tw
door tweelingmama Nov 13, 2015 om 18:35
Auto & vervoer

Kinderwagen in de bus!

Maandag 09-11 moest ik voor controle van mijn tweeling naar het diaconesse huis in voorburg. Reis ik met HTM bus 23 richting scheveningen noorderstrand naar het ziekenhuis mocht achterin in stappen dat was geen probleem! Echter op de terug weg bus 23 richting kijkduin word ik dus nadat ik ingestapt ben aangesproken door de chaffeur dat als ik niet voorin in kan stappen ik dus NIET met de bus mee mag. SCHANDALIG gewoon. Ik stond niemand in de weg en er stonden verder geen wagens. echter kan een rolstoel ook niet voorin in stappen en stapt ook achterin in, maar volgens de chaffeur hebben ze een brief gehad en mag er dus niemand meer achterin instappen!.Dus met andere woorden dat ik dus voortaan moet lopen vanaf Rijswijk naar Voorburg! Ik heb me nog nooit zo beledigd gevoelt. maandag bel je dan op krijg je steeds geen gehoor omdat het zogenaamd zo druk is en dan kan je een 9 toetsen om terug te bellen. Nou tot op de dag van vandaag niet terug gebeld!! bij busmaatschappij veolia mag ik gewoon mee zonder problemen! Nu ook een klacht via het formulier in gevuld en hoop dat er gehoor aangegeven word! Ook hoop ik dat iedereen dit bericht massaal zou delen zodat ze is kunnen zien hoe schandalig dit is. Ik betaal tenslotte voor mijn busrit alleen moet ik dus voortaan me kinderen op de arm meenemen omdat mijn wagen niet meer via de achterkant erin mag, Wil iedereen dit zoveel mogelijk delen , zodat andere tweeling mama's of mama's met combi wagens niet voor lul staan of kunnen gaan lopen door dit soort streken

5449 23 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Nov 13, 2015 om 19:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Voor zover ik begrepen heb hoeft u voor kinderen t/m 3 jaar niet te betalen volgens de website van de HTM. Dus klopt het wel dat u daarvoor betaalt?
Volgens diezelfde website zit een sticker bij de de deur waar ingestapt wordt en zou er ook een knop zitten opdat de deur niet meer automatisch sluit. Ik lees ook ergens dat bij ruimtegebrek de bestuurder beslist.
Klik hier.
Ik zou eerst eens de reactie van de HTM afwachten om te zien of u al dan niet gelijk heeft voordat u overal mensen vraagt dit bedrijf in een slecht daglicht te stellen of dat u dat zelf doet.

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2015 om 19:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Met een tweelingwagen in de bus? Lijkt me logisch dat dat niet mag.

Cookies
door Cookies - Nov 13, 2015 om 20:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, hoor je hoeft helemaal niet te gaan lopen. Officieel mogen er alleen maar buggy's in bus of tram. Tegenwoordig komen ouders met complete slagschippen de bus in.

Toen mijn kind nog een baby/peuter was, moest de buggy zelfs ingeklapt worden en je kind op schoot.

Cookies
door Cookies - Nov 13, 2015 om 20:18
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Alleen in de RR mag je ook met een kinderwagen, spelregels reizen met kinderen

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2015 om 21:32
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Klik HIER voor de htm site / reizen met kinderen.

Echter lees ik niets over een tweelingkinderwagen (je zal het woord maar in chocoladeletters krijgen), ik kan mij voorstellen dat dit soort exorbitant grote transportmiddelen in openbaarvervoerbussen bepaald niet veilig (uitgaande van met de kinderen erin) zijn. Het zal niet voor het eerst en voor het laatst zijn dat een chauffeur van een OV bus in de stad, hoe defensief hij/zij ook rijdt, na een noodstop om welke reden dan ook één of meerdere ambulance's nodig heeft. Wilt de vraagsteller dat haar/zijn kinderen aandoen? Ik denk het niet.

