mv
door mvdheeden Aug 16, 2015 om 17:22
Auto & vervoer

Fraude Wimdu

Bij het boeken van een vakantievilla op Mallorca via intermediair Wimdu zijn we opgelicht voor een bedrag van 10.000 euro. Bij aankomst bleek de villa niet te bestaan op het betreffende adres. Ondanks de triple veiligheidsgarantie die Wimdu geeft, waaronder op kwaliteit gecheckte accomodatie en meerdere consumenten die via Wimdu met het huren van huizen op Mallorca zijn opgelicht, neemt Wimdu geen enkele verantwoordelijkheid en zijn wij al ons geld kwijt. Kijk voor meer ervaringen met Wimdu op trustpilot.uk.

19249 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 16, 2015 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als ik de voorwaarden van Wimdu lees, zijn zij helemaal geen partij en staan zij niet in voor de juistheid. Ze zijn slechts een platform.

Daar betaal je toch geen € 10.000 aan?

diumenge
door diumenge - Aug 16, 2015 om 17:53
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Is de boeking en betaling via Wimdu verlopen?

edrick3
door edrick3 - Aug 16, 2015 om 18:37
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo mvdheeden,

Uit de AV:

Het platform is een online marktplaats, waarop de gebruikers hun appartementen, kamers of andere accommodaties ('accommodatie') kunnen aanbieden en huren.
Met www.wimdu.nl biedt Wimdu een platform waarop gebruikers met elkaar kunnen communiceren en overeenkomsten met elkaar kunnen sluiten. Wimdu biedt zelf geen enkele accommodatie aan; het handelt slechts als bemiddelaar voor het sluiten van de overeenkomst tussen de gebruikers.
Huurovereenkomsten komen uitsluitend tot stand tussen de aanbiedende gebruiker ('aanbieder') en de hurende gebruiker ('huurder'). Wimdu is zelf geen partij in de overeenkomst gesloten tussen de gebruikers op de website. Echter, Wimdu is bevoegd om als vertegenwoordiger van de aanbieder te handelen en heeft de bevoegdheid om namens de aanbieder overeenkomsten te sluiten. Echter, de aanbieder en huurder zijn zelf verantwoordelijk voor het nakomen van de contractuele verplichtingen. In geval van verzuim van contractuele verplichtingen, dient dit door de gebruikers onderhandeld te worden. Wimdu behoudt en overlegd voor dit doeleinde de contactgegevens van beide partijen.
Wimdu doet geen onderzoek naar de rechtmatigheid, juistheid of volledigheid van het aanbod gepubliceerd op het platform of van de gebruikersinformatie, en deze zijn geen vertegenwoordiging van de visie van Wimdu. Wimdu is niet verantwoordelijke voor aanbod of informatie van derden.
Aanbieders kunnen voor de accommodatie die zij verhuren eigen algemene voorwaarden hanteren, zolang deze de Algemene Voorwaarden van Wimdu niet aantasten.
Enkel en alleen de verhuurders en huurders zijn verantwoordelijk voor de inhoud van het huurcontract van de accommodatie aan de daarop van toepassing zijnde Wet

Vwb de betaling staat er:
De huurder is verplicht de totale prijs getoond in de boeking te betalen. Dit is mogelijk via verschillende betalingsopties aangeboden in het betalingsmenu. Wimdu ontvangt het geld van de huurder namens de aanbieder en houdt het vast voor de aanbieder in een non-interest-bearing trust account. Als de incasso niet succesvol is moet huurder eventuele extra kosten terugbetalen. Dit geldt niet wanneer de huurder niet verantwoordelijk is voor de onsuccesvolle betaling.

Ter afsluiting van het boekingsproces vraagt de huurder aan Wimdu het geld over te maken aan de aanbieder 24 uur na de start van zijn verlijf in de verhuurde accommodatie. Als het gebruik van de accommodatie niet via een contract gesloten is, kan de huurder deze verplichting vanuit Wimdu verwerpen. Instructies aan Wimdu moeten meteen gecommuniceerd worden via het contactformulier.

Mag toch aannemen dat je onmiddellijk gemeld hebt dat de villa niet op dat adres bestond?
Waarom hebben ze dan toch dat bedrag overgemaakt?
Zou ze hiervoor aansprakelijk stellen.

Heb je een rechtsbijstand?
Informeer anders eens bij het juridisch loket.

Suc6

diumenge
door diumenge - Aug 16, 2015 om 18:56
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dit is wel eens bij Radar of Opgelicht op de TV geweest, de betaling liep dan uiteindelijk niet via Wimdu en die aanvaard dan geen enkele aansprakelijkheid meer. Zal mij niets verbazen als dat hier ook het geval is geweest.

ho
door hopetobehelping - Aug 16, 2015 om 19:46
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mvdheeden,

zou als ik u was aangifte doen en zo snel mogelijk juridische maatregelen nemen.
Het kan niet zo zijn dat dit straffeloos gebeurt.

jo
door jorisw - Aug 16, 2015 om 21:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=diumenge schreef op zondag 16 aug 2015, 18:56]Dit is wel eens bij Radar of Opgelicht op de TV geweest, de betaling liep dan uiteindelijk niet via Wimdu en die aanvaard dan geen enkele aansprakelijkheid meer. Zal mij niets verbazen als dat hier ook het geval is geweest.

