Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 11:59
Auto & vervoer

Storing/defect stuurbekrachtiging

Een kleine 4 maanden geleden een 2e hands auto uit 2012,zonder garantie, gekocht bij een autobedrijf,
Nu na 4 maanden is er tijdens onze vakantie een probleem met de stuurbekrachtiging,uitlezen bij een garage in Duitsland gaf aan dat er een of ander (duur) onderdeel van de stuurbekrachtiging vervangen moet worden.
Bij een telefoontje naar het autobedrijf ,even langs rijden is geen optie omdat het bedrijf aan de andere kant van Nl zit,werd mij meteen gemeld dat ik de auto zonder garantie gekocht had en dat de reparatie, met een evt. 2e hands onderdeel,door hen voor een scherpe prijs uitgevoerd kan worden.
Ik had toen nog niet aan wettelijke garantiie gedacht,maar na wat internetspeurwerk kom ik oa hier terecht.
Wat is mijn recht in deze ?
Moet het autobedrijf dit kosteloos vervangen of heb ik niks te melden omdat ik zonder garantie gekocht heb ?
Ik lees allerlei verhalen over wettelijke garantie,hoe zit dat nou in mijn geval ?
Hopend op spoedige reacties.

A.Smulders

7142 11 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jul 30, 2016 om 12:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar kunt u nog wel gewoon rijden, maar werkt de stuurbekrachtiging niet?

U koopt een auto zonder garantie en nu is er wat aan en verwacht u garantie. Raar. Waarom hebt u die auto zonder garantie gekocht?

Persoonlijk vind ik het een net aanbod van die garage.

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 12:23
Antwoorden / 1 Vragen

Er werden een 3 tal paketten aangeboden,waarvan alleen het duurste ,1299,-, Bovaggarantie bevatte,ik vond dat erg duur en besloot dit daarom achterwege te laten.
Nu ik overal lees over wettelijke garantie ben ik toch wel eens benieuwd naar mijn recht als consument. Er word overal gesproken over 6 maanden wettelijke garantie !

tijger1
door tijger1 Jul 30, 2016 om 12:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

€ 1.299?  Koop je haast een oud autootje voor. Ik heb jaren een auto zonder stuurbekrachtiging gehad, zat er niet op, dus niet kapot. Kreeg er wel spierballen door. :-)) Maar als iemand anders in mijn auto reed, had hij of zij het zwaar.

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 12:36
Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad erg veel geld,dus vandaar,verder kan ik hier natuurlijk niks mee.
Het gaat mij hier over de WETTELIJKE garantie.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 30, 2016 om 12:19
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als u nog gewoon kunt rijden met de auto, dan zal er voor u ook geen wettelijke garantie (conformiteitsbeginsel) inzitten. Als er binnen de eerste 6 maanden na koop een gebrek aan de auto te voorschijn komt waardoor u niet meer met de auto de weg op kunt (en u moet dan natuurlijk niet denken aan een kapot achterlicht, maar bijv. de motor begeeft het zonder dat u de auto 'misbruikt' heeft) dan komt het recht op een conform product in zicht. Dat is hier, zo laat het zich tenminste aanzien, niet het geval. Wel hebben de mededelingen van de verkoper die vooraf gingen aan de koop (overeenkomst) invloed op uw rechten. Als deze u garandeerde dat de stuurbekrachtiging prima in orde was en u er zeker nog jaren zonder mankementen plezier van zou hebben dan heeft u ook recht op kosteloos herstel.

Overigens moet u het gebrek in zo'n geval door de verkoper moeten laten verhelpen.

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 12:34
Antwoorden / 1 Vragen

Tja dat maakt het ook voor mij lastiger.
Toen wij de auto ophaalde kregen wij ook een paar prints mee van het uitlezen van de auto,daarop was een foutmelding te zien over het betreffende onderdeel.
Ze hebben wat kleine dingen geprobeerd,nieuwe massa en plus,en toen een proefritje gemaakt.
Tijdens dat proefritje viel de stuurbekrachtiging weer een keer even uit.
Toen ik vroeg of ik met deze auto naar huis kon rijden,was het even stil en vertelde de garagehouder ons dat dat moest lukken,maar met beleid.
Nu is tijdens de complete terugreis de stuurbekrachtiging nog geen seconde uitgevallen.
Ik heb de garage in Duitsland dit ook gemaild en hij reageert nu net met als antwoord,gelukkig ,misschien was het dan toch alleen een 'kontaktprobleem',ik zou het dan even afkijken voordat U tot een evt. dure reparatie overgaat.
Dus dat is het verhaal tot dusver vwb. het wel kunnen rijden .
Toch blijft mijn vraag vwb WETTELIJKE garantie staan.

