ki
door kimbeau Aug 19, 2016 om 13:38
Auto & vervoer

In welk jaar is de leeftijd voor een auto verzekering ingegaan?

als je een auto verzekering afsluit wordt nu aan de hand van je leeftijd bepaald wat de premie gaat kosten.

1197 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 13:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is niet pas nu, maar dat was altijd al zo.

ra
door ramanah - Aug 19, 2016 om 13:48
135 Antwoorden / Vragen

Klik hier
mogelijk dat de leeftijdpremie tegelijk met de bonus-malusladder begonnen is: "Het huidige bonus-malussysteem is ingevoerd in 1982 als vervanging van het no-claimsysteem".

ro
door ronny530 - Aug 19, 2016 om 13:54
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Dat is inderdaad altijd al zo geweest, de leeftijd van de bestuurder en het aantal jaren dat het rijbewijs in bezit is bepalen de beginpremie. Vooral jongeren en jammer genoeg ook veel ouderen betalen meer premie omdat ze volgens de statistieken tot een risicogroep behoren.

Cookies
door Cookies - Aug 19, 2016 om 14:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Waarom alleen 'jammer genoeg' voor ouderen? Omdat jij dat in je portemonnee voelt?

DOOR RONNY530 - 19 AUG. 2016 OM 13:54
899 ANTWOORDEN / 41 VRAGEN

Vooral jongeren en jammer genoeg ook veel ouderen betalen meer premie omdat ze volgens de statistieken tot een risicogroep behoren.

ro
door ronny530 Aug 19, 2016 om 14:21
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Omdat ouderen over het algemeen veel rijervaring hebben maar qua leeftijd tot een risico groep gaan behoren. Beginnend bestuurders veroorzaken relatief meer ongevallen en staan ook nog eens onderaan de bonus/malus ladder wat de premie significant verhoogt.

me
door mein33 - Aug 19, 2016 om 15:25
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@kinbeau,

Een exact antwoord heb ik niet voor u, maar in 1996 was er al sprake van een eerste klachtenregistratie m.b.t. leeftijdsgrenzen voor de premieberekening van autoverzekeringen.
Door de jaren heen is leeftijd bij het aangaan van een verzekering steeds meer meebepalend geworden voor de hoogte van de te betalen premie.
Momenteel is de leeftijd voor de jongere bestuurder veelal op 24 jr. gesteld, hoewel er enkele verzekeraars zijn die 27 jr. hanteren.
Bij de oudere bestuurder kan bij enkele verzekeraar al vanaf 64 jr. geen nieuwe verzekering meer worden afgesloten terwijl bij andere verzekeraars geen leftijdsgrens van toepassing is.
Wel loopt bij bijna alle verzekeraars de premiedruk op naar mate de leeftijd van de verzekerde toeneemt.

reflecs
door reflecs - Aug 19, 2016 om 15:55
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Geen antwoord op de vraag, maar het verschilt wel per verzekeraar.
Voorbeelden (geen) toeslag senioren:https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/autoverzekering-leeftijd#no3

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 16:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Of het toen geregistreerd werd, weet ik niet, maar ik weet in ieder geval wel dat er al vanaf 1972 onderscheid werd gemaakt in leeftijd.

En zeker niet elke verzekeraar verhoogd de premie voor ouderen. Of ze hebben mij overgeslagen.:-))