Ik zal mijn MBO opleidig binnenkort afronden en wil graag treinmachinist worden. Het probleem is echter dat niemand mij kan vertellen waar ik informatie kan verkrijgen of een opleiding kan volgen. Heb alles al geprobeerd van NS tot diverse websites, allerlei telefoonnumers gebeld en uitzendbureaus waarheen ik werd doorverwezen, maar ik kom geen streep verder. Toch wil ik graag na de zomervakantie zo'n opleiding volgen. Wie kan mijn de juiste weg wijzen om treinmachinist te worden.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Maar meer info over de opleiding en toelatingseisen tot treinmachinist kun je vinden op http://www.railmeester.nl
Om treinmachinist te kunnen worden moet je eerst door een pittige selectiemolen, in deze selectieronde wordt je Psychologisch en medisch gekeurd, deze keuringen zijn vrij pittig! Als je goed gekeurd bent ben je er nog lang niet!
Na de keuring krijg je nog een arbeidsvoorwaardelijk gesprek en een toelatingstest, als dit alles goed gaat mag je deel nemen aan de opleiding voor treinmachinist.
In deze opleiding leer je alles over de spoorwegwet, seinenboek en voorschriften waar je je als machinist streng aan moet houden. Dit is erg veel theorie!
Naast je theorie volg je ook je praktijkdagen met een ervaren mentor, de mentor leert je alle kneepjes van het vak en begeleid je met je theoriekennis om te zetten in de praktijk.
Voordad je zelfstandig treinen gaat rijden ben je zomaar 1,5 jaar verder.
Bij de NS werk je als treinmachinist 36 uur per week met een uitstekend salaris (+ 20% onregelmatigheidstoeslag op je basis bruto salaris) ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn tot in de puntjes geregeld, zo heb je bv 60 vrije dagen per jaar!
Kortom: Top werkgever! maar je moet er wel wat voor doen om er te mogen werken.
Als corkoo na 6,5 maand nog niet zelf uitgevonden heeft hoe hij dat moet doen, is het misschien beter om hem maar niet een trein te laten besturen. Bij een rood sein zal je toch vlug moeten kunnen reageren.
Ja idd, ik ben sinds kort mentormachinist bij de NS, ik ben me wat aan t verdiepen op dit forum. Als ik via deze weg iemand kan helpen doe ik t zeker, goede informatie is goud waard.
Ik las dat je meer info kan verschaffen. Ik ben zelf ook geinteresseerd in 't werk als machinist en graag zou ik willen weten wat je voor me zou kunnen betekenen met info hierover.
En, als ik later groot ben.....Misschien kom je verder als je eens op het station een ns-medewerker/toezichthouder vraagt of hij/zij weet hoe je in kontakt komt met een (dienstdoende) machinist. Gewoon veldwerk doen.
ik zou heel graag machinist worden voor NSR ik heb veel familieleden die machinist en conducteur zijn waarvan mijn neef is leraar voor treinmachinist en de Simulator en hij rijd zelf ook nog goederen bij hem heb ik 2 meegelopen , een keer met de lessen van machinisten in opleiding dat was echt gaaf om mee te maken. de 2 keer heb ik meegelopen in de NS simulator en heb ook meegereden
het lijkt me iedereen is al professioneel hier. ik ben nu aan het helemaal begin. net gesolliciteerd op de vacature machinist bij ns. ik vind het geweldig om alle soorten vervoersmiddel rijden bovendien verantwoordelijk zijn voor al die passagieren. trein heb ik nog nooit gereden maar het is lange en moeilijke weg om een machinist te worden, is dat waar? wat valt mee en tegen? wat is de motivatie bij jullie? wie neemt een goede indruk mij een sollicitatiegesprek? ik denk dat de uitkiesprocedure is hard en gaat niet alleen op een goede test maken van alles, toch?
Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.
mijn lichaamsdelen? wat bedoel je ermee? ik wou graag meer weten over het sollicitatieproces, het gedrag je aantonen moet, de manier om alles netjes te leren. wat is het meest belangrijk voor de werkgever wat hij in een sollicitant meest willen graag zien?
