ba
door baso May 21, 2016 om 15:48
Auto & vervoer

Is dit een normale service en reactie van ANWB?

Eind april 2016 heb ik een 2e hands wagen gekocht, een BMW 523i, bij een garage. Het lidmaatschap van RouteMobiel voor de oude wagen opgezegd, en geen nieuw lidmaatschap afgesloten.

Op 6 mei 2016 zijn mijn vriendin en ik getrouwd. De dag na het huwelijk (we waren blijven slapen bij het kasteel) willen we onze nieuwe wagen starten om naar huis te gaan, echter, de wagen “slaat niet aan”.

Direct gebeld met de eigen garage (garantie). Maar deze was nog niet open (zaterdag, voor 10 uur). Daarna gebeld met RouteMobiel; zij kunnen niet helpen omdat ik geen lid (meer) ben.

De ANWB kan wel helpen. Mits je per direct lid wordt en een extra fee betaald. In deze situatie doe je dat.

De monteur was vrij snel ter plaatse. Echter, de monteur is 2,5 uren met de wagen bezig geweest (motor, reset accu, bellen/lang wachten, eigen naslagwerken….).

Maar uiteindelijke conclusie is dat hij de wagen niet kan starten / maken. De wagen moest weg gesleept worden.

Daar begon het spel: de ANWB gaf aan deze weg te slepen naar de dichtstbijzijnde BMW garage (lees: Echt of Heerlen).

Echter, de wagen is gekocht bij garage in Maastricht. Vanwege garantie redenen wilde mijn garage niet dat de wagen elders heen gesleept werd.

Omdat het zaterdag was had mijn garage alleen kantoorpersoneel aanwezig en geen monteurs/mogelijkheid tot ophalen.

Hier zelf in moeten middelen en moeten beslissen om de wagen op de locatie te laten staan tot maandag.

Op maandag is mijn garage de wagen komen ophalen met en sleepwagen. Echter, de wagen stond in parkeerstand en was niet weg te krijgen.

Vervolgens nog een takelwagen moeten laten komen om de wagen ongeschonden naar Maastricht te transporteren.

Echter, bij de garage aangekomen, en na 5 minuten “denken” dacht men “het zal toch niet en kapotte zekering zijn”….

En jawel hoor, na 5 minuten is de wagen gemaakt door slechts een zekering (boekje lag erbij) van 0,43 cent te vervangen.

Zowel de garage als ik zijn zeer verbaasd dat een service monteur van de ANWB na 2,5 uur werk niet op het idee komt om de zekering te controleren en te vervangen.

Met alle respect, maar alle zorgen van weekend zonder wagen, wegslepen, optakelen e.d. hadden bespaard kunnen worden door eerst naar de zekeringen te kijken.

Ik kan niets anders concluderen dat de desbetreffende ANWB Wegenwacht monteur zeer slecht geacteerd heeft.

Vervolgens ontvang ik thuis, uiteraard, een factuur van 95 (lidmaatschap) + 150 (fee) = 245 Euro ontvang.

Deze factuur staat absoluut niet in verhouding met de geleverde service en de service en kennis die men mag verwachten van de ANWB.

Vandaar dat ik een klacht hebt ingelegd waarbij ik bovenstaand aangeef, en vraag voor een reactie en een gecorrigeerde factuur.

De eerste reactie is als volgt: De Wegenwacht geeft technische noodhulp bij pech langs de weg. Deze noodhulp is bedoeld om het voertuig weer rijdend te krijgen. Indien de Wegenwacht niet in staat is om een reparatie uit te voeren zal het voertuig, volgens Voorwaarden van de Wegenwacht Service, naar een dichtsbijzijnde garage worden vervoerd. Op www.anwb.nl kunt u deze voorwaarden nalezen. Op pagina 8 van de Voorwaarden: Transporthulp: Als sleutelhulp geen oplossing biedt, brengen wij uw auto naar de dichtsbijzijnde garage.

Voor mij een ontoereikend antwoord. Want men gaat niet in op de geleverde “service” en de daarbij horende factuur. Ik leg nogmaals uit dat ik vind dat een monteur in 2,5 uur werk toch echt even de zekeringen had moeten nakijken. En dat de factuur absoluut niet in verhouding staat met datgene wat ze hebben geleverd (lees: niets).

