pa
door pawo52 Feb 21, 2017 om 21:32
Auto & vervoer

Schuldig na optrekken bij groen licht?

Ik wachtte voor een rood verkeerslicht om rechtsaf te gaan.
Na verspringen op groen auto normaal opgetrokken om rechtsaf te gaan.
Was al 3/4 de bocht door toen er nog een auto van links kwam en dus een botsing met mij.
Chauffeur bekende niet goed opgelet te hebben en zijn voorganger wat langzaam optrok en hij in de "flow" meeging.
Dus door geel/oranje reed. Hij reed op een voorrangsweg.
Nu ben ik schuldig bevonden aan de aanrijding want ik had de auto moeten zien en hij had voorrang.
Wat is het nut van een verkeersinstallatie op een voorrangs weg?
Altijd geleerd dat je bij geel/oranje moet stoppen als het kan.
Als je dat niet doet zijn dan de voorrangregels van kracht op een voorangsweg?
Je bent in overtreding als je bij geel/oranje doorrijd als je kan stoppen.
Vanwege zijn langzame voorganger had de auto makkelijk kunnen stoppen.
Heeft gewoon niet opgelet maar heeft geluk dat hij op een voorrangsweg reed.

9761 18 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Feb 22, 2017 om 02:19
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Bij het op groen springen van stoplichten moet je altijd zelf opletten dat er geen verkeer meer aankomt dat eerder groen had en nog geel/oranje moest krijgen.
Als de stoplichten niet gewerkt hadden, had de andere auto (ook) voorrang gehad omdat die op een voorrangsweg reed.

fa
door familyman - Feb 23, 2017 om 21:53
888 Antwoorden / 1 Vragen

"Heeft gewoon niet opgelet maar heeft geluk dat hij op een voorrangsweg reed". Klopt.

tenormin
door tenormin - Feb 23, 2017 om 22:06
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben bang dat u toch de klos bent en niet goed hebt gekeken of, ondanks groen, alles vrij was. Kijken moet men altijd en overal, al dan niet op een voorrangsweg. Natuurlijk leert men dat bij oranje gestopt moet worden alleen, ik wil ze niet aan tafel hebben die door oranje rijden, om maar niet over "door rood" te schrijven.

ph
door philip36 - Feb 23, 2017 om 22:37
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lijkt me dat de bestuurder die van links kwam fout is.
Dat hij op een voorrangsweg rijd is helemaal niet belangrijk bij een verkeerslicht.
Verkeerslichten gaan voor verkeerstekens.
Zou mooi zijn als iemand door rood rijdt en dan toch vrijuit gaat omdat hij op een voorrangsweg rijdt.
Bezwaar maken tegen deze opvatting van de verzekeraar dat u schuldig bent.

zie voor voorangsvolgorde https://www.theoriewereld.nl/theorie-leerboek/a-algemene-bepalingen-verkeerswetgeving/

ha
door halex Feb 23, 2017 om 23:14
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Leuk verhaaltje. Gaat alleen op als je kunt bewijzen dat de ander door rood reed. Misschien was de verkeerslichtinstallatie iets ontregeld, waardoor de tijd om de kruising te 'ontruimen' te kort was. Of haperde de auto even op de kruising, waardoor hij net iets later overgestoken was. Groen licht betekent niet dat je met je ogen dicht gas kunt geven.

Wi
door Wil_H Feb 24, 2017 om 15:41
270 Antwoorden / Vragen

@Philip36
In theorie heb je gelijk, in de praktijk werkt het zo niet. Verzekeringen gaan altijd uit van de geldende voorrangssituatie. Alleen als je met getuigen kunt bewijzen dat de andere partij door rood reed maak je een kans om je schade vergoed te krijgen.
Het is net wat Halex zegt, als je pech hebt en vóór je rijdt een sukkel die bij groen licht niet een beetje vlot optrekt dankzij het "nieuwe rijden", dan sta je alsnog midden op de kruising terwijl het kruisende verkeer alweer groen licht heeft. Maar dat betekent niet dat het kruisende verkeer dan een vrijkaartje heeft om botsauto te gaan spelen met jouw auto.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 22:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoewel groen betekent dat u kunt gaan rijden, wil dat nog niet zeggen, dat je dat met dichte ogen mag doen. En als iemand door geel/oranje rijdt, heeft hij nog steeds voorrang en kan het niet zijn dat u groen hebt.

tijger1
door tijger1 - Feb 23, 2017 om 22:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt dus ook niet opgelet.

ph
door philip36 - Feb 23, 2017 om 22:46
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De bestuurder van links had u niet gezien zegt hij maar volgens de verzekeraar had u de auto van links wel moeten zien.
Waarom zegt de verzekeraar dat niet tegen de bestuurder die van links kwam dat hij u had moeten zien?
De bestuurder van links heeft zitten slapen, als je weet dat je door geel rijdt en ook nog met een lage snelheid omdat je opgehouden werd door je voorganger kijk je toch extra uit als je het kruispunt oversteekt.
U kijkt naar het stoplicht of het groen is en rijdt aan, de auto van links was zijn verkeerslicht al lang voorbij dus meer tijd om uit te kijken dan u.
De vraag is ook nog of u hem wel kon zien aankomen, er kan een vrachtwagen of grote bestelwagen links van u voor het stoplicht hebben gestaan waardoor u geen uitzicht naar links had.

ha
door halex Feb 23, 2017 om 23:16
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Je moet altijd zorgen voor voldoende zicht. Als een vrachtauto dat blokkeert, dan rijd je stapvoets totdat je overzicht hebt. U hebt geen rijbewijs?

ph
door philip36 Feb 23, 2017 om 23:59
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@halex
Ik hoop nooit achter u voor een stoplicht te komen staan, veel kans dat we er na een uur nog staan.
Ik ken de verkeerssituatie waar de TS de aanrijding had niet, maar als ik rechtsaf sla en er is ook nog een fiets- en voetpad aanwezig, dan kijk ik naar rechts of er geen voetganger of fietser oversteekt.

ha
door halex - Feb 23, 2017 om 23:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U zult moeten bewijzen dat de ander door rood reed. Als u dat niet kunt, dan bent u aansprakelijk. Bij sommige kruisingen is de 'ontruimingstijd' krap ingesteld. Wat betekent dat niet altijd de gehele kruising vrij is als de andere richting groen krijgt. Het is verder niet relevant of de ander had kunnen stoppen. U had hem, zoals de verzekering terecht stelt, moeten zien. U neemt een risico door niet op te letten en bij groen zomaar gas te geven. In dit geval was dat net even teveel risico.

ph
door philip36 Feb 24, 2017 om 00:13
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Waarom legt u de bewijslast bij de TS, voorrangsweg zegt hier toch helemaal niets?
Waarom zou de bestuurder van links niet hoeven te bewijzen dat de TS door rood reed?
TS was al 3/4 de bocht om dus lijkt me dat de auto van links die van de TS heeft aangereden en niet andersom.
Als die autoschade bij de TS meer aan de achterzijde, zeg bij het achterportier of achterbumper zit staat hij, volgens mij erg sterk. Maar het een situatie waar je de schuld niet bij een persoon kunt leggen. Ze hebben beide niet goed uit gekeken.

ne
door neodutchio Feb 24, 2017 om 08:42
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Tuurlijk ligt de bewijslast bij ts. Zij wil toch dat zij in het gelijk wordt gestelt, dan moet zij ook bewijzen dat haar niets te verwijten valt. Ts komt van en zijweg en komt ik aanraking met een auto die op een voorrangsweg rijdt. Ts zal moeten bewijzen dat zij door groen reed en bewijst moeten aanleveren dat de tegenpartij door rood reed.

En natuurlijk, bij een aanrijding hebben altijd beide partijen schuld, alleen verzekeringstechnisch rijdt ts een auto aan op de voorrangsweg.

ha
door halex Feb 24, 2017 om 08:42
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U doet aannames. Als beiden niet kunnen bewijzen dat de ander door rood reed, dan kan je niet anders dan naar de overige verkeersregels kijken. Een kruising is niet altijd volledig ontruimd als de andere richting groen krijgt.

hansje klein
door hansje klein - Feb 24, 2017 om 00:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Een kruizing oprijden ...

