billieboy
door billieboy May 1, 2015 om 13:40
Auto & vervoer

Koga Myata/garantie

In 1990 heb ik mijn Koga gekocht. Hij is altijd door de dealer in onderhoud geweest.Zo ook afgelopen dinsdga heeft de fiets een grote onderhoudsbeurt gehad. Ik had verteld dat de fiets tijdens het trappen kraakte.Er zijn toen nieuwe trappers opgezet. Echter bij het terug naar huis fietsen bleek het kraken hiermee niet was opgelost. Ik ben teruggegaan en toen bleek dat er een scheur zit in het frame. Er zit levenslang garantie op het frame, dus kan ik een nieuw maar ander frame krijgen. De fietsenmaker denkt dat het omzetten van de onderdelen komt voor mijn rekening (€3a400 euro). Mijn vraag is of dit klopt.

6709 16 Rapporteer

ge
door gerboe - May 1, 2015 om 13:55
806 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo billieboy, het lijkt mij een stevig bedrag omdat dat er op neer komt dat een fietsenmaker daar ongeveer een dag mee bezig is. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor fiets het is, racefiets, mountainbike, toerfiets?
Vraag anders eens andere fietsenmakers ter vergelijking. En/of neem eens contact op met Koga hoe de procedure werkt rond een framebreuk en kosten afmontage.

edrick3
door edrick3 - May 1, 2015 om 13:57
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo billieboy,

....De fietsenmaker denkt..........
Daar heb je niets aan.
Kijk eens of er iets staat in de garantievoorwaarden.
Lijkt mij niet dat die kosten voor jouw rekening moeten komen.

Suc6

edrick3
door edrick3 - May 1, 2015 om 13:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kijk ook eens hier.

Heeft je dealer/verkoper al contact met Koga gehad?

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 15:41
16816 Antwoorden / 108 Vragen

spit dit eens door. Door contact op te nemen met Koga lijkt het, in de meeste gevallen, wel goed te komen. Succes.

billieboy
door billieboy - May 1, 2015 om 21:22
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 13:57]Hallo billieboy,

....De fietsenmaker denkt..........
Daar heb je niets aan.
Kijk eens of er iets staat in de garantievoorwaarden.
Lijkt mij niet dat die kosten voor jouw rekening moeten komen.

Suc6

billieboy
door billieboy - May 1, 2015 om 21:24
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=edrick3 schreef op vrijdag 1 mei 2015, 13:59]Kijk ook eens hier.

Heeft je dealer/verkoper al contact met Koga gehad?

Ja dat heeft hij. Het frame en de aankoopbon moeten worden opgestuurd. Bedankt voor je tips. Ik kan er verder mee.

billieboy
door billieboy - May 1, 2015 om 21:26
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 1 mei 2015, 15:41] spit dit eens door. Door contact op te nemen met Koga lijkt het, in de meeste gevallen, wel goed te komen. Succes.

Dat heb ik gedaan. Nergens zie ik wie de afmontage moet betalen, de dealer of ik? bedankt voor je reactoe

billieboy
door billieboy - May 1, 2015 om 21:27
84 Antwoorden / 29 Vragen

[quote=gerboe schreef op vrijdag 1 mei 2015, 13:55]Hallo billieboy, het lijkt mij een stevig bedrag omdat dat er op neer komt dat een fietsenmaker daar ongeveer een dag mee bezig is. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat voor fiets het is, racefiets, mountainbike, toerfiets?
Vraag anders eens andere fietsenmakers ter vergelijking. En/of neem eens contact op met Koga hoe de procedure werkt rond een framebreuk en kosten afmontage.

Bedankt voor je reactie.

ho
door hopetobehelping - May 1, 2015 om 21:36
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste billieboy,

neem contact op met uw Koga-dealer zoals ook al door anderen aangegeven.
Wie weet wat er mogelijk is. Als ik de Koga garantie bekijk, klik hier, dan is het voor u niet kosteloos als u het omzetten door een 'niet' Koga dealer laat uitvoeren.
Lees bij garantie onder andere het volgende: "De reparatie zal dan uitgevoerd worden en één en ander wordt met deze Koga-dealer rechtstreeks opgelost. Als er in de buurt geen Koga-dealer is, zult u verzocht worden om naar een niet Koga-dealer te gaan, waar u uw de reparatie kunt laten uitvoeren. Koga zal in dit geval, als blijkt dat u recht op garantie had, de eerste twee jaar na aankoop de arbeidsloonvergoeding voor haar rekening nemen plus de kosten voor de eventueel benodigde onderdelen.".
Vermoed dat uw fietsenmaker geen Koga-dealer is.