Als je ervaring hebt hoe een rolstoel vastgezet moet worden in een bus met meerdere veiligheden is een simpele rem op een tweelingkinderwagen absoluut onvoldoende. Als ik iets dergelijks zou moeten vervoeren zou ik waarschijnlijk ook vanwege de veiligheid voor de kinderen ook weigeren.

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2015 om 21:37
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Ook hoop ik dat iedereen dit bericht massaal zou delen zodat ze is kunnen zien hoe schandalig dit is. Ook hoop ik dat u even hard uw excuses gaat aanbieden als blijkt dat u ongelijk heeft. Uw termen zijn minimaal "tendensieus" te noemen.

mahadma
door mahadma - Nov 13, 2015 om 22:21
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Even rondgesnuffeld, je koopt voor € 120 een opklapbare tweeling buggy, die probleemloos mee kan. (wel handig is dan een tweede persoon "de andere baby" kan vasthouden). Ook bij andere vervoerbedrijven wordt er nergens gesproken over een tweelingkinderwagen, wel dat alle kindervoertuigen opvouwbaar moeten zijn. Ook wordt duidelijk gemaakt dat de chauffeur, die de verantwoording draagt, de beslissing neemt of de buggy / kinderwagen / rolstoel mee kan ja of nee.

tw
door tweelingmama - Nov 14, 2015 om 03:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dus ik moet mijn wagen van ruim 900 euro wegdoen vanwege een buschauffeur?? Ik heb regelmatig met een htm bus gereisd nooit problemen gehad op de heen weg ook niks aan de hand en de terug weg word je er uitgezet. Mijn kindjes zijn net 8 weken oud en mogen niet in een buggy en steeds iemand mee nemen naar ziekenhuis afspraken is een beetje belachelijk. Ik heb vaak genoeg tweelingwagens in de bus gezien die er nooit uitgezet zijn! En met busmaatschappij veolia mag ik altijd mee zonder problemen. Iknga mijn dure wagen waar ik voor heb moeten overwerken met een complicatie zwangerschap niet weg doen voor een inklapbare buggy en dan ook nog eens iemand regelen die steeds mee reist iedere week. Ik loop nu dus 2 uur lang naar het ziekenhuis omdat ik mij niet welkom voel in de bus van de htm!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2015 om 09:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien maakt de chauffeur voor u wel een uitzondering als u het prijskaartje van die kinderwagen op de kap plakt.

Te gek dat zo'n dure er niet in mag. Die chauffeur heeft echt geen respect voor uw harde werken. :-(((

pi
door pieterwolters - Nov 14, 2015 om 10:31
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tweelingmama schreef op zaterdag 14 nov 2015, 03:56]Dus ik moet mijn wagen van ruim 900 euro wegdoen vanwege een buschauffeur??

Nee, je moet hoogstens een opvouwbare buggy erbij komen zodat je ook rekening kunt houden met andere mensen. Helaas denken veel ouders dat ze alleen op de wereld zijn.

PS: ik heb zelf 4 kinderen, dus niet denken dat ik kinderloos ben n.a.v. bovenstaande opmerking.

Cookies
door Cookies - Nov 14, 2015 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tweelingmama schreef op zaterdag 14 nov 2015, 03:56]Dus ik moet mijn wagen van ruim 900 euro wegdoen vanwege een buschauffeur?? Ik heb regelmatig met een htm bus gereisd nooit problemen gehad op de heen weg ook niks aan de hand en de terug weg word je er uitgezet. Mijn kindjes zijn net 8 weken oud en mogen niet in een buggy en steeds iemand mee nemen naar ziekenhuis afspraken is een beetje belachelijk. Ik heb vaak genoeg tweelingwagens in de bus gezien die er nooit uitgezet zijn! En met busmaatschappij veolia mag ik altijd mee zonder problemen. Iknga mijn dure wagen waar ik voor heb moeten overwerken met een complicatie zwangerschap niet weg doen voor een inklapbare buggy en dan ook nog eens iemand regelen die steeds mee reist iedere week. Ik loop nu dus 2 uur lang naar het ziekenhuis omdat ik mij niet welkom voel in de bus van de htm!

