na
door naamloos12345 May 22, 2016 om 20:11
Auto & vervoer

Elektrische fiets met middenmotor op fietsendrager

Kan ik een elektrische fiets met middenmotor, op een fietsendreger met crankbevestiging plaatsen?
of moet ik een nieuwe drager met framebevestiging kopen? info over gewicht enzo is mij bekend..

15030 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 22, 2016 om 20:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Informeer eens bij de fietsenwinkel of dat kwaad kan?

Cookies
door Cookies - May 22, 2016 om 20:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vond dit op het web, misschien heb je er wat aan. Er staat ook een ANWB fietsendragertest op de site waar onderstaand stukje vandaan komt http://www.oppad.nl/?uitrusting=fietsdrager-test-anwb

Bij het transport van met name e-bikes is het zeer verstandig om rekening te houden met de maximale kogeldruk van de trekhaak die onder de auto is gemonteerd. Het totaalgewicht van de fietsen plus drager mag de toegestane kogeldruk niet overschrijden. Deze kogeldruk staat meestal vermeld op het plaatje naast de stekkeraansluiting. Zo niet dan kan de autodealer daar uitsluitsel over geven. Een te hoge kogeldruk door overwicht zorgt voor een overmatige belasting van de autovering en trekhaakbevestiging, tevens heeft het een negatieve invloed op rijeigenschappen en de stuurbekrachtiging.

frtits22
door frtits22 - May 22, 2016 om 21:12
46 Antwoorden / Vragen

Beetje boel vage omschrijving.
Je bedoelt of je een fiets met middenmotor op een fietsendrager van een auto kunt plaatsen?

gerbera
door gerbera May 22, 2016 om 22:55
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Nee hoor, de Ts vraagt welk type drager deze moet gebruiken. Kwestie van lezen dus niks vage omschrijving.

frtits22
door frtits22 May 23, 2016 om 00:23
46 Antwoorden / Vragen

Ik zie nergens het woord auto in de vraag staan. Een fietsendreger staat er.
Gaat het dan om een fietsendrager op de trekhaak, op het dak, op een aanhanger, op een caravan, op een boot, op een ezel?
Ik vond het nogal onduidelijk en dat gaf ik maar even aan. Ik dacht eerst dat het ging om een ombouw van een fiets met middenmotor op de bagagedrager. Ik zit nogal in zelfbouw/ombouw van elektrische fietsen.
Ik mag toch wel aangeven dat de vraag mij onduidelijk was?

holstein
door holstein May 23, 2016 om 10:14
922 Antwoorden / 16 Vragen

Heb geen oplossing, maar begreep de vraag ook direct.....

jo
door jorisw May 23, 2016 om 11:58
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waar de fietsendrager geplaatst wordt is niet relevant. Het gaat om de vraag of crankbevestiging kan voor een fiets met middenmotor.

gerbera
door gerbera - May 22, 2016 om 22:50
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de E-bike's met middenmotor wordt framebevestiging aangeraden. Let er bij aanschaf wel op dat deze geschikt is voor E-bike's, daar zit nml verschil in met een drager voor normale fiets.

na
door naamloos12345 May 23, 2016 om 09:58
19 Antwoorden / 6 Vragen

Dank je wel Gerbera, ik ga dus naar een nieuwe fietsendrager uitkijken

me
door mein33 - May 23, 2016 om 10:29
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@naamloos12345,

Denkelijk heeft u een fiestsendrager met crankbevestiging.
Deze is niet geschikt voor elektrische fiets(en).
De fiets(en) zijn te zwaar voor dit type drager en het zwaartepunt van de elektrische fiets(en) ligt hoger vanwege de plaats van de accu(s).
Als u ze op uw oude fietsendrager zou plaatsen dan gaan ze zwabberen tijdens het rijden en nog erger, er zou schade ontstaan aan de crankas en de crank vanwege het wringen van de fiets(en) tijdens het rijden.
Gebruik zelf al jaren een Thule EuroPower 916 fietsendrager met framebevestiging en maak voor het op- afladen van de fietsen gebruik van een op- afrijgootje (reuze handig en makkelijk).

costnix
door costnix - May 23, 2016 om 15:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U kunt het gewicht van de fiets verminderen, door de accu van de fiets te halen en deze in uw auto te vernoemen.
Zorg er wel voor, dat contacten van de accuaansluiting waterdicht zijn afgedekt tegen de regen