4m
door 4mmirage Feb 15, 2017 om 10:44
Auto & vervoer

Kiwa

Nadat ik als zeeman een vaarbevoegdheidsbewijs heb aangevraagd bij KIWA; http://www.kiwa.nl/contact/, kreeg ik afgelopen maand de telefoonrekening gepresenteerd.
Blijkbaar is het nummer (0)88 998 44 00 in Rijswijk een service nummer en werd mij €54,67.- inkl BTW in rekening gesteld €0,74/min inkl. BTW uit het buitenland.
Ik moest dit nummer regelmatig bellen aangezien hun web portal totaal niet funktioneert om documenten te uploaden en online een bestelling te plaatsen.
Op hun website wordt echter nergens melding gemaakt over de hoogte van de kosten.
Aangezien ik in het buitenland woon, heeft mijn telefoonaanbieder er ook nog een schepje bovenop gedaan.
Is dit (weer) een voorbeeld van telefoonbedrog naar het motto, "dat had u moeten weten voordat u begint te telefoneren"?
Ik ben van mening dat er hierover afspraken bestaan betreffende openbaarheid van bestuur, dat de overheid, inclusief de commerciele bedrijven die daarmee zaken doen, zich aan de wettelijke afspraken dienen te houden.
Ik ben niet bekend met de lijsten van betaalnummers in Nederland en wens als staatsburger in het buitenland voor één keer niet telkens het gevoel te krijgen dat wanneer een Nederlandse instelling "mij niet belazerd heeft, ze het gewoon vergeten zijn".
Ik krijg steeds meer het bewijs toegeleverd dat hierachter een systeem schuil gaat.
Wat kan ik wettelijk doen om deze kosten op de veroorzaker te verhalen?

3476 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2017 om 10:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Helemaal niets.

Wat kan ik wettelijk doen om deze kosten op de veroorzaker te verhalen?

tijger1
door tijger1 - Feb 15, 2017 om 10:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niets.

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2017 om 10:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

088 nrs. worden vaak gebruikt door bedrijven. Bijv. ook Consuwijzer, daarover staat het volgende op hun site:

Wat kost het bellen naar ConsuWijzer?

De kosten voor het bellen naar een 088-nummer zijn hetzelfde als bellen naar een gewoon vast telefoonnummer. De kosten hangen dus af van uw aanbieder, abonnementsvorm of het bellen met een vaste telefoon of mobiele telefoon. Heeft u een belbundel waarmee u gewone vaste telefoonnummers kunt bellen? Dan kunt u daarmee ook 088-nummers bellen.

Let op

Als uw belbundel op is, betaalt u het tarief voor bellen buiten de bundel. Dan moet u dus rekening houden met extra kosten. Wilt u weten wat voor u de kosten zijn voor het bellen naar een 088-nummer? Kijk dan op de website van uw aanbieder. U betaalt geen kosten aan ConsuWijzer.

Waarom gebruikt ConsuWijzer een 088-nummer en geen gratis nummer?

Een 088-nummer is een bedrijfsnummer dat u vanaf elke plaats in Nederland kan bellen tegen een bepaald tarief. ConsuWijzer heeft geen gratis nummer gekozen om misbruik te voorkomen.

newmikey
door newmikey - Feb 15, 2017 om 11:15
830 Antwoorden / 0 Vragen

Een 088 nummer is géén betaalnummer dus de opgelopen kosten liggen blijkbaar aan uw eigen telefoonprovider in het buitenland. Met een mobiele telefoon bellen naar buitenlandse nummers kan inderdaad aardig oplopen, maar dat ligt over het algemeen niet aan het nummer wat u belt maar waar u vandaan belt en via welk netwerk. Uw stelling over "belazerd worden" of een "systeem schuil gaat" zijn dus incorrect, ongefundeerd en ongepast.

hansje klein
door hansje klein - Feb 15, 2017 om 11:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Google is er ook in het buitenland ...