sw
door swat1500 - Jul 30, 2016 om 12:29
3773 Antwoorden / 0 Vragen

Had u de auto met 6 maanden garantie gekocht dan had u het defect op basis van de garantie kunnen late repareren.
De "wettelijke" garantie ligt wat lastier zeker als de leverancier de clam op die basis niet erkent. Bij de wettelijke gaat het erom of het gekochte die eigenschappen heeft die u op basis van de prijs van de aankoop, verstrekte informatie etc mocht verwachten.
Wat heeft u dus betaald? Wat heeft de verkoper gezegd over de staat van de auto en wat stond er in de advertentie? Wat was de km stand?
Als de auto werd omschreven als tip top in orde en de eerste 20000 km geen problemen te verwachten dan staat u sterker als dat de auto omschreven stond als meeneemauto, technische staat onbekend.
Van 2e hands auto's met een lage prijs en hoge km stand is de kans op slijtage van onderdelen groter dan bij duurdere modellen met minder km.

ro
door ronny530 - Jul 30, 2016 om 13:20
2771 Antwoorden / 41 Vragen

Als u de garantie heeft afgekocht of de auto voor een meeneem prijs heeft gekocht dan neemt u willens en wetens een risico. Aan de ene kant bespaart u op de aanschaf maar aan de andere kant draait u zelf voor de reparatiekosten op. De wettlijke garantie is van toepassing op nieuw geleverde goederen maar niet op gebruikte goederen en uw auto is om en nabij 4 jaar oud. De stuurbekrachtiging heeft 4 maanden goed gefunctioneerd dus van een verborgen gebrek kan geen sprake zijn. De verkoper biedt u wel een soort van coulance aan door tegen een lager tarief de stuurbekrachtiging te herstellen terwijl de verkoper dat niet hoeft te doen. U kunt wel gaan schermen met wettelijke termen en er eventueel een advocaat opzetten maar dan vervalt direct de coulance en wordt het lang slepende zaak die enkel maar verliezers kent want de auto mag niet door een ander bedrijf hersteld worden.

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 20:06
Antwoorden / 1 Vragen

De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden.

Zo staat het in de wet ,dus wel degelijk ook op 2e hands.
Ik begrijp ook wel dat het autobedrijf hier niet enthousiast op zal reageren,maar het gaat hier toch over een flinke onkostenpost. Als je er de wet op na leest staat daar toch een boel hoopgevende informatie

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 21:20
Antwoorden / 1 Vragen

Reacties die kant nog wal raken heb ik liever niet.
Een hele kleine zoektocht op internet leverde me al meer op dan deze geheel incorrecte reactie.

me
door mein33 - Jul 30, 2016 om 17:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ahrend,

Even afgezien van uw directe vraag, wil ik u er op attenderen dat uw autoverzekeraar en/of de autoverzekeraar van de tegenpartij bij een aanrijding wel eens heel erg moeilijk en/of vervelend kan gaan doen mocht blijken dat uw auto (al een langere tijd) een technisch mankement aan de stuurinrichting heeft.
Eveneens als blijkt dat u reeds langer van dit mankement op de hoogte was (en dat bent u wel) en (bewust) niet tot reparatie bent overgegaan.
Dit mankement zal zich simpel openbaren mocht er een technisch onderzoek plaatsvinden door de politie alsgevolg van een aanrijding.
Men kan u, op grond van dit technisch mankement, aansprakelijk stellen voor de schade die u anderen toebrengt (ook als het ongeval niet direct uw schuld is) en ook de schade aan uw eigen voertuig niet vergoeden.