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 21:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@hopetobehelping, billieboy schreef specifiek dat de fiets altijd bij de dealer in onderhoud is geweest. Dus ik lees: een Koga dealer.

ro
door ron530 - May 1, 2015 om 21:59
4084 Antwoorden / 17 Vragen

"In 1990 heb ik mijn Koga gekocht"
Nu 25 jaar later moet de verkoper vanwege de levenslange garantie op het frame die wel vergoedt wordt de fiets ook maar opnieuw op gaan bouwen!!!. U vraagt wel heel erg veel van uw dealer een beetje water bij de wijn van uw zijde lijkt me wel gepast.

ho
door hopetobehelping - May 1, 2015 om 22:01
1289 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 1 mei 2015, 21:53]@hopetobehelping, billieboy schreef specifiek dat de fiets altijd bij de dealer in onderhoud is geweest. Dus ik lees: een Koga dealer.

Hoop dat dat zo is, dan zit de fietsenmaker er naast. Dit is de letterlijke tekst op de site van Koga: "Bij garantievragen dient u vooraf altijd contact op te nemen met uw eigen Koga-dealer. Hij zal u verder helpen en indien nodig doorverwijzen naar een andere Koga-dealer daar waar u op dat moment het dichtst bij bent, eventueel met advies van Koga. De reparatie zal dan uitgevoerd worden en één en ander wordt met deze Koga-dealer rechtstreeks opgelost.".
Daaruit kan ik niet anders doen dan concluderen dat de kosten niet voor vraagsteller zijn mits de reparatie wordt uitgevoerd door een Koga-dealer.

tenormin
door tenormin - May 1, 2015 om 22:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@ron530, tja, Koga maakt reclame met levenslange garantie op het frame. Als men 10 of 20 jaar hadden beloofd lijkt het mij ook mooi, maar hebben ze toch zelf verzonnen.

edrick3
door edrick3 - May 2, 2015 om 10:47
27632 Antwoorden / 85 Vragen

[quote=billieboy schreef op vrijdag 1 mei 2015, 21:26][quote=tenormin schreef op vrijdag 1 mei 2015, 15:41] spit dit eens door. Door contact op te nemen met Koga lijkt het, in de meeste gevallen, wel goed te komen. Succes.

Dat heb ik gedaan. Nergens zie ik wie de afmontage moet betalen, de dealer of ik? bedankt voor je reactie

Uit één van de reacties:

Linda & Henk
Deze ervaring kan ik alleen maar onderschrijven.
Ik ontdekte een lakfout op het frame van mijn racefiets.
Het advies van Koga was om er toch maar eerst een seizoen op te fietsen, omdat het opsturen en vervangen toch altijd enige tijd inbeslag neemt.
Door een verhuizing en aanverwante beslommeringen was ik het lakfoutje bijna vergeten.
Anderhalf jaar later (!) dacht ik ineens weer aan de toezegging van Koga. Dus Koga gebeld en de fiets afgeleverd bij mijn dealer.
Koga heeft een nieuw frame van een nieuwer type beschikbaar gesteld, en alle onderdelen zijn er weer piekfijn op gemonteerd.

Met vr.gr.

billieboy
door billieboy - May 3, 2015 om 22:10
84 Antwoorden / 29 Vragen

Dankzij jullie tips heb ik inmiddels ontdekt dat de fietsenmaker in Arnhem waar ik in 1990 de Koga lady Traveller heb gekocht, geen Koga dealer meer is. Hij verkoopt o.a Santos en multicycle. Roelofs in Arnhem waar ik mijn Brompton vouwfiets heb gekocht is ook Koga dealer.
\
Na 25 jaar lijkt mij dat het overzetten van de onderdelen niet kosteloos is. k ga morgen Koga bellen.
Bedankt voor jullie reacties. \

edrick3
door edrick3 - May 3, 2015 om 22:20
27632 Antwoorden / 85 Vragen

....Na 25 jaar lijkt mij dat het overzetten van de onderdelen niet kosteloos is.....

Je weet maar nooit. ;-)