De tweede reactie is als volgt: De Wegenwacht is een hulpverlenende instantie en geen garage. Helaas komt het voor dat onze hulpverlener het probleem niet kan oplossen en wordt de klant verwezen naar een garage. De Wegenwacht is nu eenmaal niet uitgerust zoals een garage en heeft dan ook niet alle mogelijkheden om een reparatie uit te voeren. De kosten van het abonnement is u verteld tijdens de pechmelding en u bent hiermee akkoord gegaan. Wij zien dan ook geen aanleiding om ons standpunt te herzien.

Voor mij wederom een ontoereikend antwoord: men geeft zelf aan dat ze HULPverlenend zijn…..Tevens hoef je geen hogere wiskunde gestudeerd te hebben om een zekering te vervangen. En ook heeft men geen speciale gereedschappen hiervoor nodig.

De derde reactie is als volgt: Uw klacht is conform de Voorwaarden van de Wegenwacht Service afgewezen. Indien u een andere mening bent toegedaan kunt u zich laten adviseren door uw rechtsbijstand. Wij handhaven dan ook ons standpunt.

Zelf ben ik zeer, zeer teleurgesteld dat de “service” van de klantenservice in lijn is met de technische vaardigheden van de monteur.

Vandaar dat ik bovenstaand met jullie wil delen. Ik ga per direct mijn lidmaatschap opzeggen en een andere dienstverlener zoeken die wel service en kennis biedt.

7732 15 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 16:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U blijft in ieder geval nog lid tot 31 december 2016. Had hem maar naar Heerlen of Echt laten brengen, was het euvel wellicht direct gevonden.

En wat voor rare garage hebt u zelf, dat er op zaterdag alleen kantoorpersoneel aanwezig is?

Maar dan nog de vraag, waarom hebt u Route Mobiel opgezegd als uw eigen garage geen mobiliteitsgarantie geeft?

tenormin
door tenormin - May 21, 2016 om 16:18
16828 Antwoorden / 108 Vragen

't Is allemaal erg vervelend wat u allemaal beschrijft maar heel eerlijk gezegd, en dat kan aan mijn ervaringen met de ANWB liggen: de mannen die naar mijn inmiddels oude auto geroepen worden (vanmorgen nog - helaas - ) tot nu toe heb ik heel goede mensen met kennis van zaken gehad. Wat ze u terugschrijven snijdt hout, eerlijk gezegd. Maar u bent in ieder geval op tijd met opzeggen: voor 15 November van elk jaar.

Cookies
door Cookies - May 21, 2016 om 16:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Opzegtermijn

Na afloop van de eerste contractperiode kun je je Wegenwacht Service dagelijks opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Als je in de tussentijd hebt gekozen voor een duurdere Wegenwacht Service, dan wordt de contractperiode verlengd en kun je na afloop van deze verlengde contractperiode opzeggen met 1 maand opzegtermijn. Op Mijn ANWB kun je precies zien wat de looptijd is van je Wegenwacht Service en per wanneer je kunt opzeggen. Je kunt hiervoor ook bellen met ons Leden Service Center (088-269 22 22).

Bron: anwb.nl

frtits22
door frtits22 May 21, 2016 om 16:32
46 Antwoorden / Vragen

Is het uw hobby stukjes van websites te kopiëren?
Denkt u dat TS zelf geen internet heeft?

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 16:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ongetwijfeld heeft hij internet, maar blijkbaar NIET gekeken dat hij PER DIRECT niet eens kan opzeggen. Verder is zijn HELE topic ook een copy/paste. En verder: bemoei je met je eigen zaken!

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 17:03
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@carola, chips, da's waar, was ik ff vergeten.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 17:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: ik zag het, maar TS zit gewoon nog vast voorlopig omdat zijn 1e jaar nog niet voorbij is. Voor alle anderen is het wel handig dat je - eindelijk - gewoon per maand kan opzeggen. OT: terug van weg geweest toch? Plantjes nog in leven?

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 18:13
16828 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @carola, heb alleen 'vet'planten ☺, die leven nog. Dus ja, thuis. Dat tablet was best fijn trouwens, nu zelfs weer aan PC wennen.

