jk
door jklaver Feb 7, 2016 om 14:18
Auto & vervoer

Renault Captur verwarming links/rechts ongewenst verschillend

De garage meet een temperatuursverschil van ruim 3 graden tussen bestuurdersplaats en bijrijdersplaats indien de luchtstroom boven niet aanstaat omdat dit een trigger voor migraine klachten bij mijn vrouw is.
De temperauur van de Renault Captur wordt gemeten door 1 sensor.
De temperatuursregeling kan niet links en rechts apart ingesteld worden.
De oplossing van Renault voor de ontwerpfout met het verwarmingssysteem is door gewoon een ruime norm te zetten waardoor hun designfout binnen de norm blijft en het probleem dus volgens Renault geen probleem meer is.
Het volgens Renault acceptabele temperatuursverschil is 5 graden tussen bestuurder en bijrijder, als je het daarmee niet eens bent dan stuurt Renault je terug naar de dealer die je juist naar Renault heeft gestuurd omdat zij er ook niets mee kunnen!
De norm ruim zetten is geen oplossing voor dit soort problemen, dat heet probleem omzeilen.
Je mag van een moderne auto toch redelijkerwijs wel verwachten dat de temperatuursverdeling via de verwarming redelijk gelijk is.
Bij de koop is hier niets van gezegd, in de folders is er niets over te vinden, op internet schrijft renault er niets over.
Bij de koop hebben wij wel duidelijk gemaakt dat mijn vrouw een probleem heeft met luchtstromen langs haar hoofd (trigger voor migraine).
De garage geeft aan dat zij in ieder geval bij de verkoop niet door Renault Europe/Nederland op de hoogte waren gesteld van dit temperatuurs
Er is per email/telefoon al contact geweest met Renault. Geen oplossing, alleen een uiterst onvriendelijke medewerker toen wij aangaven dat wij het niet met de door Renault zelf bedachte norm van 5 graden temperatuursverschil is acceptabel eens waren. Deze uiterst onvriendelijke Renault medewerker liet zich in zijn felle reactie nog wel (per ongeluk) ontvallen dat dit heus niet het enige model was waar Renault deze norm op toepaste, kortom wij moesten het er maar mee doen en Renault komt er bij nog meer modellen mee weg. Toen mijn vrouw aangaf dat wij ons niet bij de door Renault gewenste "oplossing" neer zouden leggen, wist de medewerker nog het antwoord te geven "Dan wachten wij dat wel af" en daarmee was het probleem volgens Renault afgedaan.
Ik lees op deze site dat er ook mensen met een Clio verwarmingsproblemen hebben. Daar zit dezelfde verwarmingsunit in.

Ook met het Rlink systeem van Renault gaat dat op een zelfde wijze. Het product deugt nog niet, maar het probleem is het probleem van de klant.

Graag advies hoe hier verder mee om te gaan.
Dit zou toch onder Product aansprakelijkheid moeten vallen?
Hier kan je toch niet als leverancier mee weg komen?

Wij zijn langzamerhand zover dat Renault of alsnog met een passende oplossing (temperatuursveschil binnen 1 graad) moet komen, of de auto tegen een goede prijs terug moet nemen, met voor ons dan alle vrijheid om voor de volgende auto het merk/type zelf uit te kunnen zoeken.

3519 5 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

hansje klein
door hansje klein - Feb 7, 2016 om 15:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen
0

Ik heb hetzelfde probleem, (maar een andere vrouw met migraine-neiging). Wij hebben bij de autokoop niet alleen naar de instelmogelijkheden gezocht en gevraagd, maar de separate thermostaat tevens in de showroom (droog) laten demonstreren. Uiteindelijk hàdden we ook nog een praktische test bij een proefrit kunnen doen.

'U heeft uw onderzoeksplicht met bijzondere eisen niet voldoende uitgeoefend' zal Renault en zijn advocaat u antwoorden vermoed ik, tenzij u met getuigen kunt aantoenen, dat u niet/onvoldoende gewezen werd van het niet kunnen waarmaken van uw speciale wensen. De kwalificatie 'ondeugdelijk' kan dan de koop doen ontbinden.

Wanneer er geen (internationale) normen bestaan, zal Renault zich de tolerantie zelf hebben opgelegd en uitgelegd.

jo
door jorisw - Feb 7, 2016 om 15:27
4340 Antwoorden / 1 Vragen
0

Op basis waarvan bepaal jij dat 1 graad verschil acceptabel is? Als de auto voldoet aan hetgeen in de brochure is beschreven is de auto goed en hoeft niemand wat terug te nemen. Hoogstens tegen de geldende tweedehandsprijs. 

Voortaan wat meer uitgeven en een auto met gescheiden temperatuurregeling kopen. Je kunt van een auto in deze prijsklasse geen supergeavanceerd klimaatsysteem verwachten. Dan moet er toch nog een flink bedrag bij.

sw
door swat1500 - Feb 7, 2016 om 18:05
3774 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik ben bang dat u wettelijk niet heel erg sterk staat. Er zijn geen wettelijke normen voor dit soort "mankementen". Het is dus maar de vraag of de rechter dit als een gebrek zal zien. Zeker nu er geen sprake is een temperatuur regeling op basis van een exacte tempartuur.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 7, 2016 om 21:14
16827 Antwoorden / 202 Vragen
0

Wat gebeurt er als u de luchtinvoer splitst naar onder, midden en boven? Ook is er 'slim zelf wel iets te engelen Door experimenteren et de uitlaatopeningen, iets afdichten van een ervan.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 8, 2016 om 00:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen
0

Dat de Clio dezelfde unit gebruikt kan aardig kloppen. Een Captur is gewoon een Clio maar iets verhoogd. In deze klasse zit dus geen ECC met gescheiden instellingen.  Logisch dat men de sensor afstemt op de bestuurder en niet op de passagiers. Dan moeten er 2 sensoren in en dus ECC,  dat kost weer een paar muntjes extra
Dat er verschil in de temperatuur zit had u met de wetenschap van de klachten van uw vrouw van te voren vast kunnen stellen. Nu inruilen is zomaar min 30 a 40%. De garage is verder tot niets verplicht. En het is ook geen constructiefout.  Het is een besparing met een redelijke werking. 

Diewilik

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

na
nanada - Apr 18, 2024 om 12:32
Winkels & webshops

Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?

Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.

Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.

Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n ... Lees meer

he
henniev - Apr 16, 2024 om 14:49
Computers & telefonie
Abonnement Red Together Vodafone

Abonnement Red Together Vodafone

Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en ... Lees meer

ji
jimace - Apr 18, 2024 om 19:59
Geldzaken & recht
Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Probleem bij pakket bezorgen door DPD

Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer