Li
door Liefs_Maaike May 20, 2016 om 09:40
Auto & vervoer

Tweedehands auto kan niet worden uitgelezen

Goedemorgen,

In januari dit jaar heb ik een 2e hands auto gekocht. Het is een auto uit 2006 voor een bedrag van 2.500,-- euro.

Nu blijkt dat de auto niet uitgelezen kan worden. Heeft de dealer dit geweten?

2374 4 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - May 20, 2016 om 09:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hoe kunnen wij nu weten wat de dealer wel of niet wist.

Li
door Liefs_Maaike May 20, 2016 om 09:57
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vraag me af of een dealer standaard een auto uitleest als hij deze inkoopt.

jo
door jorisw May 20, 2016 om 10:52
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je de auto bij een merkdealer (van het merk van de auto) gekocht?

Topantwoord

marita5
door marita5 - May 20, 2016 om 10:08
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Liefs - Maaike ,

Wanneer een auto geen fabrieksgarantie meer heeft en je hebt 'm van een particulier gekocht, dan komen gebreken eigenlijk altijd voor eigen rekening. Zelfs al heb je het vermoeden dat de vorige eigenaar van het gebrek geweten moet hebben, maar dat jou expres niet gemeld heeft, dan nog wordt het lastig om je gelijk te halen.
Koop je echter een tweedehands auto van een particulier, dan komen de kaarten iets anders te liggen. Want dan is er echt sprake van 'garantie tot de stoeprand'

Bron : autogeschiedenis.nl

Als je een tweedehands auto koopt bij een autobedrijf, dan heb je (als het bedrijf bij de BOVAG is aangesloten) meer zekerheden met betrekking tot garantie en service dan wanneer je hem van zomaar een autohandelaar of van een particulier koopt. Bovendien kun je eventuele gebreken aan de auto gemakkelijker op het autobedrijf verhalen. Maar autobedrijven zijn vaak iets duurder dan particulieren. BOVAG-garantie geldt overigens voor auto’s met een aanschafprijs vanaf 4.500 euro.Een verkoper is verplicht om de mankementen en gebreken over de auto melden. Vraag daar expliciet naar! Aan de andere kant heb je als koper ook de plicht de staat van de auto te onderzoeken, bijvoorbeeld door middel van een proefrit en een aankoopkeuring. Een aankoopkeuring kun je het beste uit laten voeren door een onafhankelijke partij, zoals een andere garage of de ANWB. Dan weet je wat je koopt
.
Bron: Anwb.nl

Li
door Liefs_Maaike May 20, 2016 om 10:20
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt!

marita5
door marita5 May 20, 2016 om 10:23
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

zoekster1
door zoekster1 - May 20, 2016 om 10:34
1583 Antwoorden / 3 Vragen

U heeft het over een dealer dus een professionele partij, dus hij zal het wel geweten hebben. Als u ondanks dit euvel gewoon veilig de weg op kunt, dan hoeft u niet veel de dealer te verwachten. Nu ben ik niet zo'n techneut, maar zie diverse fora waar mensen elkaar helpen een auto weer uitgelezen te krijgen. Kabeltje hier en kabeltje daar. Misschien dat eens proberen. Of bij de garage aankloppen, maar daar volgt dan wel weer een rekening natuurlijk.

Het ligt anders als de dealer u medegeeld heeft (voor de aanschaf van de auto) dat deze kan worden uitgelezen, dan heeft u recht op kosteloos herstel.

Maar ga eerst gewoon eens rustig in gesprek met de dealer, dat is vaak de beste weg als je in een moeilijke positie zit.

Gerry1969
door Gerry1969 - May 20, 2016 om 11:07
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als er geen aanleidingg was om de OBD uit te lezen zal de dealer dit ook niet hebben geweten.
Je leest normaal gesproken alleen uit als er een fout/foutmelding is.
Dus als alles goed functioneerde aan de auto heeft de dealer zeer waarschijnlijk ook niets uitgelezen.
Wat is nu het probleem en waarom wilde je de auto laten uitlezen?
En waarom doe je dat niet bij de dealer waar je hem gekocht hebt dan kon hij mooi zelf constateren dat het niet werkt.
Nu is er een 3e partij aan geweest en zal de dealer zich terecht daarachter verschuilen want hij weet niet of degene die nu heeft geconstateerd dat het niet werkt wel juist met de spullen om is gegaan.
Diewilik