Over de niet-functionerende functie voor het uploaden had u vooraf telefonisch contact kunnen opnemen òf uw documenten kunnen faxen. U kunt zich alsnog hierover beklagen en een coulance-regeling proberen. Hoe is het dan uiteindelijk tòch gelukt?

Er is verder helemaal niets mis met dit KIWA-telefoonnummer en bijpassende fax-nummer. Het aangeven op de website, dat het om een standaard geregistreerd telefoonnummer gaat (kunt u opzoeken alvorens hier te komen klagen) is ... overbodig en meer dan absurd.

wat zijn betaalde telefoonnummers?

ne
door neodutchio - Feb 15, 2017 om 11:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Vanuit welk buitenland heeft u gebeld? Voor Europa gelden vaak speciale prijzen. maar als u vanuit buiten Europa belt, en zelfs vanop zee kunnen de kosten een stuk hoger zijn.

hansje klein
door hansje klein - Feb 15, 2017 om 12:51
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Kiwa -  Register ... hebt u deze weg gevolgd?

U bent mogelijk op zoek naar informatie over een vergunning van Kiwa Register (bijvoorbeeld de bestuurderskaart, chauffeurskaart, het monsterboekje of het vaarbevoegdheidsbewijs). Daarvoor kunt u terecht op de website van Kiwa Register. Voor informatie over tests, inspecties en certificaten van Kiwa kunt u het contactformulier invullen.

4m
door 4mmirage - Feb 15, 2017 om 13:32
3 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de antwoorden, even ter verduidelijkeing;

@hansje klein; Gebeld werd vanuit Duitsland met vaste lijn en EU-Flat optie, d.w.z.: Alle vaste nummers in de EU zijn "flat", geen extra kosten, geen fair use policy etc. gewoon "flat". En de bevoegdheidsbewijzen, die ik beroepsmatig officieel eigenlijk niet móet hebben, zijn uiteindelijk succesvol geleverd,....na 1,5 maand.
Als een bedrijf in opdracht van de overheid zich bezighoudt met de verstrekking van certificaten, moet het in eerste instantie ervoor zorg dragen dat hun online bestelsysteem funktioneert. Het is idd absurd, ongepast en ongefundeerd, dat zo'n bedrijf dit niet voor mekaar krijgt. Rekening daarmee houdend dat een zeevarende niet elke dag thuis achter de computer zit, of even een servicenummer belt. Laat nou per toeval heel veel nederlandse zeevarenden in het buitenland wonen en tóch graag een betrouwbaar aanspreekpartner vinden waar gewoon alles werkt, gewoon zoals het hoort, dus met vermelding van kosten voor diegene die uit het buitenland bellen. Trouwens, iDeal en andere betaalmiddelen zijn voor in het buitenland levende mensen niet te gebruiken. Kort en bondig, een waardeloos systeem, vol met fouten, een frustrerende ervaring, met verborgen kosten (gewild of ongewild), een staat en overheid van een op het buitenland georienteerd land onwaardig. Trouwens in de laatste 35 jaar niet de eerste keer dat gelijkwaardige ervaringen maak met de NL overheid.

De reden voor het bellen met Kiwa was omdat het online portaal gewoon niet functioneert voor een online aanvraag, ik was ook niet, kiwa-citaat; "de eerste en hoogstwaarschijnlijk niet de laatste met een klacht", bleek uit een gesprek met de medewerkers.

@ Carola83; Mijn telefoonaanbieder wist te melden dat de telefoonkosten voor servicenummers uit NL aan mij doorberekend worden aangezien die door de NL provider aan mijn provider worden aangerekend, zo gratis was het dus tóch niet.

Ik heb een klacht ingediend wegens het achterhouden/nalaten van informatie en eis de gemaakte kosten terug, zoals het hoort, doen ze bij mij ook als ik zoiets verzuim, dat is netjes, correct en gepast en werkt ALTIJD wederzijds.

