ed
door edbeelen Sep 26, 2016 om 13:30
Auto & vervoer

Telefonisch ja gezegd

Wij hebben op zaterdag een proefrit gemaakt en gekeken wat voor inruilprijs wij zouden krijgen voor onze oude smart bij een BOVAG autobedrijf.
na de proefrit hebben wij bedenktijd gevraagd en zouden de verkoper maandag bellen. Ik heb hem maandag gebeld dat we de auto zouden nemen maar hebben geen koopcontract getekend en afgesproken dat ik nog zou laten weten wanneer we de auto zouden komen halen. In de tussentijd zagen we de volgende dagen veel interessantere auto te koop en hebben de verkoper van de eerste deal gebeld dat de koop niet door zou gaan. We hebben nadat we de deal hadden gemaakt ook geen leveringsvoorwaarden opgestuurd gekregen en is ook niet besproken tijdens het gesprek. Bovendien waren we het over de inruilwaarden van de smart nog niet eens. Hij vertelde aan de telefoon dat de prijs afhankelijk was van hoe de smart eruit zag. Mocht hij afwijken van de prijs dat hij eerst geboden had was de deal van onze kant niet doorgegaan. Wat zijn mijn rechten en plichten in deze?

3845 13 Rapporteer

Topantwoord

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2016 om 13:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat was de reactie van de verkoper toen u gezegd had dat de koop niet door zou gaan?

ed
door edbeelen - Sep 26, 2016 om 13:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat hij 15% van de aanschaf waarde zou berekenen maar dat was afhankelijk van de inruilwaarden die nog kon wijzigen, daarnaast hebben wij geen leveringsvoorwaarden van hem gekregen dus wisten dit niet

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2016 om 13:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u bent bij een dealer geweest. Ik neem aan met uw Smart. Zag een auto naar uw zin. Hebt een proefrit gemaakt. U hebt een deal gemaakt, weliswaar niet op papier, maar ook zonder de inruilwaarde van die Smart te bespreken?

Maar u belt op maandag wel om akkoord te gaan? En nu wilt u er van af?

marita5
door marita5 - Sep 26, 2016 om 14:12
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo EdBeelen ,

Lees deze informatie eens door ( mondelinge overeenkomst ) klik op de rode regel .

https://www.actio.nl/blog/contracten/een-mondelinge-overeenkomst-is-toch-bindend/

edrick3
door edrick3 - Sep 26, 2016 om 14:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ik heb hem maandag gebeld dat we de auto zouden nemen

Een mondelinge koopovereenkomst is ook een overeenkomst.

ja
door jackyh - Sep 26, 2016 om 14:15
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het nog niet accoord zijn met de inruilprijs heeft niets te maken met de aankoop van de andere auto. U heeft de auto gekocht middels uw telefoontje. U heeft geen recht op gratis annulering.

aurora1
door aurora1 - Sep 26, 2016 om 14:20
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens hier: https://www.consuwijzer.nl/huis-tuin/werkzaamheden/mondelinge-overeenkomst
Zaterdag voor een week een proefrit gemaakt en gekeken wat voor inruilprijs u voor uw eigen oude Smart zou krijgen.
Bedenktijd gevraagd en maandag gebeld dat u de auto zou kopen en nog zou laten weten wanneer u de nieuwe auto zou ophalen.
Voor uw Smart heeft de verkoper een bedrag geboden, waarmee u kennelijk akkoord was omdat u maandag heeft laten weten dat u de auto zou kopen.
In de daarop volgende dagen ziet u veel interessantere auto's en belt de koop af.
Ik begrijp dat u akkoord was met de voor uw Smart geboden prijs en dat daar nu verschil van mening over is?
Om welke garage/welk bedrijf gaat het?

ph
door philip36 - Sep 26, 2016 om 14:36
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Wie zegt dat die interessantere auto beter is dan die van afgelopen zaterdag waar u een proefrit in gemaakt hebt?
Ik weet natuurlijk niet wat er zo interessant is aan die andere auto.

Cookies
door Cookies Sep 26, 2016 om 14:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

En nu maar hopen dat de verkoper van die 'interessantere' auto zich wel aan afspraken houdt.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 26, 2016 om 14:47
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@carola, ik snap hem niet.
De 1e verkoper heeft toch niets verkeerd gedaan? De klant in deze moet zich aan de 1e afspraak houden.
Diewilik

Cookies
door Cookies Sep 26, 2016 om 14:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Maar de koper houdt zich niet aan afspraken. Hoe zou hij het vinden als een verkoper zich ook niet aan afspraken houdt?

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 26, 2016 om 18:45
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Oké lampje is aan gegaan.  :-)

tenormin
door tenormin Sep 26, 2016 om 18:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Spaarlamp? ;-) sorry, beetje flauw...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 26, 2016 om 17:33
16774 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, wettelijk is een mondelinge overeenkomst ook een overeenkomst die rechtsgeldig is. Op zich is de bewijslast lastig maar de betrokken verkoper kan u kwader trouw aanrekenen.

tijger1
door tijger1 - Sep 26, 2016 om 19:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In principe kan de verkoper eisen dat u de auto afneemt, hij hoeft geen genoegen te nemen mer die 15% annuleringskosten.

ed
door edbeelen - Sep 27, 2016 om 11:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Telefonisch heeft de verkoper mij medegedeeld dat afhankelijk van hoe de smart eruit zou zien hij zijn bod zou aanpassen, mocht het zo zijn dat hij er minder voor zou gaan geven dan zouden wij de koop niet door laten gaan

ne
door neodutchio - Sep 27, 2016 om 12:16
5129 Antwoorden / 12 Vragen

Op zich al raar dat u een auto inruilt zonder dat de andere partij deze gezien heeft. U heeft dus ook ja gezegt tegen deze constructie en daar kunnen jullie beide niet meer onderuit.
Ook al zou de garagist een lagere prijs bieden voor uw Smart als hij (geen verborgen) gebreken zou vinden kan hij dit gooien op dwaling van uw kant.
U bent akkoord gegaan voor de verkoop van uw Smart en de aankoop van de andere wagen. Het wordt dus of de 15% betalen, danwel de auto kopen.

ph
door philip36 - Sep 27, 2016 om 14:18
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Telefonisch ja gezegd.
Hoe zou de autoverkoper kunnen bewijzen dat u aan de telefoon was, niet denk ik.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 27, 2016 om 14:24
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Misschie heeft ts alle gegevens wel gegeven incl auto, type kenteken km stand, privegegevens maar ja aantonene zal lastig zijn.

ph
door philip36 Sep 27, 2016 om 14:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@diewilik
TS heeft een proefrit gemaakt dus toen kan de genoemde informatie gegeven zijn.