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 19:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Altijd handig vetplanten.;-)) Maar zelfs die krijg ik kapot, geen groene vingers. Kan me voorstellen dat je nu weer moet wennen aan p.c.. Best handig, hè zo'n tablet. Ga morgen ook weer een nieuwe Samsung tablet bestellen.

frtits22
door frtits22 - May 21, 2016 om 16:26
46 Antwoorden / Vragen

"Zelf ben ik zeer, zeer teleurgesteld dat de “service” van de klantenservice in lijn is met de technische vaardigheden van de monteur."

Briljant geformuleerd.
Hulde!

Ja, je kan natuurlijk wel eindeloos gaan zitten beppen. U heeft uw klacht neergelegd en een hele slechte monteur getroffen. Er zijn ook slechte monteurs bij de ANWB, maar het is weinig zinvol dat aan de administratieve helpdesk duidelijk proberen te maken. Die lui weten alleen op welk knopje je van een kopieermachine moet drukken.

jo
door jorisw - May 21, 2016 om 16:36
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben benieuwd bij welke dienstverlener foutloze mensen werken. Uiteraard bij het bedrijf waar TS werkt, maar verder?

ja
door jackyh - May 21, 2016 om 16:57
953 Antwoorden / 4 Vragen

Denkt u nou echt dat dit bij een andere dienstverlener niet kan gebeuren.  Het wordt steeds moeilijker om buiten de garage, dus op een parkeerterrein b.v. , fouten op te sporen. Neem uw verlies en dram niet zo door. U bent nog steeds kwaad en voor geen rede vatbaar. Laat het nog even bezinken en ga dan eens naar een ANWB-kantoor om een en ander te bespreken. Sterkte.

edrick3
door edrick3 - May 21, 2016 om 17:04
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wat een teleurstellende ervaring.
En dat nog wel na de huwelijkssluiting. ;-)
Kan me voorstellen dat je niet tevreden bent over de geleverde 'prestatie', hetgeen niet wegneemt dat de kosten uiteraard betaald moeten worden, zoals vooraf ook aangegeven.
Hopelijk heb je de ANWB (Wegenwacht) niet meer nodig.
Jammer dat die monteur niet aan de zekering gedacht heeft.

ha
door halex - May 21, 2016 om 17:08
1374 Antwoorden / 4 Vragen

"Tevens hoef je geen hogere wiskunde te hebben om een zekering te vervangen." Waarom hebt u dan de ANWB laten komen? U had de zekering zelf kunnen vervangen.
U bent willens en wetens het lidmaatschap aangegaan. De ANWB zal daarvoor alles in het werk stellen om u weer op weg te helpen als dat nodig is. Alleen hebt u er zelf voor gezorgd dat de ANWB haar belofte niet waar kan maken. U wilde immers niet dat de auto naar de dichtsbijzijnde garage werd gebracht, terwijl dat wel in de voorwaarden staat. Had u dat wel laten doen, dan hadden ze daar misschien de zekering wel ontdekt. En had u direct weg kunnen rijden.
Een monteur is ook maar een mens. Die kan ook eens wat over het hoofd zien. Maar de kans dat de monteur in Echt of Heerlen het wel had ontdekt, is net zo groot als bij uw eigen dealer.
Kortom: vervelende situatie, maar wel geheel aan uzelf te danken.

tijger1
door tijger1 - May 21, 2016 om 17:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is 1953 de nieuwe frtits22?

Cookies
door Cookies May 21, 2016 om 17:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk eerder aan een dubbelaccount van MattM. Kan ook een 3 dubbele 1953 zijn natuurlijk. Ig is MM ook in de nachtelijke uurtjes erg actief, net als 1953 enz. enz. enz. enz.

tijger1
door tijger1 May 21, 2016 om 17:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad. :-))

tenormin
door tenormin May 21, 2016 om 19:08
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Herken er NIET de schrijfstijl van 1953 in.
Maar @carola, weet je, die nachtelijke uurtjes hoeft niet eens waar te zijn. Zat "daar" ook, voor mij overdag te schrijven, onschuldig en zag dan dat 'ik rond 4 uur 's-nachts' commentaar had geleverd. Dus dat hoeft het niet te zijn. Niet dat ik M&M verdedig, ☻

marita5
door marita5 May 22, 2016 om 08:58
11509 Antwoorden / 15 Vragen

@henk@ is ook 1953 , het zijn in ieder geval niet de 3 wijzen .

