gi
door gidionl Jul 21, 2017 om 15:15
Auto & vervoer

Studenten reis-product boete

Ik heb een OV boete ontvangen voor onterecht gebruik studenten reisproduct. Ik was me ervan bewust dat deze moet stopgezet worden VOOR de 5e van de eerste maand dat je geen student meer bent. Door hetvolgde voorval heb ik deze niet op tijd stop gezet, en ben van mening dat ik hiervoor niet aansprakelijk ben.
Ik heb  op 28 Januari 2017 mijn scriptie succesvol verdedigd, maar moest nog een aanvulling doen op een afstudeer portfolio. Deze is pas in Februari verzonden naar de betreffende docent. Mijns inziens kon ik dus niet in Januari al afgestudeerd en uitgeschreven zijn, maar in Februari pas. Daarom heb ik netjes mijn OV stopgezet op 3 Maart, op tijd om deze boete dus niet te krijgen. Helaas kreeg ik pas op 13 Maart(!) een bevestiging via studielink dat ik al in Januari afgestudeerd en uitgeschreven was. Vanuit mijn onderwijsinstelling is op geen enkele manier informatie verschaft over een afstudeerdatum. Ik kon dus niet weten dat ik al in Januari afgestudeerd was, en mijns inziens ligt het voor de hand dat ik in Februari nog ingeschreven stond.
Het gevolg: een boete van ruim 260 euro, omdat ik 3x een halve maand mijn ov onterecht heb gehad. Ik ben van mening dat deze boete het gevolg is van het niet verschaffen van informatie vanuit mijn onderwijsinstelling. Ik snap dat ik mijn officiele afstudeerdatum op had kunnen vragen, maar is een onderwijsinstelling niet verplicht dit soort informatie te verschaffen?

Ik heb een klacht ingediend bij DUO maar deze is helaas afgewezen. In de beslissing op dit bezwaarschrift staat de optie om ermee naar de rechtbank te gaan, maar gaat dit niet een beetje ver? Verder vind ik niet dat NS, OV of DUO hier verandwoordelijk is, maar dat mijn onderwijs instelling nalatig is geweest. Ik heb een klacht ingediend bij mijn onderwijsinstelling, en wacht nog op respons van hun kant.
Mijn vraag aan jullie is of ik hier iets mee kan? Is er een organisatie die dit soort dingen kan beoordelen?

1491 6 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jul 21, 2017 om 15:25
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Misschien is onderstaande iets voor je om door te lezen:

https://www.duo.nl/particulier/studentenreisproduct-stopzetten.jsp

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2017 om 15:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik zie niet in waarom de onderwijsinstelling u moet informeren over de afstudeerdatum. U hebt in januari uw scriptie succesvol verdedigd. U had natuurlijk ook zelf kunnen informeren wat die aanvulling voor consequenties had.

Maar u hebt al een klacht ingediend. Ik zou het antwoord daarop maar afwachten.

ro
door ron503 - Jul 21, 2017 om 15:49
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U bent op 28 januari 2017 afgestudeerd want u heeft uw scriptie succesvol verdedigt. Die aanvulling op uw portfolio zal bedoeld zijn geweest om het geheel nog beter te maken maar sec gezien was u al afgestudeerd. Het kan er bij mijn niet in dat u dat niet wist en het verzenden van de aanvulling nu gebruikt om onder de boete uit te komen. U bent van mening dat de onderwijsinstelling nalatig is geweest maar waarom! hadden ze uw scriptie af moeten keuren waardoor u niet kon afstuderen todat de aanvulling ingediend was met alle teleurstelling vandien of heeft u gedacht even de aanvulling mailen of per post verzenden en dan nog een maandje gratis reizen. U mag het zeggen maar in mijn optiek is de boete volkomen terecht.

gi
door gidionl Jul 21, 2017 om 16:15
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben het niet met u eens. Je scriptie verdedigen is je afstudeermoment als je alle studiepunten behaald hebt. Het afgekeurde portfolio waar ik in Februari een aanvulling op het gegeven was 5 studiepunten waard; aangezien deze pas in Februari is aangeleverd heb ik in Januari niet al mijn studiepunten behaald, maar in Februari. Het was een aanvulling om hiermee toch nog punten te halen op iets wat in Januari dus nog niet behaald was. Omdat ik nog studiepunten behaald heb NA mijn scriptie verdediging, vind ik het logisch hierover geinformeerd te worden.

ge
door george321 - Jul 21, 2017 om 16:13
390 Antwoorden / 1 Vragen

De school heeft uw studie per eind januari gestopt, alleen een aanvulling/docente regeling was later. Feitelijk heeft de school gelijk. U kunt vinden wat u wilt, maar u verliest dit.

panter22
door panter22 - Jul 21, 2017 om 20:31
6599 Antwoorden / Vragen

De klacht die je ingediend hebt bij DUO is afgewezen. Reden?
Afgestudeerd per 28 januari? Dan had je voor 5 februari op moeten zeggen. Dat lijkt mij 2 keer 1/2 maand.

Je hebt 3 keer 1/2 maand onterecht de OV kaart gehad.Dan moet je al medio januari afgestudeerd zijn.
Klopt het wel je schrijft over de opzegging. Ik lees hier wat anders:
https://www.duo.nl/particulier/studentenreisproduct-stopzetten.jsp

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2017 om 20:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u vind dat u nog niet afgestudeerd was, dan gaat u toch simpel in beroep tegen de afwijzing van DUO? Zo moeilijk zal dat niet zijn. Richtlijnen staan op het net.