P.S. ; ik had hier in eerste instantie een vraag gesteld "wat kan ik hiertegen doen"? en niet een klacht ingediend, dat doe ik dus nu bij Kiwa.

Nogmaals bedankt voor de tips uit zonnig Hamburg.

Cookies
door Cookies - Feb 15, 2017 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

........@ Carola83; Mijn telefoonaanbieder wist te melden dat de telefoonkosten voor servicenummers uit NL aan mij doorberekend worden aangezien die door de NL provider aan mijn provider worden aangerekend, zo gratis was het dus tóch niet.......

Ik schrijf toch nergens dat het gratis is?

4m
door 4mmirage - Feb 15, 2017 om 13:47
3 Antwoorden / 1 Vragen

........@ Carola83; Mijn telefoonaanbieder wist te melden dat de telefoonkosten voor servicenummers uit NL aan mij doorberekend worden aangezien die door de NL provider aan mijn provider worden aangerekend, zo gratis was het dus tóch niet.......

Ik schrijf toch nergens dat het gratis is?

Klopt als een bus, sorry was @NEWMICKEY

ne
door neodutchio - Feb 15, 2017 om 14:38
5148 Antwoorden / 12 Vragen

U kunt wel gebeld hebben via een vaste telefoon, maar kent de provider waarmee u belde wel de 088 nummer als zijnde lokaal Nederlands nummer? Belkosten zijn er altijd, tenzij het een 0800 nummer is. Het lijkt er meer op dat uw provider en extra bovenop gooit. Een 088 nummer kost per minuut namelijk niets meer dan elk ander lokaal telefoonnummer. Ik denk dus ook dat u niet bij KIWA moet zijn, maar bij de provider.

aurora1
door aurora1 - Feb 15, 2017 om 14:41
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Niets.
Verder stoppen met afgeven op Nederland. Kennelijk vindt u Nederland dan wel weer goed genoeg om dat vaarbevoegdheidsbewijs via Nederland te regelen terwijl u in het buitenland woont. Ook vindt u Nederland kennelijk goed genoeg om op een Nederlands forum te gaan klagen en zeuren.
Wat de wet Openbaarheid van Bestuur hiermee te maken zou hebben is me een raadsel. U weet kennelijk niet zo goed waar u het over heeft.
U had inderdaad e.e.a. vooraf kunnen uitzoeken. U belt vanuit een buitenland en dat kost geld en had u kunnen weten als u vooraf e.e.a. uitgezocht had.

hansje klein
door hansje klein - Feb 15, 2017 om 14:59
3037 Antwoorden / 62 Vragen

4Mmirage.

Bedankt voor uw feedback. Omgekeerd ken ik dit probleem om autoriteiten en organisaties in Duitsland te kunnen bereiken. Er worden wel (grosszügig) gratis nummers aangeboden, maar daar heb je vanuit het buitenland helemaal niets aan en veel (semi-)overheidsorganisaties sturen een gefrankeerde antwoord-enveloppe mee met een duitse postzegel erop.

U heeft in zoverre een punt, dat veel organisaties niet over de rand van het eigen kleine bordje willen kijken. Mèt link heb ik KIWA deze topic vanmorgen vroeg al gestuurd, maar krijg géén reactie (zelfs geen bevestiging) en op het vriendelijke verzoek direct op de KASSA-topic te reageren zie ik tot nu toe óók nog geen enkele beweging.

Klant in het middelpunt ...? of klant aan de buitenlijn gepositioneerd? Dat lijkt mij hier de vraag voor dit soort organisaties.

TIP: De KIWA-medewerkers kennen dit up-load-probleem klaarblijkelijk al langer, maar er is een onbekwaam veranderings-management. Ga daarom lekker aan de Alster op een bankje in de zon zitten en vergeet even uw slechte ervaringen .... het op één na aller-digitaalste land van de hele wereld laat groeten.

In afwachting op een antwoord van KIWA ... ... ...