Am
door Amberhout parking Feb 7, 2017 om 11:54
Auto & vervoer

Parkeeroverlast

Geachte dames en heren,

Ik ben woonachtig aan de Amberhout in Zaandam. Naast ons bevind zich het Regiocollege Zaandam. De privé parkeerplekken die bij onze panden horen, waar we ook onderhoudskosten aan betalen, staan dagelijks vol met de auto's van studenten. Studenten mogen dit niet van school, er staat een bord "eigen weg" en "parkeren alleen voor bewoners", maar ze staan er elke schooldag van 8 tot 5.

Uit frustratie heb ik vandaag gevraagd of ik alsjeblieft bij hun mocht parkeren op hun eigen terrein... Dit mocht natuurlijk niet.

Als protest wil ik de eerst volgende keer dat dit weer gebeurd (3 á 4 dagen per week) net zo lang bij hun voor de poort blijven staan (en daar hun werknemers hinderen) tot ze het zat zijn en zelf een parkeer voorziening regelen voor hun studenten. Ik weet zeker dat er meer mensen in de wijk zijn die hier in mee willen doen en ik denk hoop er iets mee te kunnen bereiken.

Een gewaarschuwd mens telt voor twee... en ik zou me graag door jullie willen laten adviseren en hopelijk wat tips oppikken.

Bij voorbaat dank,

Koen.

7581 24 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2017 om 11:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien beugels laten installeren op de eigen parkeervakken? Slagboom voor de entree? Politie inschakelen?

Am
door Amberhout parking Feb 7, 2017 om 12:08
3 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas heeft niet elke bewoner zijn elke parkeerplaats. Voor jongere woningen is dit ook niet nodig. Een slagboom zou een zeer goede oplossing zijn, maar na jaren parkeer problemen/klachten is die er nog niet. Het is praktisch gezien onmogelijk om studenten van bezoekers en eigen auto's te scheiden. Dat maakt de politie hiervoor inschakelen niet mogelijk.

Bedankt voor de reactie,

koen.

marita5
door marita5 - Feb 7, 2017 om 12:00
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Amberhout Parking ,

Neem eens contact op met de ombudsvrouw van de school .

Ombudsman Inge Kabbes is aanwezig op dinsdag en donderdagochtend. Zij werkt op afspraak en is bereikbaar via telefoonnummer (075) 681 90 98 of e-mail ikabbes@regiocollege.nl.

Am
door Amberhout parking Feb 7, 2017 om 12:09
3 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zal meteen een mail naar sturen naar hun ombudsvrouw. Bedankt voor de tip.

marita5
door marita5 Feb 7, 2017 om 12:10
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , succes

fa
door familyman - Feb 7, 2017 om 12:02
888 Antwoorden / 1 Vragen

De foutparkeerders blokkeren vanaf 16.45 uur met één of meerder auto's zodat ze niet weg kunnen. Dan moeten ze wel komen praten. Werkt dat niet, politie. Maar misschien zijn er nog wielklemmen te vinden op makrtplaats en een briefje onder de ruitenwissers.

Am
door Amberhout parking Feb 7, 2017 om 12:12
3 Antwoorden / 3 Vragen

Het gros van de foutparkeerders zijn studenten, maar er zijn ook bezoekers van de bewoners. Dit is zonder bezoekerssysteem niet te controleren. Studenten weten dondersgoed dat het niet mag, maarja ze gaan niet de fiets pakken als er een auto is en betaald parkeren gaat natuurlijk nooit gebeuren.

fa
door familyman Feb 7, 2017 om 12:33
888 Antwoorden / 1 Vragen

Maak dan een afspraak met de bewoners dat ze de bezoekers een briefje zichtbaar in de auto laten leggen WAAR ze zijn.
Maak voor de bewoners een gereserveerde parkeerplaats middels een kenteken die er wel mag staan.
De illegale overigen een briefje met in het kort dat ze hier niet mogen parkeren, kenteken noteren, en blokkeren zodat ze niet weg kunnen. Zelf zou ik dit verrekte vlot opgelost hebben, maar die manier kan ik hier niet noemen.

hutch
door hutch - Feb 7, 2017 om 12:21
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Hoewel het formeel niet toegestaan is om op deze privéparkeerplaatsen te parkeren, is het blokkeren van aldaar, ten onrechte, geparkeerde auto's verboden. In dat geval kan degene die deze auto's blokkeert een bekeuring krijgen van de politie.