aurora1
door aurora1 - May 21, 2016 om 18:53
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tot dusver heb ik ook over vele jaren alleen maar uitstekende ervaringen met de wegenwacht van de ANWB. Ook deze man heeft erg zijn best gedaan, en zo is ook mijn ervaring met de Wegenwacht. Voor het overige heeft de Wegenwacht/ANWB zich gehouden aan de voorwaarden; u koos zelf ervoor om de auto niet volgens de voorwaarden naar de dichtsbijzijnde garage te laten slepen.
U had natuurlijk zelf ook eerst even de zekeringen kunnen controleren, toen de auto "niets meer deed", of misschien tegen de man van de pechhulp kunnen zeggen: zou het een zekering kunnen zijn? Soms denkt een expert ook even niet aan de eenvoudigste mogelijke oplossing denken, daarmee hoeft hij nog niet een slechte monteur te zijn. Net zoals mensen soms roepen dat een apparaat stuk is, maar dat ze vergeten zijn de stekker in het stopcontact te steken of om dat even te controleren.
Logisch dat u 150 euro extra moet betalen als u pechhulp inroept zonder lid te zijn, anders zou iedereen pas lid worden als er autopech is. Dat heet verhoogd inschrijfgeld in zo een situatie.
Ik vind niet dat u reden tot klagen heeft, hooguit over uzelf, ik vind dat u er een drama van maakt, en ook nog geruime tijd na dato.

ha
door halex - May 21, 2016 om 18:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nog een aanvulling: u vindt de factuur van € 245 niet in verhouding staan tot de geleverde service van de monteur. Maar dat is helemaal niet relevant. U ontvangt de factuur omdat u lid geworden bent van de vereniging ANWB. U ontvangt de factuur niet voor de geleverde diensten van de monteur. U legt hiermee appels naast peren.

ne
door neodutchio - May 21, 2016 om 22:58
5148 Antwoorden / 12 Vragen

En wat als de wegenwachter binnen 2 minuten de kapotte zekering wel had gevonden en vervangen. Had u dan ook hier uw beklag gedaan dat u € 245,00 moest betalen voor 2 minuten werk?
Had gewoon de auto laten wegslepen zoals geadviseerd werd. Ook al had de garage in Echt of Heerlen het ook niet direct kunnen vinden was er echt wel contact opgenomen met de dealer van aanschaf.

Het klinkt misschien gek, maar een wegenwachter is ook maar een mens, net als u.

sw
door swat1500 - May 21, 2016 om 23:11
3776 Antwoorden / 0 Vragen

Opgemerkt dient te worden dat een zekering er in de regel niet "zomaar" uit springt. Daar ligt een ander probleem met de auto aan ten grondslag. Niet onmogelijk is dat de ANWB de kapotte zekering wel heeft opgemerkt maar dat vervanging op dat moment niet het gewenste effect had.

Ook een keer gehad een zekering die een aantal keren eruit vloog en de oorzaak was niet te ontdekken en de zekering klapte niet elke keer. bleek later een bloot geschuurd electrakabeltje te zijn dat af en toen massa maakte en dan de zekering liet klappen. Stukje isolatietape en probleem opgelost maar voordat je dat probleem had gevonden..

ro
door ronny530 - May 22, 2016 om 09:37
2776 Antwoorden / 41 Vragen

U had zich een boel ellende en kosten kunnen besparen enkel en alleen maar door geduld te oefenen. Om tien uur was uw eigen garage bereikbaar maar daar wacht u niet op en belt de ANWB waarvan u wel lid moet worden want anders wordt u niet geholpen. Een wegenwachter heeft een algemene kennis wat betreft elektronische systemen en kent uit ervaring de meest voorkomende storingen per model auto. Toen de wegenwachter de auto na 2,5 uur niet rijdend kon maken had u ook uw eigen garage kunnen bellen om de auto af te laten halen en eventueel vervangend vervoer te regelen want met pech staan is nooit grappig. U bent nu lid van de ANWB, heeft een dienst afgenomen maar wenst niet te betalen zo werkt het dus niet.

gerbera
door gerbera - May 22, 2016 om 11:44
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Het Topic gelezen te hebben zijn bij mij alle zekeringen doorgeslagen. Kent u de uitspraak "Ieder mens maakt fouten. Hoera ik ben een mens". Dus ook de ANWB monteur. U wilt dit met ons delen, prima is mijn vraag hoe was de bruiloft ? Zou haast denken dat het allemaal wat is tegengevallen.