el
door eliaspiepke Oct 20, 2016 om 13:42
Auto & vervoer

Saldo OV kaart terug vragen

Wij reizen één maal per jaar met de OV-kaart. Afgelopen week hebben we een rit van 10 euro p.p. gemaakt en moesten we eerst geld bijladen omdat het saldo minimaal 20 euro moet zijn. Er staat er nu nog ongeveer 17 euro op elke kaart. Ik vind het jammer als het daar zo lang op blijft staan. Ik kan volgens de site van de NS echter alleen het geld terug krijgen als ik de kaart óf opzeg (gratis, maar dan moeten we volgend jaar weer een nieuwe kaart kopen), óf naar een servicebalie ga. Daar betaal ik 1 euro per kaart om het geld terug te krijgen. De dichtsbijzijnde servicebalie is 30 km hier vandaan. Daar moet ik dan dus met de auto heen, en parkeergeld betalen voor het station.

Is het niet vreemd dat je alleen op deze manier je saldo terug kan krijgen? Eigenlijk kan je dus geen kant op.

1890 11 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 20, 2016 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar wat is het probleem om het geld te laten staan? Dan hoeft u volgend jaar maar € 3,00 bij te laden als u weer een tripje wilt maken.

zoekster1
door zoekster1 Oct 20, 2016 om 13:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, zo gaat het niet, want als je dan weer terug gaat, moet je weer zorgen dat er genoeg op de kaart staat. Stel je gaat ergens naartoe, kosten 5 euro. Dan heb je voor de terugreis nog maar 15 euro op de kaart staan en dat mag niet, moet je weer aanvullen tot 20 euro en dan kun je voor de terugreis weer een bedrag van 5 euro afschrijven en dan blijft er 15 euro op de kaart staan.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2016 om 13:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan maar een heel lange reis maken, dan is het op. :-))

Cookies
door Cookies Oct 20, 2016 om 16:06
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat wordt een enkeltje dan, tijger1.

tijger1
door tijger1 Oct 20, 2016 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Elders blijven logeren, dan haal je de kosten er wel uit.:-))

el
door eliaspiepke Oct 27, 2016 om 22:00
Antwoorden / 3 Vragen

Tuurlijk kan ik het geld laten staan (30 euro) maar ik vind het gewoon raar dat ik moet betalen om mijn eigen geld terug te krijgen. Geen idee of we volgend jaar nog een weekendje weg kunnen, dus ik vind het jammer om het zo lang te laten staan. Zoekster1 heeft gelijk: je moet steeds aanvullen. Ik wist niet eens dat je ook losse kaartjes kon kopen, ik dacht je in de bus en tram geen losse kaartjes meer kon krijgen. Tja, als een plattelander eens naar de stad wil, moet ie heel wat leren...hahaha.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2016 om 22:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar voor de bus of de tram hoeft er gern € 20,00 op te blijven staan als start.

zoekster1
door zoekster1 - Oct 20, 2016 om 13:45
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, zo gaat dat. Het is beter een los kaartje te kopen als u zo weinig gebruik maakt van de kaart. Dat kan nl ook.

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Oct 20, 2016 om 13:49
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar waarom heb je een OV kaart als je maar 1x per jaar met het OV reist? Ik weet het, het is geen antwoord op je vraag, maar ik ben wel benieuwd naar het antwoord op mijn vraag.

el
door eliaspiepke Oct 27, 2016 om 21:54
Antwoorden / 3 Vragen

Toen de OV kaart werd geïntroduceerd kregen wij er eerst gratis een van de gemeente. Ik reis bijna nooit met het openbaar vervoer, maar het leek mij handig voor een dagje/weekendje uit in een stad: trein, tram etc. Ik dacht dat je helemaal geen los kaartje meer kon kopen, of dat dat veel duurder was. Ik heb m laten verlengen en ik heb nu pas door dat je een minimaal bedrag erop moet hebben staan. Meestal gaan wij een nachtje in een hotel, dus aan zo'n aanbieding waarbij je in één dag op en neer moet heb ik ook niet veel.

pi
door pieterwolters Oct 28, 2016 om 07:41
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Dat een los kaartje veel duurder is, is weer een verhaal uit de media. Een los kaartje is 1 euro duurder, verre van "veel duurder".