Vr.gr.  mein33

ha
door halex - Jul 30, 2016 om 20:36
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Wat staat er in de koopovereenkomst? Als daarin staat dat u de aanspraak op garantie hebt afgekocht in ruil voor korting, dan hebt u bij de verkoop afgezien van uw rechten. Als u enkel een aanvullende garantie niet hebt bijgekocht, dan is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit gebrek er nog niet was toen u de auto kocht. Tenzij de verkoper aan kan tonen dat u er mee bekend was. Dan hebt u de auto gekocht, in de wetenschap dat er iets aan mankeert.
Gezien uw toelichting onder het anwoord van Zoekster1 wist u dat de stuurbekrachtiging kuren vertoonde toen u de auto kocht. Een mankement dat al bekend is bij de aankoop, valt niet onder de garantie. U wist dat het mankement er was, dus de auto voldoet aan de verwachtingen die u in alle redelijk kunt hebben.

Ah
door Ahrend Jul 30, 2016 om 21:18
Antwoorden / 1 Vragen

Nee nee,U begrijpt het verkeerd ,of ik ben onduidelijk.,maar de reactie die ik gaf was van de garage in Duitsland, afgelopen week.
Bij de aankoop ,4 maanden geleden ,is uiteraard niet over een mankement ,aan wat dan ook gesproken,anders had ik de auto natuurlijk niet eens gekocht.

ha
door halex Jul 30, 2016 om 22:05
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Aha. Dan is er nog de vraag of u bewust hebt afgezien van het recht op garantie in ruil voor korting. Staat daarover iets opgenomen in de koopovereenkomst?

Ah
door Ahrend Jul 31, 2016 om 09:39
Antwoorden / 1 Vragen

Nee geen korting gehad,maar garantie zou wel bijgekocht moeten worden.
Dus ik weet niet of ik dat dan als een soort verkapte korting moet zien

ha
door halex Jul 31, 2016 om 11:40
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Als er niet in de koopovereenkomst staat dat je afziet van garantie, dan moet de verkoper nu bewijzen dat het mankement er nog niet was ten tijde van de verkoop. Danwel dat het reguliere slijtage is die je mag verwachten bij een auto van vier jaar oud met een aankoopprijs van X euro.

Ah
door Ahrend Jul 31, 2016 om 13:30
Antwoorden / 1 Vragen

Nou dit soort defect komt zelden voor,ZEKER niet bij een jongere auto.
En geloof mij,de aankoopprijs was echt niet bijzonder laag

holstein
door holstein - Jul 30, 2016 om 20:39
922 Antwoorden / 16 Vragen

Niet moeilijk doen en snel op het voorstel van de garage in gaan, want zonder garantie een auto uit 2012 kopen heeft u natuurlijk gedaan omdat u hem voor een lagere prijs kon krijgen dan met de garantie, snap het wel, maar u nam een weloverwogen risico toch?

Topantwoord

zoekster1
door zoekster1 - Jul 30, 2016 om 20:40
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U zegt in reactie op mijn antwoord:
Toch blijft mijn vraag vwb WETTELIJKE garantie staan.

Ik meende dat ik die vraag al had beantwoord, maar misschien was ik niet duidelijk. De wettelijke garantie is in feite uw recht op een product dat beantwoord aan de overeenkomst. Gebaseerd op o.a. het volgende wetsartikel
art 7:17 lid 2

Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.

(de zaak is in dit geval de auto)

Wat betreft de bewijslast die ligt de eerste 6 maanden bij de verkoper. Die moet dus bewijzen dat het gebrek aan uw gebruik ligt ipv aan de auto. Dat is gebaseerd op het volgende wetsartikel

art 7:18 lid 2

Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.

Dit geldt ook voor tweedehands auto's een voorbeeld van een rechtszaak over een tweedehands auto vol gebreken is dit

klik HIER

In dit geval betrof het zelfs een auto van 13 jaar oud die slechts 1750 euro had gekost. Als u dat vonnis goed doorleest ziet u dat de rechter vooral belang hecht aan het (veilig) kunnen rijden op de weg. Dat komt omdat je vooral moet kunnen verwachten dat het gekochte voor normaal gebruik geschikt moet zijn.

