Schuldig na optrekken bij groen licht?
Ik wachtte voor een rood verkeerslicht om rechtsaf te gaan.
Na verspringen op groen auto normaal opgetrokken om rechtsaf te gaan.
Was al 3/4 de bocht door toen er nog een auto van links kwam en dus een botsing met mij.
Chauffeur bekende niet goed opgelet te hebben en zijn voorganger wat langzaam optrok en hij in de "flow" meeging.
Dus door geel/oranje reed. Hij reed op een voorrangsweg.
Nu ben ik schuldig bevonden aan de aanrijding want ik had de auto moeten zien en hij had voorrang.
Wat is het nut van een verkeersinstallatie op een voorrangs weg?
Altijd geleerd dat je bij geel/oranje moet stoppen als het kan.
Als je dat niet doet zijn dan de voorrangregels van kracht op een voorangsweg?
Je bent in overtreding als je bij geel/oranje doorrijd als je kan stoppen.
Vanwege zijn langzame voorganger had de auto makkelijk kunnen stoppen.
Heeft gewoon niet opgelet maar heeft geluk dat hij op een voorrangsweg reed.
Bij het op groen springen van stoplichten moet je altijd zelf opletten dat er geen verkeer meer aankomt dat eerder groen had en nog geel/oranje moest krijgen.
Als de stoplichten niet gewerkt hadden, had de andere auto (ook) voorrang gehad omdat die op een voorrangsweg reed.
Ben bang dat u toch de klos bent en niet goed hebt gekeken of, ondanks groen, alles vrij was. Kijken moet men altijd en overal, al dan niet op een voorrangsweg. Natuurlijk leert men dat bij oranje gestopt moet worden alleen, ik wil ze niet aan tafel hebben die door oranje rijden, om maar niet over "door rood" te schrijven.
Lijkt me dat de bestuurder die van links kwam fout is.
Dat hij op een voorrangsweg rijd is helemaal niet belangrijk bij een verkeerslicht.
Verkeerslichten gaan voor verkeerstekens.
Zou mooi zijn als iemand door rood rijdt en dan toch vrijuit gaat omdat hij op een voorrangsweg rijdt.
Bezwaar maken tegen deze opvatting van de verzekeraar dat u schuldig bent.
zie voor voorangsvolgorde https://www.theoriewereld.nl/theorie-leerboek/a-algemene-bepalingen-verkeerswetgeving/
Leuk verhaaltje. Gaat alleen op als je kunt bewijzen dat de ander door rood reed. Misschien was de verkeerslichtinstallatie iets ontregeld, waardoor de tijd om de kruising te 'ontruimen' te kort was. Of haperde de auto even op de kruising, waardoor hij net iets later overgestoken was. Groen licht betekent niet dat je met je ogen dicht gas kunt geven.
@Philip36
In theorie heb je gelijk, in de praktijk werkt het zo niet. Verzekeringen gaan altijd uit van de geldende voorrangssituatie. Alleen als je met getuigen kunt bewijzen dat de andere partij door rood reed maak je een kans om je schade vergoed te krijgen.
Het is net wat Halex zegt, als je pech hebt en vóór je rijdt een sukkel die bij groen licht niet een beetje vlot optrekt dankzij het "nieuwe rijden", dan sta je alsnog midden op de kruising terwijl het kruisende verkeer alweer groen licht heeft. Maar dat betekent niet dat het kruisende verkeer dan een vrijkaartje heeft om botsauto te gaan spelen met jouw auto.
Hoewel groen betekent dat u kunt gaan rijden, wil dat nog niet zeggen, dat je dat met dichte ogen mag doen. En als iemand door geel/oranje rijdt, heeft hij nog steeds voorrang en kan het niet zijn dat u groen hebt.
De bestuurder van links had u niet gezien zegt hij maar volgens de verzekeraar had u de auto van links wel moeten zien.
Waarom zegt de verzekeraar dat niet tegen de bestuurder die van links kwam dat hij u had moeten zien?
De bestuurder van links heeft zitten slapen, als je weet dat je door geel rijdt en ook nog met een lage snelheid omdat je opgehouden werd door je voorganger kijk je toch extra uit als je het kruispunt oversteekt.
U kijkt naar het stoplicht of het groen is en rijdt aan, de auto van links was zijn verkeerslicht al lang voorbij dus meer tijd om uit te kijken dan u.
De vraag is ook nog of u hem wel kon zien aankomen, er kan een vrachtwagen of grote bestelwagen links van u voor het stoplicht hebben gestaan waardoor u geen uitzicht naar links had.
Je moet altijd zorgen voor voldoende zicht. Als een vrachtauto dat blokkeert, dan rijd je stapvoets totdat je overzicht hebt. U hebt geen rijbewijs?
@halex
Ik hoop nooit achter u voor een stoplicht te komen staan, veel kans dat we er na een uur nog staan.
Ik ken de verkeerssituatie waar de TS de aanrijding had niet, maar als ik rechtsaf sla en er is ook nog een fiets- en voetpad aanwezig, dan kijk ik naar rechts of er geen voetganger of fietser oversteekt.
U zult moeten bewijzen dat de ander door rood reed. Als u dat niet kunt, dan bent u aansprakelijk. Bij sommige kruisingen is de 'ontruimingstijd' krap ingesteld. Wat betekent dat niet altijd de gehele kruising vrij is als de andere richting groen krijgt. Het is verder niet relevant of de ander had kunnen stoppen. U had hem, zoals de verzekering terecht stelt, moeten zien. U neemt een risico door niet op te letten en bij groen zomaar gas te geven. In dit geval was dat net even teveel risico.
Waarom legt u de bewijslast bij de TS, voorrangsweg zegt hier toch helemaal niets?