- Je rijdt een kruizing pas op wanneer die voor u vrij is
- Wanneer de tegenpartij zegt nog door oranje gegaan te zijn heeft u getuigen nodig
- Zijn er géén getuigen kan de schakeling van de verkeerslichten nog onderzocht worden
- Komt 'men' er niet uit, draagt iedere deelnemer uiteindelijk zijn eigen kosten

De vaststelling van een voorrangsweg heeft hier verder geen betekenis, maar dat de kruizing niet vrij was wèl.

Ka
door Kassafoutje Feb 24, 2017 om 16:57
19 Antwoorden / Vragen

Ben geen zeikert hoor maar drie keer "kruizing"?

hansje klein
door hansje klein Feb 24, 2017 om 18:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Kassafoutje ... (OT) ...

Mijn eerste en langst gebruikte taal is de duitse taal en dan heet het een Kreuzung.

Een schrijfvoutje is dan erg snel gemaakt.

Ik zou ook eerder zijkert schrijven en niet zeikert, omdat ik het feine verschil niet hoor. Maar misschien kunt u me uitleggen waarom zeikert met een korte ei geschreven moet worden ... en fijn dan juist weer niet?

ph
door philip36 - Feb 24, 2017 om 08:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Dat de TS niet voor 100% schuldig hoeft te zijn blijkt wel uit een rechtbankzaak welke ik vond op internet.
Een vrachtwagen welke met lage snelheid rechtsaf aan het slaan is en een bus op de busbaan uit dezelfde richting welke de kruising nadert.
De vrachtwagen is door groen gereden maar rijdt erg langzaam, ondertussen nadert de bus de kruising en heeft ondertussen wit licht gekregen.
Alhoewel de kruising niet vrij was is de bus de kruising toch opgereden.
Vrachtwagen voor 80% schuldig verklaart.

http://www.juridischkennisportaal.nl/wiki/verkeers-en-vervoersrecht/verkeerslichten/ook-bij-groen-pas-kruising-oprijden-na-gecontroleerd-te-hebben-of-die-daadwerkelijk-vrij-is.htm

ne
door neodutchio - Feb 24, 2017 om 08:43
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik mag toch hopen dat dit de eerste keer is dat u zelf niet kijkt als u een kruisingsvlak oprijdt. Levensgevaarlijk om niet te kijken of de weg vrij is, ook al heeft u groen.

ph
door philip36 - Feb 24, 2017 om 10:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@neodutchio
Ik ben geen verkeersdeskundige maar zou het uitgangspunt van de verzekeraar, dat de auto welke op de voorrangsweg reed voorrang heeft, niet fout kunnen zijn?
Er is een voorrangsweg, als de verkeerslichten buiten werking zijn is de voorangsregel natuurlijk duidelijk.

Maar nu de verkeerslichten in gebruik zijn is die voorrangsregel overgenomen door de verkeerslichten en heeft de auto die groen heeft voorrang en is er dus geen sprake meer van een voorrangsweg situatie.
Anders zou degene die op de voorrangsweg rijdt altijd in het voordeel zijn ook al wordt de kruising met stoplichten geregeld.

Als beide door groen gereden zijn hebben beide voorrang maar de TS komt van rechts en heeft in dat geval voorrang.

Vandaar dat ik zeg, waarom zou de bewijslast bij de TS liggen als mijn uitgangspunt dat op het moment dat de verkeerslichten werken er geen voorangsweg regel voor die kruising meer geldt, juist zou zijn?

Wij komen er niet uit, dus laat ik het hierbij, maar om de schuld geheel bij de TS te leggen lijkt me niet juist.

ne
door neodutchio Feb 24, 2017 om 16:11
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Correctie, ook al komt ts van rechts, deze komt uit een zijstraat en zal ten alle tijden verkeer op de hoofdrijbaan  voorrang moeten geven. Het is niet relevant of de verkeerslichten wel of niet werken, ts wil een voorrangsweg oprijden.