Waarom zou je die dure kinderwagen weg moeten doen? Daar kan je lekker mee wandelen. Je zou er een buggy bij kunnen kopen als je regelmatig met de bus moet. Of één kindje in een draagzak en de ander in een enkele buggy.
Zelf had ik er 2 (net als mijn vriendinnen met kleintjes): eentje om mee te wandelen en een inklapbare buggy voor als ik met de bus ging.

Overigens had ik in die tijd een vriendin met een tweeling, of haar moeder of ik ging dan mee naar het zkh.

Blijkbaar heeft de HTM besloten dat er beter op moet worden toegezien. In RR mag je wel met de kinderwagen.

tw
door tweelingmama - Nov 14, 2015 om 12:45
5 Antwoorden / 1 Vragen

Dat verklaart nog steeds niet waarom alle anderen bussen van de htm geen probleem maken. En nogmaals ze zijn te klein voor een buggy. Een buggy is ook elkaar of voor elkaar net als dat mijn wagen voor elkaar is. Was er iemand met een rolstoel of een oudere meneer of mevrouw dan kan ik het begrijpen die zullen ook zeker voorrang krijgen. En ik vind het belachelijk dat ik dubbele kosten moet maken voor een andere wagen voor de bus. Ik betaal me busrit en waarom zou een tweelingwagen naast elkaar wel mogen maar voor elkaar niet? Dat is vreemd toch?

tw
door tweelingmama - Nov 14, 2015 om 12:47
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=pieterwolters schreef op zaterdag 14 nov 2015, 10:31][quote=tweelingmama schreef op zaterdag 14 nov 2015, 03:56]Dus ik moet mijn wagen van ruim 900 euro wegdoen vanwege een buschauffeur??

Nee, je moet hoogstens een opvouwbare buggy erbij komen zodat je ook rekening kunt houden met andere mensen. Helaas denken veel ouders dat ze alleen op de wereld zijn.

PS: ik heb zelf 4 kinderen, dus niet denken dat ik kinderloos ben n.a.v. bovenstaande opmerking.

Ik denk niet dat ik alleen ben op de wereld! Maar waarom de een wel en de ander niet? Leg me dat dan maar eens uit

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2015 om 13:11
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Dat verklaart nog steeds niet waarom alle anderen bussen van de htm geen probleem maken. Per vervoersbedrijf zullen die regels verschillen, per chauffeur zullen de beslissingen verschillend, per totaalsituatie zullen die beslissingen verschillen. U mag niet zomaar aannemen omdat u nu de gelukkige moeder van twee baby's bent geworden heel de wereld met alle regels en wetten zich aan u en uw situatie aanpast, u zult zelf ook de nodige aanpassingen in uw leven moeten (gaan) maken, de komende 20 jaar. U zult wel tegen een groot aantal andere 'problemen' oplopen.

En nogmaals ze zijn te klein voor een buggy. Dan zult u als u uw baby's vervoert, andere maatregelen moeten nemen.

Was er iemand met een rolstoel of een oudere meneer of mevrouw dan kan ik het begrijpen die zullen ook zeker voorrang krijgen. En terecht, staat ook in de regels.

En ik vind het belachelijk dat ik dubbele kosten moet maken voor een andere wagen voor de bus. U kunt (desnoods via de kringloop of marktplaats) best voor één baby een passende buggy oid kunnen vinden, en de andere baby in een draagzak meenemen. Of gewoon met twee personen gaan zonder buggy, zoals Carola ook al aandraagt.

of Ik betaal me busrit en waarom zou een tweelingwagen naast elkaar wel mogen maar voor elkaar niet? Dat is vreemd toch? Weet u hoelang een voorelkaar wagen is? In verhouding is dat catagorie slagschip (o.a. met het manouvreren en daar door gevaarlijk voor u zelf, de baby's en de rest van de reizigers is. O ja, als er wat fout gaat, is de chauffeur qua verantwoordingen verantwoordelijk of te wel 'het bokkie'.