Waarom zou de bestuurder van links niet hoeven te bewijzen dat de TS door rood reed?
TS was al 3/4 de bocht om dus lijkt me dat de auto van links die van de TS heeft aangereden en niet andersom.
Als die autoschade bij de TS meer aan de achterzijde, zeg bij het achterportier of achterbumper zit staat hij, volgens mij erg sterk.
Maar het een situatie waar je de schuld niet bij een persoon kunt leggen. Ze hebben beide niet goed uit gekeken.
Tuurlijk ligt de bewijslast bij ts. Zij wil toch dat zij in het gelijk wordt gestelt, dan moet zij ook bewijzen dat haar niets te verwijten valt. Ts komt van en zijweg en komt ik aanraking met een auto die op een voorrangsweg rijdt. Ts zal moeten bewijzen dat zij door groen reed en bewijst moeten aanleveren dat de tegenpartij door rood reed.
En natuurlijk, bij een aanrijding hebben altijd beide partijen schuld, alleen verzekeringstechnisch rijdt ts een auto aan op de voorrangsweg.
U doet aannames. Als beiden niet kunnen bewijzen dat de ander door rood reed, dan kan je niet anders dan naar de overige verkeersregels kijken. Een kruising is niet altijd volledig ontruimd als de andere richting groen krijgt.
Een kruizing oprijden ...
- Je rijdt een kruizing pas op wanneer die voor u vrij is
- Wanneer de tegenpartij zegt nog door oranje gegaan te zijn heeft u getuigen nodig
- Zijn er géén getuigen kan de schakeling van de verkeerslichten nog onderzocht worden
- Komt 'men' er niet uit, draagt iedere deelnemer uiteindelijk zijn eigen kosten
De vaststelling van een voorrangsweg heeft hier verder geen betekenis, maar dat de kruizing niet vrij was wèl.
Ben geen zeikert hoor maar drie keer "kruizing"?
@Kassafoutje ... (OT) ...
Mijn eerste en langst gebruikte taal is de duitse taal en dan heet het een Kreuzung.
Een schrijfvoutje is dan erg snel gemaakt.
Ik zou ook eerder zijkert schrijven en niet zeikert, omdat ik het feine verschil niet hoor. Maar misschien kunt u me uitleggen waarom zeikert met een korte ei geschreven moet worden ... en fijn dan juist weer niet?
Dat de TS niet voor 100% schuldig hoeft te zijn blijkt wel uit een rechtbankzaak welke ik vond op internet.
Een vrachtwagen welke met lage snelheid rechtsaf aan het slaan is en een bus op de busbaan uit dezelfde richting welke de kruising nadert.
De vrachtwagen is door groen gereden maar rijdt erg langzaam, ondertussen nadert de bus de kruising en heeft ondertussen wit licht gekregen.
Alhoewel de kruising niet vrij was is de bus de kruising toch opgereden.
Vrachtwagen voor 80% schuldig verklaart.
http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/verkeers-en-vervoersrecht/verkeerslichten/ook-bij-groen-pas-kruising-oprijden-na-gecontroleerd-te-hebben-of-die-daadwerkelijk-vrij-is.htm
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Probleem bij pakket bezorgen door DPD
Ik heb een CDi (brommer onderdeel) besteld en deze zou DPD bezorgen. Echter is de CDi nooit afgelevert alleen de verpakking zat in de brievenbus. En daar gaat het in onze ogen mis, omdat dit geen brievenbus pakket was. De afmetingen van de CDi zie foto zijn groter dan die van onze brievenbus. Wij hebben natuurlijk direct contact gehad met DPD maar zij geven de leverancier de schuld omdat het pakke ... Lees meer
Apparatuur tas blijkt niet waterdicht, website zegt het is waterdicht - heb ik recht op geld terug?
Hai. Ik heb bij een winkel voor dj benodigheden [edit-red.] een tas gekocht voor dj apparatuur. Volgens de website is de tas waterdicht.
Dat was ie niet. Ik was voor werk op reis en merkte dat de tas niet water dicht is. Ik heb direct gemaild en de situatie uitgelegd.
Ik wil mijn geld terug, want dat ding functioneert niet zoals beloofd en nu doen ze er alles aan om dat dus n
...
Lees meer
Abonnement Red Together Vodafone
Ik heb een mobiel abonnement bij Vodafone Red Together met mijn vrouw als medegebruiker genomen om buitenshuis wifi te hebben en te gebruiken. Nu kwam ik erachter dat Vodafone mijn thuisgebruik van de wifi (deze gebruik ik overig van Ziggo) de mb"s noteert en aftrekt van mijn afgesloten gb contract bij Vodafone.
Bijvoorbeeld: op 02/03/2024 heb ik om 19.23 0,01 mb gebruikt. Hoe dan? als ik en
...
Lees meer
Populair in Auto & Vervoer
Mag een dealer een koop intrekken?
Afgelopen week hebben wij contact gehad met erkende Bovag Citroen Dealer voor aanschaf 2e auto via private lease.
De dealer was niet bij ons in de buurt dus na mailcontact met foto;s etc gevraagd of zij de auto konden vasthouden zodat wij zaterdag langs konden komen.
Dat kon en zo gezegd zo gedaan.
Gisteren zijn wij langs geweest en de verkoper heeft ons prima geholpen. De auto was hele
...
Lees meer
Rijden in automaat
ik ga binnenkort naar de VS, het land van de auto's met een automaat. Rij je daar zo in weg? Of heb je een paar (rij)lessen nodig? : ) Lees meer
kwaliteit motorolie
Is de motorolie van praxis of action kwalitatief beduidend minder dan bijvoorbeeld motorolie van shell of castrol? In prijs is het verschil erg groot.
Lees meer