Jaren geleden kreeg een familielid een aanrijding met een tractor. Familie reed door groen en stak een voorrangsweg over en werd van rechts aangetikt door een tractor. Buiten een hoop schade en vooral rommel (60 ton komkommers) kreeg de familie een proces verbaal ivm het niet voorrang verlenen van het verkeer op de hoofdrijbaan. Sterker nog, alle kosten voor het opruimen en schoonmaken van het wegdek kwam voor hun rekening. Het verkeerslicht kon getest worden op werking, maar niet is te achterhalen welk licht op welk moment op groen stond. Uiteindelijk na een politieoproep heeft een getuige zich gemeld die kon bevestigen dat de tractor door rood is gereden.

Verzekeringstechnisch heeft ts een aanrijding gehad met een auto op een voorrangsweg. Zonder bewijs dat de tegenpartij verwijtbaar is geweest, oftewel door rood is gereden, is het het ene woord tegen de ander. Ts zal dus moeten aantonen dat het niet haar schuld is. Dat kan of via een dashcam die registreert dat hij/zij door groen is gereden, danwel via een getuige die de tegenpartij door rood heeft zien rijden.

Voor uw kennis, een verkeerslicht neemt het werk van de wetgeving niet over. Een verkeerslicht bepaald niet wie voorrang heeft, maar reguleert het verkeer. Alle normale regels volgens het rvv blijven bestaan. Dus helaas voor ts, ook bij groen licht, altijd opletten bij het oprijden.

ha
door halex - Feb 24, 2017 om 14:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

@philip36
Als beide door groen gereden zijn hebben beide voorrang maar de TS komt van rechts en heeft in dat geval voorrang.
Het feit dat er werkende verkeerslichten staan, maakt een kruising nog geen gelijkwaardige kruising. Uw opmerking slaat nergens op.
Ik ben geen verkeersdeskundige
Maar dat had u zelf ook al door.

Ha
door Hades60 - Feb 24, 2017 om 15:19
9 Antwoorden / 0 Vragen

Verkeerslichten zijn een hulpmiddel en vervangen niet de verkeersregels. Je moet dus altijd de verkeersregels in acht nemen. Op een voorrangsweg heb je altijd voorrang ongeacht de stand van eventuele verkeerslichten. Rijdt meneer door rood licht, dan wordt hij daarvoor bekeurd. Maar u moet, ondanks groen licht, voorrang verlenen.

ne
door neodutchio Feb 24, 2017 om 17:31
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Sterker, ts zou ook bekeurd kunnen worden voor het niet voorrang verlenen.

tijger1
door tijger1 - Feb 24, 2017 om 15:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het is ook nog altijd zo, dat wie eist, bewijst. En door wie bent u schuldig bevonden?

aq
door aqua1955 - Feb 24, 2017 om 15:47
3 Antwoorden / 0 Vragen

Helaas voor u is dit de waarheid. Voorrang geld voor, op en na de kruising. Omdat deze meneer zich op een voorrangsweg bevond had u voorrang moeten verlenen aan de bestuurder die zich op de voorrangsweg bevond. Echter heeft u nog een kans, omdat de bestuurder bekende niet goed opgelet te hebben en met de flow meegereden te zijn. Ik zou in dit geval uw verzekering nog eens bellen, want misschien kunnen zij iets voor u betekenen. Als u groen heeft is hij waarschijnlijk door rood gereden.

ro
door roel sannes - Feb 24, 2017 om 17:25
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik werk al meer dan 40 jaar in het verkeer en dit is wèèr zo`n kromme regel in de verkeerswetgeveing. Helaas bent u inderdaad de klos omdat het een voorrangsweg betreft. Als u een voorrangsweg oprijdt dient u altijd te kijken of er nog verkeer aankomt. Helaas blijft dit verkeer altijd voorrang hebben ook al rijdt men door rood. Dat is meestal moeilijk aan te tonen. Een verkeerslicht komt op de tweede plaats. Dit is maar een verkeerhulpmiddel.

ik
door ikzelf1942 - Feb 25, 2017 om 14:30
81 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Roel Sannes,
kijk eens even in het RVV
Alleen moet er bewezen worden dat dat iemand door roor reed!!!!