Even doorgedacht: als ze straks gaan kruipen, lopen in huis, zult u uw huis ook anders moeten gaan inrichten, Gaat u boodschappen doen, loopt kind 1 naar links en kind 2 naar rechts, ...........
anders gezegd, u zult nog heel veel gaan ervaren.

tw
door tweelingmama - Nov 14, 2015 om 13:31
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 14 nov 2015, 13:11]Dat verklaart nog steeds niet waarom alle anderen bussen van de htm geen probleem maken. Per vervoersbedrijf zullen die regels verschillen, per chauffeur zullen de beslissingen verschillend, per totaalsituatie zullen die beslissingen verschillen. U mag niet zomaar aannemen omdat u nu de gelukkige moeder van twee baby's bent geworden heel de wereld met alle regels en wetten zich aan u en uw situatie aanpast, u zult zelf ook de nodige aanpassingen in uw leven moeten (gaan) maken, de komende 20 jaar. U zult wel tegen een groot aantal andere 'problemen' oplopen.

En nogmaals ze zijn te klein voor een buggy. Dan zult u als u uw baby's vervoert, andere maatregelen moeten nemen.

Was er iemand met een rolstoel of een oudere meneer of mevrouw dan kan ik het begrijpen die zullen ook zeker voorrang krijgen. En terecht, staat ook in de regels.

En ik vind het belachelijk dat ik dubbele kosten moet maken voor een andere wagen voor de bus. U kunt (desnoods via de kringloop of marktplaats) best voor één baby een passende buggy oid kunnen vinden, en de andere baby in een draagzak meenemen. Of gewoon met twee personen gaan zonder buggy, zoals Carola ook al aandraagt.

of Ik betaal me busrit en waarom zou een tweelingwagen naast elkaar wel mogen maar voor elkaar niet? Dat is vreemd toch? Weet u hoelang een voorelkaar wagen is? In verhouding is dat catagorie slagschip (o.a. met het manouvreren en daar door gevaarlijk voor u zelf, de baby's en de rest van de reizigers is. O ja, als er wat fout gaat, is de chauffeur qua verantwoordingen verantwoordelijk of te wel 'het bokkie'.

Even doorgedacht: als ze straks gaan kruipen, lopen in huis, zult u uw huis ook anders moeten gaan inrichten, Gaat u boodschappen doen, loopt kind 1 naar links en kind 2 naar rechts, ...........
anders gezegd, u zult nog heel veel gaan ervaren.

Momenteel antwoord gehad van de htm, zolang ik geen hinder ben mag ik mee met mijn wagen en mag ik ook achterin instappen , wel met het verzoek dit niet in de spitsuren te doen, maar dat is geen probleem. Echter is er ook geen brief verstuurd met wat de chauffeur aangaf. De verklaring van de chauffeur was dat die zijn dag niet had, maar voelde zich wel schuldig nadat ik was uitgestapt en ben gaan lopen. Andere reizigers hadden zich er schijnbaar ook mee bemoeit en ook een klacht ingediend voor het gedrag van de chauffeur. Daarbij zal ik deze discussie sluite, iedereen heeft zijn dag wel eens niet, en zijn excusses is gemaakt !
In iedergeval erg fijn de chauffeur telefonisch te spreken en heel lief voor een aanbod voor een bloementje, niet nodig! Een excusses is al mooi genoeg en erg fijn dat er nu duidelijkheid is!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2015 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor dat weglopen heb je prima tuigjes, want een peuterhandje is zo klein, dat glipt weg voor je er erg in hebt. :-))

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2015 om 13:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt geen discussie sluiten.

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2015 om 13:43
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Alleen al de opmerking van aub niet in de spits reizen, mag toch al duidelijk zijn dat het a/ tijdrovend in en uitstappen is wat weer klachten "de bus is te laat" oplevert, b/ het een soort van gevaarlijk is. Maar om voor ALLE voorkomende situaties een regel te maken, dan krijgen we een wetboek erbij met de titel "Vervoer van tweelingkinderwagens in het openbaarvervoer" in 23 delen. Gebruik uw gezond "nadenkertje".

