ev
door evertjanR Jul 14, 2017 om 16:15
Auto & vervoer

Trein reis prijzen

Het viel mij op dat bij een reis met het OV (trein in dit geval) het uitmaakt aan welke kant je instapt uitmaakt wat de rit kost.
Ik maak voor woon-werk verkeer dagelijks een rit van Enschede naar Hardenberg (en weer terug natuurlijk). En daarbij ontdekte ik een verschil in rit-prijs voor exact hetzelfde traject. Voor vol-tarief is dit verschil 9 cent en is instappen bij NS duurder dan bij Arriva. Ik moet nl in Almelo overstappen en omchecken van vervoerder. (vind dit sowieso onzinnig, alsof ik keuze heb in trein-vervoerder -> 1 keer inchecken en 1 keer uitchecken zou logischer zijn).
Maar het prijs-verschil in de rit van Enschede - Hardenberg kost (vol-tarief) 9,30 euro, andersom Hardenberg - Enschede kost 9,21 euro.
Nu heb ik zelf de voordeeluren kaart en heb ik 40% korting en dan betaal ik heen 5,56 euro en terug 5,51 euro. Iets minder groot verschil (ook 40%), maar toch blijft het vreemd.
En ik gok dat ik niet de enige ben die dit soort dingen heeft en dat het kan uitmaken met welke vervoerder je begint de totaal-prijs van je rit dus beïnvloed.
Het verschil is al zichtbaar als je test met de ns-reisplanner en dan de tarieven bekijkt.

5442 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 14, 2017 om 16:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel interessant. En wat geven de NS en Arriva voor verklaring?

edrick3
door edrick3 - Jul 14, 2017 om 16:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Zou dit bij de vervoersmaatschappij informeren.
Het gaat dan weliswaar niet om grote bedragen, maar ben het met je eens dat dit een rare zaak is.

zoekster1
door zoekster1 - Jul 14, 2017 om 21:05
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je met de trams van Amsterdam ook. Heen en terug verschillende prijzen, zelfde afstand.

costnix
door costnix Jul 17, 2017 om 13:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de ene richting meer buitenbochten?
Maar even serieus: In b.v. Lelystad zijn er cirkelroutes, die maar één kant opgaan. Hierbij kan het verschil tussen heen en terug behoorlijk oplopen (ervaren in het begin wel routes, die precies andersom reden, maar die zijn wegbezuinigd, door gebrek aan belangstelling)
In Harderwijk gaat een bus in de ene richting door een buitenwijk heen en in de andere doet hij dit niet.

zoekster1
door zoekster1 Jul 17, 2017 om 17:23
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het zijn precies dezelfde routes, het scheelt een paar cent, ik heb geen zin om  me er druk over te maken. Maar het valt me wel op.

2g
door 2greyrooms - Jul 15, 2017 om 13:25
41 Antwoorden / 8 Vragen

Voor zover ik weet heeft het te maken met de lange-afstands-korting die verschilt per vervoerder.
Hier staat enige uitleg:

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=10456

(helaas lukt het me niet een goede link hier te plaatsen)

marita5
door marita5 - Jul 15, 2017 om 13:30
11494 Antwoorden / 15 Vragen

De link van @2greyrooms , klik op de rode regel .

http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=32&t=10456

2g
door 2greyrooms Jul 15, 2017 om 14:13
41 Antwoorden / 8 Vragen

Bedankt! als ik de knop "hyperlink invoegen" gebruik gebeurt er weinig goeds - misschien moet ik een andere browser gebruiken?....

marita5
door marita5 Jul 15, 2017 om 14:18
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan , welke browser gebruikt u nu ? bij mij werkt een link maken in IE ook niet .