@Peter5. Ik denk dat nbw niet je eigen lichaamsdelen bedoeld. Lijkt het je niet dat hij doelt op zelfdodingen die veelal plaatsvinden door je voor de trein te werpen? Niet het eerste waar je aan denkt als je machinist wilt worden natuurlijk, maar tijdens de opleiding zal er vast ( en terecht!) aandacht aan besteed worden.
Ach, 't heeft zijn leuke kanten. Zo kende ik een machinist die op stille zondagen weleens zijn duitse herder meenam op het lijntje Amsterdam - Amersfoort (de eerste lijn met het ATB-systeem) Hij heeft weleens zijn hond op de bestuurdersstoel gezet, een pet op gedaan en reed zo (langzaam) "om de Noord"d.w.z. de noordelijk gelegen rails bij het Muiderpoortstaion waar hij volgens de dienstregeling niet hoefde te stoppen. Dank zij het ATB reed hij zo weggedoken en hond op de bok langzaam het station voorbij en uiteraard met zeer verbaasde treinreizigers wachtend op het perron die alleen die hond (met NS-pet) zagen.
Ach ja, het hoeft geen saai beroep te zijn maar je moet wel tegen spelende kinderen op het spoor (vaak echt uitdagend) en tegen zelfmoordenaars kunnen (en dat kunnen er toch velen niet!)
nbw schreef op zaterdag 10 sep 2011, 02:32: Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.
Weer een top opmerkingen van, ik ga me steeds meer irriteren aan dat vervelende toontje van dat je tegen iedereen aanslaat.
nbw schreef op zaterdag 10 sep 2011, 02:32: Je kunt wel machinist willen worden maar hoe ga je om met lichaamsdelen plakkend aan de wisser. Op je 1e sollicitatie en daarna is enkel dat van belang. Want bijna iedereen kan een trein besturen en de borden lezen na gedegen training.
Weer een top opmerkingen van, ik ga me steeds meer irriteren aan dat vervelende toontje van dat je tegen iedereen aanslaat.
Wat nbw op dit forum doet, is mij ook niet duidelijk. Nog nooit een zinnig antwoord van hem gelezen. Maar ja, plaatst alleen in de nachtelijke uurtjes, dus mss niet zo helder meer als He*neken??
oh ja, de zelfmoordpogingen. dat kan de zwarte punt noemen van dit baan, neem ik aan. maar wat maakt een sollicitant goed om deze baan te kunnen volgen? wat zijn de selektiepunten aan het applicatie proces?
peter5 schreef op zondag 11 sep 2011, 00:28: oh ja, de zelfmoordpogingen. dat kan de zwarte punt noemen van dit baan
Ja, en alsof je dat dagelijks gaat overkomen zeg...niet dus!
Menig treinmachinist zal dat een keer moeten meemaken. Maar je kunt toch zeker niet verwachten dat je zonder de nodige traumatische ervaringen fluitend door je leven zal gaan?
Als je als verpleegkundige in de psychiatrie werkt, maak je ook zulk soort nare dingen mee. Ik spreek uit ervaring.
bedankt empyria ik hou heel erg van vervoersmiddelen en van mensen. als het er toch gebeurt, er is zeker de beste methode wat sollicitanten leren tijdens de training en opleiding om mogelijk die incident vermijden. als er niet zo de machinist is toch machteloos. maar ik denk dat er een moeilijke procedure is voor de selectie wie machinist mag worden aan het eind
Je kunt niet van te voren weten hoe je zal reageren als het je overkomt dat er iemand voor je trein springt. Vóórkomen kun je het niet.
Voor zover ik weet, van iemand die ik heb gekend die treinmachinist was, staat er een standaard procedure voor wat je moet doorlopen na zo'n voorval om het als mens te kunnen verwerken.
Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.
Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met aanmaningskosten. Direc
...
Lees meer
Ik wilde een plafonaire ophangen die ik bij Action had gekocht, waarvoor ik de LSC Smart Connect app nodig had om de lamp via de telefoon te dimmen. Helaas werkte het niet want ik moest mijn wifi kanaal omzetten van 5 ghz naar 2.4 ghz. Een heel gedoe, want ik had daarbij hulp van Ziggo nodig om te vragen hoe ik dat moest doen. De medewerker adviseerde me om na het instellen van een ander wifi kana
...
Lees meer
Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?
Lees meer
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen. Dat kon en zo gezegd zo gedaan. Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot. Lees meer