En zoals Tijger1 ook zegt, u kunt niets sluiten.

Het leven is geven en nemen en probeer eens een dag buschauffeur te zijn .......... dan zou u deze chauffeur begrijpen.

diumenge
door diumenge - Nov 14, 2015 om 13:49
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Volgens mij begrijpt tweelingmama de buschauffeur prima, gezien haar laatste reactie. En met discussie sluiten geeft ze aan dat het voor haar verder afgedaan is. Gaan jullie gerust nog even door.

tw
door tweelingmama - Nov 14, 2015 om 13:54
5 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=mahadma schreef op zaterdag 14 nov 2015, 13:43]Alleen al de opmerking van aub niet in de spits reizen, mag toch al duidelijk zijn dat het a/ tijdrovend in en uitstappen is wat weer klachten "de bus is te laat" oplevert, b/ het een soort van gevaarlijk is. Maar om voor ALLE voorkomende situaties een regel te maken, dan krijgen we een wetboek erbij met de titel "Vervoer van tweelingkinderwagens in het openbaarvervoer" in 23 delen. Gebruik uw gezond "nadenkertje".

En zoals Tijger1 ook zegt, u kunt niets sluiten.

Het leven is geven en nemen en probeer eens een dag buschauffeur te zijn .......... dan zou u deze chauffeur begrijpen.

Dus jij discrimineert mij ? Ik stap net zo snel.in en uit als iemand met een normale wagen dus wat is het verschil. En als je het een probleem vind zou ik zeggen dan help je mensen die het minder hebben om een rijbewijs te halen. Niemand mag als een hinder gezien worden. Een oudere man of dame neemt ook de tijd met uitstappen en logisch maar volgens jou moet het snel vanwege reistijd. Gelukkig zijn buschauffeurs geduldig voor iedereen! Maar mijn probleem is opgelost en ben erg blij dat ik er samen met die chaufeur uit ben gekomen. Zo hebben we allebij geen rot gevoel meer en zijn alle mama's dus wel gewoon welkom, en de reden van liever niet met spitsuren is omdat het druk is in de bus en de kans bestaat dat de bus me dan niet mee kan nemen. En ik kan mijn afspraken buiten spitsuren maken, als ieder zijn steentje bijdraagt is het makkelijk om samen tot een oplossing te komen net als de htm met mij heeft gedaan. Bedankt voor de reacties en ik wens iedereen een heel fijn weekend verder!!!

tijger1
door tijger1 - Nov 14, 2015 om 14:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel ja, nu wordt u weer gediscrimeneerd. :-((

mahadma
door mahadma - Nov 14, 2015 om 14:19
11540 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, ik discrimineer niet, (overigens na Parijs gisteren nog discriminatie te durven gebruiken voor dit item?)

In en uitstappen zonder, met een kleine wagen en een grote wagen kost verschillende tijden. Vooral met passagiers in de bus (draaicirkels van wagens zijn verschillend). Overigens heb ik zelf achter zo'n wagen gelopen om redenen die ik niemand toewens, een gezond kind en een gehandicapt kind, en dan merk je dat je bochten toch anders moet maken, in winkels, bussen enz.

En als je het een probleem vind zou ik zeggen dan help je mensen die het minder hebben om een rijbewijs te halen. en daarvoor lees ik: Dus ik moet mijn wagen van ruim 900 euro Klinkt niet echt logisch.

U zou en dat blijf ik zeggen eens een dag als stadbuschauffeur moeten rijden, en anders MEErijden, en dan zult u merken dat een lontje best weleens korter kan worden.

door 1953 - Nov 15, 2015 om 12:08
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Pakweg 60 jaar terug was het zo in het openbaar vervoer in Rotterdam dat mijn moeder en/of vader de kinderwagen moest opvouwen en voorzien zijn van een hoes om de medereizigers te beschermen dat hunne kleding niet vervuild raakten. En dat voordat de bus aankwam.

Van mij moge ze het weer herinvoeren.