Ik verwijs u naar (o.a.) * deze * website, waar het een en ander uitgelegd wordt aangaande uw situatie.

Uiteraard is overleg, zoals door @Marita5 aangegeven, de beste oplossing.

fa
door familyman Feb 7, 2017 om 12:50
888 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, dan niet blokkeren, maar de illegale auto links en rechts met andere auto's zo dichtbij parkeren, dat in en uitstappen alleen door het dak kan .............. dat heet dan lomp parkeren.

jo
door jorisw Feb 7, 2017 om 19:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Asociaal gedrag bestrijden met asociaal gedrag lijkt me niet de meest constructieve oplossing. Dat kan snel escaleren en dan gaan de studenten (die wellicht een veel oudere barrels rijden dan de bewoners) vergelijkbare geintjes uithalen.

adriaan2
door adriaan2 Feb 8, 2017 om 13:31
104 Antwoorden / 0 Vragen

Als de geplaatste verkeersbordjes door de bewoners zelf zijn geplaatst, en dat vermoed ik, niet voldoen aan de wettelijke eisen danwel niet door de gemeente geplaatst en vooraf wettelijk in de krant zijn aangekondigd, dan hebben de bewoners geen poot om op te staan en zullen zij het helaas moeten accepteren. Zo ook in de woonwijk bij een roterdamsch ziekenhuis bleek dat de bewoners zelf die maatregelen hadden genomen waar ik wel min of meer begrip voor heb doch weer niet voor het eigen rechter spelen. En keer gebeld naar de politie die het hebben uitgezocht. Ineens waren de bordje weer weg. De belanghebbenden kunnen het beter bij hun gemeente aanmelden met het verzoek om een handhavende verkeersregel.
Als het idd wettelijk en kadastraal een "Eigen Weg", dus eigen grond, dan wordt het al makkelijker en kan een hek/slagboom geplaatst worden. Het afplakken van ruiten etc door de bewoners geeft al aan wat voor soort het is en dat de straat gewoon openbaar is voor iedereen.

marita5
door marita5 - Feb 7, 2017 om 12:26
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@Amberhout Parking ,

Reglement ombudsvrouw school :

ARTIKEL 8
Iedere deelnemer, personeelslid of extern belanghebbende heeft het recht een klacht in te dienen over naar zijn oordeel onjuiste of onbillijke gedragingen (besluiten, handelingen of nalaten van handelingen) van organen, personeel en deelnemers van het Regio College.
1. Een klacht kan mondeling of schriftelijk ingediend worden.2. Indien een klacht schriftelijk wordt ingediend zijn de artikelen 11, 12 en 17 van toepassing.
3. Indien de klager dat wenst, wordt door of vanwege de ombudsman medewerking verleend bij het op schrift stellen van de klacht.
4. Indien de ombudsman het in het belang van het onderzoek noodzakelijk acht, kan de klager gebruik maken van de faciliteiten van het tolkencentrum

Behandeling klachten :

ARTIKEL 11
De schriftelijk klacht bevat tenminste:
a) de naam en het adres van de klager;
b) de dagtekening;
c) een omschrijving van de gedraging waarop de klacht betrekking heeft en de mededeling wie zich
aldus heeft gedragen;
d) de reden waarom de klager bezwaar heeft tegen de gedraging;
e) de ondertekening

ARTIKEL 12
De ombudsman bevestigt de klacht schriftelijk en zendt een afschrift aan degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft ( dat word dus de hele school)

Rapportage ,

ARTIKEL 17
1. Wanneer een onderzoek is afgesloten, stelt de ombudsman een verslag op waarin hij zijn bevindingen en zijn oordeel weergeeft. Tevens wordt in het verslag vermeld, of en zo ja, welke aanbevelingen worden gedaan.
2. De ombudsman zendt zijn verslag aan het verantwoordelijke betrokken bestuursorgaan of de perso(o)nen op wiens gedraging de klacht betrekking hebben en in voorkomende gevallen aan het College van Bestuur .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2017 om 12:36
16770 Antwoorden / 202 Vragen

U mag niet bij HEN parkeren? Niet onlogisch want dat is voor HUN personeel etc.

