo/Vodaphone ivm glasvezel
Ik heb inmiddels 4x iemand aan de deur gehad en 10x aan de telefoon van Ziggo/Vodaphone. Ze melden zich met de opmerking dat ze bellen om een afspraak te maken voor het aansluiten van glasvezel. Als je niet direct geinteresseerd bent, zeggen ze dat de wijk wordt omgezet naar glasvezel en dat je straks geen internet meer hebt als je hier geen gebruikt van maakt. Hierbij geven ze het idee dat dit Zi ... Lees meer
Overschrijvingsfomulier fraude
Ik help iemand van 85 met administratieve dingen. In Dec 2023 heeft hij overschrijvingsform abn gestuurd voor anwb lidmaatschap van €17. In feb 2024 kreeg hij aanmaning en bleek het niet afgeschreven. Dus maakte hij nog een aan, die werd betaald. Nu is er met het 1. Formulier in maart € 497 afgeschreven naar rekening in België, met zelfde naam erbij als hij heet. Blijkbaar is formulier bij po ... Lees meer
Onderbuurman haalt stroom eraf
Mijn onderbuurman haalt mijn stroom en warm water eraf omdat hij last heeft van mijn normale woongeluiden. Hij is mij echt aan het wegpesten. 2 dagen geleden heeft hij mij 12 uur zonder gelaten. Als ik aanklop doet hij niet open en de verhuurder wil niks doen en vindt dat ik dit zelf maar moet oplossen.
Alleen de onderbuurman heeft toegang tot de meterkast.
Wat kan ik doen en bij wie kan
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer