th
door theedoek Apr 30, 2016 om 12:50
Auto & vervoer

Verkoop motor

Ik heb 2 weken geleden een crossmotor verkocht via speurders,
de motorfiets was op het moment van de verkoop naar mijn weten in orde, nu ben ik vandaag benadert door de koper en deze meld mij dat het motorblok kapot gelopen is.
ik vind het zelf erg vervelend dat het gebeurd is, maar naar mijn weten was de motor op het moment van de verkoop in orde, wat zijn mijn rechten en plichten in dit geval?

3695 20 Rapporteer

me
door mein33 - Apr 30, 2016 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@theedoek,

Heeft de koper de crossmotor persoonlijk bij u opgehaald, onderzocht en uitgeprobeerd ?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2016 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt die motor als particulier verkocht en ik neem aan dat de koper in de gelegenheid is geweest ern proefrit te maken. Als hij dat niet gedaan heeft, is dat zijn eigen verantwoordelijkheid.

U hebt dus in het geheel geen plichten tegenover de koper.

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - Apr 30, 2016 om 12:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan heeft die koper dus pech gehad.
Die heeft de mogelijkheid gehad om de motor te (laten) controleren vóórdat hij de koop sloot.
Het betreft een particuliere verkoop. Geen garantie.

th
door theedoek - Apr 30, 2016 om 12:56
5 Antwoorden / 1 Vragen

Ik en de koper zijn beide particulier, de koper heeft de mogelijkheid gehad om de motor grondig te kunnen bekijken en controleren. de koper heeft de motorfiets horen lopen, er is geen sprake geweest van een proefrit.
De koper heb ik zelf telefonisch contact mee gehad vandaag en meld dat hij misschien rechtsbijstand in wil schakelen, daarom mijn vraag.

Topantwoord

Gerry1969
door Gerry1969 - Apr 30, 2016 om 13:00
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Zijn rechtsbijstand zal hem waarschijnlijk direct mededelen dat hij kansloos is.
Dit is voor de koper een geval van domme pech, hij geeft de motor horen lopen en een defect had hij naar alle waarschijnlijkheid direct gehoord.
Dat was hier niet het geval dus op het moment van de verkoop was alles in orde.
U hoeft zich geen zorgen te maken over zijn bluf.
Diewilik

Topantwoord

vd
door vdlieuw - Apr 30, 2016 om 13:01
212 Antwoorden / 6 Vragen

Niet laten intimideren door gedreig met rechtsbijstand of i.d.
U staat volledig in uw recht, koper heeft motor horen lopen, heeft neem ik aan
van alles en nog wat kunnen controleren wn is accoord gegaan met uw aanbod,
betaalt en motor meegenomen, daarmee is transactie als particulier afgerond.
U heeft geleverd, koper heeft geaccepteerd, so what ?

th
door theedoek - Apr 30, 2016 om 13:14
5 Antwoorden / 1 Vragen

De koper heeft inderdaad de mogelijkheid gehad om de motor de controleren, heeft de motor horen lopen en is akkoord gegaan met de koop.
Bedankt voor de reacties

st
door star777 - Apr 30, 2016 om 13:17
11 Antwoorden / 4 Vragen

Was het een 'juweeltje', of bent u blij om ervanaf te zijn?

holstein
door holstein Apr 30, 2016 om 16:10
922 Antwoorden / 16 Vragen

En wat is nu je conclusie uit zo'n eigenaardige vraag?

th
door theedoek - Apr 30, 2016 om 13:22
5 Antwoorden / 1 Vragen

De motor was in gebruikte staat, mijn reden van de verkoop omdat ik hem niet meer gebruikte, niet omdat ik er graag vanaf wilde zijn.

tenormin
door tenormin Apr 30, 2016 om 22:32
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Gaat @star777 (en niemand) iets aan waarom u verkoopt, had er beter niet op kunnen reageren, dat was "geen antwoord", dus leg maar fijn naast u neer. U bent in ieder geval gerustgesteld door de antwoorden.

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2016 om 16:10
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U heeft de motor in goede staat afgeleverd. Wat heeft de koper er die 2 weken mee gedaan?? toevallig dat het blok nu kapot is. Laat u niets wijsmaken de koper kan niets doen ten aanzien van u.

Topantwoord

hutch
door hutch - Apr 30, 2016 om 17:29
4515 Antwoorden / 29 Vragen

U heeft alle rechten en geen plichten.

En zoals reeds vermeld: laat u niet overbluffen, in voorkomend geval ook niet door een eventuele advocaat van de tegenpartij.
Mogelijk probeert die advocaat het wel, maar meer als: nee heb ik, en ja kan ik krijgen.

Succes.

zoekster1
door zoekster1 Jun 11, 2016 om 13:37
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Een rechtsbijstandverzekeraar biedt in zo'n geval geen advocaat aan, maar hoogstens een 'gewone' jurist. Maar ik vermoed dat er helemaal niets wordt gedaan.

th
door theedoek - Jun 11, 2016 om 13:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Het verhaal krijgt nog een staartje..

Ik heb de koper na het eerste telefonische contact een tegemoetkoming geboden van 250,- euro, dit omdat ik het erg vervelend vond dat dit gebeurd is op zo'n korte termijn en ik het toch graag netjes op wilde lossen.
De koper gaf aan hier over na te willen denken, en in de aankomende week hier op te reageren, na ruim 2 weken ben ik wederom benaderd.
Hij stemde niet in met mijn aanbod, en gaf aan dat hij een hogere vergoeding verwacht, ik ben hier niet op ingegaan.

Afgelopen week heb ik een brief van de koper ontvangen waarin hij aangeeft wat hij van mij verwacht, en dat is het volgende:
Dat ik binnen 2 weken de kosten van de reparatie betaal, zo niet dat hij de koop wil ontbinden op basis van art 6.228 bw ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Dwaling )

Wat is verstandig om hier op te reageren?

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 13:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Aan de ene kant zou ik helemaal niet meer reageren. U bent coulant genoeg geweest door nog € 250 aan te bieden als tegemoetkoming.

Dat hij het motorblok in de soep laat lopen is jammer en waarschijnlijk ook nog zijn eigen schuld.

Deze koper probeert maar wat en staat helemaal niet in zijn recht.

Als u beleefd wilt blijven, kunt u nog één mail sturen, waarin u nogmaals aangeeft dat de koper de motor gezien heeft en goed bevonden, dat daarna de koop gesloten is en dat het daarmee voor u een afgedane zaak is.

En dan klaar met dat figuur.

Topantwoord

me
door mein33 - Jun 11, 2016 om 14:41
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@theedoek,

Ondanks alle adviezen om niet in te gaan op de klacht van de koper, heeft u dat wel gedaan.
Op zich netjes en sociaal van u, maar het maakt de koper zoals nu ook blijkt, alleen maar hebberig.
De koper heeft geen enkel recht op enige compensatie van uw kant en mag zich zeer tevreden stellen met het aanbod welke u heeft gedaan.
Nu de koper uw aanbod afslaat kunt u de zaak met een gerust hart afsluiten en niets meer van u laten horen.
U kunt ook, vanuit uw instelling, koper nog éénmaal aanbieden om de reeds eerder aangeboden € 250,00 alsnog aan hem te betalen, maar dat u zeer zeker de volledige rekening niet gaat vergoeden.
De verwijzing naar een onderwerp in Wikipedia slaat helemaal nergens op.

Topantwoord

hutch
door hutch - Jun 11, 2016 om 15:27
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Beste Theedoek,

dat u dat aanbod gedaan heeft, is op zich wel heel netjes, maar absoluut niet nodig / verplicht.
Het advies over artikel 6.228 BW heeft aan hij, aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, van een jurist gekregen, met als achterliggende gedachte van:
niet geschoten is altijd mis. En hij gokte met die € 250,-- dat u zou toehappen.
Nu dit figuur, zoals al geschreven, nogal hebberig is, zou ik (...) nog één mailtje sturen en daarin het volgende schrijven:

"Geachte heer ......, gezien het feit dat u mijn eerder gedane onverplichte vergoeding, om u enigszins tegemoet te komen, niet wenst te ontvangen, beschouw ik deze zaak verder als afgedaan.
Op het moment dat ik die crossmotor aan u verkocht, verkeerde deze in goede staat, zoals u zelf heeft ondervonden, anders had u die crossmotor niet gekocht. Verder zijn er tussen ons geen afspraken gemaakt. Ik ben dan ook van mening dat het defect aan u zelf te wijten is, mogelijk door onjuist gebruik in de afgelopen 2 weken.
Het door u aangehaalde artikel uit het Burgerlijk Wetboek is hier niet van toepassing. U heeft de crossmotor horen lopen en goed bevonden.
Op advies van mijn advocaat ga ik op alle verdere mails uwerzijds niet verder in. Met vriendelijke groet ........."

Mocht u toch alle kosten willen betalen, zijn er minimaal 2 die lachen: die koper en....... ik. Dat laatste omdat u nergens toe verplicht bent en.... u bang bent voor juridische gevolgen, althans dat blufspelletje wat die koper aan het spelen is. Buiten dat alles ligt alle bewijs bij die koper en u hoeft helemaal niets te bewijzen.

Succes verder......

Topantwoord

Ma
door Mat Matheij - Jun 11, 2016 om 16:25
986 Antwoorden / 3 Vragen

Zoals op dit forum te lezen is treft U geen blaam. Wel is dit een waarschuwing voor zowel koper als verkoper. Stel een document op waarin de koper aangeeft in de gelegenheid is gesteld het geheel te testen (eventueel door derden) en te accepteren in de aangeleverde staat. Maak foto's aan alle zijden. Dat voorkomt klachten achteraf. Mvrgr.

th
door theedoek Jun 11, 2016 om 16:33
5 Antwoorden / 1 Vragen

Inderdaad een goede tip voor een eventuele volgende koop/verkoop

Ma
door Mat Matheij Jun 11, 2016 om 16:42
986 Antwoorden / 3 Vragen

@theedoek Graag gedaan.

th
door theedoek - Jun 11, 2016 om 16:29
5 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor de reacties!

Ik ben niet van plan om de koper nog enige vergoeding te geven, ik heb het netjes proberen op te lossen, maar helaas.
Nu stuur ik nog 1 laatste reactie naar de koper en dan is de zaak voor mij afgedaan.

tijger1
door tijger1 - Jun 11, 2016 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heel verstandig. Gebruik het voorbeeld van Hutch.

zoekster1
door zoekster1 - Jun 11, 2016 om 17:27
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Van dwaling kan alleen gebruik worden gemaakt als het gaat over een gebeurtenis/feit op het moment of iets voorafgaand aan de overeenkomst, niet op een gebeurtenis in de toekomst.
Waar je nu bij uitkomt is de conformiteit van de overeenkomst en omdat jullie particulieren zijn ligt de bewijslast geheel bij de koper. Mocht de motor op het moment van koop niet rijvaardig zijn, dan had de koper een punt. Twee weken later kan er van alles mee zijn gebeurd. Omdat u een particulier bent is het ook nog zo dat uw mededelingsplicht zeer beperkt is, omdat u geen kennis van zaken heeft. De koper zal het dus met eigen onderzoek moeten doen.

En het is een crossmotor, dan zal de koper er ook nog wel mee zijn gaan crossen, dat is een motor tot op het bot 'tergen'. Hij heeft in mijn ogen helemaal geen zaak.

Het is wel goed om de brief/mail te sturen zoals Hutch hem opgesteld. Zelf zou ik spreken van een 'coulancemaatregel puur uit medelijden'. Een coulance die u nu intrekt, want u heeft immers geen medelijden meer.

edrick3
door edrick3 - Jun 11, 2016 om 18:24
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Goh, ben je een beetje teveel 'aardig' en dan willen ze er nog misbruik van maken ook.
Laat zo'n figuur maar in z'n sop gaarkoken.
Je bent helemaal niets verschuldigd!