Het probleem bij u is dat het eigen terrein betreft en handhaving dan lastig is resp. als u een wegsleepaktie wilt uitvoeren dat voor uw rekening is.

De enige en echte remedie (als het schoolbestuur geen aktie onderneemt):  een brief aan het college van B&W, sterker nog een brief aan alle raadsfracties en eventueel een artikel in uw lokale dagblad.
Er zullen ongetwijfeld mogelijkheden zijn zoals bijv. het doen instellen van een inrijverbod voorzover er over openbaar/gemeentelijk terrein gereden moet worden om bij uw parkeerplaatsen te komen. Bij hen voor de poort gaan staan zal mogelijk juistr problemen voor u opnemen omdat u hen dan hindert resp. ook ander verkeer.

Volgens mij staat u niets in de weg om eventueel wielklemmen te laten plaatsen mits vooraf een bord wordt geplaats waarin dat wordt vermeld en zorg er dan wel voor dat er geen schade aan de betrokken auto's ontstaat want dan heeft u ook een probleem.
Het laten plaatsen van een slagboom met pascontrole is ook een optie maar zal geld kosten.

Het vragen om uw gebied als vergunningzone te bestempelen binnen een parkeerzone kan ook helpen. (Bewoners gratis vergunning).

fl
door flyingfrance - Feb 7, 2017 om 12:38
62 Antwoorden / 0 Vragen

Koen ik heb ooit bij het confectie centrum in Amsterdam op een privee parking geparkeerd toen ik terug kwam
had men een stuk papier op mijn voorruit geplakt wat er alleen af kon gehaald worden met een hoge druk spuit.
Iets verder op bij een tankstation Ik kan je garanderen dat ik nooit meer daar geparkeerd heb.

Am
door Amberhout parking Feb 7, 2017 om 12:45
3 Antwoorden / 3 Vragen

Dat kan goed werken, maar het zal ook nare tegenacties uitlokken ;-)

hansje klein
door hansje klein - Feb 7, 2017 om 12:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Prima alle links die u hier heeft gekregen en waarmee ik het volgende in stappen zou doen:

1 - Voeg aan de opgestelde borden toe: afsleepregeling
2 - Geef alle bewoners een P-kaart (of meerdere voor eigen bezoekers) om een duidelijk signaal af te kunnen geven dat het een controleerbaarsysteem is
3 - Voeg aan het geheel een investering van twee palen een een stevige rood-witte-ketting toe, waarmee het terrein optisch als privé-terrein overduidelijk wordt aangeduidt/geclassificeerd
4 - Helpt ook de ketting niet voldoende en staan er (weer) teveel auto's zonder P-kaart op het terrein, kan er een onaangekondigd een hangslot op gezet worden en komen op gezette tijden (vooral bij schooluitgang) vreemde parkeerders niet zomaar snel zonder waarschuwing van het terrein af. Enkele stevige bewoners kunnen graag assisteren.
5 - Op hoger level kan ook een handbediende slagboom geïnstalleerd worden, die ook, later nog, afgesloten kan worden
6 - Tenslotte kan de VVE nog daadwerkelijk, na vakkundig advies, een afsleepregeling met een bedrijf gaan regelen

N.B.: Restricties via het onderwijsinstituut zullen misschien de problemen met de scholieren kunnen oplossen, maar die bezetten dan weer P-plaatsen in de buurt, waardoor er weer niet-scholieren op zoek gaan naar een andere P-plaats.

hutch
door hutch - Feb 7, 2017 om 12:48
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zag dat er ook een bordje 'eigen weg' staat. Zie m.b.t. dat bordje ook * dit * (jurisprudentie).
Dan het bordje met de tekst: 'Parkeren alleen voor bewoners': deze heeft geen rechtsgeldigheid.
Ook cameratoezicht heeft in feite niets te maken met het al dan niet mogen parkeren.