Als Wimbu inderdaad slechts een marktplaats is, lijkt het me ook logisch dat zij geen verantwoordelijkheid aanvaarden. Als je een huis huurt n.a.v. een advertentie in de Kampioen is de ANWB ook niet aansprakelijk. En uiteindelijk is wat bedrijven als Wimbu doen niets anders dan advertentie met wat uitgebreidere zoekmogelijkheden en op een grotere schaal.

wimmi20
door wimmi20 - Aug 17, 2015 om 16:05
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Zozoo,
een vakantievilla huren voor slechts 10.000 euro.
Vliegkaartjes voor 1000 euro.
Autohuur ter plaatse 1000 euro.
Verblijfskosten 2000 euro.
Die TS heeft een geweldig salaris met zoveel vakantiegeld.
Zozoo.
En niet eerst ff sjekke.

tijger1
door tijger1 - Aug 17, 2015 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wimmie 20

Jaloers? Misschien gingen ze wel met zijn twintigen in een bus.;-))

wimmi20
door wimmi20 - Aug 17, 2015 om 16:40
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jaloers ? Wie ik ?
Nee hoor, ze hadden mijn villa gehuurd.
++++++++++++++++++++++===========

=tijger1 schreef op maandag 17 aug 2015, 16:27: @wimmie 20

Jaloers? Misschien gingen ze wel met zijn twintigen in een bus.;-))

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 17, 2015 om 18:38
16830 Antwoorden / 202 Vragen

Pure oplichting m.i. maar of er iets te halen valt? Hoe dan ook aangifte doen en nooit meer iets huren via een club die niet is aangesloten bij een garantiefonds of dergelijke.

diumenge
door diumenge - Aug 17, 2015 om 18:44
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Ben benieuwd of we nog wat van TS horen, met name hoe de betaling precies verlopen is. Ik gok er op dat het, bewust of onbewust, buiten Wimdu om is gegaan.

Su
door Suzanne77 - Apr 6, 2016 om 22:15
2 Antwoorden / 1 Vragen

Wij waren bijna opgelicht door via de email de beschikbaarheid op te vragen van een luxe huis in Ibiza wat we hadden gevonden via de website van Wimdu. In deze mailwisseling werd aangegeven door het 'bedrijf' Warm Properties dat zij dit liever via Airbnb lieten verlopen om diverse redenen. Ze bootste bijna exact het bookingsproces na zoals dit loopt via een persoonlijke aanbieding echter enkele details waren anders oa. overmaken via Express banktransfer ipv kiezen welke betaalmethode en de waarborgsom was opgenomen in het totaal bedrag (in tegenstelling tot policy bij Airbnb). De pagina van het huis en doorklikken naar de foto's waren vrijwel identiek aan het format van Airbnb maar enkele details waren net anders. Ik vond de medewerker van Warm properties ook net wat te pusherig waarop ik op onderzoek uit ging en het bleek dat zowel op de website van Wimdu als op die van Airbnb het betreffende huis niet meer terug te vinden was!

Zojuist las ik een post van iemand op een vakantie website dat hen enkele dagen terug ook bijna hetzelfde was overkomen. Zij hadden de foto's via google opgezocht en het huis bleek helemaal in een ander land te staan, namelijk Saint Tropez in Frankrijk!

Wimdu en Airbnb hebben hier vermoedelijk geen aandeel aan behalve dat deze aanbieder enkele dagen bij Wimdu op de site heeft gestaan. Het viel mij ook op dat de emailadressen net niet klopte namelijk confirm-bookings@airbnb-24.com en ook in de adresbalk stond: http://airbnb.com.bookings-services.link/rooms/160403082116-3%20Bedroom%20Luxury%20House-3-160-EntireHome# en http://airbnb.com.bookings-services.link/confirm_booking.php?checkin=17-09-2016&checkout=21-09-2016&naumber_of_guests=6&hdnid=160403082116
Voor de adresbalk stond ook geen logo bij van Airbnb en was niet geidentificeerd door globalsign zoals hun andere pagina's allemaal wel zijn.

Hopelijk zijn mensen hierdoor gewaarschuwd!!! Altijd communiceren en betalen via de officieele website, mn Airbnb lijkt dit allemaal goed te hebben ingedekt.

ph
door philip36 Apr 6, 2016 om 22:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Een felicitatie waard dat u zo oplettend bent geweest.
En voor het melden hier om anderen te waarschuwen.

Su
door Suzanne77 - Apr 6, 2016 om 22:15
2 Antwoorden / 1 Vragen
Ch
door Christien Hoefs - Jul 26, 2016 om 19:09
1 Antwoorden / Vragen

Nooit in zee gaan met Wimdu.
Als verhuurder van een 3tal vakantiehuizen op Waterpark It Soal, verhuur ik nog wel eens aan Wimdu-gasten.  5 keer ging dat goed, maar nu is de dag dat mijn gasten aankwamen, 18 juli 2016,  mijn account gehackt en heeft iemand de betaalgegevens gewijzigd en een ander banknummer als standaard ingesteld. Wimdu betaalt 24 uur na aankomst van de gast.
Wimdu  vertelde mij vandaag ( 26 juli 2016) dat het rekeningnummer de dag van aankomst 18 juli gewijzigd is ....?? Wimdu zegt dat ze op 19 juli 2016 , 1875  Euro overgemaakt hebben naar een Spaans rekeningnummer en  .... en zeggen nu dat zij betaald hebben. Is mijn account gehackt of ben ik opgelicht? Ze betreuren de situatie...hun site is veilig??? het is mijn verantwoordelijk om mijn account in de gaten te houden, zeggen ze. Kortom ik kan naar mijn centen fluiten.
Vorig jaar augustus overkwam een gast, die  via Wimdu een vakantiehuis op Majorca gehuurd had, dat dat huis niet bestond....de site was gehackt.
Onlangs waarschuwde Kassa mei 2016 : het is een kleine organisatie die moeilijk bereikbaar is  en die een erg onbetrouwbare website heeft die regelmatig gehackt wordt. Hoort zegt het voort! Een gewaarschuwd mens......

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2016 om 21:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@christien

In die kwestie van Majorca was de site helemaal niet gehackt.