ma
door martijn imhoff May 16, 2016 om 19:10
Auto & vervoer

Tomos lekt zwarte olie na onderhoud

2 weken geleden heb ik een tomos targa (quadro) met een geel kenteken uit 2005 gekocht. Deze heb ik uiteraard direct, voordat ik ermee op de openbare weg gereden heb, weggebracht voor een onderhoudsbeurt bij een erkend bedrijf. Hier hebben ze gelijk het achtertandwiel en ketting vervangen, met in totaal een rekening van 180 euro.
Toen ik ermee gereden heb en in de schuur heb gestald, kwam ik erachter dat hij zwarte olie lekt (20 druppels per dag). Ik ben gelijk weer terug gegaan naar het onderhoudsbedrijf, en hier werd mij verteld dat dit zeer waarschijnlijk olie is die gebruikt is voor het insmeren van de ketting. Nu lekt hij echter nog steeds zoveel olie, en ik vermoed dat dit uit de motor op de ketting lekt, want ook het frame tussen de ketting zit onder de olie.

Nu dus mijn vraag. In hoeverre kan ik aanspraak maken op de service van het onderhoudsbedrijf? Graag zou ik zien dat deze ervoor zorgen dat de scooter geen olie meer lekt, aangezien ze beloofd hebben dat hij naderhand weer goed zou rijden. Uiteraard ben ik bereid het benodigde materiaal te betalen, maar niet het uurloon wat nodig is om de brommer uit elkaar te halen. Dit is namelijk bij de beurt al helemaal gedaan, en het bedrijf had dan gelijk ervoor kunnen zorgen dat de brommer niet meer lekt.

5808 4 Rapporteer

ja
door jackyh - May 16, 2016 om 19:20
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij normaal dat u aanspraak kunt maken op service van dit Bedrijf. Ga opnieuw naar het Bedrijf en leg uit dat u de materiaalkosten wilt betalen maar uit hoofde van service de arbeidskosten niet. Vraag wel een bindende kostenopgave dit expliciet i.v.m. de arbeidsloonkosten.

Ma
door Mat Matheij - May 16, 2016 om 19:55
986 Antwoorden / 3 Vragen

Even bezien of dit lek aanhoudt scooter op krant zetten en indien U deze iets hoger kunt plaatsen bezien waar de olie vandaan komt uit het carter of zoals de service organisatie zegt de ketting. Ik kan niet bezien hoe eenvoudig dit model te bekijken is van zowel boven als onderzijde. Als service zou deze erkende instelling daar ook nog eens zonder kosten naar kunnen kijken ter uwer geruststelling. Het verwijderen van een kap indien al nodig lijkt afdoende. Mvrgr.

aurora1
door aurora1 - May 16, 2016 om 23:47
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Welk bedrijf betreft het? Nogmaals terug gaan als het niet verandert. Lekte de brommer ook al olie voordat u de onderhoudsbeurt liet doen? Leg in ieder geval kranten onder de lekkage.
Leg het euvel anders ook nog eens voor op een Tomos forum met de reactie van het servicebedrijf: https://www.google.nl/?client=firefox-b-ab#q=tomos+targa+quadro+lekt+olie&gfe_rd=cr .

ma
door marnix1 - May 17, 2016 om 09:41
256 Antwoorden / 22 Vragen

hmm, Van een ketting komt wel eens wat vet af gespat, als ie heel vet is, maar olie? Lijkt me uit het blok te komen.
U zegt dat de ketting en het achterwiel is vervangen, dan lijkt me het niet de schuld van de reparateur dat ie ineens olie lekt.
Teveel aan smeermiddel maar eens van ketting poetsen en kijken of ie dan nog lekt.
@edit, niet goed gelezen, het achterwiel en ketting zijn naast de onderhoud vervangen, het lijkt erop dat er iets mis is gegaan met het vervangen/bijvullen van de olie. Als ie eerst niet lekte, is er iets niet goed aangedraaid. Olievulschroef of aftapplug of eventuele overloop.