el
door eliaspiepke Oct 31, 2016 om 10:41
Antwoorden / 3 Vragen

Nou, dat valt inderdaad wel mee. Het punt is dat het lastig blijft als je bijna nooit met de trein en bus gaat. Je leest dan over verschillende maatschappijen en ik snap er dan niks meer van. Gewoon een weekendje uit, dus ene dag met trein heen en andere terug, en tussendoor in de tram of bus, dat veroorzaakt bij mij al gepuzzel: ik heb ook geen zin om erachter te komen dat ik helemaal niet zomaar mee kan met een bus en dan tóch een OV-kaart nodig heb. Ik vind het gewoon ingewikkeld geworden, ik denk erover om maar gewoon weer de auto te pakken en er dan maar langer over te doen.

simon55
door simon55 - Oct 20, 2016 om 14:00
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik begrijp u niet als u eenmaal per jaar met OV kaart reist kunt u beter n OV dagkaart kopen .En ja als u de kaart opzegt ( gratis ) kunt u volgend jaar gewoon weer n OV dagkaart kopen. En als u naar de service balie gaat betaalt u niks en noppes !!!!!!!!!!!!!! Ik heb t zelf op 3-10-16 meegemaakt dat ik t geld terug gestort wou zien de juffrouw achter de balie was n behulpzame Tante vulde pap[ieren in ik kreeg n recu mee en twee dagen later stond t op m n bankrekening zo kan t dus OOK !!!!!!!!!!!!!!!!!!

ha
door halex - Oct 20, 2016 om 18:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe deed u dat vroeger met de strippenkaart?

zoekster1
door zoekster1 - Oct 20, 2016 om 18:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een strippenkaart kon op. Je kon aardig uitkienen hoeveel strippen je nodig had en dan kon je bijv. een 6 strippenkaart een 10 strippenkaart of een 25 strippenkaart kopen. En dan nog hoogstens aan het eind van de dag 1 stripje overhouden, of als je slim was geen strippen.

ga
door gamemuis - Oct 21, 2016 om 09:38
36 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou de kaart gewoon opzeggen, daar heb je alleen profijt van als je regelmatig met het o.v. reist.
De volgende keer dat u weg gaat kunt u gewoon de avond van te voren online een treinkaartje kopen en uitprinten.
Geen gedoe met een minimum saldo e.d.

Ik neem aan dat het alleen om een treinreis gaat? Moet u ook nog een stukje met de bus, dan kunt u informeren of op dat traject nog in de bus een kaartje gekocht kan worden. In mijn woonplaats kan dat nog. Kan het niet dan heeft u daarvoor nog wel een ov-chipkaart nodig met een minimum saldo van 4 euro.

el
door eliaspiepke Oct 27, 2016 om 22:02
Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat met die bus en tram was vooral de reden voor een OV kaart, vroeger gebruikte je gewoon een strippenkaart, veel handiger.

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2016 om 17:01
7358 Antwoorden / 14 Vragen

U kent het gezegde; wie wat bewaard heeft wat. Is volgende keer gewoon weer te gebruiken.

hansje klein
door hansje klein - Oct 21, 2016 om 17:16
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De werkelijke reden van de NS is, dat ze de klanten de auto willen injagen om boetes te vermijden vanwegen overvolle treinen en klachten van reizigers. Verwacht dus géén service en zeg alvast die OV-jaarkaart op. Voor één reis per jaar kunt u de speciale aanbiedingen van de HEMA of Kruidvat waarnemen. < € 20,- door heel Nederland, een dag lang!

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2016 om 18:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts was nu "maar" € 10,00 kwijt.:-))

hansje klein
door hansje klein Oct 21, 2016 om 23:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, maar nu kan hij "wèl alle kanten op"! .......en hij hoeft niet meer uit de 'rimboe' te komen om een NS-loket te bezoeken. Gewoon een kaartje bestellen en uitdrukken was eerder al aangeboden als oplossing. Een dag onbeperkt reizen Met de Trein Dagkaart kun je één zaterdag of zondag onbeperkt reizen door heel Nederland, voor maar €13.99! Je kunt op deze dag reizen in de treinen van NS, Arriva, BRENG, Connexxion, Syntus en Veolia.

tijger1
door tijger1 Oct 27, 2016 om 22:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar de Ts gaat een dag hern en de andere dag terug. En ook nog met de tram of bus.

gerbera
door gerbera - Oct 21, 2016 om 22:39
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@ H-K, Dit heeft niets met NS te maken maar wordt door Translink gedaan. Zij kunnen echter geen kaart leeghalen en de bruikbaarheid daarvan laten behouden. De kaart moet daarna dus onbruikbaar gemaakt worden. Dus geen onzin verkondigen.

tijger1
door tijger1 - Oct 27, 2016 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus op een dag heen en andere dag terug, ook nog tram of bus, kunt u daarvoor toch die OV kaart gebruiken of het tegoed opmaken?