Zoals ik de situatie bekijk (via Google maps) is het een 'gewone' weg, waar iedereen mag parkeren.

Om die reden denk ik dat u toch in overleg met de gemeente moet gaan, om er een formeel verkeersbord te laten plaatsen. Welke? Dat zal de gemeente u wel kunnen aangeven.

Cookies
door Cookies Feb 7, 2017 om 12:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zie dat je ongeveer hetzelfde hebt geschreven in de tijd dat ik even de situatie bekeek op Google Maps.

Cookies
door Cookies - Feb 7, 2017 om 12:54
13336 Antwoorden / 36 Vragen

......Helaas heeft niet elke bewoner zijn elke parkeerplaats. Voor jongere woningen is dit ook niet nodig. .....

Hoezo is dat voor jongerenwoningen niet nodig? Betalen zij niet mee dan aan de kosten van onderhoud?

Ik heb sterk de indruk dat die parkeerplekken helemaal niet uitsluitend voor bewoners zijn, maar meer 'in principe'.  En bezoekers van bewoners mogen dan eigenlijk ook niet daar parkeren, gelet op de tekst van de borden?

er staat een bord "eigen weg" en "parkeren alleen voor bewoners"

tijger1
door tijger1 - Feb 7, 2017 om 15:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is heel gebruikelijk dat bij huizen verplicht een aantal parkeerplekken moeten worden aangelegd en dat de kosten daarvan over de kopers van die huizen worden omgeslagen. Maar dat maakt nog niet dat die parkeerplekken van die bewoners zijn.

Cookies
door Cookies Feb 7, 2017 om 19:25
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zijn vlg mij huurwoningen.

tijger1
door tijger1 Feb 7, 2017 om 19:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee, maar ook bij een complex huurwoningen moet verplicht, dan door de huisbaas, in parkeerplekken worden voorzien. Maar de Ts heeft het over onderhoudskosten. Vraag me af hoe dan precies omschreven staat. Maar als voorbeeld, bij huurflats wordt ook vaak een post onderhoud groenvoorziening in rekening gebracht. Maar iedereen mag over die grasvelden lopen en daar gaan zitten.

Cookies
door Cookies Feb 7, 2017 om 19:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik denk dat het onder het kopje servicekosten valt, idd net als bij groenvoorziening.

hansje klein
door hansje klein - Feb 7, 2017 om 15:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Naast de eerder geplaatse reactie.....

Iedere Gemeente maakt vóór een bouwvergunning een uitgebreide studie m.b.t. het aantal noodzakelijke parkeerplaatsen per bouwvergunning en dat is in uw geval m.b.t. het bedoelde onderwijsinstituut dus klaarblijkelijk een miskleun gebleken. Schrijf daarom naast de school óók uw Gemeente aan en stel vragen. Op Google-map is er op het moment van de luchtopname nog plaats genoeg om in de directe omgeving op vrijliggende kavels meer parkeerplaaatsen in te richten.

ficus
door ficus - Feb 7, 2017 om 19:45
147 Antwoorden / 2 Vragen

Al eens contact opgenomen met de wijkagent?

ma
door malhy2 - Feb 8, 2017 om 00:45
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik zou als eerste gaan praten met de gemeenteambtenaar. Evt een gesprek met de wijkagent.
Ik zou nu nog niet beginnen met het beplakken van de ramen van de auto's.
Er zou via de gemeente iets te regelen moeten zijn met de school.

Gr Ed

ho
door honza23 - Feb 8, 2017 om 11:55
259 Antwoorden / 3 Vragen

simpel: vraag eens aan de wijkagent of ie even een week lang iedere dag bekeuringen uit wil delen.

ha
door harryromijn - Feb 8, 2017 om 12:25
272 Antwoorden / 0 Vragen

Een paar wielklemmen doen wonderen...

ma
door manwijf - Feb 8, 2017 om 12:56
574 Antwoorden / 1 Vragen

Weekje de auto laten staan en op de fiets gaan nog een idee? Weet niet of het mogelijk is voor de buurt, maar als de studenten de hele week geen parkeerplek hebben, dan zal dat de school toch wel opvallen?

hansje klein
door hansje klein - Feb 8, 2017 om 13:08
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog een tip: contact opnemen met VEH indien u lid bent?

Auto's beschadigen, banden laten leeglopen, spiegel eraf, plakkers op de voorruit ...... lokt alleen maar agressie uit!

1paul
door 1paul - Feb 8, 2017 om 14:34
3101 Antwoorden / 0 Vragen

simpel, staat aangegeven eigen weg, zet er een bord bij dat overtreders weg worden gesleept en vooral, doe dit vervolgens ook...

overlg in deze wel eerst even met de gemeente, weigert deze dan eis van hen dat zij handhaven via de politie...

hutch
door hutch - Feb 8, 2017 om 14:51
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"simpel: vraag eens aan de wijkagent of ie even een week lang iedere dag bekeuringen uit wil delen. "

Bekeuringen? Voor welke overtreding dan wel?? Het is een gewone, openbare weg, waar (tot nu toe) iedereen mag parkeren.

"Een paar wielklemmen doen wonderen..."

Dan weet ik wel wie voor alle (!) kosten gaat opdraaien......!

"simpel, staat aangegeven eigen weg, zet er een bord bij dat overtreders weg worden gesleept en vooral, doe dit vervolgens ook...
overlg in deze wel eerst even met de gemeente, weigert deze dan eis van hen dat zij handhaven via de politie... "

Dat bordje 'Eigen weg' heeft totaal geen wettelijke basis, niet anders dan dat ik reeds eerder aangegeven heb. Door de politie valt er niets te 'handhaven'.

hi
door hipppo - Feb 8, 2017 om 14:55
303 Antwoorden / 2 Vragen

Is die weg het eigendom van u en uw buurtgenoten? Zo ja, dan mag er natuurlijk door niemand anders dan u en uw mede-eigenaren geparkeerd worden. Zo niet, dan rijst de vraag wat de geldigheid van het bordje "eigen weg" is en op basis waarvan en door wie het geplaatst is.

hutch
door hutch Feb 8, 2017 om 15:13
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Het eigendom heeft in deze niets te maken met het wel of niet mogen parkeren.

mo
door mof - Feb 8, 2017 om 15:02
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als het eigen weg is, prive terrein, dan kunt u de voertuigen op kosten van de eigenaars laten wegslepen.
dan doen ze het nooit meer.

hutch
door hutch Feb 8, 2017 om 15:14
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik dacht het niet. En ik weet wel wie voor alle kosten moet opdraaien......

tot15karakters
door tot15karakters - Feb 8, 2017 om 15:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Let op!
Als je bij jou buren op visite ben mag ik daar dus wel staan.

En een slagboom of ketting is niet handig.
Wel is kentekens printen en op paaltjes dat elke bewoner een vast plek heeft.
Dan is elk verkeerde kenteken strafbaar en is wegslepen op hun kosten wel mogelijk.

Papier printen met je kenteken,  plastificeren met apparaat Action en op paaltjes.
Dan heb je eigen plek waar andere dus ook geen visite mag staan.

ha
door halex Feb 8, 2017 om 17:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Dat is helemaal niet strafbaar. Want een onzin. Een kenteken op een paaltje heeft geen enkele rechtskracht, tenzij het om een invalidenplek gaat met bijbehorend bord. En de aanwijzing van die parkeerplaats via de Officiële Bekendmakingen (in het gemeenteblad) kenbaar is gemaakt.