2g
door 2greyrooms Jul 15, 2017 om 14:37
41 Antwoorden / 8 Vragen

ik gebruik Chrome (waar ik ook nog steeds de cookie-melding blijf houden, (alleen!) bij de NPO) - sorry dat is erg off topic

aurora1
door aurora1 Jul 15, 2017 om 14:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Probeer eens FireFox.

marita5
door marita5 Jul 15, 2017 om 14:43
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@2greyrooms , maak niks uit dat het off topic is , ik gebruik ook Chrome heb dit probleem niet . Voor cookies e.d heb ik de extensie Click&Clean geïnstalleerd . Wat bedoeld u met cookie melding ?

2g
door 2greyrooms Jul 15, 2017 om 15:02
41 Antwoorden / 8 Vragen

Ondanks klikken op "akkoord" blijft de melding:
"De Nederlandse Publieke Omroep maakt gebruik van cookies. Meer informatie en instellingen  Akkoord"
bovenaan de pagina verschijnen in Chrome (onder Windows én Android).
Vroeger had ik dat bij de VPRO, niet bij de Vara, maar na de verandering/"verbetering" (KUCH) van deze site ook hier (en bij de NPO).
Op andere sites heb ik dit niet.
In Edge geen probleem.
Wissen van cookies heeft ook geen effect.

diumenge
door diumenge Jul 15, 2017 om 15:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Heb je wellicht extensies geinstalleerd in Chrome die het plaatsen van Cookies tegenhouden?

2g
door 2greyrooms Jul 15, 2017 om 15:38
41 Antwoorden / 8 Vragen

@DIUMENGE: nee geen extensie. Bij instellingen (van alle browsers) worden wel "cookies van derden" geblokt, maar dat lijkt me standaard. Daarnaast: het is alleen bij NPO sites (VPRO al jaren). Vorige laptop - huidige laptop - Android tablet én Android telefoon

Cookies
door Cookies Jul 15, 2017 om 15:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@2greyrooms: die NPO cookiemelding is na maanden nog steeds niet opgelost. Ik heb hem wel uit het zicht gewerkt. Het is een probleem die de NPO moet oplossen.

2g
door 2greyrooms Jul 15, 2017 om 15:47
41 Antwoorden / 8 Vragen

Beste mensen,
ik schaam me rot dit topic "gekaapt" te hebben, en stop dit onderwerp.
@EVERTJANR : sorry! voor de vervuilende berichten.

we
door weethet - Jul 17, 2017 om 14:21
107 Antwoorden / 2 Vragen

zie antwoord van zoekster. het is echter heel simpel! de afstand is verschillend door de binnen bocht en de buiten bocht!

pr
door prohan - Jul 17, 2017 om 21:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn "reis" van Hengelo-oost naar Almelo-de Riet is € 2,29
vv.
Mijn "reis" van Almelo-de Riet naar Hengelo-oost is € 3,41

Ra-ra

costnix
door costnix Jul 18, 2017 om 17:35
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Reist u soms met een Voordeelurenkaart? Bij de nieuwe wordt in de avondspits minder/geen korting erleend.

audb
door audb - Jul 18, 2017 om 09:35
1668 Antwoorden / 5 Vragen

De terug reis is langer omdat u dan moe bent :)

Maar het kan ook vreemder als u wat langer zou reizen zou u goedkoper kwijt zijn zo kost een rit met de trein van Heerlen (Zuid limburg) naar Emmen (Drenthe) € 26,30  4 uur 18 minuten onderweg

Amsterdam is dat €25,50 2 1/2 uur onderweg hoe verder je reist hoe goedkoper en denkelijk is de heenweg iets langer LOL.

mariodings
door mariodings - Jul 23, 2017 om 14:53
40 Antwoorden / 3 Vragen

De vervoerders kunnen ook geen antwoord geven, want ze weten zelf niet hoe hun prijs is opgebouwd. Het zonetarief was veel helderder.  Nu wordt gezegd dat dit systeem eerlijker is omdat je per afstand betaald, maar dat is een grote leugen. En als de bus een flink stuk omrijdt, dan betaal je ook die extra kilometers.