Het verschil tussen gewone garantie en wettelijke garantie, is dat de gewone garantie een handelsgarantie is die door een fabrikant/verkoper wordt gegegeven en waar deze zijn eigen condities aan mag stellen. De wettelijke garatie is de plicht dat het product MOET beantwoorden aan de overeenkomst. Deze is van dwingend recht en daar kan de verkoper nooit onderuit, deze kan ook niet afgekocht worden.. Deze heeft ook niets te maken met de fabrieksgarantie die vaak wordt gegeven bij de verkoop van een auto. En ook niets met de garantie die de verkoper van een tweedehands auto geeft. Het is wel zo dat niet alle gebreken vallen onder de 'wettelijke garantie' daar heb ik het in mijn eerste antwoord al over gehad.

Ik heb dit al meerdere malen verteld hier en ook Ronny530 zit al jaren op deze site, iedere keer heeft hij weer zijn eigen babbel terwijl  het van geen kant klopt wat hij vertelt. Nou ja, het is niet anders.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 31, 2016 om 01:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ts reageert op een gegeven moment als volgt.

De wettelijke garantie op een tweedehands auto valt onder de wet 'Verkoop en garanties voor consumentengoederen' en heeft een duur van 6 maanden. Zo staat het in de wet ,dus wel degelijk ook op 2e hands. Ik begrijp ook wel dat het autobedrijf hier niet enthousiast op zal reageren,maar het gaat hier toch over een flinke onkostenpost. Als je er de wet op na leest staat daar toch een boel hoopgevende informatie

Ah
DOOR AHREND 30 JUL. 2016 OM 21:20
ANTWOORDEN / VRAGEN

Reacties die kant nog wal raken heb ik liever niet.Een hele kleine zoektocht op internet leverde me al meer op dan deze geheel incorrecte reactie.

Maar als ts dit allemaal al heeft uitgezocht dan stelt hij alleen zijn vraag om zijn gelijk bevestigt te krijgen.  Wat zeer waarschijnlijk niet gaat gebeuren, zeker niet na uitleg van @zoekster
Diewilik

Ah
door Ahrend Jul 31, 2016 om 09:41
Antwoorden / 1 Vragen

Zeker WEL na de uitleg van zoekster

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 31, 2016 om 11:12
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@zoekster,  als ik het goed begrijp ( en waarschijnlijk is dat niet zo)  moet iedere consument afstand doen van zijn/haar garantie op 2e hands auto's en zo dus geld besparen, om vervolgens gewoon garantie te kunnen claimen.
Wat mij hierin verbaast is dat de Bovag toch vast een paar juristen in dienst heeft die dit uitgezocht hebben. Daarnaast vind ik maar dat is persoonlijk als je bewust afstand deed en je dat financieel gewin opleverde dat je dan bewust je risico neemt en dus niet terug zou moeten kunnen vallen.
Als dit in de praktijk wel blijkt te werken zou ik als Bovag al mijn dealers oproepen de auto's 1000 euro duurder te maken standaard inclusief de garantie, dan ben je als consument duurder uit heb je altijd garantie maar is er geen keuze meer voor een besparing.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 - Jul 31, 2016 om 12:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

@diewillik, het klopt dat de 6 maanden garantie die wordt gegeven vaak een wassen neus is. Garantie van een fabriek of verkoper moet ook eigenlijk altijd wat extra's hebben. iets wat vanuit de wet niet wordt gedekt. In dit geval zou het bijv. garantie op de cruise control kunnen zijn, maar het kan ook iets anders zijn, bijv. bekleding van de auto. Meer kan ik zo snel niet verzinnen. De juristen van Bovag zijn niet gek, de garantie van 6 maanden is niet voor niets 6 maanden, dat komt omdat de wettelijke garantie (conformiteit) toch al de bewijslast bij de consument weghaalt. en bij de verkoper legt Het is een soort sigaar uit eigen doos. Maar het staat wel fraai, 6 maanden garantie.

Wel sta je wat sterker tegenover de verkoper van tweedehands auto's, die heeft meestal maling aan je recht op een conform product en dan moet je al naar de rechter om het voor elkaar te krijgen. In geval van handelsgarantie (dus garantie van de verkoper) zal die minder weigerachtig zijn. (mag je hopen)

O ja, nog een voordeel van de garantie van de Bovag is dat je in geval van een geschil met de verkoper naar de Geschillencommissie Voertuigen kunt, zonder garantie van de Bovag is dat niet mogelijk.  Dat is een stuk goedkoper dan procederen, maar als je een rechtsbijstandverzekering hebt die dit soort situaties dekt, dan maakt dat eigenlijk ook niet uit.